Forum

1953

innlogget

41076

medlemmer

Norges største og beste møteplass for homofile, bifile og transpersoner!

Bli medlem gratis!

© GAYSIR AS
Om oss  • Personvern  • Annonsering
Tips oss: redaksjonen@gaysir.no
  • 0123456789ABCDE

Mangfold

17. mai 2018 10:13 (red. kl. 10:15) | Vist 973 ganger. Noe av det som er spennende når man reiser rundt er å se på hvordan andre folk lever, og at de har andre skikker. Jo mer annerledes.. jo mer spennende...

Hva skjer når/hvis hele kloden får omtrent identisk kultur, politikk, samfunn, mat, språk, meningsvariasjon, arkitektur, lover og regler, religion, høytidsfeiringer og måten ting feires på, og det blir én etnisitet? Samme hvor du enn reiser i verden så ser det omtrent ut som der du bor - bare med forskjeller i gjennomsnittstemperatur?

Hvordan tror du forholdene vil være i fremtiden når det gjelder globalisering?

Tror du på en globalisert verden?

1. Ja, uunngåelig at vi kommer dit - og det er bra!
    22,8%
    2. Ja, uunngåelig at vi kommer dit - og det er betenkelig
    21,1%
    3. Nei, dessverre kommer vi aldri dit.
    3,5%
    4. Nei, heldigvis vil dette aldri kunne skje.
    52,6%
    Totalt 57 avgitte stemmer.

• godisen

# 1. 17. mai 2018 10:36 Det vil ikke skje. Kun progressive, kapitalistiske, vestlige land med gode verdier har en betydelig del innvandring.
  • rob1

# 2. 17. mai 2018 11:05 Endelig en liksom-subtil tråd om innvandring. *urk*
  • I-Man

# 3. 17. mai 2018 13:25
    0123456789ABCDE skrev 17.05.18 kl. 10:13
    Noe av det som er spennende når man reiser rundt er å se på hvordan andre folk lever, og at de har andre skikker. Jo mer annerledes.. jo mer spennende...

Hva skjer når/hvis hele kloden får omtrent identisk kultur, politikk, samfunn, mat, språk, meningsvariasjon, arkitektur, lover og regler, religion, høytidsfeiringer og måten ting feires på, og det blir én etnisitet? Samme hvor du enn reiser i verden så ser det omtrent ut som der du bor - bare med forskjeller i gjennomsnittstemperatur?

De er overalt disse oppviglerne.

• Ikiryo

# 4. 17. mai 2018 15:25
    0123456789ABCDE skrev 17.05.18 kl. 10:13

Globalisering har vi alltid hatt og den har kommet for å bli.

Scenarioet ditt høres grusomt kjedelig ut, men jeg tror ikke det er sannsynlig at alt vil utvikle seg til en kjedelig grå masse hvor alt er gjennomsnittet av alt annet og kjedelig likt.

Folk holder på kultur og tradisjon, men kombinerer også ulike elementer og skaper nytt. Dette tror jeg ikke fordi jeg er synsk og kan se fremtiden, men fordi jeg er i stand til å åpne en historiebok og se fortiden.

Fredagstacoen er ikke akkurat en norsk oppfinnelse, men heller ikke autentisk mexicansk. Grandiosa er Norges nasjonalpizza og bacalao er et veldig godt portugisisk forsøk på å bruke norsk klippfisk til noe fornuftig. Min oppskrift på pannekaker med røyket laks, avocado og yuzu har jeg garantert ikke fått fra min bestemor, og jeg tror heller ikke det var hun som oppfant karripulveret som var nødvendig for sausen som vi fikk servert fiskebollene våre i.

Vi bør bekymre oss mer for stagnasjon og innavl enn mangfold og utvikling. Mener nå jeg da.

• 0123456789ABCDE

# 5. 17. mai 2018 15:31 (red. kl. 15:34)
    Ikiryo skrev 17.05.18 kl. 15:25
    Globalisering har vi alltid hatt og den har kommet for å bli.

