Forum

1302

innlogget

40218

medlemmer

Norges største og beste møteplass for homofile, bifile og transpersoner!

Bli medlem gratis!

© GAYSIR AS
Om oss  • Personvern  • Annonsering
Tips oss: [email protected]
  • Henrik3

svensk 16 åring nominert til fredsprisen

13. mar 2019 18:45 | Vist 1305 ganger. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/ng3Ba5/svenske-greta-thunberg-16-er-nominert-til-nobels-fredspris?utm_source=vgfront&utm_content=row-9
    En 16-årig klimaaktivist er nominert til Nobels Fredspris av norske politikere.
    Når det gjelder saken, har jeg personlig ikke noe mot det. Det finnes imidlertid folk som har jobbet for denne saken hele sitt voksne liv og som aldri har blitt anerkjent. I tillegg er hun veldig ung, og Nobelprisen ville innebære en enorm byrde for henne gjennom livet. Hun ville bli tvunget til å bli aktivist, selv om hun senere kanskje finner ut at hun vil bli stripperske eller noe annet crazy. Men nok om mine meninger.

Hva mener dere om dette? Nedenfor er en poll. Et enkelt ja eller nei. Utdype kan dere gjøre i tråden.

Bør 16-åringer få fredsprisen

1. Ja, det er greit. (Den vil gi henne nye muligheter i livet. Flere unge burde få priser. )
    31,8%
    2. Nei, det er ikke greit. (Nominasjonen er litt vel PK. Hun har ikke gjort nok for å fortjene den ennå. etc etc)
    68,2%
    Totalt 179 avgitte stemmer.

• wikk

# 1. 13. mar 2019 18:54 Det er ikke første gangen unge mennesker har fått pris:

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Malala_Yousafzai

• Henrik3

# 2. 13. mar 2019 18:56 (red. kl. 19:01)
    wikk skrev 13.03.19 kl. 18:54
    Det er ikke første gangen unge mennesker har fått pris:

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Malala_Yousafzai

Jeg tenkte du kom med den. Men Malala ofret jo nesten livet. Hvor langt ned i alder er du villig til å gå da. Kan politikerne nominere en baby fordi den blir symbol på fremtiden? Den er jo så vakker? (Nå setter jeg det litt på spissen, for å få i gang en debatt)
  • Triptych

# 3. 13. mar 2019 19:02 Norske medier har ikke vært flinke til å dekke alle sider i denne saken.

https://forum.hegnar.no/thread/21683/view/363848

• Toffin

# 4. 13. mar 2019 19:06
    Triptych skrev 13.03.19 kl. 19:02
    Norske medier har ikke vært flinke til å dekke alle sider i denne saken.

https://forum.hegnar.no/thread/21683/view/363848

Oh please!

Hegnar.no og møkka som bor i kommentarfeltene der bringer ikke balanse inn i noen saker, uavhengig av tema.

• Toffin

# 5. 13. mar 2019 19:10 Det er en fordel om det blir færre av tildelingene til gamle gubber som har motsatt seg fredsinitiativer gjennom et langt liv, for så plutselig å snu når det begynner å brenne under føttene deres.
    Heller unge idealister enn gamle opportunister.
  • Henrik3

# 6. 13. mar 2019 19:13
    Toffin skrev 13.03.19 kl. 19:10
    Det er en fordel om det blir færre av tildelingene til gamle gubber som har motsatt seg fredsinitiativer gjennom et langt liv, for så plutselig å snu når det begynner å brenne under føttene deres.

Du synes ikke prisen burde være en slags belønning for noe man har greid å oppnå gjennom en lengre karrière? Slik som legen i Kongo? Og er ikke dette en litt vel mediestyrt nominasjon?
  • Toffin

# 7. 13. mar 2019 19:15
    Henrik3 skrev 13.03.19 kl. 19:13
    Du synes ikke prisen burde være en slags belønning for noe man har greid å oppnå gjennom en lengre karrière? Slik som legen i Kongo? Og er ikke dette en litt vel mediestyrt nominasjon?

Fjorårets tildelinger var fantastiske, og absolutt fortjente.
    Det betyr ikke at en 16-åring som virkelig setter miljøvern på kartet ikke er en like fortjent vinner.

• wikk

# 8. 13. mar 2019 19:15
    Henrik3 skrev 13.03.19 kl. 19:13

Jeg visste ikke at mediene satt i nobelkomiteene...?

• Henrik3

# 9. 13. mar 2019 19:16 (red. kl. 19:18)
    wikk skrev 13.03.19 kl. 19:15
    Jeg visste ikke at mediene satt i nobelkomiteene...?

Nei, de gjør ikke det, og de norske politikerne som nominerte henne sitter ikke i komiteen.
  • Henrik3

# 10. 13. mar 2019 19:19
    Toffin skrev 13.03.19 kl. 19:15
    Fjorårets tildelinger var fantastiske, og absolutt fortjente.
    Det betyr ikke at en 16-åring som virkelig setter miljøvern på kartet ikke er en like fortjent vinner.

Greit, jeg godtar det synspunktet. Det er helt kurant å mene det, selv om jeg er uenig. Nå må bikkja ut. Jeg blir borte en stund.
  • Toffin

# 11. 13. mar 2019 19:20
    Henrik3 skrev 13.03.19 kl. 19:16
    Nei, de gjør ikke det, og de norske politikerne som nominerte henne sitter ikke i komiteen.

Nei, men norske storingsrepresentanter er en av svært få grupperinger som har rett til å nominere kandidater til prisen.

• Zolex

# 12. 13. mar 2019 19:20
    Toffin skrev 13.03.19 kl. 19:10
    Det er en fordel om det blir færre av tildelingene til gamle gubber som har motsatt seg fredsinitiativer gjennom et langt liv, for så plutselig å snu når det begynner å brenne under føttene deres.
    Kunne ikke vært mer enig. Mange gamle gubber har gjort mye bra for verden, men det er 16-åringene som skal ta over, og når det dukker opp unge personer som klarer å inspirere titusener av ungdommer over hele verden til skolestreik for miljøet, ja da mener jeg at de burde få så mye oppmerksomhet som mulig.
  • hyasint

# 13. 13. mar 2019 19:21 Må for all del ikke egne en pris til vanlige folk som ikke har en tittel og folk til å tenke for seg! Uhørt at denne jenta som gjør litt mer enn deg og meg og mye mer enn verdens fredsprisvinnere noen gang har gjort!
  • flaneur

# 14. 13. mar 2019 19:22 Jeg vet ikke hva som bør bety mest for en tildeling av fredsprisen av å ha jobbet utrettelig over tid, ha ofret noe, ha risikert mye eller å ha faktiske resultater å vise til. Men det å være ung og entusiastisk hører ikke hjemme som kriterium for akkurat denne prisen. Kanskje SV heller burde innstiftet sin egen pris der man kan velge en som er ung og entusiastisk for å få oppmerksomhet om partiet sitt.
  • wikk

# 15. 13. mar 2019 19:23 (red. kl. 19:23)
    Henrik3 skrev 13.03.19 kl. 19:16

Hun er nominert sammen med over 300 kandidater, der i blant Trump.