Forum

336

innlogget

41199

medlemmer

Norges største og beste møteplass for homofile, bifile og transpersoner!

Bli medlem gratis!

© GAYSIR AS
Om oss  • Personvern  • Annonsering
Tips oss: redaksjonen@gaysir.no
  • BobilJesus

"Framleis ikkje greit å vere feminin mann"

10. okt 2018 15:26 | Vist 2001 ganger. Kjønnsforskning.no

Jeg kom over denne artikkelen i dag. Den drar fram at Norge er et homotolerant land, men at holdningen til kjønnsuttrykk og identitet fortsatt er veldig tradisjonell.

Det jeg lurer på er hvordan disse holdningene er blant homofile (også kvinner). Det er jo ikke ukjent at homofile menn ofte har en trang til å vise at de liker "guttegutter", eller vil plassere seg så langt unna "homomiljøet" (hva enn det er) som mulig.
    Fra egen erfaring kan jeg jo si at jeg utallige ganger har blitt fortalt at jeg i alle fall (heldigvis?) ikke er en /sånn/ homo når de (da oftest hetrofile gutter) finner ut av min seksualitet. Altså: en homo med knekken på håndleddet, en skrikende lys stemme og en trang til å kaste glitter i alle retninger.

Hvilken holdning har du til en (typisk) feminin homofil mann eller "macho" lesbisk kvinne?

1. Elsker når folk er 100% seg selv og litt til!
    34,7%
    2. Det kan være slitsomt å henge med sånne folk i lengden.
    17,5%
    3. Møter nesten aldri på folk som dette.
    8,4%
    4. Bryr meg ikke.
    28,6%
    5. Helt ærlig blir jeg litt ukomfortabel.
    9,4%
    6. Jeg blir sint av å se folk utfolde seg på denne måten.
    1,3%
    Totalt 297 avgitte stemmer.

• Skolegutten

# 1. 10. okt 2018 15:44 (red. kl. 15:44) Jeg tenker sånn at vi er alle et resultat av en mann og en kvinne og har derfor alle feminine og maskuline kvaliteter. Det er synd at vi lever i et samfunn som på mange måter ønsker at man kun skal dyrke den ene siden. Heldigvis har det blitt bedre :)
  • Lord Lolindir

# 2. 10. okt 2018 15:47 Folk må få lov å være seg selv, men overdreven oppførsel og drama kan bli for mye.

Men ellers synes jeg feminine menn stort sett er søte.

• Camilla41

# 3. 10. okt 2018 15:47 Har alltid sett på meg selv som ett maskulint forbilde 😂😂
  • erik75

# 4. 10. okt 2018 16:00 Tror nok at synet mange har på homofile påvirkes i stor grad av hvordan homofile fremstilles i filmer og tv-serier der de ofte fremstilles somm denne "rare" femigutten som kun er opptatt av mote, desigen og litt typiske "jente"ting, mulig at det har blitt noe bedre de siste årene men slike forestillinger er vanskelige å snu om på.

• aleks8888no

# 5. 10. okt 2018 16:47 Folk skal være slik som de er og føler seg vel ikke slik andre mener de bør være for at de skal kunne føle seg vel. Gud forby at de heterofile også tror at de også er feminine.
  • Aglar

# 6. 10. okt 2018 16:55 Det kan være slitsomt med påtatt feminin oppførsel. Jeg nekter å tro at noen er overdrevet feminine fra naturens side, og da blir det bare irriterende å være i nærheten av i lengden.

Samtidig er det viktig at alle får uttrykke seg på sin egen måte, så jeg «bryr» meg ikke om det sånn sett.

• 0rest_

# 7. 10. okt 2018 17:13 Har ingen problemer med "feminine" menn- men jeg skygger banen hvis de oppfører seg som en blanding av Patsy&Edna parret med sjefshurpa Alexis Carrington (Dynastiet-for dere som ikke husker det)..
  • Søkt

# 8. 10. okt 2018 17:19 Det er så slitsomt å ha holdninger til hvordan folk burde være, skjønner ikke at folk orker. Vet bare at jeg digger femigutter, machogutter, gutter og eh ja, det som kan krype og gå. Mmmm
  • -Aladdin-

# 9. 10. okt 2018 17:41 (red. kl. 17:42)
    Aglar skrev 10.10.18 kl. 16:55
    Det kan være slitsomt med påtatt feminin oppførsel. Jeg nekter å tro at noen er overdrevet feminine fra naturens side, og da blir det bare irriterende å være i nærheten av i lengden.

Samtidig er det viktig at alle får uttrykke seg på sin egen måte, så jeg «bryr» meg ikke om det sånn sett.

Vi får se da, om du får "lov" til å ha denne meningen på forum...

• Toffin

# 10. 10. okt 2018 18:23 (red. kl. 18:28)
    Aglar skrev 10.10.18 kl. 16:55
    Det kan være slitsomt med påtatt feminin oppførsel. Jeg nekter å tro at noen er overdrevet feminine fra naturens side, og da blir det bare irriterende å være i nærheten av i lengden.

Jeg synes faktisk de påtatte homsebitchene a la VGs Vegard Harm er langt mer slitsomme. Ikke er han morsom, ikke har han noensinne vært morsom heller.

Det holder ikke å legge hånda "sjokkert" på brystet med sprikende fingre, gape himmelhøy og gispe mens man himler med øynene, for deretter å kjøre dobbelt håndleddsknekk-bølgen mens man utstøter et langtrukkent "Guuuuuud er det muuuuuuuuuuuuuuulig?!?"

