Forum

1496

innlogget

41897

medlemmer

Norges største og beste møteplass for homofile, bifile og transpersoner!

Bli medlem gratis!

© GAYSIR AS
Om oss  • Personvern  • Annonsering
Tips oss: redaksjonen@gaysir.no
  • XO

Syklister i Oslo

12. jan 2018 14:15 | Vist 1305 ganger. Jeg har vært vitne til episoder i Oslotrafikken den siste uken. Den ene var hvor en syklist kom syklende over fotgjengerfeltet og bilisten måtte bråbremse for å ikke kjøre på syklisten. Sjåføren var rasende og jeg som satt i bilen bak ble vitne til diskusjonen. Syklisten holdt på sitt at bilisten ikke haddeverken forkjørsrett eller påkjørsrett, men bilisten hevdet at syklisten var å anse som kjørende og derfor ikke kunne sykle over gangfeltet. I tillegg var det glatt og ikke så enkelt for bilisten å bråbremse. Jussen i akkurat denne opplevelsen er ikke så vanskelig.

Spørsmålet er derfor til deg som sykler:
    1. Sykler du over gangfelt selv om det kommer biler?
    2. Sykler du på fortau og tvinger folk til å flytte seg?
    3. Hvordan forholder du deg til kryss med lysregulering?
    4. Hvordan forholder du deg til enveiskjøring?

La dette være en saklig diskusjon!

• UNIQLO

# 1. 12. jan 2018 14:18 Hvorfor startes alle debatter om sykling av råkjørende svin av bilister som ønsker alle stakkars syklister døde?
  • XO

# 2. 12. jan 2018 14:23
    UNIQLO skrev 12.01.18 kl. 14:18
    Hvorfor startes alle debatter om sykling av råkjørende svin av bilister som ønsker alle stakkars syklister døde?

Hvordan kom du frem til dette?

• enebo

# 3. 12. jan 2018 14:32 (red. kl. 14:32)
    Hvorfor startes alle debatter om sykling av råkjørende svin av bilister som ønsker alle stakkars syklister døde?

Godt det finnes noen som vet alt mye bedre enn oss andre og opplyser oss om hvordan andre egentlig er. Jeg tror nok heller at bilisten var sterkt oppskaket etter en nær-døden-opplevelse for syklisten og redd for at syklisten og andre andre syklister kunne bli utsatt for fatale skader. Det er få som ønsker at dumme og uvitende individer skal dø.
  • XO

# 4. 12. jan 2018 14:37 Linker til dette fra DN, og det er selvsagt ironi, men dog en tankevekker på hvordan noen opplever syklister i Oslo https://www.budstikka.no/syklister/debatt/haslum/syklende-advokat-langer-ut-mot-bilister-gaende-og-joggere/s/5-55-536929
  • Trygve

# 5. 12. jan 2018 14:42 (red. kl. 14:44) Litt interessant du ber om en saklig diskusjon når formålet ser ut til å være å trashe syklister generelt;) Du innleder med en anekdote om en syklist som åpenbart ikke forstår trafikkreglene, med en billist som fremstilles som et offer for denne syklisten, og formulerer deretter fire spørsmål som vanskelig kan leses som annet et et hjertesukk over de mest vanlige feilene syklister gjør.

Det er f.eks. mulig å sykle på et fortau uten å tvinge andre til å flytte seg. Det er også lov, og mange steder eneste alternativ.

Jeg sykler mye i Oslo. Jeg triller over fotgjengerfelt når det kommer biler, holder gangfart på fortau og viker for gående, og jeg følger reglene i rundkjøringer og kryss.

Personlig tror jeg idioti i trafikken er jevnlig fordelt mellom syklister og billister. Når man er en introvert og nerdete syklist som følger reglene, merker man hvor mye billistene bryter reglene. Særlig i rundkjøringer hvor de rett og slett ignorerer syklister på vei inn i rundkjøringen. Tette forbikjøringer og parkering i sykkelstier er normen. Sykling i Oslo har heldigvis blitt mye bedre det siste par årene, tidligere var det risikosport. Sykling er sunt og smart, gir bedre folkehelse og bedre luft. Fortsetter man å bygge ut og forbedre sykkelnettet vil nok mange av disse problemene bli mindre.

• XO

# 6. 12. jan 2018 14:50
    Trygve skrev 12.01.18 kl. 14:42
    Litt interessant du ber om en saklig diskusjon når formålet ser ut til å være å trashe syklister generelt;) Du innleder med en anekdote om en syklist som åpenbart ikke forstår trafikkreglene, med en billist som fremstilles som et offer for denne syklisten, og formulerer deretter fire spørsmål som vanskelig kan leses som annet et et hjertesukk over de mest vanlige feilene syklister gjør.

Det er f.eks. mulig å sykle på et fortau uten å tvinge andre til å flytte seg. Det er også lov, og mange steder eneste alternativ.

Jeg sykler mye i Oslo. Jeg triller over fotgjengerfelt når det kommer biler, holder gangfart på fortau og viker for gående, og jeg følger reglene i rundkjøringer og kryss.

Personlig tror jeg idioti i trafikken er jevnlig fordelt mellom syklister og billister. Når man er en introvert og nerdete syklist som følger reglene, merker man hvor mye billistene bryter reglene. Særlig i rundkjøringer hvor de rett og slett ignorerer syklister på vei inn i rundkjøringen. Tette forbikjøringer og parkering i sykkelstier er normen. Sykling i Oslo har heldigvis blitt mye bedre det siste par årene, tidligere var det risikosport. Sykling er sunt og smart, gir bedre folkehelse og bedre luft. Fortsetter man å bygge ut og forbedre sykkelnettet vil nok mange av disse problemene bli mindre.

