Forum

2424

innlogget

41165

medlemmer

Norges største og beste møteplass for homofile, bifile og transpersoner!

Bli medlem gratis!

© GAYSIR AS
Om oss  • Personvern  • Annonsering
Tips oss: redaksjonen@gaysir.no
  • Henrik3

Coverlåter

14. jan 2018 03:11 (red. kl. 03:15) | Vist 6800 ganger. Dette er en tråd hvor vi bare poster låter av folk som ikke gidder å skrive tekstene selv. Jeg begynner med to dårlige og en god.
    Pat Boone-Enter Sandman (opprinnelig metallica)

Mrs Miller- Hard Days Night (Beatles)

Dead Moon- Long Way to the Top (Ac/Dc)
  • Henrik3

# 1. 14. jan 2018 03:20 Æ bor i Lofoten - Dr Fish (Iggy Pops Passenger)
  • Henrik3

# 2. 14. jan 2018 03:27 Iris- Iron Horse (opprinnelig Gogo Dolls) Bedre enn originalen, men Iron Horse er et helt band av topp musikere
  • Salinator

# 3. 14. jan 2018 03:31 (red. kl. 03:38)

• Henrik3

# 4. 14. jan 2018 03:35 Toots & Maytals - Country Road (opprinnelig John Denver)
  • aleks8888no

# 5. 14. jan 2018 03:53

Kwamie Liv - Pianomand

Særdeles god cover av Kim Larsen og Bellami.

• Salinator

# 6. 14. jan 2018 03:55
  • aleks8888no

# 7. 14. jan 2018 03:57 (red. kl. 04:01)

John Denvers nydelige cover av Leonard Cohen og hans Suzanne.

• Henrik3

# 8. 14. jan 2018 04:02 Born to Wild- Iron Horse (Opprinnelig Steppenwolf)

• Henrik3

# 9. 14. jan 2018 04:04 Eye of the Tiger- Iron Horse (Survivor opprinnelig) Men nå er det sengetid for meg
  • aleks8888no

# 10. 14. jan 2018 04:06

Both sides now Glen Campbell opprinnelig en Joni Mitchell låt.

• aleks8888no

# 11. 14. jan 2018 04:14 (red. kl. 04:14) Jonas Fjeld sin cover versjon av D.D.E. og E6
  • Salinator

# 12. 14. jan 2018 04:46
  • Deep Blue

# 13. 14. jan 2018 05:10 (red. kl. 05:13) Jeg er litt kritisk til covre, siden det finnes så mange platte og kjedelige covre som dreper alt som var bra med originalen (I'm looking at you, Calum Scott's Dancing On My Own), men det finnes en god del fine som snur helt på forventningene dine og fortolker originalen på en helt ny måte. Johnny Cashs fortolkning av Hurt er et prakteksempel på det, originalen er en ganske typisk Nine Inch Nails låt som blir med Cashs empatiske røst en av de mest stemningsfulle og triste låtene noensinne. Det samme med Sinéad O'Connors cover av Nothing Compares 2 U, Sinead's formidlingsevne gjør sangen både mer strømlinjeformet og emosjonell enn Prince originalen.

Lenge trodde jeg Jose Gonzales vakre Heartbeats cover var originalen, men der har han fortolket The Knifes herlige elektroniske pop låt på en helt uventet, nydelig måte.
    The Knife - Heartbeats

José Gonzales - Heartbeats

Jimi Hendrix sin All Along The Watchtower har en mer "punchy" produksjon som alene overgår Bob Dylan originalen. Det kribler i Battlestar Galactica fanmagen min når jeg lytter til de åpningsstrofene.

Til tross pronomen-utveksling er Britney's My Prerogative mer eller mindre bare en oppdatert kopi av Bobbi Brown originalen, men teksten får faktisk enda mer resonans på grunn av at nettopp Britney synger om det. "They say I'm crazy, I really don't care" og "Everybody's talkin all this stuff about me, why don't they just let me live?" kunne likså godt vært ord hun hadde skrevet selv da hun var på vei inn i de mest turbulente årene av sitt liv med skandale etter skandale - i den perioden av 20-årene hvor hun skulle egentlig hatt lov til å ha det litt gøy og eie sin egen seksualitet.

Joni Mitchells A Case of You er en ufattelig trist sang i seg selv og jeg kan egentlig ikke si at jeg foretrekker James Blakes cover (som har nok også henta litt inspirasjon fra Prince), men Blakes vokal og piano-arrangement gjør det til både en sterk fortolkning av låten og et overraskende nedstrippa innslag fra den elektroniske produsenten.

Daughters Get Lucky er nok en melankolsk fortolkning av en poplåt, men der Daft Punk originalen er en energisk hyllest til fyll, sex og festing føles Daughters tolkning som et slags svar fra morgentimene, da rusen begynner å gi seg og fylleangsten begynner å komme. Hypnotisk.

Det var bare et spørsmål om tid før vestkystpop-søstrene HAIM kom til å covre idolet Shania Twain og nå som de har det føles nesten alt riktig i verden. Det er absolutt ingenting overraskende med dette helt naturlige coveret, det er nettopp det som gjør den så god og behagelig å lytte til.

• Deep Blue

# 14. 14. jan 2018 05:17
    aleks8888no skrev 14.01.18 kl. 04:06

Both sides now Glen Campbell opprinnelig en Joni Mitchell låt.

Og den låta ga Joni opprinnelig til Judy Collins før hun spilte den inn selv :p
  • aleks8888no

# 15. 14. jan 2018 05:30

Glen Campbell som denne gangen gjør en cover av Gordon Lightfoot og hans The Last Time I Saw Her Face