Forum

2135

innlogget

40841

medlemmer

Norges største og beste møteplass for homofile, bifile og transpersoner!

Bli medlem gratis!

© GAYSIR AS
Om oss  • Personvern  • Annonsering
Tips oss: redaksjonen@gaysir.no
  • Toffin

KrF: Krever "kristen-garanti" for å gå i regjering.

1. okt 2018 09:00 (red. kl. 09:01) | Vist 19367 ganger. KrF. "Vi vil styre på kristen grunn."

Det betyr bl.a.:

*Kristen formålsparagraf i barnehage og skole fastholdes.

*Julegudstjenester blir en del av alle skolenes opplegg, og ikke opp til den enkelte rektor å avgjøre.

*Nei til eggdonasjon, nei til surrogati, nei til assistert befruktning for enslige.

I tillegg er det flere punkter på kravlisten som ingen, med sans for god fordelingspolitikk bør ha store problemer med å støtte.

Jeg mener at KrF som sentrumsparti bør kunne samarbeide med både venstre- og høyresiden, og at de som hevder at KrF er et borgerlig parti, primært selv er borgerlig anlagt og sekundært synes KrFs verdigrunnlag er noe for dem.

Den reelle problemstillingen er etter min mening om det er særlig klokt å innlemme KrF i en venstre-sentrum-regjering på bekostning av SV. Jeg mener det ikke er det. Pekefingermoralistene i KrF gir meg "the creeps", og AP/SP/SV bør ikke gjøre som Høyre, -selge verdigrunnlaget sitt for å samarbeide med dem.

Men hva mener du? Høres en regjering av AP/SP/KrF med støtte og/eller deltakelse fra SV ok ut for deg?

vedlegg

Ønsker du deg en regjering av AP-SP-KrF?

1. Ja
    20,1%
    2. Nei
    73,5%
    3. Vet ikke
    6,4%
    Totalt 661 avgitte stemmer.

• grosin

# 1. 1. okt 2018 09:03 De kan få være støtteparti for en AP/SP/SV-regjering, men ikke noe mer enn det.
  • Taakefyrsten

# 2. 1. okt 2018 09:09 Jeg sliter med å forstå hva formannen driver på med om dagen. Så langt ser jeg ikke at dette henger sammen. Jeg ser så mange motstridende elementer at logikken foreløbig er skjult. Hvis dette ikke blir vedtatt på det ekstraordinære landsmøtet må de finne en ny formann.
  • SuddenlySeymour

# 3. 1. okt 2018 09:09 Hvis de ikke får igjennom det meste av kristenkravene sine, så OK. Det positive er at de ikke er anti-miljø eller anti-fordelingspolitikk. På tross av noen veldig grimme medlemmer og antikvariske syn på homofili og abort, så har de bidratt til at Høyre og FrP ikke har fått herje fritt.
  • Toffin

# 4. 1. okt 2018 09:11
    Taakefyrsten skrev 01.10.18 kl. 09:09
    Jeg sliter med å forstå hva formannen driver på med om dagen. Så langt ser jeg ikke at dette henger sammen. Jeg ser så mange motstridende elementer at logikken foreløbig er skjult. Hvis dette ikke blir vedtatt på det ekstraordinære landsmøtet må de finne en ny formann.

Hvorfor sier du det ikke heller som det er?
    Du forstår jo utmerket godt hva det er Hareide sier.
    Det er at Erna og Høyre skal miste regjeringsmakt du ikke liker.

• Bbolsen

# 5. 1. okt 2018 09:16 (red. kl. 09:24)
    grosin skrev 01.10.18 kl. 09:03
    De kan få være støtteparti for en AP/SP/SV-regjering, men ikke noe mer enn det.

Gikk for "vet ikke" her : det er mye "bulder og balder" som skal opp og frem i media, nå den neste mnd. Og skulle Krf klare å samle seg rundt det å søke regjering med venstre sida - så skal det forhandles.
    Da og om - skal jeg mene mye og mer.
    Da og om, er jeg ganske sikker på at de har blitt så uspiselige (KRf) at det krever laaange forhandlinger, uten noen garanti for suksess, som det å klare å etablere en felles plattform.
  • enebo

# 6. 1. okt 2018 09:20 KrFs sittende formann gjør sitt beste for å få andre partier til å bli dirigert av KrFs «hjertesaker» - og det hadde sikkert lyktes hvis partiet fortsatt hadde en overveldende velgerskare bak seg. Det har de ikke lenger, så det beste skipperen kan håpe på er at skuta hans går ned med flagget på toppen.
  • Toffin

# 7. 1. okt 2018 09:24
    enebo skrev 01.10.18 kl. 09:20
    KrFs sittende formann gjør sitt beste for å få andre partier til å bli dirigert av KrFs «hjertesaker» - og det hadde sikkert lyktes hvis partiet fortsatt hadde en overveldende velgerskare bak seg. Det har de ikke lenger, så det beste skipperen kan håpe på er at skuta hans går ned med flagget på toppen.

