Forum

2130

innlogget

40195

medlemmer

Norges største og beste møteplass for homofile, bifile og transpersoner!

Bli medlem gratis!

© GAYSIR AS
Om oss  • Personvern  • Annonsering
Tips oss: [email protected]
  • Henrik3

Samboeren til Wara anmelder Black Box Teatret

27. des 2018 02:28 (red. kl. 02:31) | Vist 6380 ganger. https://www.nrk.no/norge/samboeren-til-tor-mikkel-wara-har-anmeldt-teater-1.14356112

Etter at Black Box teatret brukte bildet av hjemmene til en del kjente folk på høyresiden ble Tor Mikkel Waras bil vandalisert og en del dumme ting ble tagget. Nå er det jo ikke sikkert at de to hendelsene henger sammen. Likevel synes jeg Black Box gikk over streken. Det er ikke over streken å beskylde Wara for å være rasist/ekstremist eller hva det måtte være. Det må han tåle. Men det er over streken å filme huset hans og bruke det i den samme forestillingen. Dette er ihvertfall min mening.

Hva mener dere?

• flaneur

# 1. 27. des 2018 02:35 Tilfeldig at den ene hendelsen følger den andre? Neppe. Likevel tror jeg det hadde vært bedre å gjøre gode miner til slett spill, og være litt overbærende mot "kunstnere" som tyr til plumpe virkemidler. Men jeg har forståelse for at uskyldige tredjeparter som rammes av ubetenksom uthenging av offentlige personer føler for å reagere.
  • Henrik3

# 2. 27. des 2018 02:40 (red. kl. 02:47)
    flaneur skrev 27.12.18 kl. 02:35
    Tilfeldig at den ene hendelsen følger den andre? Neppe. Likevel tror jeg det hadde vært bedre å gjøre gode miner til slett spill, og være litt overbærende mot "kunstnere" som tyr til plumpe virkemidler. Men jeg har forståelse for at uskyldige tredjeparter som rammes av ubetenksom uthenging av offentlige personer føler for å reagere.

Det er jo mulig at Black Box har fått litt av den oppmerksomheten de åpenbart skriker etter? Jeg lurer på om samboeren faktisk vil vinne i retten? Jeg synes hun har en god sak. Men hva straffen må bli det har jeg ingen formening om. Sikkert et symbolsk erstatningsbeløp. Du har nok rett i at det beste ville være å ignorere det hele. Det er jo ikke akkurat stor teaterkunst. Hvor blir det av Jon Fosse og alle disse som kan teater? (De har satt opp Fosse før ved Black Box)
  • 73WR

# 3. 27. des 2018 05:04 Imidlertid et det slik at kildebruk skal følge visse juridiske regler for
    opphavsrettigheter, informasjon om videreformidling,
    samt i hvilken grad privat informasjon nyttes i
    det offentlige kommunikative rom.

Å overse privatlivets rettmessige individuelle rettigheter relatert til krav om fred og fordragelighet er jo ikke
    særlig pent gjort.

Å skjule seg bak den utpinte oppbrukte utdaterte feilaktige feige unnskyldning om påstått kunstnerisk frihet
    blir for kjedelig.

Å skape kunst av kvalitativ art trenger ingen frihet utover seg selv.

Å påstå noe annet er kunstig blasfemi.

• Taakefyrsten

# 4. 27. des 2018 09:14
    Henrik3 skrev 27.12.18 kl. 02:40 Det er jo mulig at Black Box har fått litt av den oppmerksomheten de åpenbart skriker etter? Jeg lurer på om samboeren faktisk vil vinne i retten? Jeg synes hun har en god sak. Men hva straffen må bli det har jeg ingen formening om. Sikkert et symbolsk erstatningsbeløp. Du har nok rett i at det beste ville være å ignorere det hele. Det er jo ikke akkurat stor teaterkunst. Hvor blir det av Jon Fosse og alle disse som kan teater? (De har satt opp Fosse før ved Black Box)

Jeg tror det vil bli vanskelig å bevise sammenhengen. Har fx den som har begått ugjerningen sett teaterstykket? Mitt inntrykk av teaterpublikum være seg fra Black Box eller andre er at det tilsynelatende er få kriminelle til stede, men dette kan jeg aldri vite sikkert. Jeg tenderer til å se det hele som to tilfeldigheter som opptrer omtrent på samme tid.

• Lillehammer 50

# 5. 27. des 2018 09:22
    Henrik3 skrev 27.12.18 kl. 02:40
    Det er jo mulig at Black Box har fått litt av den oppmerksomheten de åpenbart skriker etter? Jeg lurer på om samboeren faktisk vil vinne i retten? Jeg synes hun har en god sak. Men hva straffen må bli det har jeg ingen formening om. Sikkert et symbolsk erstatningsbeløp. Du har nok rett i at det beste ville være å ignorere det hele. Det er jo ikke akkurat stor teaterkunst. Hvor blir det av Jon Fosse og alle disse som kan teater? (De har satt opp Fosse før ved Black Box)

Sorry, det er omvendt. Kulturinteresserte folk kjenner selvfølgelig Black Box. Men Wara er nok ute etter å bli mer i offentlighetens lys.

• erik75

# 6. 27. des 2018 11:34 (red. kl. 11:34) Så lenge man snakker om politikk og ikke enkelt mennesker eller grupper er man ikke rasist eller ekstremist og i et land med så sterk og vid ytringsfirhet som det vi har i Norge så bør lista for å kalle noen rasisit ligge meget høyt.

