Forum

2049

innlogget

41076

medlemmer

Norges største og beste møteplass for homofile, bifile og transpersoner!

Bli medlem gratis!

© GAYSIR AS
Om oss  • Personvern  • Annonsering
Tips oss: redaksjonen@gaysir.no
  • Toffin

# 1. 16. mai 2018 09:37 (red. kl. 09:41) For meg er svaret ubetinget ja.
    Av alle tvangssammenslåinger er denne kanskje den latterligste.
  • Lord Lolindir

# 2. 16. mai 2018 09:50 Självklart.

Jeg synes også at de lokale politikerene bør akseptere at kommuner med flertall om å bli en del av et annet fylke bør få gjennomslag, som f.eks. noen nordmørskommuner som ønsker å bli trøndere, eller Bindal i Nordland. I Bindal går elevene på skole i Trøndelag, de drar til Trøndelag for å handle mer enn det aller nødvendigste, og de må også til Trøndelag for å komme seg til lege. Så hvorfor fortsatt være i Nordland? Det er nærmere til Namsos og Steinkjer enn til Bodø.

• Toffin

# 3. 16. mai 2018 09:55
    Lord Lolindir skrev 16.05.18 kl. 09:50
    Självklart.

Jeg synes også at de lokale politikerene bør akseptere at kommuner med flertall om å bli en del av et annet fylke bør få gjennomslag, som f.eks. noen nordmørskommuner som ønsker å bli trøndere, eller Bindal i Nordland. I Bindal går elevene på skole i Trøndelag, de drar til Trøndelag for å handle mer enn det aller nødvendigste, og de må også til Trøndelag for å komme seg til lege. Så hvorfor fortsatt være i Nordland? Det er nærmere til Namsos og Steinkjer enn til Bodø.

Jeg er nordmøring selv, og har aldri forstått hvorfor Nordmøre skal være i Møre og Romsdal. Hele konstruksjonen av dette fylket er latterlig. Nordmørslynnet, kulturen og språket hører sammen med Trøndelag.

• godisen

# 4. 16. mai 2018 10:09 Jaaaa respekter det. Demokrati.
  • flaneur

# 5. 16. mai 2018 10:19 Dette blir på mange måter som med familie. Man får ikke velge den selv, men når man først har den må man gjøre det beste ut av det. Når demokratiet blir for lokalt bærer det dessverre ofte preg av å mele sin egen kake på bekostning av andres. Er det ikke snart på tide å ta konsekvensene av at hele Troms og Finnmark har et innbyggertall på nivå med en bydel i Oslo?
  • Toffin

# 6. 16. mai 2018 10:21
    flaneur skrev 16.05.18 kl. 10:19
    Dette blir på mange måter som med familie. Man får ikke velge den selv, men når man først har den må man gjøre det beste ut av det. Når demokratiet blir for lokalt bærer det dessverre ofte preg av å mele sin egen kake på bekostning av andres. Er det ikke snart på tide å ta konsekvensene av at hele Troms og Finnmark har et innbyggertall på nivå med en bydel i Oslo?

Hvorfor skal antall innbyggere være parameteren, når det er avstandene i km og tid som er det vesentligste?

• SplashBoy

# 7. 16. mai 2018 10:26 har det noe å si egentlig? Vil man ikke spare store summer på å slå sammen? Blir ikke mindre demokrati. Eneste er at man sparer inn på overflødige byråkrater
  • Lord Lolindir

# 8. 16. mai 2018 10:28 (red. kl. 10:37)
    flaneur skrev 16.05.18 kl. 10:19
    Dette blir på mange måter som med familie. Man får ikke velge den selv, men når man først har den må man gjøre det beste ut av det. Når demokratiet blir for lokalt bærer det dessverre ofte preg av å mele sin egen kake på bekostning av andres. Er det ikke snart på tide å ta konsekvensene av at hele Troms og Finnmark har et innbyggertall på nivå med en bydel i Oslo?

Og at det er nesten 800 km fra Kirkenes til Tromsø har ingenting å si?

Nesten like langt som Oslo til Hamburg. Hvorfor er Danmark et eget land egentlig? Burde ikke Danmark vært en del av Oslo?

• flaneur

# 9. 16. mai 2018 10:29
    Toffin skrev 16.05.18 kl. 10:21
    Hvorfor skal antall innbyggere være parameteren, når det er avstandene i km og tid som er det vesentligste?

Hva som er det vesentligste er faktisk en subjektiv vurdering. Man legger selvfølgelig vekt på det som best støtter ens egeninteresser.