Det er en alt for enkel "analyse" når han og partiet sitter med nøkkelen til å felle Ernas regjering. I denne perioden har Hareide og KrF, makt til å bestemme. Den makten har de fram til 2021.

• luring

# 8. 1. okt 2018 09:25 Nå får vi se hva det ekstraordinære landsmøtet til partiet bestemmer seg for den 2. november. Siden det er såpass med motstand i partiet mot Hareides venstredreining kan det jo hende at de rett og slett kaster ham som partileder, og det er kanskje det han egentlig ønsker? Tror uansett ikke at utspillene hans vil føre til økt oppslutning på verken galluppene eller kommune- og fylkesvalget til neste år.
  • Taakefyrsten

# 9. 1. okt 2018 09:26
    Toffin skrev 01.10.18 kl. 09:11 Hvorfor sier du det ikke heller som det er?Du forstår jo utmerket godt hva det er Hareide sier.Det er at Erna og Høyre skal miste regjeringsmakt du ikke liker.

Naturligvis vil de konservative miste makten om dette får konsekvenser. Men jeg er ikke i stand til å se en konsistent politikk i dette foreløbig. Jeg ser ikke klart hva Krf vil enda. Jeg venter på en avklaring av hva partiet ønsker og hvor de vil gå.
    Gjennom lang tid, kanskje et par år har jeg registrert at det har vært mange i Krf som har vært interessert i å gå til Ap. Derfor er det overraskende at når man nå har muligheten ser det ut til at dette bildet ikke var riktig. Så langt ser det ut som at målinger viser at de venstre-vennlige i Krf kan ha vært mer høyrøstede og uten kontakt med flertallet i partiet. Ut fra målingene som kom i helgen, og debatten rundt det hele, tyder det på at Hareide ikke har noe støtt grunnlag å uttale seg på. Dette vises gjennom at hans to nestledere og en rekke fylkesledere er uenige med ham. Derfor har jeg tvil om hvorvidt dette kan bli stående som Krf's politikk fremover. Her må de gjøre avklaringer de nærmeste ukene. I dag tør jeg ikke spå hvordan dette ender for saken er i utvikling hele tiden nå.

• enebo

# 10. 1. okt 2018 09:37
    Toffin skrev 01.10.18 kl. 09:24
    Det er en alt for enkel "analyse" når han og partiet sitter med nøkkelen til å felle Ernas regjering. I denne perioden har Hareide og KrF, makt til å bestemme. Den makten har de fram til 2021.

Noen tenker nok flere skritt fremover. Hareides planer svikter på flere elementer fordi han ikke kan få et annet regjeringsprosjekt uten SV eller få aksept for sine basale krav inn i en regjeringsavtale når han ønsker å bli minoritetspartner i et samarbeid hvor andre partier ikke har programmering dekning for «hjertesakene». Hvis KrF vil fortsette kampen for å holde seg over sperregrensen, må partiet få en ny formann som ikke utfordrer partiets mest stabile velgerskare. I alle store saker hvor KrF er i mindretall, er det et flertall for andre vedtak enn dem KrF ønsker.
  • Taakefyrsten

# 11. 1. okt 2018 09:43
    enebo skrev 01.10.18 kl. 09:37 Noen tenker nok flere skritt fremover. Hareides planer svikter på flere elementer fordi han ikke kan få et annet regjeringsprosjekt uten SV eller få aksept for sine basale krav inn i en regjeringsavtale når han ønsker å bli minoritetspartner i et samarbeid hvor andre partier ikke har programmering dekning for «hjertesakene». Hvis KrF vil fortsette kampen for å holde seg over sperregrensen, må partiet få en ny formann som ikke utfordrer partiets mest stabile velgerskare. I alle store saker hvor KrF er i mindretall, er det et flertall for andre vedtak enn dem KrF ønsker.

Her peker du på noe som er vesentlig i min undring. Da dagens regjering tiltrådte i 2013 fikk vi en regjering hvor alle, kanskje med unntak av én var kirkemedlemmer. Etter en del utskiftninger kan dette se anderledes ut, men likevel, kirketilhørighet har ikke vært det vanligste i norske regjeringer de siste 50 år. Hvis Krf skal gå i samarbeide med SV, selv om SV blir holdt utenfor selve regjeringen, vil det uansett være et samarbeide med mennesker som er tildels direkte religionsfiendtlige. Jeg undrer meg over at dette skal være bra for Krf, og derfor undrer jeg meg også over Hareides prioriteringer. Det er slikt som gjør at det ikke henger på greip.
    Slagsvold Vedum avviste en invitt fra Hareide, Jonas Gahr Støre gikk straks i forhandlingsposisjon nå i helgen og han er en sjelden fugl i Ap med en uttalt religiøs forankring. Kort sagt, jeg forstår ikke hva Krf ser i denne gruppen av politikere som på alle måter har avvist noe av det som er viktigst der i gården.

