Forum

622

innlogget

41994

medlemmer

Norges største og beste møteplass for homofile, bifile og transpersoner!

Bli medlem gratis!

© GAYSIR AS
Om oss  • Personvern  • Annonsering
Tips oss: redaksjonen@gaysir.no
  • 0123456789ABCDE

Dus og Des

3. jan 2018 21:03 (red. kl. 21:10) | Vist 542 ganger. Tidligere var man ikke 'dus' (tiltale hverandre med 'du' før man er veldig godt kjent) - man starter alltid med å tiltale hverandre som 'De', noe som jeg antar fremmer respekt?

http://fiksdal.blogg.no/1514927782_l_sammen_med_liket_i_soveposen_i_to_mneder.html

Deler man sovepose i flere måneder sammen var man fortsatt ikke automatisk dus :D

Er det ikke smart å begynne med det igjen?
    Hva er ulempene?

• Henrik3

# 16. 3. jan 2018 22:06 (red. kl. 22:08)
    Yacob skrev 03.01.18 kl. 22:05
    Jeg tiltaler gutter og menn som "boy" når jeg er i Samveldet.

Hehe
    De kaller deg "Massa" ?
  • Weltschmerz

# 17. 3. jan 2018 22:12
    Henrik3 skrev 03.01.18 kl. 22:04
    Jeg er jo Britisk (vel ihvertfall som statsborger, pluss jeg har vært engelsklærer) , men så sant jeg ikke snakker til Paul McCartney eller den slags så unngår jeg sir, ihvertfall skriftlig. Men jeg bruker Mr.
    Men mulig jeg ville sagt Sir om det var muntlig? Jeg tror faktisk det, du har rett. Men ikke skriftlig.

Om jeg huker tak i en konstabel eller en tilfeldig annen engelskmann for ¨få veiopplysninger, så ville jeg funnet det mer naturlig å innlede samtalen med et ''Excuse me, Sir, but do you know the road to ...''.

• Henrik3

# 18. 3. jan 2018 22:14
    Weltschmerz skrev 03.01.18 kl. 22:12
    Om jeg huker tak i en konstabel eller en tilfeldig annen engelskmann for ¨få veiopplysninger, så ville jeg funnet det mer naturlig å innlede samtalen med et ''Excuse me, Sir, but do you know the road to ...''.

Ja, det ville jeg også sagt. Tror jeg. Det har også noe å si om jeg vet navnet. Hvis jeg vet hva noen heter, så ville jeg brukt etternavnet og Mr forran om det var skriftlig. Men faktisk er dette på vei ut. Jeg blir stadig irettesatt for at jeg er for stiv og formell.
  • enebo

# 19. 3. jan 2018 22:16 (red. kl. 22:17)
    Weltschmerz skrev 03.01.18 kl. 22:12

Det holder med you. Det er den gamle norske høflighetsformen De på engelsk. Engelskmenn er stort sett bare dus med Gud, som tiltales som thou.

De er ofte nå brukt som en slags uhøflighetsform om noen vil markere at en ikke vil være dus med noen.

• Henrik3

# 20. 3. jan 2018 22:19 (red. kl. 22:19)
    enebo skrev 03.01.18 kl. 22:16
    Det holder med you. Det er den gamle norske høflighetsformen De på Engelsk. Engelskmenn er stort sett bare dus med Gud, som tiltales som thou.

Den menige engelskmann er en halvfull hooligans, eller en eller annen med bred Cockney aksent :) Men de sier SIr de også faktisk. Men høflighetsformer er på vei ut, dessverre. Men jeg holder meg til reglene så lenge jeg kan. Neste generasjon får bruke sitt språk.
  • Bastus

# 21. 3. jan 2018 22:29 apropos mangel på respekt for højerestående klasser:
    https://www.youtube.com/watch?v=TITQCQuzJdQ
  • poffy

# 22. 3. jan 2018 22:50 Det er da ingen ulemper å være høfelig, klart man kan snakke i 2.person og bruke det høfelige De, Dem og Deres, men det er nok utgått på dato. Man snakket alltid i 2. person og gjerne når eldre ville bli bedre kjent tok en initiativ å spurte "nu kjenner vi hverandre godt og er det ikke på tide å drikke dus" og om den andre var enig i det sa man skål og var dus

Den mest kjente soveposehistorie er vel at Fritjof Nansen og Hjalmar Johansen sov i soveposen sammen på polferden og var Dis intil Nansen sa " Hva mener De Johansen, nu kan vi vel være dus og så var de det på resten av ferden. Tilslutt kom de jo frem til folk og så sa Nansen "Johansen, nu tror jeg det er best å være Dis" så gikk de i land og var Dis igjen To menn i en sovepose gjør jo dette til et jævla spennende historie i isen for omkring 100 år siden, setter jo fantasien i sving i isødet

• Henrik3

# 23. 3. jan 2018 22:52 (red. kl. 22:59)
    poffy skrev 03.01.18 kl. 22:50
    Det er da ingen ulemper å være høfelig, klart man kan snakke i 2.person og bruke det høfelige De, Dem og Deres, men det er nok utgått på dato. Man snakket alltid i 2. person og gjerne når eldre ville bli bedre kjent tok en initiativ å spurte "nu kjenner vi hverandre godt og er det ikke på tide å drikke dus" og om den andre var enig i det sa man skål og var dus

Den mest kjente soveposehistorie er vel at Fritjof Nansen og Hjalmar Johansen sov i soveposen sammen på polferden og var Dis intil Nansen sa " Hva mener De Johansen, nu kan vi vel være dus og så var de det på resten av ferden. Tilslutt kom de jo frem til folk og så sa Nansen "Johansen, nu tror jeg det er best å være Dis" så gikk de i land og var Dis igjen To menn i en sovepose gjør jo dette til et jævla spennende historie i isen for omkring 100 år siden, setter jo fantasien i sving i isødet

Nansen tok flere nakenbilder av seg selv (eller var det amundsen) som han sendte til elskerinna. De var i avisa for en stund siden :)
    https://www.nrk.no/kultur/_-nansen-ville-likt-oppstyret-1.7837391
  • poffy

# 24. 3. jan 2018 22:54
    0123456789ABCDE skrev 03.01.18 kl. 21:16
    Noen steder i utlandet blir man tiltalt med 'Sir' :)

"Sir" er en tittel og en høfelig form til ukjente
  • 0123456789ABCDE

# 25. 4. jan 2018 06:06 (red. kl. 06:10)
    Henrik3 skrev 03.01.18 kl. 22:52
    Nansen tok flere nakenbilder av seg selv (eller var det amundsen) som han sendte til elskerinna. De var i avisa for en stund siden :)
    https://www.nrk.no/kultur/_-nansen-ville-likt-oppstyret-1.7837391

En mann som er så seksuelt viril,
    https://www.vice.com/da/article/qba5k3/fridtjof-nansen-penis-love-letters-norway-brenda-my-darling
    men som ikke får sex på flere måneder?
    Vekslingen mellom Dus, Dis - og tilbake fordi det ville være 'usømmelig' blant folk? :)

Jeg tror alle har kapasitet for sex med hvilket som helst kjønn med bare omstendighetene rundt er konduktive nok :D