Forum

2774

innlogget

41800

medlemmer

Norges største og beste møteplass for homofile, bifile og transpersoner!

Bli medlem gratis!

© GAYSIR AS
Om oss  • Personvern  • Annonsering
Tips oss: redaksjonen@gaysir.no
  • Eiriks gate

Bør kvinner selv betale for abort?

12. feb 2018 12:16 | Vist 1816 ganger. Aust-Agder Fremskrittsparti går inn for dette.

De argumenterer for at å ikke bruke prevensjon er et valg kvinnen selv har tatt. Hun kan ikke da i ettertid be staten, dvs skattebetalerne, betale for abortinngrepet.

Ordbruken rundt abort er fascinerende. Gravide kan snakke om hvorvidt de vil "beholde" barnet. Som om fosteret var noe man litt ubetenksomt hadde kjøpt og vil levere tilbake. Hvor leverer man tilbake et foster?
    Hva med faren til fosteret, altså fosterfaren?

Hvor selvbestem er nå egentlig aborten? Mon tro om ikke kvinner føler seg presset av fosterfaren, evt egne eller fosterfarens foreldre?

Det snakkes om at kvinnen må bestemme over sin egen kropp. Har hun selv bestemt at verken hun eller forsterfaren skal bruke prevensjon? Kan man skylde på alkohol eller sanseløs kåthet for deretter å forvente gratis abort?

Uansett hva man måtte mene kan det neppe være særlig behagelig å gjennomgå en abort. Ei heller for helsepersonell som må rote gjennom blødningen for å se om fosteret er "kvittert" ut som det heter. Er det ikke det, er det en ny omgang med tabletter.

Kvinnen som gjennomgår aborten kan neppe føle seg særlig likestilt. Ønsker hun virkelig dette?

• Henrik3

# 1. 12. feb 2018 12:25 Jeg synes ikke helsetjenester bør stå på penger. Ihvertfall ikke om det er mulig å unngå. Vi vil ikke ha en situasjon hvor det blir et slags klasseskille mellom en fattig og syk underklasse og en rik og sunn overklasse.
  • Bambibolla1

# 2. 12. feb 2018 12:33 I så fall får de revurdere hele helsevesenet for å gjøre det mer rettferdig.

Hva med alle som røyker? Og som ender opp med KOLS. Deres behandling koster adskillig mer siden mange av dem legges inn flere ganger i året med forverring av sykdommen.

Eller alle med dårlig regulert diabetes. Skal de også nektes behandling da mange av dem ikke følger opp sykdommen sin.

Og individer med hjerteinfarkt som kommer inn gang etter gang fordi de ikke er interessert i å endre livsstil og på den måten minske risken for nye infarkt.....da bør de også nektes behandling.

• Zolex

# 3. 12. feb 2018 12:45 (red. kl. 12:48) #MakeNorwayUSA?

Forslaget er jo helt sinnsykt. I et land hvor vi kjemper om å få alle tannhelsetjenester inn i frikortsystemet for helsetjenester, og hvor det stadig er snakk om hvilket nivå blå- og H-resepter skal ligge på, samt hvor grensa for frikort for helsetjenester skal gå er det vanvittig at seriøse (?) politikere mener at abort skal være selvfinansiert. Med den logikken burde alle overvektige betale for helsetjenester knyttet til overvekt, alle røykere betale for helsetjenester knyttet til røyking, alle idrettsutøvere betale for helsetjenester knyttet til idrettsskader osv. med mindre man har forsikring som dekker dette, enten privat, gjennom klubb/lag eller bedrift. Bare for å illustrere litt av det som da skulle vært (fullstendig) selvfinansiert (uten blå eller H-resepter) for ulike grupper:
    - Medisiner for høyt kolesterol.
    - Medisiner for diabetes type 2.
    - Operasjoner på knær og rygg.
    - Slankeoperasjoner.
    - Kreftbehandling.
    - Pustemaskiner for røykere med nedsatt lungekapasitet og overvektige med søvnapné.
    - Forstuing og beinbrudd som idrettsskade.
    - Smertestillende medisiner.
    - Psykiske helsetjenester.
    - Rusbehandling.
    - Medisiner for/mot HIV (inkl. PrEP).
    ...

Hvis de virkelig mener at dette er slik det skal fungere kan vi crowdfunde enveisbilletter til USA. Trump er jo gira på å få noen norske innvandrere uansett, så da får vi slått to fluer i en smekk!

• Zolex

# 4. 12. feb 2018 12:46 (red. kl. 12:46) Dobbelpost.
  • SuddenlySeymour

# 5. 12. feb 2018 12:58 Ok, hvis de mener at grunnen er at kvinnen burde visst bedre, hva med FrPere som i «frihetens» navn har spist for mye usunn mat, røykt og drukket for mye alkohol og blitt syke av det? Burde ikke de ha visst bedre?
    Og hva med mennene som har gjort kvinnene gravide?
    Klovneparti for å å si det forsiktig.
  • Toffin