• Toffin

# 12. 1. okt 2018 09:50 (red. kl. 09:54) Jeg har i motsetning til d'herrer taakefyrsten og enebo, ingen problemer med å se hva Hareide vil oppnå. Den en-times redegjørelsen han ga KrFs Landsstyre var enkel og logisk og forstå, dersom sosial-, familie-, arbeidslivs-, fattigdoms- og fordelingspolitikken er viktig. Jeg skjønner jo at mennesker med hjertet i Kalkulator-Høyre ikke har lyst til å innrømme at de forstår hva han sier. Det kommer ugjerne slike innrømmelser fra den typen mennesker.

Hareide har altså ikke unngått å få med seg at selv med det Erna kaller "stor påvirkning på regjeringens politikk", -så øker forskjellene mellom folk i Norge, det blir stadig flere unger som lever i fattige familier samtidig som de rikestes formuer vokser med rause donasjoner fra H/FrP/Vs skattepolitiske grep. Det blir stadig trangere rammer for treparts-samarbeidet.
    Det er ikke underlig at KrF ikke vil være med på dette og søker samarbeid annet steds hen.

Men altså, det er snakk om å "vurdere muligheten" for samarbeid med AP/SP. De reddeste Høyrefolka hadde tjent på å ha litt mer is i magen.
    Jeg tror ikke dette blir noe av med det aller første. Til det er avstanden for stor. Som jeg har hevdet før, -tror jeg både V og KrF skal slite for å komme over sperregrensen i 2021 om ikke noe dramatisk skjer. Min spådom er at vi er på vei mot to-blokk-systemet og at sentrum forvitrer.
    Lykkes derimot Hareide med denne invitten, vil sentrum styrke seg

• Taakefyrsten

# 13. 1. okt 2018 09:51
    Toffin skrev 01.10.18 kl. 09:50 Jeg har i motsetning til d'herrer taakefyrsten og enebo, ingen problemer med å se hva Hareide vil oppnå. Den en-times redegjørelsen han ga KrFs Landsstyre var enkel og logisk og forstå, dersom sosial-, familie-, arbeidslivs-, fattigdoms- og fordelingspolitikken er viktig. Jeg skjønner jo at mennesker med hjertet i Kalkulator-Høyre ikke har lyst til å innrømme at de forstår hva han sier. Det kommer ugjerne slike innrømmelser fra den typen mennesker.Hareide har altså ikke unngått å få med seg at selv med det Erna kaller "stor påvirkning på regjeringens politikk", -så øker forskjellene mellom folk i Norge, det blir stadig flere unger som lever i fattige familier samtidig som de rikestes formuer vokser med rause donasjoner fra H/FrP/Vs skattepolitiske grep. Det blir stadig trangere rammer for treparts-samarbeidet.

Ok, jeg trodde du var ute etter en saklig diskusjon, men der gikk det toget.

• SuddenlySeymour

# 14. 1. okt 2018 09:52
    Taakefyrsten skrev 01.10.18 kl. 09:43
    Her peker du på noe som er vesentlig i min undring. Da dagens regjering tiltrådte i 2013 fikk vi en regjering hvor alle, kanskje med unntak av én var kirkemedlemmer. Etter en del utskiftninger kan dette se anderledes ut, men likevel, kirketilhørighet har ikke vært det vanligste i norske regjeringer de siste 50 år. Hvis Krf skal gå i samarbeide med SV, selv om SV blir holdt utenfor selve regjeringen, vil det uansett være et samarbeide med mennesker som er tildels direkte religionsfiendtlige. Jeg undrer meg over at dette skal være bra for Krf, og derfor undrer jeg meg også over Hareides prioriteringer. Det er slikt som gjør at det ikke henger på greip.
    Slagsvold Vedum avviste en invitt fra Hareide, Jonas Gahr Støre gikk straks i forhandlingsposisjon nå i helgen og han er en sjelden fugl i Ap med en uttalt religiøs forankring. Kort sagt, jeg forstår ikke hva Krf ser i denne gruppen av politikere som på alle måter har avvist noe av det som er viktigst der i gården.

For det første: Hvor har du det fra at SV (og Ap) er religonsfiendtlige? Fordi de er for selvbestemt abort?
  • Toffin

# 15. 1. okt 2018 09:59
    Taakefyrsten skrev 01.10.18 kl. 09:43
    Jonas Gahr Støre gikk straks i forhandlingsposisjon nå i helgen og han er en sjelden fugl i Ap med en uttalt religiøs forankring.

Det er tull. Både AP og SV har store grupper av bekjennende kristne.
    Som tidligere stortingsrepresentant for AP Marit Nybakk hevdet. "Det er flere kristne i AP enn det er medlemmer i KrF"