Scenarioet ditt høres grusomt kjedelig ut, men jeg tror ikke det er sannsynlig at alt vil utvikle seg til en kjedelig grå masse hvor alt er gjennomsnittet av alt annet og kjedelig likt.

Folk holder på kultur og tradisjon, men kombinerer også ulike elementer og skaper nytt. Dette tror jeg ikke fordi jeg er synsk og kan se fremtiden, men fordi jeg er i stand til å åpne en historiebok og se fortiden.

Fredagstacoen er ikke akkurat en norsk oppfinnelse, men heller ikke autentisk mexicansk. Grandiosa er Norges nasjonalpizza og bacalao er et veldig godt portugisisk forsøk på å bruke norsk klippfisk til noe fornuftig. Min oppskrift på pannekaker med røyket laks, avocado og yuzu har jeg garantert ikke fått fra min bestemor, og jeg tror heller ikke det var hun som oppfant karripulveret som var nødvendig for sausen som vi fikk servert fiskebollene våre i.

Vi bør bekymre oss mer for stagnasjon og innavl enn mangfold og utvikling. Mener nå jeg da.

Det er nettopp slike ting som fredagstacoen jeg snakker om... Før i tiden da kommunikasjonen var begrenset var det ingen fredagstaco, men de ved kysten spiste noe (sild?) og de i innlandet spiste noe annet (grøt?), men nå driver 'alle' i Norge med fredagstaco. Det er altså ikke HVA det er som er bekymringsverdig, men at det er LIKT..

Jeg bekymrer meg for at man i fremtiden globalt har en form for 'fredags-et-eller-annet' som riktig nok er 'spennende' fordi det er en blanding av alle gode ting.. men som er kjedelig fordi folk over hele verden gjør det samme.

• I-Man

# 6. 17. mai 2018 17:49
    godisen skrev 17.05.18 kl. 10:36
    Det vil ikke skje. Kun progressive, kapitalistiske, vestlige land med gode verdier har en betydelig del innvandring.

Progressive? Ikke narr meg til å le. Det kriges som aldri før og den vestlige verden selger våpen som hakket møkk.

• enebo

# 7. 17. mai 2018 17:52
    I-Man skrev 17.05.18 kl. 17:49
    Progressive? Ikke narr meg til å le. Det kriges som aldri før og den vestlige verden selger våpen som hakket møkk.

Det er vel ikke bare fra den vestlige verden det selges våpen?
  • godisen

# 8. 17. mai 2018 18:17
    I-Man skrev 17.05.18 kl. 17:49

Vestlige verden? Var å ta litt i.. Midtøsten har ikke sett en dag med fred siden Islam infiserte stedet og splittet folket, så noen land ser det som en bra måte å kapitalisere på våpensalg

• SplashBoy

# 9. 17. mai 2018 18:20
    enebo skrev 17.05.18 kl. 17:52
    Det er vel ikke bare fra den vestlige verden det selges våpen?

nå har ikke jeg oversikten over hvilke land som selger mest våpen, men jeg kan tenke meg at store deler av de våpnene Europa selger, selges videre til en tredjepart (ofte land som enkelte Europeiske land ikke vil selge til)
  • SplashBoy

# 10. 17. mai 2018 18:21
    godisen skrev 17.05.18 kl. 18:17
    Vestlige verden? Var å ta litt i.. Midtøsten har ikke sett en dag med fred siden Islam infiserte stedet og splittet folket, så noen land ser det som en bra måte å kapitalisere på våpensalg

DET må du bevise!!!!! Hvor fredelig har Euopa vært etter at kristndommen infiserte verdensdelen?
  • godisen

# 11. 17. mai 2018 18:27
    SplashBoy skrev 17.05.18 kl. 18:21
    DET må du bevise!!!!! Hvor fredelig har Euopa vært etter at kristndommen infiserte verdensdelen?