• Splittet

# 10. 16. mai 2018 10:31 Ja. Politikere skal liksom være folkets representanter.
  • Toffin

# 11. 16. mai 2018 10:43
    flaneur skrev 16.05.18 kl. 10:29
    Hva som er det vesentligste er faktisk en subjektiv vurdering. Man legger selvfølgelig vekt på det som best støtter ens egeninteresser.

Hva som er vesentlig for de som bor i Finnmark er km og reisetid. Den reelle avstanden i km og tid, mellom de styrende og de styrte, og at fylket tappes for infrastruktur, er bakgrunnen for folkeavstemmingen.

Hvem andre enn de som bor i Finnmark, har interesse av denne folkeavstemmingen? Den avholdes ikke i Bergen så vidt jeg vet.

• Hofman

# 12. 16. mai 2018 11:15 (red. kl. 11:19) Nord-norge, schmordnorge ... det viktigste for meg som rogalending, og vestlending, er at noen forhindrer sammenslåingen av Hordaland og Sogn og Fjordane fra å kalle seg Vestland. Snakk om kulturell, og geografisk, appropriering!!!

Når vi allerede har landsdelen Vestlandet kan vi ikke ha fylkeskommunen Vestland. Her må noen sette foten ned!

For min del kan vi dele landet inn i fem fylker:
    Sørlandet
    Østlandet
    Vestlandet
    Midtlandet (ev Midt-Norge)
    Nordlandet (ev Nord-Norge)

• Lumo

# 13. 16. mai 2018 11:20
    Toffin skrev 16.05.18 kl. 10:43
    Hva som er vesentlig for de som bor i Finnmark er km og reisetid. Den reelle avstanden i km og tid, mellom de styrende og de styrte, og at fylket tappes for infrastruktur, er bakgrunnen for folkeavstemmingen.

Hvem andre enn de som bor i Finnmark, har interesse av denne folkeavstemmingen? Den avholdes ikke i Bergen så vidt jeg vet.

Stadig færre administrative saker er avhengig av fysisk avstand og reisetid. I tilfeller der dette er viktig bør man flytte funksjonen til kommunenivå. Når trenger enkeltmennesker oppsøke fylkeskommunen fysisk? Så godt som aldri?

Når det er sagt: fylket som administrasjonsnivå er for lengst utdatert og burde vært nedlagt, og oppgavene flyttes til stat og kommune. Fylkene kunne man evt beholdt som valgkretser o.l. det det er formålstjenlig, men som egen politisk og byråkratisk enhet er det bare vas.

• Risdahl

# 14. 16. mai 2018 11:23 (red. kl. 11:29) Siden jeg ønsker demokrati mener jeg uten tvil at regjeringen skal lytte til folkeavstemningene. Tvangssammenslåing er totalt udemokratisk.
  • kjetil1979

# 15. 16. mai 2018 11:35 (red. kl. 11:41) Jeg har selv vært folkevalgt i 8 år i en kommune og så 8 år på fylke. Jeg mener fylkesnivået bør legges ned. For få oppgaver, og for høye godtgjørelser til å ha som eget forvaltningsnivå. I grove trekk har de kun vgs og tannhelse + noe kultur. Den viktigste oppgaven de hadde var sykehus, men det tok Stoltenberg I regjeringen ifra dem i 2001. Fylkesveiene fikk de mer av men er her et samarbeid med staten - som de like godt kunne gjort på annen måte.

Jeg hadde i formannskap/senere komiteleder nær 200.000 i året, og det er alt for høyt. I andre fylker ville jeg fått 300.000 og om en tar med at dette da gjelder kanskje 15 personer + at de har enda mer til gruppeledere etc. så er det jo helt ekstremt. Nå skal de reise rundt i Viken og bli kjent med hverandres områder med hotell etc. i Halden med festning, Kongsberg sølvgruver, Eidsvoll etc. og binde sammen "noen titalls overbetalte fylkespolitikere (nå region)" som knapt media dekker eller velgerne aner hvem er.

Samme gjelder andre fylker som i nord. Blir som å pynte på grisen og slå sammen. Skal de beholde nivået ville jeg heller hatt små som nå, enn enda større med få oppgaver og enda større avstand til velgere. De får jo ikke flere oppgaver, bare flere hotellovernattinger. Lag heller gode nok kommuner som får oppgaver og som lokalmedia kan følge tett. Så kan en i de ulike regionene ha samordningsmøter med ordførere etc. slik en uansett har gjennom KS på fylke/regionsnivå - og ta noen avgjørelser på samordning/koordinering derfra.