Forum

2465

innlogget

40215

medlemmer

Norges største og beste møteplass for homofile, bifile og transpersoner!

Bli medlem gratis!

© GAYSIR AS
Om oss  • Personvern  • Annonsering
Tips oss: [email protected]
  • lypsyl blue

sparing / budjsett

11. mar 2019 23:39 | Vist 740 ganger. Er du flink til å spare en god del sum penger i året å er du flink til å sette opp budsjett eller går du i minus ?
  • Ingefæroter

# 1. 11. mar 2019 23:47 Nei, men mannen min er flink til slikt heldigvis så han har ansvaret for økonomien her i huset.
  • UNIQLO

# 2. 11. mar 2019 23:50 Ja, dvs jeg forsøker. Med økonomi er som det som på de fleste andre områder. Uten en plan eller noen mål er det vanskelig å komme seg noe sted.

https://www.dinepenger.no/pengeradet/-143bliokonomiskuavhengig/

Flere podcaster i den serien, for de som vil bli bedre kjent med egen økonomi.

• Sacha_

# 3. 11. mar 2019 23:54 Jeg husker da jeg begynte â jobbe og fikk meg sjokk etter sjokk med hvor mye penger jeg brukte og hvor lite jeg tjente. Sâ etter det har jeg alltid klart â ha et slags budsjett i hodet, uten â skrive noe. Og det funker fint.
  • Metallica

# 4. 12. mar 2019 00:05 (red. kl. 00:11) Ja. Mangen som kjenner meg sier ofte at jeg har tatt feil utdannelse, de mener jeg burde jobbet med noe innen økonomi siden jeg er så flink med det. Men jeg er glad jeg ikke utdannet meg innen det, må være nitrist å jobbe med det sånn egentlig.

Jeg går i pluss hver måned, uten at jeg sparer eller budsjetterer. Det handler om å bruke sunn fornuft sånn egentlig når det kommer til en god og trygg økonomi. Og man har det ganske bra med seg selv når økonomien er i orden og man har lite eller ingen gjeld.

Jeg misunner virkelig ikke de som er så sløve i hodet når det kommer til økonomi at de gir faen og roter det til med kredittkort og inkassogjeld m.m. Stakkars mennesker! Eller for å si det rett ut, det er ikke synd i de en plass. For det er som oftest kun dumskap og likegyldighet som er grunnen til de økonomiske problemene de opparbeider seg. Så da kan de egentlig bare ha det så godt!

Man kommer langt med sunn fornuft og litt økonomisk retningsans. Og ikke er det vanskelig heller!

• GhettoSmurf

# 5. 12. mar 2019 01:24 Kun tomflasker
  • Skogsmorvel

# 6. 12. mar 2019 08:11
    lypsyl blue skrev 11.03.19 kl. 23:39
    Er du flink til å spare en god del sum penger i året å er du flink til å sette opp budsjett eller går du i minus ?

Var flink til å spare helt til jeg investerte hver krone i arbeidsplassen min. Men det er vel en form for sparing det også, å være gjeldsslave.

• Lord Lolindir

# 7. 12. mar 2019 08:13
    Skogsmorvel skrev 12.03.19 kl. 08:11
    Var flink til å spare helt til jeg investerte hver krone i arbeidsplassen min. Men det er vel en form for sparing det også, å være gjeldsslave.

Dette.

• delta ekko

# 8. 12. mar 2019 08:20 Ikke noe budsjett, men har et mål om å spare et 6 sifret beløp hvert år og det går som oftest bra
  • duppedings

# 9. 12. mar 2019 08:35 Går som regel i pluss med 20-30% av lønna hver måned, uansett hvor mye jeg mener jeg klarer å "sløse".
  • Quidditch

# 10. 12. mar 2019 08:53
    duppedings skrev 12.03.19 kl. 08:35
    Går som regel i pluss med 20-30% av lønna hver måned, uansett hvor mye jeg mener jeg klarer å "sløse".

Så godt tener ikkje eg 😂
  • duppedings

# 11. 12. mar 2019 18:40
    Quidditch skrev 12.03.19 kl. 08:53
    Så godt tener ikkje eg 😂

Du har litt større frisørutgifter enn meg, ser det ut som

• Yacob

# 12. 12. mar 2019 18:49
    duppedings skrev 12.03.19 kl. 08:35
    Går som regel i pluss med 20-30% av lønna hver måned, uansett hvor mye jeg mener jeg klarer å "sløse".

Du må drekka mer.

• Skaikru

# 13. 12. mar 2019 19:12 Jeg har spart hver gang skattepengene har kommet.
  • Mataba

# 14. 12. mar 2019 20:46
    lypsyl blue skrev 11.03.19 kl. 23:39
    Er du flink til å spare en god del sum penger i året å er du flink til å sette opp budsjett eller går du i minus ?

I den form att jeg ikke har råd til absolutt alt jeg kunne tenke meg, så går jeg vel i minus.
    Men jeg bruker ikke cc for å handle grandis eller burger.

Nå er vi jo to her som jobber, det gir litt mer spillerom. (Klart til sammen tjener vi jo mindre en hva andre gjør alene)

Men budsjettet er enkelt, bruker regningkonto som vi begge setter fast sum i mnd.
    Så sparer vi litt i sammen og litt hver for oss. Siste tiden har jeg lagt til side 10k i mnd for førstkommende ferie, ikke normalt for meg å spare så mye. Men ferien blei fremskyndet 6 mnd på grunn av bryllupsinvitasjon. Så da må en jo handle der etter.

I tillegg legges selvsagt penger av til uforutsette ting, både i hjemmet og bilen. + bil budsjettet da..

• Tommy1996

# 15. 12. mar 2019 22:37 Spare kvar måned men alt går ut etter en stund ✈️