Vi har i fler hundre år vært den fredligste verdensdelen. Hvor mye våpen trengs i f.eks Sveits for at syvendedags adventister vil plaffe ned katolikker?

• Hofman

# 12. 17. mai 2018 18:34 Globalisering? Dette er jo slik Norge har blitt gjennom vår skamløse tilbedelse av all dritt til lave priser, b ... b ... b ... billig! Avgudsdyrkningen av kjøpesenterhelvetet ... Nille, Europris, H&M, Dressman, Zara, Match, Cubus og hvert jævla gatekjøkken langs veiene med samme bedritne Stabburet-meny. Rema 1000, Norgesgruppen ... Odd Reitan og verstingen sjøl, Olav Thon. De har utradert alt av lokalt særpreg og gjort landet uniformert, stusselig og karakterløst, fra nord til sør, med samme kjipe utvalget, i alle bransjer, uansett hvor du er. Kommunisme er kanskje grått og og trist, men kapitalismen vi har omfavnet er ikke det spøtt bedre. Føkkings nitrist er det.
  • Hofman

# 13. 17. mai 2018 18:36 (red. kl. 18:38)
    godisen skrev 17.05.18 kl. 18:27
    Vi har i fler hundre år vært den fredligste verdensdelen. Hvor mye våpen trengs i f.eks Sveits for at syvendedags adventister vil plaffe ned katolikker?

Fredelig i flere hundre år? Bare for å ta to forholdsvis ferske eksempler som du kanskje ikke har hørt om: Første og andre verdenskrig.

• Toffin

# 14. 17. mai 2018 18:38
    Hofman skrev 17.05.18 kl. 18:34
    Globalisering? Dette er jo slik Norge har blitt gjennom vår skamløse tilbedelse av all dritt til lave priser, b ... b ... b ... billig! Avgudsdyrkningen av kjøpesenterhelvetet ... Nille, Europris, H&M, Dressman, Zara, Match, Cubus og hvert jævla gatekjøkken langs veiene med samme bedritne Stabburet-meny. Rema 1000, Norgesgruppen ... Odd Reitan og verstingen sjøl, Olav Thon. De har utradert alt av lokalt særpreg og gjort landet uniformert, stusselig og karakterløst, fra nord til sør, med samme kjipe utvalget, i alle bransjer, uansett hvor du er. Kommunisme er kanskje grått og og trist, men kapitalismen vi har omfavnet er ikke det spøtt bedre. Føkkings nitrist er det.

Den uregulerte kapitalismen er å kjenne prisen på alt, men ikke verdien av noe.

• godisen

# 15. 17. mai 2018 18:41
    Hofman skrev 17.05.18 kl. 18:34
    Globalisering? Dette er jo slik Norge har blitt gjennom vår skamløse tilbedelse av all dritt til lave priser, b ... b ... b ... billig! Avgudsdyrkningen av kjøpesenterhelvetet ... Nille, Europris, H&M, Dressman, Zara, Match, Cubus og hvert jævla gatekjøkken langs veiene med samme bedritne Stabburet-meny. Rema 1000, Norgesgruppen ... Odd Reitan og verstingen sjøl, Olav Thon. De har utradert alt av lokalt særpreg og gjort landet uniformert, stusselig og karakterløst, fra nord til sør, med samme kjipe utvalget, i alle bransjer, uansett hvor du er. Kommunisme er kanskje grått og og trist, men kapitalismen vi har omfavnet er ikke det spøtt bedre. Føkkings nitrist er det.

Har du i det hele tatt vært inni en dagligvarebutikk? Hvis du ikke liker Stabburet, kam du bytte til Finsbråten, Gilde eller importvare som Taga. Du skriver vel denne meldingen fra en mobiltelefon som du har selv plukket ut fra en hylle med sikkert 30 andre. Kanskje du bør ta din neste ferie til Nord Korea eller Cuba for å se hvor bra kapitalisme virkelig er. Du er bare bortskjemt.