Forum

2126

innlogget

40195

medlemmer

Norges største og beste møteplass for homofile, bifile og transpersoner!

Bli medlem gratis!

© GAYSIR AS
Om oss  • Personvern  • Annonsering
Tips oss: [email protected]
  • Henrik3

Samboeren til Wara anmelder Black Box Teatret

27. des 2018 02:28 (red. kl. 02:31) | Vist 6377 ganger. https://www.nrk.no/norge/samboeren-til-tor-mikkel-wara-har-anmeldt-teater-1.14356112

Etter at Black Box teatret brukte bildet av hjemmene til en del kjente folk på høyresiden ble Tor Mikkel Waras bil vandalisert og en del dumme ting ble tagget. Nå er det jo ikke sikkert at de to hendelsene henger sammen. Likevel synes jeg Black Box gikk over streken. Det er ikke over streken å beskylde Wara for å være rasist/ekstremist eller hva det måtte være. Det må han tåle. Men det er over streken å filme huset hans og bruke det i den samme forestillingen. Dette er ihvertfall min mening.

Hva mener dere?

• Taakefyrsten

# 271. 15. mar 2019 22:30
    Toffin skrev 15.03.19 kl. 21:43 De hevder at siktelsen mot Bertheussen er styrket ila dagen, -så en må nok regne med at de sitter på beviser, også tekniske spor som er temmelig solide.

Ja, NRKs artikkel som ligger ute nå gjør det hele enda styggere. Og pilene peker klarere mot Bertheussen jo mer som nå offentliggjøres. Jeg forutsetter at det er hold i PSTs utsagn. Så gjenstår det å se om det som kommer frem rundt også holder.
    Statsministerens utsagn blir et kapittel for seg i den forbindelse. Jeg forutsetter at hun ikke har kjent til den delen av historien som NRK skriver i kveld. Ut fra siste nytt er hennes kommentar irrelevant, men direkte feil om hun visste. Jeg regner derfor med at hun ikke visste.

• Metallica

# 272. 15. mar 2019 22:56
    Sacha_ skrev 15.03.19 kl. 22:20
    Hva synes du er sâ morsomt ved det?
    Les inlegg # 267.
  • Toffin

# 273. 15. mar 2019 23:04 Denne kronikken fra Anders Eiebakke er knusende og avslørende. Verken regjeringen, Solberg, Wara eller samboeren hans kommer godt ut av det.

Han målbærer oppfatningen til flere som har mistenkt Bertheussen siden desember.

"Basert på sunn fornuft konkluderte flere med at det neppe kunne være andre enn Waras samboer som sto bak vandalismen og truslene allerede før jul. Jeg ble selv overbevist da jeg deltok som innleder på et seminar i januar der hun dukket opp og oppførte seg merkelig. En time etter seminarets slutt brant det i søppelkassa utenfor hjemmet hennes."

"Samtidig har personer på den ekstreme høyresiden i og utenfor Frp kjørt kampanjer mot skuespillerne og regissørene bak stykket, Black Box og venstresiden i alminnelighet. Godt hjulpet av liberalere som lot seg forlede av Waras samboer og hennes støttespillere som har kommet med fantasifulle og løgnaktige påstander om stykkets innhold og aktører. Noen av dem opportunister som brukte anledningen til å promotere egne forfatterskap på kunstnernes bekostning. Andre bare naive."

At saken har blitt brukt politisk er det enkelt å konkludere med.

"Det er skammelig og skandaløst at landets statsminister bruker en pressekonferanse til å æreskjelle en uavhengig utøver av et svært smalt kunstuttrykk fordi hun forsvarte seg med helt plausible argumenter – som dessuten viste seg å sannsynligvis være helt korrekte.

Det er i møte med faktiske hendelser, der man må velge side, at politikeres og kommentariatets sanne karakter viser seg. Jeg har brukt litt tid på å tidligere forsvare Per Sandberg og Per Sandbergs samboer mot urimelige anklager fra det jeg oppfatter som et moralsk og politisk korrumpert skrotsentrum. Jeg har også kritisert deler av kritikken mot Giske. I denne saken var det svært fristende å si hva jeg var overbevist om, at det var Waras samboer som sto bak.

Jeg vet at meningsfeller på venstresiden og kollegaer i og utenfor scenekunsten også følte det vanskelig å ta imot slag etter slag, med selvpålagt forbud mot å slå tilbake. Vi har diskutert i måneder hvordan våre mistanker, som ble sterkere og sterkere, kunne reflekteres uten at vi krenket Bertheussen.

Samtidig fortsatte hun og hennes støttespillere med å anklage navngitte personer for å stå bak det hun selv skal ha iscenesatt. I motsetning til statsråder og politiske partier mente man at det var uredelig å peke i en bestemt retning uten fysiske bevis.

