Forum

2403

innlogget

40222

medlemmer

Norges største og beste møteplass for homofile, bifile og transpersoner!

Bli medlem gratis!

© GAYSIR AS
Om oss  • Personvern  • Annonsering
Tips oss: [email protected]
  • abirgeh

Boikott Melodi Grand Prix

9. mar 2019 22:46 | Vist 1392 ganger. Nå er det MGP-tider og finalen skal atrangeres i Israel, en brutal okkupantstat. Håper alle viser at homser står på de undertryktes side og boikotter hele greia. Vi har opplevd mye undertrykking sjøl gjennom historia, og mange steder også i dag. Boikott Israel!
  • Skaikru

# 1. 9. mar 2019 22:51
    abirgeh skrev 09.03.19 kl. 22:46
    Nå er det MGP-tider og finalen skal atrangeres i Israel, en brutal okkupantstat. Håper alle viser at homser står på de undertryktes side og boikotter hele greia. Vi har opplevd mye undertrykking sjøl gjennom historia, og mange steder også i dag. Boikott Israel!

Hva er spørsmålet?

• Abrazos

# 2. 9. mar 2019 22:54
    Skaikru skrev 09.03.19 kl. 22:51
    Hva er spørsmålet?

Med litt velvilje: Støtter du boikott av Eurovision i Tel Aviv? Et ja eller nei kan om ønskelig begrunnes.

• J STRYKER HSUND

# 3. 9. mar 2019 23:12 Det samme ville du og andre sagt hvis Russland hadde vunnet ifjor. Da på grunn av anti-homolovene. Programmet skal ikke dreie seg om politikk.
  • Zolex

# 4. 10. mar 2019 00:13 (red. kl. 00:15)
    J STRYKER HSUND skrev 09.03.19 kl. 23:12
    Det samme ville du og andre sagt hvis Russland hadde vunnet ifjor. Da på grunn av anti-homolovene. Programmet skal ikke dreie seg om politikk.
    Jeg er helt enig i at Eurovision ikke skal handle om politikk, men for å se det fra den andre siden er det ikke uproblematisk at Eurovision arrangeres i land som bryter med internasjonale lover, avtaler og direktiver, som bryter med menneskerettigheter, bryter internasjonale lover for krigføring, og som har lover som setter restriksjoner for fri tale og bevegelse på deltagere, delegater, journalister og publikum i Eurovision. I dette tilfellet snakker vi om et land som treffer flere av punktene over, og som har lister over personer som blir nektet innreise på grunn av politisk aktivisme (BDS-bevegelsen blant annet), noe som nesten garantert kommer til å bli et problem i år med mindre Israel gjør unntak for å ikke få negativ omtale. I Russland og flere andre land er det (anti-)homolover som er gjeldende. Aserbajdsjan og Armenia er teknisk sett fortsatt i krig. Ungarn og Østerrike er notoriske for å ikke forholde seg til EU-direktiver, og har de siste årene brutt med flere internasjonale avtaler som strider i mot prinsippene til Schengen. Hviterussland har fortsatt en diktator. Ukraina og Russland er teknisk sett i krig over Krim.

Poenget mitt er det ikke er noen enkel sak å vurdere hvilken posisjon EBU skal ta når det gjelder Eurovision og politikk, men det at de velger å arrangere årets utgave i Israel er problematisk. Det at konkurransen ble arrangert i Ukraina i 2017 var problematisk. Det at konkurransen ble arrangert i Aserbajdsjan i 2012 var problematisk. Derfor må vi også tåle å snakke om det, selv om vi kanskje er uenige når det gjelder årsaken til at det er problematisk.

Jeg håper BDS-bevegelsen og de som fronter en boikott av Eurovision i år klarer å gjøre seg hørt og får plass i media slik at vi kan ha en debatt om situasjonen i Palestina og Israel. Samtidig håper jeg at årets utgave blir gjennomført uten store kontroverser og problemer, for det vil ikke gjøre noen noe godt, og jeg vil heller at boikotten skal resultere i samtaler enn sammenstøt i Tel Aviv og Palestina.