# 6. 12. feb 2018 12:59
    Zolex skrev 12.02.18 kl. 12:45
    #MakeNorwayUSA?

Forslaget er jo helt sinnsykt. I et land hvor vi kjemper om å få alle tannhelsetjenester inn i frikortsystemet for helsetjenester, og hvor det stadig er snakk om hvilket nivå blå- og H-resepter skal ligge på, samt hvor grensa for frikort for helsetjenester skal gå er det vanvittig at seriøse (?) politikere mener at abort skal være selvfinansiert. Med den logikken burde alle overvektige betale for helsetjenester knyttet til overvekt, alle røykere betale for helsetjenester knyttet til røyking, alle idrettsutøvere betale for helsetjenester knyttet til idrettsskader osv. med mindre man har forsikring som dekker dette, enten privat, gjennom klubb/lag eller bedrift. Bare for å illustrere litt av det som da skulle vært (fullstendig) selvfinansiert (uten blå eller H-resepter) for ulike grupper:
    - Medisiner for høyt kolesterol.
    - Medisiner for diabetes type 2.
    - Operasjoner på knær og rygg.
    - Slankeoperasjoner.
    - Kreftbehandling.
    - Pustemaskiner for røykere med nedsatt lungekapasitet og overvektige med søvnapné.
    - Forstuing og beinbrudd som idrettsskade.
    - Smertestillende medisiner.
    - Psykiske helsetjenester.
    - Rusbehandling.
    - Medisiner for/mot HIV (inkl. PrEP).
    ...

Hvis de virkelig mener at dette er slik det skal fungere kan vi crowdfunde enveisbilletter til USA. Trump er jo gira på å få noen norske innvandrere uansett, så da får vi slått to fluer i en smekk!

Det burde være et eksportløyve alle ville rope *hurra* og *Juhu* til

• UNIQLO

# 7. 12. feb 2018 13:13 Nei

Enkelt og greit.

• Isbjørn

# 8. 12. feb 2018 13:49 Nei dette blir klassenindeling. Mange ønsker jo selvsagt dette.
    Helse bør være klasse fritt i Norge. Det vi må finne ut av er heller hvordan vi skal bedre helsevesenet for alle. Ikke gjøre det verre.

Men hva har egentlig en fosterfar eller fosterforeldre med dette og gjøre??

• # 9. 12. feb 2018 13:59
    Dette innlegget er fjernet. Moderatorgrunn: Støtende/krenkende.
  • Bib stud

# 10. 12. feb 2018 15:01 "Det snakkes om at kvinnen må bestemme over sin egen kropp. Har hun selv bestemt at verken hun eller forsterfaren skal bruke prevensjon? Kan man skylde på alkohol eller sanseløs kåthet for deretter å forvente gratis abort?"

Høres ut som spørsmål man like gjerne kan bruke til å argumentere mot gratis tilgang på helsehjelp ved tilfeller av seksuelt overførbare sykdommer. Har man bestemt at man ikke skal bruke prevensjon? Kan man skylde på alkohol eller sanseløs kåthet for deretter å forvente gratis behandling?

Jeg mener vi bør ha en velferdsstat som trår til i sårbare og håpløse situasjoner som dette. I tilfelle med sykdommer handler det om folkehelse også. Derfor sier jeg ja til abort og behandling for seksuelt overførbare sykdommer på fellesskapets regning.

• aleks8888no

# 11. 12. feb 2018 15:03 Nei nei nei. For et forbannet tåpelig forslag fra Agder FrP.
  • EnSak

# 12. 12. feb 2018 15:05 (red. kl. 15:05) Jeg er for et samfunn hvor nasjonen er der for folket sitt.

Så jeg mener at kvinner skal få abort av staten, selv om jeg personlig blir lei meg når et liv går tapt.

• Aladdin

# 13. 12. feb 2018 15:53 JA, de burde betale selv!

Men på en annen side, dersom staten ikke sponser deres løsslupne oppførsel, så vil det antageligvis ende med at vi må sitte å betale for både mødre og ungene deres i stedet (for at de ikke tok abort på trass, ettersom det evt. ikke blir sponset).

• FrankiHelleland

# 14. 12. feb 2018 15:57 Abort dekket av stat, mener jeg kun skal gjelde de med fare for mors liv eller voldekt.
    All annen abort kan de (over 18) betale fra sin egen lommebok.
    Hvorfor skal mine skattepenger være til hjelp mot uansvarlige voksnes kåthet og dumhet????
  • Anca

# 15. 12. feb 2018 15:59 (red. kl. 16:01)
    Aladdin skrev 12.02.18 kl. 15:53
    JA, de burde betale selv!

Men på en annen side, dersom staten ikke sponser deres løsslupne oppførsel, så vil det antageligvis ende med at vi må sitte å betale for både mødre og ungene deres i stedet (for at de ikke tok abort på trass, ettersom det evt. ikke blir sponset).

Samfunnsøkonomisk er det billigere å betale for en abort. Derfor kjøper jeg ikke freppernes argument.
    FrankiHelleland skrev 12.02.18 kl. 15:57
    Abort dekket av stat, mener jeg kun skal gjelde de med fare for mors liv eller voldekt.
    All annen abort kan de (over 18) betale fra sin egen lommebok.
    Hvorfor skal mine skattepenger være til hjelp mot uansvarlige voksnes kåthet og dumhet????

Belastningen på lommeboken din blir større dersom det fødes nok en drittunge. Tenk på det, du.