Forum

1616

innlogget

40829

medlemmer

Norges største og beste møteplass for homofile, bifile og transpersoner!

Bli medlem gratis!

© GAYSIR AS
Om oss  • Personvern  • Annonsering
Tips oss: redaksjonen@gaysir.no
  • Camilla41

Norge på full fart mot det første kontantfrie samfunnet!

28. sep 2018 19:32 | Vist 2906 ganger. Trenger vi kontanter i Norge?
  • Henrik3

# 1. 28. sep 2018 19:39 Hvordan skal jeg få betalt anonymt for min oppblåsbare Erna Solberg dukke, om vi ikke har kontanter? Fortell meg det!
  • Metallica

# 2. 28. sep 2018 20:02 Full fart og full fart... Det er greit å begrense bruken av kontanter, men at de forsvinner helt med det første har jeg liten tro på.

Norges bank har forresten nye, fine og sikre seddler på gang. Noen av de ble lansert i fjord, noen blir lansert i år og neste år.

Ny 100- og 200-kroneseddel kom 30. mai 2017.
    Ny 50- og 500-kroneseddel kommer om 20 dager, 18. oktober.
    Og på høsten om ett år kommer ny 1000-kroneseddel.

• KinkyiRullestol

# 3. 28. sep 2018 20:02 Den dagen systemet/ene er nede over langt tid, vil nok de fleste angre på kontantløs samfunn. Tror ikke politikerne tenker så langt. De bruker argumenter som at kriminelle ikke skal hvitvaske penger. Men det gjør mange av dem allerede på nettet.

Så om det er så lurt med kontantløs samfunn, vel jeg heller kanskje mot ikke.

• Snerket

# 4. 28. sep 2018 20:09 (red. kl. 20:09) Et kontantløst samfunn vil ramme de fattigste av oss mest og gi all makt over pengene våre til bankene.

Jeg har ikke egentlig lyst til å være den stereotypiske punkeren her altså

Men dette er jeg jo selvsagt helt imot.

• Chriz

# 5. 28. sep 2018 20:37
    KinkyiRullestol skrev 28.09.18 kl. 20:02
    Den dagen systemet/ene er nede over langt tid, vil nok de fleste angre på kontantløs samfunn. Tror ikke politikerne tenker så langt.

Sånn er det jo allerede i dag. Jag var i en matbutikk for noen år siden da strømmen hadde gått. Jeg hadde både kontanter og kort. Men kassene hadde da sånt cashguard system og uansett ble jeg nektet å kjøpe noe siden de da ville miste oversikt over beholdningen.

Ved en en større krise ville jo maten uansett stått der uavhengig om det kun kan betales med kort eller ikke.

Allikevel er jeg ikke helt uenig med deg. Som samfunn blir vi sårbare helt uten kontanter som backup.

• KinkyiRullestol

# 6. 28. sep 2018 20:43
    Chriz skrev 28.09.18 kl. 20:37
    Sånn er det jo allerede i dag. Jag var i en matbutikk for noen år siden da strømmen hadde gått. Jeg hadde både kontanter og kort. Men kassene hadde da sånt cashguard system og uansett ble jeg nektet å kjøpe noe siden de da ville miste oversikt over beholdningen.

Ved en en større krise ville jo maten uansett stått der uavhengig om det kun kan betales med kort eller ikke.

Allikevel er jeg ikke helt uenig med deg. Som samfunn blir vi sårbare helt uten kontanter som backup.

Da jeg handlet på min butikk, fikk jeg betale med kontanter. Det selv om kort ikke virket. Om det var en annen grunn til det, vet jeg ikke.

• Chriz

# 7. 28. sep 2018 20:47 (red. kl. 20:54) Hvis kortbetalingssystemet er nede er det aldri et problem. Men når strømmen er borte som det var den gangen jeg prøvde å handle fikk jeg ikke lov til å kjøpe noe siden hele kassasystemet var nede. Butikken hadde også sånn seddel og mynt-automat av typen cash guard, og den trenger også strøm.
  • ManScent

# 8. 28. sep 2018 20:54 Bruker mest kontanter. Men Norge er jo så dyrt at man må jo ha med seg en sekk med penger.
  • Flyfilosofen

# 9. 28. sep 2018 21:22
    ManScent skrev 28.09.18 kl. 20:54
    Bruker mest kontanter. Men Norge er jo så dyrt at man må jo ha med seg en sekk med penger.

