Forum

621

innlogget

41994

medlemmer

Norges største og beste møteplass for homofile, bifile og transpersoner!

Bli medlem gratis!

© GAYSIR AS
Om oss  • Personvern  • Annonsering
Tips oss: redaksjonen@gaysir.no
  • flotte

Ensomhet

31. des 2017 14:51 | Vist 1583 ganger. Leser at mange sliter med ensomhet. Hva kan årsaken vær og hvorfor blir det så vanskelig for noen å finne selskap i dager som idag? Hva kunne vedkommende gjort annerledes?
  • EnSak

# 31. 2. jan 2018 17:43 (red. kl. 17:44)
    The_Rebel skrev 02.01.18 kl. 17:41
    Er ikke bare og melde seg inn i sånne diverse greier som voksen(30+++ år) Da de fleste sånne tilbud er for unger/tenåringer sånn ca opp til rundt 20-25 liksom... Når man har passert de 30 så skal man egentlig allerede være etablert med det meste, enten det gjelder kone/barn, arbeid og venner(hele pakka)
    Så det er egentlig få ting man kan melde seg inn i som voksne sånn sett i forhold til hva de yngre kan melde seg inn i.

Tror at man ikke trenger stoppe å flytte, forandre seg, prøve nye hobbyer eller utforske verden og dets muligheter når man passerer 25

• Henrik3

# 32. 2. jan 2018 17:53 (red. kl. 17:55)
    flotte skrev 31.12.17 kl. 14:51
    Leser at mange sliter med ensomhet. Hva kan årsaken vær og hvorfor blir det så vanskelig for noen å finne selskap i dager som idag? Hva kunne vedkommende gjort annerledes?

Jeg tror grunnen til at det er så mange ensomme i Norge er de små familiene, samt det at folk er innesluttet og legger alt for mye i hver samtale. Om noen hilser på deg på gata i Norge er det første nordmenn tenker "hva er det han er ute etter mon tro?" , så sjekker de at de har lommeboka godt nede i jakkelomma. Det er også typisk at man i andre land har innpiskere som henter folk inn på utesteder. I Norge har vi bare utkastere, som hiver deg ut når du ikke lenger er velkommen. Går man inn i en butikk i Norge og skal kjøpe et par sko får man ofte inntrykk av at man skal være takknemmlig for at man får komme inn i butikken. Det er ikke bare å komme her og komme her, nei. Nordmenn trenger å bli mer overfladiske, tror jeg, slik som amerikanerne. "have a nice day" and "yo'll come again now ya hear"
  • Lillehammer49

# 33. 3. jan 2018 16:39 Jeg har bodd i en del land og i ingen land var det så vanskelig å bygge opp sosial nettverk enn i Norge. Som sosiolog kan man peke på forskjellige årsaker (geografi, klima, calvinisme, arbeidsethos,... Man kan skreve bok om det).

Det er helt fint å være alene og å trives med det. Men hvis du føler deg ensom kan du:

* Trene. I lag eller på senter.
    * Melde deg som frivillig. Festival, bibliotek, ...
    * Gå på kurs. Språk, matlaging ...
    * Gå på pøbb. Sportspub eller midt på natten til en brun pub.
    * Gå på konsert og teater.
    * DNT-turer. Min enslig sjef ble anbefalt en DNT-singletur, og hun svarte "ALLE DNT-turer er singleturer." :D
    * Dugnad og styrearbeid. Rekk opp hånda når alle andre stirrer på skospissene sine.

Jeg har ikke så stor tro på nabobesøk eller lignende. Lykke til! :)

• Splittet

# 34. 3. jan 2018 17:54
    Besos skrev 01.01.18 kl. 23:11
    Jeg elsker å være alene. Finner gjerne på noe alene som å dra på kino, teater, kafé osv. Men jeg føler ofte at andre rundt meg synes det er stusselig, så det kan fort bli litt kleint.

Det er kjekt å tilbringe tid med seg selv og gå på kafe, kino, teater, kunstutstillinger m.m til på egen hånd :)

• Kjøttmeis

# 35. 3. jan 2018 21:19
    The_Rebel skrev 02.01.18 kl. 17:41
    Er ikke bare og melde seg inn i sånne diverse greier som voksen(30+++ år) Da de fleste sånne tilbud er for unger/tenåringer sånn ca opp til rundt 20-25 liksom... Når man har passert de 30 så skal man egentlig allerede være etablert med det meste, enten det gjelder kone/barn, arbeid og venner(hele pakka)
    Så det er egentlig få ting man kan melde seg inn i som voksne sånn sett i forhold til hva de yngre kan melde seg inn i.

Det kan hende tilbudet er større for barn og unge, men det betyr ikke at tilbudet ikke finnes.

• Jonnis83

# 36. 3. jan 2018 21:34 (red. kl. 21:36)

Har tidligere selv slitt med mye ensomhet/lav selvtillit.
    Første skritt for meg var å spørre meg selv hva kan jeg selv gjøre for å bli mindre ensom pluss få bedre selvtillit.
    Første skritt var å slutte ta meg nær av folk som blokkerte meg for de syntes jeg ikke var dems type. Enda de søkte samme som meg Dvs vennskap. Skal da ha venner som ser ut som modeller da? Ikke rart folk på gaysir kan virke utrolig overflatiske.
    2 steget var å si til de få vennene jeg hadde da at jeg var ensom da fikk jeg mye flere invitasjoner.
    3 steg er det nok mange som trenger å tenke på andre. Jeg ble selv lært opp til å spørre den du vet sitter alene Ok om de vil være alene men da har du ihvertfall spurt å aller fleste syntes det er hyggelig bli invitert da føler de ofte at man ihvertfall ikke er helt glemt.
  • Henrik3

# 37. 3. jan 2018 21:39
    Jonnis83 skrev 03.01.18 kl. 21:34
    Har tidligere selv slitt med mye ensomhet/lav selvtillit.
    Første skritt for meg var å spørre meg selv hva kan jeg selv gjøre for å bli mindre ensom pluss få bedre selvtillit.
    Første skritt var å slutte ta meg nær av folk som blokkerte meg for de syntes jeg ikke var dems type. Enda de søkte samme som meg Dvs vennskap. Skal da ha venner som ser ut som modeller da? Ikke rart folk på gaysir kan virke utrolig overflatiske.
    2 steget var å si til de få vennene jeg hadde da at jeg var ensom da fikk jeg mye flere invitasjoner.
    3 steg er det nok mange som trenger å tenke på andre. Jeg ble selv lært opp til å spørre den du vet sitter alene Ok om de vil være alene men da har du ihvertfall spurt å aller fleste syntes det er hyggelig bli invitert da føler de ofte at man ihvertfall ikke er helt glemt.

Når du sier blokkerte deg, da mener du her inne? Ikke i vanlig liv?
  • Jonnis83

# 38. 3. jan 2018 21:45
    Henrik3 skrev 03.01.18 kl. 21:39
    Mener her Snapchat skype.
  • Henrik3

# 39. 3. jan 2018 21:47
    Jonnis83 skrev 03.01.18 kl. 21:45
    Henrik3 skrev 03.01.18 kl. 21:39
    Mener her Snapchat skype.

Ok, jeg skjønner. Jeg synes det er litt trist at dette stedet skal ha blitt så viktig. Gaysir er fint, men det burde ikke overta for det å møtes i levende livet. Jeg er gammel nok til å huske en tid før internett, selv om jeg nå er for internettavhengig å regne, jeg også.