Jeg sier "påtatte homsebitchene", fordi de ekte homsebitchene både er morosame, er skarpe iakttakere, treffsikre kommentatorer og har et tydelig budskap når de fyrer seg opp og fyrer løs.

• Toffin

# 11. 10. okt 2018 18:30
    erik75 skrev 10.10.18 kl. 16:00
    Tror nok at synet mange har på homofile påvirkes i stor grad av hvordan homofile fremstilles i filmer og tv-serier der de ofte fremstilles somm denne "rare" femigutten som kun er opptatt av mote, desigen og litt typiske "jente"ting, mulig at det har blitt noe bedre de siste årene men slike forestillinger er vanskelige å snu om på.

Det viser også noe annet, -hvor mye lettere det er å være tro mot sin natur, enten den er overdrevent det ene eller det andre, i storbyer hvor ingen har tid til å følge med andres adferd, bli støtt og komme med stygge kommentarer.

Det er jo ikke uten grunn at "reisen til en storby", historisk har vært det beste for skeive folk.

• tuborg havn

# 12. 10. okt 2018 18:34 Jeg synes det mest problematiske her er hvordan man stadig kobler mellom feminin, altså kvinnelig, og det å oppføre seg som et patetisk, hjelpesløst, lite fjols.

Bare legg merke til hvordan du selv presenterer femininitet; viftende hender, skrikende stemme og kaste glitter overalt.

Det skillet som mange gjør mellom maskulin; voksen, ansvarlig, selvstendig, og feminin; barnslig, dramatisk, uselvstendig, er et skille jeg mener man i stedet bør gjøre mellom en voksen og et barn.

Som submissiv legger jeg også merke til det samme tankesettet; Mange submissive, menn som kvinner, som ønsker å tiltrekke seg en dominant person, oppfører seg helt tullete og hjelpesløst sprellende. Min erfaring i praksis er at det er de mest ansvarlige og voksne som ofte gjør størst suksess, også i en rolle som submissiv.

I min verden krever både det å være maskulin og det å være feminin, at man er voksen og oppegående. Skillet mellom de to går på hvorvidt man identifiserer seg som, og blir oppfattet som, mann eller som kvinne.

I min verden kan både dominante og submissive, meget vel være voksne og ansvarlige mennesker. Skillet mellom de to går på hvorvidt man foretrekker å lede eller la seg lede.

Jeg er enig med de som synes det er slitsomt og irriterende med voksne mennesker som oppfører seg dramatisk og hjelpesløst. Jeg opplever det bare IKKE som femininitet, men derimot som selvopptatthet og manglende vilje eller evne til å ta seg sammen og ta ansvar.

• Toffin

# 13. 10. okt 2018 18:42
    tuborg havn skrev 10.10.18 kl. 18:34
    Jeg er enig med de som synes det er slitsomt og irriterende med voksne mennesker som oppfører seg dramatisk og hjelpesløst. Jeg opplever det bare IKKE som femininitet, men derimot som selvopptatthet og manglende vilje eller evne til å ta seg sammen og ta ansvar.

Dette er jeg helt enig med deg i.
    Disse folka har gnagsårpersonlighet men jeg oppfatter dem ikke som mer feminine enn maskuline.

• tuborg havn

# 14. 10. okt 2018 18:43
    aleks8888no skrev 10.10.18 kl. 16:47
    Folk skal være slik som de er og føler seg vel ikke slik andre mener de bør være for at de skal kunne føle seg vel. Gud forby at de heterofile også tror at de også er feminine.

Homser er jo per definisjon dobbelt så maskuline som heterofile menn. Ikke bare er de menn selv, men de knuller i tillegg også menn. 1 + 1 = 2

• 0rest_

# 15. 10. okt 2018 18:44 Ellers synes jeg det er litt interessant, TS, når du i startinnlegget skriver at "fra egen erfaring kan jeg jo si at jeg UTALLIGE ganger har blitt fortalt at jeg i alle fall (heldigvis?) ikke er en SÅNN homo".. Hmm-hva ønsker du å kommunisere her da, TS? Mon tro hvorfor du gjør et poeng ut av å poengtere hvor lite SÅNN du er?
    Og når du skriver om homser med "knekk på håndleddet (når så jeg det sist-må være eeevigheter siden), skrikende lys stemme (håper din egen er etpar oktaver mørkere da, TS..sånn at du kan få lov til å distansere deg litt) og en trang til å kaste glitter i alle retninger (hmmm-tror ikke jeg har sett noe slikt-noensinne) så oser det overdrivelse og karikering av såkalt stereotype trekk som "noen" hevder er sterkt forekommende-hvilket det IKKE er..så virker det som om også du føler behov for å distansere deg. For slik å fremstå som mer heteronormativ-tross alt?
    Men du er i så fall ikke den eneste. Hvor mange heterofile menn gjør et poeng ut av at joda, de HAR egen verktøykasse (egen temagruppe her inne)..jeg mener, enten så har de det eller så har de det IKKE-men ingen gjør et poeng ut av å kommunisere det. Ei heller i.f.t Eurovision. Helt greit at man hater det, men trenger man å på død og liv gjøre et stort nummer ut av at man IKKE liker et tv-show? i så fall,hvorfor det? skulle jeg gjøre det i.f.t alle tv-show/serier etc jeg IKKE liker, så ville det jo fort bli noen grupper.
    Eller gruppa "Vi som liker guttegutter" (LOL).. hvor mye guttegutter er dere SELV, mon tro?