Forum

2192

innlogget

40193

medlemmer

Norges største og beste møteplass for homofile, bifile og transpersoner!

Bli medlem gratis!

© GAYSIR AS
Om oss  • Personvern  • Annonsering
Tips oss: [email protected]
  • Henrik3

Samboeren til Wara anmelder Black Box Teatret

27. des 2018 02:28 (red. kl. 02:31) | Vist 6388 ganger. https://www.nrk.no/norge/samboeren-til-tor-mikkel-wara-har-anmeldt-teater-1.14356112

Etter at Black Box teatret brukte bildet av hjemmene til en del kjente folk på høyresiden ble Tor Mikkel Waras bil vandalisert og en del dumme ting ble tagget. Nå er det jo ikke sikkert at de to hendelsene henger sammen. Likevel synes jeg Black Box gikk over streken. Det er ikke over streken å beskylde Wara for å være rasist/ekstremist eller hva det måtte være. Det må han tåle. Men det er over streken å filme huset hans og bruke det i den samme forestillingen. Dette er ihvertfall min mening.

Hva mener dere?

• Taakefyrsten

# 31. 27. des 2018 14:16
    flaneur skrev 27.12.18 kl. 14:09 Ingen har fremmet saken for retten. Det er levert en anmeldelse. Politiet vurderer om de vil bruke ressurser på det, og om det er sannsynlig at en tiltale vil føre til domfellelse.

Politiet bruker allerede ressurser på saken. Jeg ser ikke helt hva mer hun kan oppnå med en egen anmeldelse. Skulle noen bli siktet i saken regner jeg med at det vil bli ført én sak om begge sidene av saken.

• Ikiryo

# 32. 27. des 2018 14:26
    Taakefyrsten skrev 27.12.18 kl. 14:14
    Har du noen idé om rettspraksis på dette? Jeg kan ikke huske noen.

Nazifrisøren fra Bryne? Bryllupet til Lilo-Stenberg og Sæther?
  • Taakefyrsten

# 33. 27. des 2018 14:49
    Ikiryo skrev 27.12.18 kl. 14:26 Nazifrisøren fra Bryne? Bryllupet til Lilo-Stenberg og Sæther?

Det plinger i bjellen her hos meg bare på hun første, men blir ikke det snarere det omvendte? Der var det hun som fornærmet hun som brukte hijab? Intet skadeverk eller trussel, bare -skal vi si - en noe uheldig praksis?

• Triptych

# 34. 27. des 2018 14:57
    Taakefyrsten skrev 27.12.18 kl. 14:14
    Har du noen idé om rettspraksis på dette? Jeg kan ikke huske noen.

Brudd på GDPR - publisering av personinformasjon (f.eks adresse) uten eksplisitt samtykke. Straffes med bøter opp til fire prosent av brutto omsetning. Kan bli en festlig sak å føre.

• Taakefyrsten

# 35. 27. des 2018 15:02
    Triptych skrev 27.12.18 kl. 14:57 Brudd på GDPR

Hva er GDPR?

Statsråder har da ikke hemmelig adresse?

• Ikiryo

# 36. 27. des 2018 15:05
    Taakefyrsten skrev 27.12.18 kl. 14:49
    Det plinger i bjellen her hos meg bare på hun første, men blir ikke det snarere det omvendte? Der var det hun som fornærmet hun som brukte hijab? Intet skadeverk eller trussel, bare -skal vi si - en noe uheldig praksis?

Her tenkte jeg på anmeldelsene og søksmålene frisøren rettet mot Løgnaslaget for deres revynummer der de omtalte henne som Nazifrisøren fra Bryne.

Black Box teater har ikke gjort noe skadeverk eller kommet med trussler. De har derimot "snikfotografert" slik som i den andre saken jeg nevnte. Nå tror jeg du blander to forskjellige saker: skadeverk og teaterforestilling.

