Forum

2763

innlogget

41356

medlemmer

Norges største og beste møteplass for homofile, bifile og transpersoner!

Bli medlem gratis!

© GAYSIR AS
Om oss  • Personvern  • Annonsering
Tips oss: redaksjonen@gaysir.no
  • Eiriks gate

Hvorfor feirer vi 17. mai -kjernefamiliens paradedag?

16. mai 2018 08:51 | Vist 1540 ganger. Hvorfor feirer vi 17. mai? Grunnlovsdagen, sies det. Hvor mange har lest grunnloven?
    Så feires demokrati og ytringsfrihet. Demokrati? Det er de samme folka som er på nytt og på nytt i media.
    Ytringsfihet? Man skal ikke stikke hodet mye fram som tillitsvalgt eller verneombud før man blir møtt med ymse sanksjoner, trues med oppsigelser, blir kalt inn på teppe etc. Ofte kan man få en følelse av at det meste er bestemt på forhånd.

Av dem som opplevde krigen, er færre og færre i live. Så hva er det man feirer? Kjernefamiliens paradedag? Da som en smule kontrast til den karnevalsaktige homomarsjen i juni.. Nasjonalsangen med sitt utdaterte kvinnesyn, referanser til Norgeshistorie, som ingen lenger kan, samt nasjonalreligiøse hentydinger hører vel også hjemme i en annen tid. Det eneste jeg får ut av dagen, er å konstatere at dressen min er litt for trang

• ArcticMonkey

# 1. 16. mai 2018 08:55 Det er en fridag hvor det er sosialt akseptabelt å drikke champagne klokka 10 på morgenen, så jeg bryr meg egentlig ikke så mye om hvilke prinsipper eller tradisjoner som ligger til grunn.
  • Bambibolla1

# 2. 16. mai 2018 08:59
    ArcticMonkey skrev 16.05.18 kl. 08:55
    Det er en fridag hvor det er sosialt akseptabelt å drikke champagne klokka 10 på morgenen, så jeg bryr meg egentlig ikke så mye om hvilke prinsipper eller tradisjoner som ligger til grunn.
    Akkjasann! Dere kidsa og deres likegyldige holdning til gamle tradisjoner og verdier.

For øvrig drikker jeg alkohol kl. 10 hvilken dag som helst så sant jeg har fri og lyst. Sosialt akseptert eller ei.
    Men feirer ikke 17 mai. Så antar jeg er i samme bås som kidsa.

• ArcticMonkey

# 3. 16. mai 2018 09:01
    Bambibolla1 skrev 16.05.18 kl. 08:59
    Akkjasann! Dere kidsa og deres likegyldige holdning til gamle tradisjoner og verdier.

For øvrig drikker jeg alkohol kl. 10 hvilken dag som helst så sant jeg har fri og lyst. Sosialt akseptert eller ei.
    Men feirer ikke 17 mai. Så antar jeg er i samme bås som kidsa.

Hvorfor feirer du ikke 17.mai? Jeg ser for meg at du hadde vært så fin i bunad
  • Lord Lolindir

# 4. 16. mai 2018 09:03 Den internasjonale dagen mot homofobi, selvsagt. Det er derfor man drikker champagne til frokost, er det ikke? Og så har man parade, og folk pynter seg og veiver med flagg og roper hurra og sånn.
  • Bambibolla1

# 5. 16. mai 2018 09:03
    ArcticMonkey skrev 16.05.18 kl. 09:01
    Ikke sant?!?! Antar jeg har den samme likegyldige holdningen til gamle tradisjoner og verdier som ungdommen .
    Og i år skal jeg dessuten jobbe. Det blir Ullevållsbunad.
  • Penumbra

# 6. 16. mai 2018 09:06 For meg er 17. mai en dag jeg gjør alt jeg kan for å slippe å høre korpsmusikk, og også å prøve å løse mysteriet om hvorfor det er så jævla spennende for enkelte folk å se kongefamilien vinke fra en balkong. I år blir det grillings med venner, og muligheten til å prøve å sove litt lenger enn vanlig. Røde dager er kos.
  • SplashBoy

# 7. 16. mai 2018 09:09
    Bambibolla1 skrev 16.05.18 kl. 09:03
    Ikke sant?!?! Antar jeg har den samme likegyldige holdningen til gamle tradisjoner og verdier som ungdommen .
    Og i år skal jeg dessuten jobbe. Det blir Ullevållsbunad.

Men den er jo flott. Er det hvit eller eggehvit/kremfarget Ullevålsbunad du går for i år?
  • Taakefyrsten

# 8. 16. mai 2018 09:10
    Eiriks gate skrev 16.05.18 kl. 08:51Så hva er det man feirer?

Det er nasjonaldagen for hele Norge. Vi feirer at Grunnloven ble signert denne dagen i 1814. Det er hverken mer eller mindre enn det.

• Lord Lolindir

# 9. 16. mai 2018 09:39
    Taakefyrsten skrev 16.05.18 kl. 09:10
    Det er nasjonaldagen for hele Norge. Vi feirer at Grunnloven ble signert denne dagen i 1814. Det er hverken mer eller mindre enn det.

Norges bursdag, kort og godt.

• Toffin

# 10. 16. mai 2018 09:41 TS ville kanskje foretrukket en militærparade?
    Hurra for de fantastiske barnetogene på 17.mai!
  • Taakefyrsten

# 11. 16. mai 2018 09:45
    Toffin skrev 16.05.18 kl. 09:41 TS ville kanskje foretrukket en militærparade?Hurra for de fantastiske barnetogene på 17.mai!

Du vet det er blitt fred i verden når alle land slutter med militærparader og erstatter dem med barnetog på nasjonaldagene sine.

• ManScent

# 12. 16. mai 2018 09:52 17. mai er det verste dagen i året. Bunader det et fjollete fantasiplagg. Feirer ikke dagen og norske tvangstanker.
  • !!!brandy

# 13. 16. mai 2018 09:54
    ArcticMonkey skrev 16.05.18 kl. 09:01
    Ja, Bambibolla løpene ned ei blomstereng i Hardanger, blant blomstrende frukttrær, mens sølja til Hardangerbunaden glitrer i sola...nei vent litt....var visst noen andre jeg tenkte på🇳🇴🎂🇳🇴
  • !!!brandy

# 14. 16. mai 2018 09:55 Jeg har tilbragt de siste fem 17de Mai i Spania, og der er jeg i år og....
  • Toffin

# 15. 16. mai 2018 09:57 (red. kl. 09:58)
    ManScent skrev 16.05.18 kl. 09:52
    17. mai er det verste dagen i året. Bunader det et fjollete fantasiplagg. Feirer ikke dagen og norske tvangstanker.

Jeg tror ikke du feirer noe som helst, -altså det er ikke bare 17-mai du ikke feirer.
    Faktisk det eneste jeg kan se for meg at du er villig til å sprette ei flaske med sprudlevann for, er sure oppstøt og negative oppgulp.