Men redaksjonene må ha visst det samme som mange i mine miljøer. For noen dager siden kom de første tegnene, Filter Nyheter var først. Deretter ble tonen i VG og Aftenposten skjerpet.

Samtidig begynte ryktene å summe om at en redaksjon visste at Waras samboer var avslørt. Flere fryktet at saken ville dysses ned. Det er i seg selv alvorlig når folk frykter at deres interesser blir ofret av staten."

Oppfordrer alle til å lese kronikken.
    Den børfå enhver som er opptatt av politikk, demokrati og ytringsfrihet til å stille spørsmål ved hva som kan skje i det presumptivt "åpne norske demokratiet".

• Metallica

# 274. 15. mar 2019 23:07 Kunstnere og teaterdirektør siktet etter forestilling
    Oslo-politiet har siktet teaterdirektøren og kunstnerne bak forestillingen «Ways of seeing» for å ha krenket privatlivets fred etter at Waras samboer anmeldte forestillingen i desember, ifølge VG.
    https://www.nettavisen.no/nyheter/vg-kunstnere-og-teaterdirektor-siktet-etter-forestilling/3423616370.html

Hvor skal dette ende, og hvordan kommer det til og ende?

• Toffin

# 275. 15. mar 2019 23:13 (red. kl. 23:13)
    Metallica skrev 15.03.19 kl. 23:07
    Kunstnere og teaterdirektør siktet etter forestilling
    Oslo-politiet har siktet teaterdirektøren og kunstnerne bak forestillingen «Ways of seeing» for å ha krenket privatlivets fred etter at Waras samboer anmeldte forestillingen i desember, ifølge VG.
    https://www.nettavisen.no/nyheter/vg-kunstnere-og-teaterdirektor-siktet-etter-forestilling/3423616370.html

Hvor skal dette ende, og hvordan kommer det til og ende?

Med at stadig mindre vil gå i favør deg og ditt prefererte parti.

• Metallica

# 276. 15. mar 2019 23:14
    Toffin skrev 15.03.19 kl. 23:13
    Med at stadig mindre vil gå i favør deg og ditt prefererte parti.
    Mitt prefererte parti? Mitt Frp ditt Frp?
  • Weltschmerz

# 277. 15. mar 2019 23:15
    Toffin skrev 15.03.19 kl. 19:20
    Virkelig helt latterlig. Mediene har vist langt mer avslørende bilder av Waras hus enn Black Box.
    Ikke betryggende at Borgarting kommer med det som kan sies å være en politisk kjennelse.

Politisk kjennelse er å trekke det for langt. Det er godt mulig en domstol i Saudi-Arabia lar seg presse av politikere, men ikke i Norge.

• Toffin

# 278. 15. mar 2019 23:17
    Weltschmerz skrev 15.03.19 kl. 23:15
    Politisk kjennelse er å trekke det for langt. Det er godt mulig en domstol i Saudi-Arabia lar seg presse av politikere, men ikke i Norge.

Du må nok bare finne deg i at jeg mener det er det.

• Weltschmerz

# 279. 15. mar 2019 23:18
    Toffin skrev 15.03.19 kl. 23:17
    Du må nok bare finne deg i at jeg mener det er det.

Jeg respekterer at du oppfatter det slik, men jeg synes ikke det er en realistisk oppfatning.

• WX73

# 280. 15. mar 2019 23:18 (red. kl. 23:20) Modernismens anerkjennelse av kunstnerisk frihet som en selvfølge ble via postmodernismen
    bekreftet som en kunstnerisk ekspressiv form og metode i seg selv, man anså etterhvert at
    den kunst som ikke brøt med normer, det være seg etiske eller politiske, ikke var å anse som kunst;
    man fikk et bilde av kunstens estetikk som en egen tilstand som ikke kun sto utenfor den samfunns-psykologiske og også politisk-normative sfære, men faktisk ikke kunne anses som kunstnerisk estetikk
    overhodet dersom den ikke brøt med disse grenser av etisk forsvarlighet og moral av ansvarlighet.

I postpostmodernismen leser vi således kunstnerens totale fravær av ansvar for egen praxis;
    der estetikkens kunstneriske autonomi kun fremmes i det etikkens tilintetgjørelse er total.

Metamodernismens estetikk er derimot ikke uten etikk, og således er ikke kunstneren fritatt fra
    den moralske humane sfære, på lik linje med alle andre mennesker som fungerer i en global
    kontekst der alle mennesker eksisterer i mellommenneskelig internasjonal interaksjon.

Enhver kunstner har i dag samme ansvar for det de gjør og det de uttrykker som alle andre mennesker.

Den antatt frie kunstneren er således i vår metamoderne samtid anerkjent som et forhistorisk monster;
    en form av modernismens vrangforestilte tilstand av moralitetens fravær: den falske eksistensialismens
    skinnkunst.

