Forum

2468

innlogget

40217

medlemmer

Norges største og beste møteplass for homofile, bifile og transpersoner!

Bli medlem gratis!

© GAYSIR AS
Om oss  • Personvern  • Annonsering
Tips oss: [email protected]
  • Sauna Mannen

28-åring ny rektor!

14. mar 2019 12:08 | Vist 788 ganger. Ved Fåvang skole i Oppland er en 28-åring ansatt som rektor.

https://www.gd.no/arbeidsliv/nyheter/ringebu/28-aring-er-ny-rektor-ved-favang-skole/s/5-18-867439

Det er en kjent sak at statusen som før fulgte med en lærerjobb- eller rektorjobb for lengst er borte. Det skjedde noe på 1990-tallet, som har forsterket seg utover 2000-tallet. Vi leser stadig om lærerstudenter som stryker i matematikk igjen og igjen, vi hører om lærere som ikke kan sin geografi og lærere som ikke evner å ta et standpunkt i forhold til mobbing og mobilbruk i klasserommet. Den gode gamle lærerstanden er i ferd med å pensjonere seg; kun et fåtall 65-åringer holder fremdeles stand.

I dag kan "alle" bli lærere. Kravene for å komme inn på lærerutdanningene er ikke høye og lånekassen kaster penger etter ethvert fjols som søker seg inn på studiet. Min påstand er at en lærer i 1990 kunne meget mer om geografi, norsk litteratur, gymnastikk og kjemi enn hva en lærer kan i dag. Det eneste dagens unge lærere er bedre på er bruk av pc-er. Min egen niese og hennes venninne (begge 19) visste ikke hva en teolog var da vi snakket sammen nylig. At det er jeg, en uutdannet mann i 50-årene på trygd, som skulle kunne informere om at det er en prest, er meget rart.

En 28-åring har overhode ikke den erfaringen som trengs for å kunne holde kustus på en gjeng lærere og en haug med elever. Men i nøden spiser fanden fluer... Skoleverket er i ferd med å falle sammen som et korthus.

• Henrik3

# 1. 14. mar 2019 12:10 En 28-åring er voksen nok. Alt er avhengig av personligheten hans.
  • Aglar

# 2. 14. mar 2019 12:17 (red. kl. 12:18) Statusen som fulgte med lærer- og rektorjobben er like gammeldags som statusen til leger og prester. Folk vet bedre. Dessverre finnes det fremdeles relativt nyutdannede innen disse feltene som tror de er kongen på haugen.

At en 28-åring har fått jobb som rektor tror jeg kan være veldig positivt. En gammel krok av en rektor har overhodet ikke peiling på dagens ungdom og deres behov etc. når det kommer til skolen. Høy alder er ikke automatisk synonymt med lang erfaring eller større evne til å gjøre en god jobb. Det kan like godt bety at man sitter fast i en gammeldags læremåte, utdaterte verdier osv.

• Snerket

# 3. 14. mar 2019 12:22 Det finnes 20-åringer der ute som er tørre som knekkebrød, så hvis det er det du er bekymret over, så tror jeg ikke at en 28-åring skal være noe problem.

Og sånn apropos alder, så pådrar du deg 25 ekstra år med dette "ungdommen-ditt-og-datt-opplegget" ditt. Du vet ikke hvordan fyren kommer til å fungere som rektor og baserer forventningene til han på at niesa di på 19 ikke vet hva en teolog er.

Tror han kommer til å fungere fint, jeg. Det kan jo være en positiv ting å ha en såpass ung man i lederstillingen. Han husker nok bedre hvordan den var å være elev enn forgjengeren sin.

• Henrik3

# 4. 14. mar 2019 12:26 Sitter det ikke ganske unge folk på stortinget? Klarer man det, så klarer man vel å drive en ungdomsskole?
  • Lugano

# 5. 14. mar 2019 12:26 Han kan ha gode lederegenskaper. Det er mange eldre der ute som har null peiling og som fikk leder jobb pga alder og annsinitet. Nok av dårlige ledere som har null peiling.
  • Lugano

# 6. 14. mar 2019 12:28
    Henrik3 skrev 14.03.19 kl. 12:26
    Sitter det ikke ganske unge folk på stortinget? Klarer man det, så klarer man vel å drive en ungdomsskole?