• Egni

# 5. 10. mar 2019 00:31 (red. kl. 00:31) Eurovision skal ikke handle om politikk, selv om noen mener det! Eurovision skal handle om musikk, sang, vennskap og fred! Men dere få som ønsker boikott kan jo bare skru av fjernsynet den lørdagskvelden.
  • Blaamann

# 6. 10. mar 2019 00:36 Det er snart valg i Israel og dagens regime ønsker å stå frem som sterk, så de slår kraftig ned på demonstrasjoner fra Palestina/ Gaza.
    Mange i Israel er uenig med regjeringen og ønsker fred.
    Selve Israel er delt i to.
    Hvis vi boykotter Israel, vil ikke det kunne gå utover fredssøkende Israelere?
    Samtidig blir Israel truet av angrep under MGP. Så MGP bør av sikkerhetsgrunner flyttes til et annet land.
  • ManScent

# 7. 10. mar 2019 00:43 Nei gud bedre takke meg tul Israel enn alle disse fasciststatene der nede.
  • # 8. 10. mar 2019 14:11
    Dette innlegget er fjernet. Moderatorgrunn: Annet. Diskuterer enkeltmoderering
  • Henrik3

# 9. 10. mar 2019 14:13 Jeg mener at vi ikke bør blande MPG og politikk. Men man kan godt sanksjonere israel på andre vis. Problemet er at den amerikanske opinionen må snus, slik at de skjønner hva som foregår. Kan USA overbevises tror jeg apartheid politikken forsvinner av seg selv.
  • Blaamann

# 10. 10. mar 2019 14:30
    abirgeh skrev 09.03.19 kl. 22:46
    Nå er det MGP-tider og finalen skal atrangeres i Israel, en brutal okkupantstat. Håper alle viser at homser står på de undertryktes side og boikotter hele greia. Vi har opplevd mye undertrykking sjøl gjennom historia, og mange steder også i dag. Boikott Israel!

Dette startinlegget her er nok mer ensidig og ikke så omfattende som i den tråden som ble slettet (den hadde ikke fokus på MGP). Dvs. når MGP er ferdig, er også denne tråden ferdig og protesten mot Israel dabber av igjen.
    Det finnes en tråd til som belyser om MGP er spes. interessant for homser, og der viser det seg at det er mange homser som digger MGP. Kan det være årsaken til at oppropet i denne tråden, som er rettet mot homser, ikke får så synlig respons? Er MGP og musikken viktigere for homser enn den brutale undretrykkelsen Israel står for?

Ett eksempel fra 8.3.19:
    https://www.dagen.no/Nyheter/israel/2019-03-08/Gaza-–-Én-drept-og-over-40-såret-i-sammenstøt-728632.html

• Taakefyrsten

# 11. 10. mar 2019 14:32 Ingenting vil glede Israel mer enn en boikott. En slik anledning vil gi uante muligheter til å fremstå som offer, som den som må vies oppmerksomheten. Det beste man kan gjøre er å delta og synge av full hals i en åpen og rettferdig konkurranse med minst mulig politisk støy omkring. Hold fast på det kulturelle i arrangementet og se bort fra politikken.
  • ManScent

# 12. 10. mar 2019 14:33 Alt vi tar i er i en eller annen form fra Israel. Ler meg i hjel.
  • Baron Elberfeld

# 13. 10. mar 2019 14:38 (red. kl. 14:40) Mitt svar er:
    Boikott MGP uansett hvem som er vertsnasjon.

Makan til drittprogram skal man lete lenge etter.

• ManScent

# 14. 10. mar 2019 14:39
    Baron Elberfeld skrev 10.03.19 kl. 14:38
    Mitt svar er: boikott MGP.

Makan til drittprogram skal man lete lenge etter.

Boikott alt man ikke liker. Jaja.
  • ManScent

# 15. 10. mar 2019 14:41 Håper Russland vinner.