Forum

2065

innlogget

42032

medlemmer

Norges største og beste møteplass for homofile, bifile og transpersoner!

Bli medlem gratis!

© GAYSIR AS
Om oss  • Personvern  • Annonsering
Tips oss: redaksjonen@gaysir.no
  • flotte

Ensomhet

31. des 2017 14:51 | Vist 1565 ganger. Leser at mange sliter med ensomhet. Hva kan årsaken vær og hvorfor blir det så vanskelig for noen å finne selskap i dager som idag? Hva kunne vedkommende gjort annerledes?
  • Kanga1985

# 16. 31. des 2017 21:55
    Back Door Santa skrev 31.12.17 kl. 21:26
    Jeg synes det er ganske dårlig å ikke bry seg om noen er ensomme eller ikke.

jeg tror de aller fleste bryr seg, men det er kanskje litt som Eidsvåg synger det...
  • Lord Lolindir

# 17. 31. des 2017 22:11
    flotte skrev 31.12.17 kl. 14:51
    Leser at mange sliter med ensomhet. Hva kan årsaken vær og hvorfor blir det så vanskelig for noen å finne selskap i dager som idag? Hva kunne vedkommende gjort annerledes?

Det er vel fordi alle vennene potensielt skal være kjærestemateriell og se perfekte ut.

• Maxim

# 18. 31. des 2017 23:05 Jeg velger bevisst bort de fleste sosiale greier. Jeg har begrenset interesse av det, og ofte blir det et enormt utlegg å være sosial. Noen ganger er det fantastisk givende, men det er ikke ofte. Jeg velger da lavterskelgreier som konserter, kino, turer, enkel mat, øl etc. Helst kortvarige ting som ikke beslaglegger for mye tid.

Jeg lever alene, og noen ganger er jeg ensom. Men mesteparten av tiden er jeg ikke det, og kan kose meg med et liv med lite mas og stor frihet til å nerde med hobbyer og gjøre det jeg vil. Virkelig ensom har jeg kun vært da jeg bodde i Oslo og Bergen, omgitt av folk som jeg ofte ikke klarte å forholde meg til. Selv om det var mye bra med å bo i by var det ikke rett for meg.

Når man kjenner noen som er introverte, så er det greit å vite noen ting:

Jeg elsker å bli invitert! Sier jeg nei betyr det ikke at det er noe galt med deg eller eventen. Spør gjerne igjen en annen gang. Jeg vil bare ha tid for meg selv, eller gjøre noe annet. Eller ingenting. Ikke press meg videre om jeg sier nei, det gjør det verre. Åpne invitasjoner er gull.

Ofte sier jeg nei fordi jeg kjenner selv at det kan bære galt avsted. Med feil folk eller setting, eller bare feil tid. En dårlig opplevelse gjør at jeg kan bruke en uke på å hente meg inn igjen. Ofte legger planlagte ting skygger over et stort tidsrom.

Dette er ting som mange aldri ser, og ikke tenker over. Og mange har det jo som meg. Det jeg tenker er at vi er oppdratt til at det å leve alene er noe litt tragisk, trist og at man automatisk må være ensom fordi man lever alene. Så kanskje man blir (mer) ensom og deprimert fordi man føler på akkurat det selv. At det ikke skal være sånn, at man ikke er der man skal være, at man er mislykket osv. Heldigvis gjør ikke jeg det, og jeg vet jo ikke hva livet bringer videre. Akkurat nå trives jeg med å ha mange muligheter, og at livet mitt har få stressmomenter.

Ensomhet er en fæl ting, og det er trist at mange sitter alene og er triste. Spesielt i høytidene. Tenn da et lys for oss som er alene og er midt i en Netflix-bonanza og drikker øl i salig lykke :)

• Sacha_

# 19. 1. jan 2018 02:11 Jeg er ofte alene og kan føle meg litt ensom noen ganger. Men det er ikke så farlig. Har ofte vært alene nyttårsaften og julaften. Det har ofte bare blitt sånn fordi jeg ikke gidder alt maset. Men i det siste har jeg funnet ut at jeg får mye igjen av å treffe venner og mye folk, så jeg er flinkere nå enn før til å si ja takk hvis jeg blir bedt på noe. Jeg hadde f. Eks. Ikke så veldig lyst til å dra på middag i kveld men jeg dro og det var koselig, og i løpet av kvelden ble jeg t.o.m. Bedt på tredagers bryllupsfeiring til pinsen. For meg gjelder det bare å gripe sjansen. Jeg har dessverre lett for å si nei men det er det slutt på nå håper jeg.

Jeg skjønner at andre har det vanskeligere enn meg sånn sett. Prøv å få en interesse, en hobby, da er det mulig å treffe folk. Og treffer man folk oppstår det kontakt som det er mulig å bygge videre på.

• The_Rebel

# 20. 1. jan 2018 11:50 Tja... Har vel alltid klart meg fint i eget selskap så har ikke helt det store behovet for å være rundt andre folk hele tiden sånn som så mange andre har.

Klarte heller ikke som unge skole gutt å skaffe meg noe skikkelig nettverk med venner/venninner, så nå i mine voksne dager så er man for det meste helt alene til enhver tid :P Det å skulle skaffe seg nye venner i voksne alder er uansett omtrent håpløst da de aller fleste andre har egne venner de henger med og hele pakka liksom....