• Taakefyrsten

# 37. 27. des 2018 15:08
    Ikiryo skrev 27.12.18 kl. 15:05 Her tenkte jeg på anmeldelsene og søksmålene frisøren rettet mot Løgnaslaget for deres revynummer der de omtalte henne som Nazifrisøren fra Bryne.

Dette gikk vel inn under kunstnerisk frihet. Og da nærmer vi oss en kjerne her. BB har ikke gjort noe klanderverdig tror jeg.

• # 38. 27. des 2018 15:10
    Dette innlegget er fjernet. Moderatorgrunn: Usaklig/irrelevant.
  • # 39. 27. des 2018 15:14
    Dette innlegget er fjernet. Moderatorgrunn: Siterer slettet innlegg.
  • Triptych

# 40. 27. des 2018 15:15
    Taakefyrsten skrev 27.12.18 kl. 15:02
    Hva er GDPR?

Statsråder har da ikke hemmelig adresse?

General Data Protection Regulation - Personvernfordringen.

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Personvernforordningen

Selv om Wara ikke har hemmelig adresse, kan ikke hvem som helst publisere den uten samtykke og/eller skjellig grunn. Det finnes ingen unntaksbestemmelser for kunstnerisk frihet i dette lovverket.

• Taakefyrsten

# 41. 27. des 2018 15:19
    Triptych skrev 27.12.18 kl. 15:15 General Data Protection Regulation - Personvernfordringen.
    Selv om Wara ikke har hemmelig adresse, kan ikke hvem som helst publisere den uten samtykke og/eller skjellig grunn. Det finnes ingen unntaksbestemmelser for kunstnerisk frihet i dette lovverket.

Ok. Det siste er helt klart. Det skal ikke skje uten skjellig grunn. Da blir spørsmålet om hensikten, formen og omstendighetene. Kan man forvente at en teaterforestilling vil virke skadelig på personens frihet? Jeg tror ikke det.

• Taakefyrsten

# 42. 27. des 2018 15:20
    (Det siterte innlegget er ikke lenger tilgjengelig)

Du lurte meg!

• Triptych

# 43. 27. des 2018 15:47
    Taakefyrsten skrev 27.12.18 kl. 15:19
    Ok. Det siste er helt klart. Det skal ikke skje uten skjellig grunn. Da blir spørsmålet om hensikten, formen og omstendighetene. Kan man forvente at en teaterforestilling vil virke skadelig på personens frihet? Jeg tror ikke det.

Lovteksten tar ikke høyde for den type vurderinger. Brudd er brudd. Skjellig grunn i så måte er om personen er bortkommet og man etterlyser offentlig. Ikke-essensielle publiseringer vil alltid være klare brudd, uansett kontekst.

• rob1

# 44. 27. des 2018 16:31 (red. kl. 16:36)
    erik75 skrev 27.12.18 kl. 14:08
    Hvordan skal du bekjempe politikk i et demokrati? Og hvem er det som skal bestemme hvilken politikk som skal bekjempes?

I et demokrati er det jo velgerne som bestemmer hvilken poitikk som skal føres, om et parti som mange misliker får stor makt/mange stemmer, hvilken rett har da andre partier og såkaldte eksperter til å si at dette må bekjempes og at partiet ikke skal få den makta velgerne har gitt den, ref Sverige.

Svaret på det står langt på vei i sitatet fra mitt forrige innlegg. Man kan ikke bare kalle et eller annet brudd på en internasjonale konvensjon, eller norsk lovgivning feks mot diskriminering, for «politikk» og tro at det da liksom er greit.
  • erik75

# 45. 27. des 2018 16:38
    rob1 skrev 27.12.18 kl. 16:31
    Svaret på det står langt på vei i sitatet fra mitt forrige innlegg. Man kan ikke bare kalle et eller annet brudd på en internasjonale konvensjon, eller norsk lovgivning feks mot diskriminering, for «politikk» og tro at det da liksom er greit.

Suverene stater kan når som helst trekke seg fra de fleste internasjonale konversjoner dersom de ønsker det, det er kanskje ikke så smart men fullt mulig.