De unge på stortinget, hvem er det de har lederansvar for?

• Henrik3

# 7. 14. mar 2019 12:31 (red. kl. 12:33)
    Lugano skrev 14.03.19 kl. 12:28
    De unge på stortinget, hvem er det de har lederansvar for?

Det er nå en vanskelig jobb, likevel. Har ikke østerrike en veldig ung statsminister, forresten ? Det er mange eksempler på unge med naturlig autoritet.
  • brønnkarse

# 8. 14. mar 2019 13:04 Noko av det fine med å ha unge lærarar, er at ein kan «ha dei» mesteparten av livet, om det er lærarar ein likar. Eg har framleis god kontakt med læraren min på barneskolen, han er no 90.
  • Rosinante

# 9. 14. mar 2019 13:09
    Henrik3 skrev 14.03.19 kl. 12:26
    Sitter det ikke ganske unge folk på stortinget? Klarer man det, så klarer man vel å drive en ungdomsskole?

Sitter på Stortinget ja....men fungerer det? Der forsvinner de blant de andre. Det er faktisk få....veldig få...stortingsrepresentanter jeg er imponert over.
    En rektor har ansvar. for en skole, elever og ansatte. Det trengst nok en del erfaring for å være rektor. Selvsagt kan det gå bra. Lykke til
  • Proxima

# 10. 14. mar 2019 13:09 En teolog er ikke automatisk en prest, men mange teologer er presteviet.

Intuitivt tenker jeg at en 28-åring vil ha langt mer legitimitet blant elever enn en f.eks. en 38-, 48-, eller 58-åring. Forgubbingen innen skoleverket er forhåpentligvis på vei til å smuldre hen.

Etter å ha vært i nivåer av skolen både som elev, student, foreleser og stipendiat, kan jeg med hånda på hjertet si at alder ikke er noen god indikator for hvorvidt en person sømmer seg i en rolle eller ei. Noen 25-åringer har et kunnskapsnivå og en lederstil de fleste av oss bare kan drømme om. Noen 65-åringer skulle man tro var stående igjen i 13-årsalderen i modenhet.

• mariaK fruBeist

# 11. 14. mar 2019 13:12 Nå er det vel strengt tatt viktigere å lære seg hvordan man tilegner seg kunnskap og ferdigheter, framfor å pugge fakta. Vet ikke en ungdom hva en teolog er, så vet hen sannsynligvis hvordan hen skal finne ut av det.

Egentlig er hele skolesystemet på jordet. Det er ganske naivt å forvente at barn skal være på ca samme nivå når det gjelder ferdigheter i alle fag kun basert på at de er født innenfor samme år.

• flaneur

# 12. 14. mar 2019 13:14
    Sauna Mannen skrev 14.03.19 kl. 12:08
    En 28-åring har overhode ikke den erfaringen som trengs

Aldersfascisme. Ledelse er ikke bare erfaring, det er et fag man lærer og øver på. Man øver ikke på å være leder ved ikke å være leder. Man kan uten videre gå ut fra at han har noen i en mentorrolle å støtte seg på i de delene av rollen som han ikke har inne ennå.

• Lugano

# 13. 14. mar 2019 13:23 Mange som sitter på tinget er aldri på talerstolen. Tror de sitter der for lønna og guldpensjon
  • flaneur

# 14. 14. mar 2019 13:28
    Lugano skrev 14.03.19 kl. 13:23
    Mange som sitter på tinget er aldri på talerstolen. Tror de sitter der for lønna og guldpensjon

Tiden på talerstol er et spill for galleriet. Det er i partigruppene og komiteene politikken utformes, og i avstemningene den vedtas.

• Lugano

# 15. 14. mar 2019 13:59 (red. kl. 14:01) Det er ganske mange som aldri møter i komiteen.
    Sjekk Jonas han sa han var opptatt som leder av ap.

Når de skal ut på reise da dukker de opp. Red Aftenposten business class og 5 star hotell