Hvis du pleier å gå rundt med sekker fulle av penger er det sikkert en interessant sak for myndighetene.

• Snerket

# 10. 28. sep 2018 21:24
    Flyfilosofen skrev 28.09.18 kl. 21:22
    Hvis du pleier å gå rundt med sekker fulle av penger er det sikkert en interessant sak for myndighetene.
    Bare hvis han i tillegg har et dollar-tegn på den og går rundt med maske.
  • -Aladdin-

# 11. 28. sep 2018 21:28 At de prøver å få alle kjøp registrerte via kort ved å fjerne kontanter er jeg ganske sikker på er et brudd på menneskerettighetene. Staten har egentlig ikke noe som helst med hva folk velger å bruke pengene sine på, så lenge de er lovlig anskaffet.

I Sverige har det blitt helt på trynet. Der må man opplyse hva pengene man tar ut skal brukes til, ja, til og med hvis man tar ut 500,- fra sin egen bankkonto. For å "bekjempe hvitvasking".

• Søkt

# 12. 28. sep 2018 21:37 En vil jo fremdeles kunne byttehandle. Feks betale med bordlampa av gull, eller kroppen sin :)
  • Snerket

# 13. 28. sep 2018 21:42
    Søkt skrev 28.09.18 kl. 21:37
    En vil jo fremdeles kunne byttehandle. Feks betale med bordlampa av gull, eller kroppen sin :)
    Fremdeles stress å måte gå til innkjøp av fjordland, dop og kontantkort hver gang man skal møte en av tøytene sine da.
  • Metallica

# 14. 28. sep 2018 22:41
    -Aladdin- skrev 28.09.18 kl. 21:28
    I Sverige har det blitt helt på trynet. Der må man opplyse hva pengene man tar ut skal brukes til, ja, til og med hvis man tar ut 500,- fra sin egen bankkonto. For å "bekjempe hvitvasking".
    Hehe, det er ikke så rart egentlig. Se på utviklingen i sverige de siste, ja la oss si 15-20 årene. Det er så mye hvitvasking av penger som stammer fra kriminalitet og andre ting der nede at det er helt sykt. en betydelig del av det svenske samfunnets inbyggere vil over hodet ikke betale skatt, og stadig flere i det svenske samfunnet tjener pengene sine på ulovlig vis. Det er på vei mot vill vest, og ett forbud mot kontanter burde absolutt vurderes i ett land som sverige når man ser hvor ille det er blitt der med så mye økonomisk kriminalitet som svart arbeid, skatteundragelser og hvitvasking blandt inbyggerene.
  • -Aladdin-

# 15. 28. sep 2018 23:25 (red. kl. 23:30)
    Metallica skrev 28.09.18 kl. 22:41
    Hehe, det er ikke så rart egentlig. Se på utviklingen i sverige de siste, ja la oss si 15-20 årene. Det er så mye hvitvasking av penger som stammer fra kriminalitet og andre ting der nede at det er helt sykt. en betydelig del av det svenske samfunnets inbyggere vil over hodet ikke betale skatt, og stadig flere i det svenske samfunnet tjener pengene sine på ulovlig vis. Det er på vei mot vill vest, og ett forbud mot kontanter burde absolutt vurderes i ett land som sverige når man ser hvor ille det er blitt der med så mye økonomisk kriminalitet som svart arbeid, skatteundragelser og hvitvasking blandt inbyggerene.

Vel, de har valgt å frivillig gå med i EU, som gjør det åpent for utallige nasjonaliteter å operere der. Dessuten er det fri innvandring der. Men jeg synes allikevel ikke at det er riktig at resten av befolkningen skal måtte betale for de statlige bestemmelsene eller feilene de gjør. Norge er like rundt hjørnet.

Og det å "unndra" skatt, det er strengt talt umulig dersom man bare er ansatt. Så det går over på de som driver restauranter, firmaer etc, som stort sett ikke drives av svenskene selv.