• Taakefyrsten

# 281. 15. mar 2019 23:19
    Toffin skrev 15.03.19 kl. 23:04.Samtidig fortsatte hun og hennes støttespillere med å anklage navngitte personer for å stå bak det hun selv skal ha iscenesatt. I motsetning til statsråder og politiske partier mente man at det var uredelig å peke i en bestemt retning uten fysiske bevis.
    Men redaksjonene må ha visst det samme som mange i mine miljøer. For noen dager siden kom de første tegnene, Filter Nyheter var først. Deretter ble tonen i VG og Aftenposten skjerpet.
    Samtidig begynte ryktene å summe om at en redaksjon visste at Waras samboer var avslørt. Flere fryktet at saken ville dysses ned. Det er i seg selv alvorlig når folk frykter at deres interesser blir ofret av staten."

Du kan finne den samme typen kommentarer på NRKs side i går. Det var flere der som oppga at de for en tid siden mistenkte at det var Bertheussen selv som hadde foranstaltet det hele. Jeg fikk ikke anledning til å sjekke det selv for da var siden stengt for det innsynet som hadde vært der en time tidligere. Men så kom NRKs artikkel i kveld, og det gjør at Bertheussens sak ser mye styggere ut i kveld enn i dag tidlig. Ikke minst er hennes personlige tragedie utdypet og fremstilt med en mer skjerpet karakter. Jeg gadd vite om noen kunne ha stoppet hennes ferd utfor stupet..... men det får vi kanskje ikke vite før rettssaken. Om det blir noen.

• Toffin

# 282. 15. mar 2019 23:22
    Taakefyrsten skrev 15.03.19 kl. 23:19
    Du kan finne den samme typen kommentarer på NRKs side i går. Det var flere der som oppga at de for en tid siden mistenkte at det var Bertheussen selv som hadde foranstaltet det hele. Jeg fikk ikke anledning til å sjekke det selv for da var siden stengt for det innsynet som hadde vært der en time tidligere. Men så kom NRKs artikkel i kveld, og det gjør at Bertheussens sak ser mye styggere ut i kveld enn i dag tidlig. Ikke minst er hennes personlige tragedie utdypet og fremstilt med en mer skjerpet karakter. Jeg gadd vite om noen kunne ha stoppet hennes ferd utfor stupet..... men det får vi kanskje ikke vite før rettssaken. Om det blir noen.

Det er nok bare et spørsmål om kort tid før siktelsen utvides.
    Om hun er strafferettslig tilregnelig, regner jeg også med blir et element i dette.
    Jeg tviler uansett på at Wara vil gjøre comeback som Justisminister etter dette.

• Toffin

# 283. 15. mar 2019 23:26 (red. kl. 23:26)
    Weltschmerz skrev 15.03.19 kl. 23:18
    Jeg respekterer at du oppfatter det slik, men jeg synes ikke det er en realistisk oppfatning.

Det virker som om noen i regjeringsapparatet har pushet veldig på, både riksadvokaten og andre, etter at Tingretten vendte tommelen ned for å sikte Black Box og de tre bak stykket.
    Det stinker politisk prosess. Ikke at noe forundrer meg lenger med regjeringen Solberg.

• Taakefyrsten

# 284. 15. mar 2019 23:28
    Toffin skrev 15.03.19 kl. 23:22 Det er nok bare et spørsmål om kort tid før siktelsen utvides.
    Om hun er strafferettslig tilregnelig, regner jeg også med blir et element i dette.Jeg tviler uansett på at Wara vil gjøre comeback som Justisminister etter dette.

Tilregneligheten blir et springende punkt. Jeg kjenner ikke hennes utgangspunkt så jeg kan ikke si noe om hvordan hun endte hvor hun er nå. I et forhold vil som regel den andre parten legge merke til endringer hos en person, og det blir et spørsmål hvorfor ikke ministeren grep inn eller om han reagerte i det hele tatt.
    Vi har dessverre også en parallell her i Per Sandbergs eks som meldte om "en ond makt" som var flyttet inn i Fiskeridepartementet. Ser vi et mønster fra et bestemt miljø med en ekstrem tankegang?
    Jeg tror Wara tildeles en annen post om ikke så lenge. Han er i seg selv et bevaringsverdig kort for Frp, og det vil heller bli en ny post for ham, enn at han skyves ut, om han vil ha en ny post selv.

• Taakefyrsten

# 285. 15. mar 2019 23:31
    Toffin skrev 15.03.19 kl. 23:26 Det virker som om noen i regjeringsapparatet har pushet veldig på, både riksadvokaten og andre, etter at Tingretten vendte tommelen ned for å sikte Black Box og de tre bak stykket. Det stinker politisk prosess. Ikke at noe forundrer meg lenger med regjeringen Solberg.

Her tror jeg du har feil. Jeg ser ikke den politiske prosessen. Riksadvokaten og PST-sjefen har begge snakket om sin uavhengighet, og dette har vært en gjenganger hos de profesjonelle kommentarene også