I denne saken har Black box tåkket langt over streken for hva vi bør kunne akseptere.

• Ikiryo

# 7. 27. des 2018 12:21 Jeg tror denne saken henlegges. Jeg har litt vanskelig for å se hva Black Box teater har gjort her som skal være ulovlig.
  • flaneur

# 8. 27. des 2018 12:24
    Taakefyrsten skrev 27.12.18 kl. 09:14
    Jeg tror det vil bli vanskelig å bevise sammenhengen. Har fx den som har begått ugjerningen sett teaterstykket? Mitt inntrykk av teaterpublikum være seg fra Black Box eller andre er at det tilsynelatende er få kriminelle til stede, men dette kan jeg aldri vite sikkert. Jeg tenderer til å se det hele som to tilfeldigheter som opptrer omtrent på samme tid.

Dette er bare å finne på forutsetninger som gjør en forklaring du ikke liker usannsynlig. Gjerningspersonene tilhører ikke nødvendigvis det litt dårlig definerte befolkningssegmentet "kriminelle", teatersalene fylles ikke bare opp av folk som følger lovens bokstav i ett og alt, og det å ha sett teaterstykket er ingen forutsetning for en sammenheng. Vandalisertingen kan være utført av ungdommer som ser på seg selv som politiske aktivister, og teaterstykket kan være inspirasjonskilden gjennom presseomtale eller informasjonsflyt innen et miljø.

• Ikiryo

# 9. 27. des 2018 12:26 (red. kl. 12:27)
    erik75 skrev 27.12.18 kl. 11:34
    Så lenge man snakker om politikk og ikke enkelt mennesker eller grupper er man ikke rasist eller ekstremist og i et land med så sterk og vid ytringsfirhet som det vi har i Norge så bør lista for å kalle noen rasisit ligge meget høyt.

Nei, heller motsatt. Ytringsfriheten er ikke noe som begrenser folks mulighet til å kritisere andres ytringer. Det må da være lov å kalle en rasist for en rasist, eller for å bruke Frp-språk: spade for en spade.
  • flaneur

# 10. 27. des 2018 12:44
    Ikiryo skrev 27.12.18 kl. 12:26
    Nei, heller motsatt. Ytringsfriheten er ikke noe som begrenser folks mulighet til å kritisere andres ytringer. Det må da være lov å kalle en rasist for en rasist, eller for å bruke Frp-språk: spade for en spade.

Folk som insisterer på å kalle en spade for en spade hevder sin ytringsfrihet truet om de omtales med negative karakteristikker, hvor mye de enn måtte passe. Et av samfunnsdebattens store mysterier er hvordan noen kan kreve at ingen kritiserer deres meninger og holdninger, og likevel tro at de forsvarer ytringsfrihet.

• erik75

# 11. 27. des 2018 12:48
    Ikiryo skrev 27.12.18 kl. 12:26

"Rasisme, tidligere omtalt som raselære, er forestillingen om at menneskeheten kan kategoriseres i ulike raser som hver tillegges et sett egenskaper og som rangeres etter verdi. Rasisme er og har vært grunnlag for diskriminering eller segregering"

Det finnes vel flere ulike definisjoner på rasist og rasisme men det skal vel mye til for at Wara passer inn i denne definisjionen.

Og hva med hensynet til hans samboer? Retten til privatlivets fred står jo også sterkt i Norge, hun skal ikke på noen måte måtte stå til ansvar for hva hennes samboer står for innen politikken.

• Taakefyrsten

# 12. 27. des 2018 12:50
    flaneur skrev 27.12.18 kl. 12:24 Dette er bare å finne på forutsetninger som gjør en forklaring du ikke liker usannsynlig. Gjerningspersonene tilhører ikke nødvendigvis det litt dårlig definerte befolkningssegmentet "kriminelle", teatersalene fylles ikke bare opp av folk som følger lovens bokstav i ett og alt, og det å ha sett teaterstykket er ingen forutsetning for en sammenheng. Vandalisertingen kan være utført av ungdommer som ser på seg selv som politiske aktivister, og teaterstykket kan være inspirasjonskilden gjennom presseomtale eller informasjonsflyt innen et miljø.

Ok.

• luring

# 13. 27. des 2018 13:03 Leste kronikken hennes, og synes hun har gode poenger.
    Uansett kan det bli et interessant rettsoppgjør om saken bringes videre til domstolene. Tror også at angrepet på Waras bil og eiendom forøvrig helt klart er inspirert av filmen som vises i teaterstykket. Så er det iallefall og håpe at gjerningspersonen(e) blir tatt og får sin rettmessige straff for vandalisering av annen manns eiendom.
  • Ikiryo

# 14. 27. des 2018 13:18 (red. kl. 13:18)
    luring skrev 27.12.18 kl. 13:03
    Uansett kan det bli et interessant rettsoppgjør om saken bringes videre til domstolene.

Hva ser du for deg, eller håper du på, vil komme ut av en eventuell rettssak?
  • Weltschmerz

# 15. 27. des 2018 13:22 (red. kl. 13:24) Tullete å anmelde Black Box. Kunsten bør være så fri som mulig, og unntatt straffansvar for såkalte injurier. Politikere er offentlige personer som har valgt å la sin person være til beskuelse.