Du verden, at dette kom i fra akkurat deg overasker meg litt. Men om du mener at dette er en diskusjon som du selv mener vil bli usaklig så synes jeg at du skal slette den, og så får du gi meg karantene for at jeg lager en diskusjon du ikke mener har livets rett?

• XO

# 7. 12. jan 2018 14:55 (red. kl. 14:58)
    Trygve skrev 12.01.18 kl. 14:42
    Litt interessant du ber om en saklig diskusjon når formålet ser ut til å være å trashe syklister generelt;) Du innleder med en anekdote om en syklist som åpenbart ikke forstår trafikkreglene, med en billist som fremstilles som et offer for denne syklisten, og formulerer deretter fire spørsmål som vanskelig kan leses som annet et et hjertesukk over de mest vanlige feilene syklister gjør.

Siden det er så populært å fremstille seg så rosenrødt her så kan jeg opplyse deg om jeg verken kjører ned syklister i gangfelt eller provoserer dem.

Men jeg lurer altså på hvordan syklistene her inne oppfører seg i trafikken når man ser hvordan man gjør det. I København hvor jeg tilbringer mye tid oppfører syklistene seg i mine øyne eksemplarisk, men jeg opplever det ikke slik i Oslo.

Men du verden hvor du må føle deg truffet av noe og ikler deg offerrollen.

Men gi meg beskjed om hva som er gangbare debatter så kan du slette denne.

• XO

# 8. 12. jan 2018 15:11

Hvordan kan du hevde at jeg er et råkjørende svin?

• UNIQLO

# 9. 12. jan 2018 15:24
    XO skrev 12.01.18 kl. 14:55

Men jeg lurer altså på hvordan syklistene her inne oppfører seg i trafikken når man ser hvordan man gjør det. I København hvor jeg tilbringer mye tid oppfører syklistene seg i mine øyne eksemplarisk, men jeg opplever det ikke slik i Oslo.

Det er jo generelt viktig å skjelne mellom en opplevelse av noe og en faktaorientert tilnærmelse.

Men det er klar, hvis en ikke ser forskjellene på sykkelkulturen i København og Oslo og hvorfor de er forskjellige blir det vanskelig.

• _Martin_

# 10. 12. jan 2018 15:42
    UNIQLO skrev 12.01.18 kl. 15:24
    Det er jo generelt viktig å skjelne mellom en opplevelse av noe og en faktaorientert tilnærmelse.

Men det er klar, hvis en ikke ser forskjellene på sykkelkulturen i København og Oslo og hvorfor de er forskjellige blir det vanskelig.

Helt rosenrødt er det jo ikke i København da...

http://www.avisen.dk/danskerne-hensynsloese-cyklister-bryder-faerdselsreg_384776.aspx?shareAgID=0#

• flaneur

# 11. 12. jan 2018 15:44 Jeg ferdes mye til fots i trafikken, og observerer at både syklende og kjørende har mye å gå på i sin tilnærming til eller mangel på samhandling. Forsåvidt enkelte fotgjengere også, men de er tross alt den aller mykeste trafikkantgruppen, og i stor grad klar over det.

Noe av det grelleste jeg har sett var en bilist som ble så provosert av at en fyr på ståhjuling krysset gaten at han ga full gass mot vedkommende for å skremme, uten å legge merke til at en vanlig fotgjenger gikk ved siden av ståhjulingen, de var i et fotgjengerfelt, og bilisten på toppen av det hele kjørte mot rødt lys. Det illustrerer at det ikke fører noe godt med seg å være så selvrettferdig i trafikken at man aktivt går inn for å straffe eller skremme andre trafikanter som man innbiller seg utøver uønsket atferd.

• UNIQLO

# 12. 12. jan 2018 16:06
    enebo skrev 12.01.18 kl. 14:32
    Det er få som ønsker at dumme og uvitende individer skal dø.

Et det ikke i overkant slemt å kalle en syklist som nesten ble drept dum og uvitende?

• Vaelen

# 13. 12. jan 2018 16:08
    UNIQLO skrev 12.01.18 kl. 16:06
    Et det ikke i overkant slemt å kalle en syklist som nesten ble drept dum og uvitende?

Ikke hvis vedkommende faktisk har oppført seg dum og uvitende, men det er gjelder jo ofte bilister også.

• Sykkelruffen

# 14. 12. jan 2018 16:14 Som syklist erfarer jeg dessverre at mange av mine medsyklister oppfører seg som bøller samt gir blanke i trafikkregler (rødt lys, sykle i stor fart rett ut i fotgjengerfelt osv). Øyekontakt, et nikk og et smil og ikke minst trafikkvett fører til større smidighet for alle. Både for syklister, fotgjengere og bilister. Og husk lys og refleks!
  • UNIQLO

# 15. 12. jan 2018 16:23
    Vaelen skrev 12.01.18 kl. 16:08
    Ikke hvis vedkommende faktisk har oppført seg dum og uvitende, men det er gjelder jo ofte bilister også.

Jeg tror vi er helt enige om at det er en dum handling av en syklist å sykle sånn at en blir skadet. Men hjelper det på samspillet mellom syklister og bilister i Oslotrafikken?