Så sånn som gårsdagen brukte jeg dagen til å se litt på fotball, da det var to kamper i PL som ble spilt, og en del tid på gaming før man avsluttet kvelden med mat og Netflix :D

De eneste jeg pratet litt med i går var brodern på messenger og fattern som ringe meg litt over klokken 00:00. Tikket ikke inn en enste sms eller andre former for meldinger i går angående inngangen til det nye året

Dette kan vel virke stusslig for mange vil jeg tro men, jeg klarte meg helt fint, har blitt så vant med dette de siste årene så

• Sykkelruffen

# 21. 1. jan 2018 11:57 (red. kl. 12:05) "Angsten for ensomheten driver menneskene inn i den inverterte form for ensomhet som består i skramlende selskap."
    - Hans Børli

Sjøl er jeg vel ganske usosial og orker sjelden å forholde meg til mange mennersker rundt meg. Som barn lekte jeg nok aller helst for meg selv, muligens fordi jeg fant det vanskelig å forholde meg til jevnaldrende. Kan trekke meg inn i min egen verden i store forsamlinger. Reagerer også negativt på skrålende folk og høye og skarpe lyder og stemmer.

• Bambibolla1

# 22. 1. jan 2018 13:28 (red. kl. 13:29) Jeg trives best alene og føler meg aldri ensom. Sikkert noe som har kommet med årene for jeg var litt mer sosial før.
    Nå merker jeg at jeg fort begynner å kjede meg i andres selskap og vil helst gå hjem etter en time.

Men av en eller annen grunn er det liten forståelse å hente av omgivelsene når man foretrekker sitt eget selskap framfor andres. Og jeg har ikke mot nok til å si at jeg kjeder meg siden det høres ganske flåsete og arrogant ut.

• Kjøttmeis

# 23. 1. jan 2018 22:11
    The_Rebel skrev 01.01.18 kl. 11:50
    Det å skulle skaffe seg nye venner i voksne alder er uansett omtrent håpløst da de aller fleste andre har egne venner de henger med og hele pakka liksom....

Nja... Hvis man bare sitter hjemme og tenker at det ikke går så går det jo ihvertfall ikke.
    Noen mener at nordmenn lettest blir kjent over en felles aktivitet og/eller lignende. Er dette en grunn til den såkalte dugnadskulturen?
    Poenget mitt er at jeg tror det er fult mulig å få nye venner i voksen alder hvis man melder seg inn i et korps, en paintball-klubb, et idrettslag eller lignende.

• EnSak

# 24. 1. jan 2018 22:49
    Kjøttmeis skrev 01.01.18 kl. 22:11
    Nja... Hvis man bare sitter hjemme og tenker at det ikke går så går det jo ihvertfall ikke.
    Noen mener at nordmenn lettest blir kjent over en felles aktivitet og/eller lignende. Er dette en grunn til den såkalte dugnadskulturen?
    Poenget mitt er at jeg tror det er fult mulig å få nye venner i voksen alder hvis man melder seg inn i et korps, en paintball-klubb, et idrettslag eller lignende.

Enig.

Det er alltid mulig å lage nye relasjoner til nye mennesker.

Mye er opp til en selv og klare å gå mot sin komfortsone hvis det ikke kommer helt naturlig for en i starten.

• SplashBoy

# 25. 1. jan 2018 23:03
    EnSak skrev 01.01.18 kl. 22:49
    Enig.

Det er alltid mulig å lage nye relasjoner til nye mennesker.

Mye er opp til en selv og klare å gå mot sin komfortsone hvis det ikke kommer helt naturlig for en i starten.

hm? Men viss det ikke faller naturlig så kan det vel ikke være så enkelt?
  • Besos

# 26. 1. jan 2018 23:11 Jeg elsker å være alene. Finner gjerne på noe alene som å dra på kino, teater, kafé osv. Men jeg føler ofte at andre rundt meg synes det er stusselig, så det kan fort bli litt kleint.
  • EnSak

# 27. 1. jan 2018 23:29
    SplashBoy skrev 01.01.18 kl. 23:03
    hm? Men viss det ikke faller naturlig så kan det vel ikke være så enkelt?

Derfor jeg nevner komfortsone og gå mot den. Ikke alt i livet som er enkelt gitt, likevel må man noen ganger gjøre det som er vanskelig for å oppnå det man vil.

• SplashBoy

# 28. 1. jan 2018 23:37
    EnSak skrev 01.01.18 kl. 23:29
    Derfor jeg nevner komfortsone og gå mot den. Ikke alt i livet som er enkelt gitt, likevel må man noen ganger gjøre det som er vanskelig for å oppnå det man vil.

du får det til å høres så enkelt ut gitt. Jeg skal vedde på at viss vi spør en person med sosial angst så vil det ikke være så enkelt. De som virkelig sliter med sosial angst SLITER VIRKELIG. Er ikke som en forkjølelse som vil gå bort eller en sykdom man kan medisinere bort...
  • EnSak

# 29. 2. jan 2018 01:05
    SplashBoy skrev 01.01.18 kl. 23:37
    du får det til å høres så enkelt ut gitt. Jeg skal vedde på at viss vi spør en person med sosial angst så vil det ikke være så enkelt. De som virkelig sliter med sosial angst SLITER VIRKELIG. Er ikke som en forkjølelse som vil gå bort eller en sykdom man kan medisinere bort...

Det er kun du som trekker det den veien. Jeg sier kun at masse avhenger av seg selv. Om man klarer det eller ikke fordi det er vanskelig eller lett vil ikke forandre på det.

Enkel teoretisk løsning trenger ikke være enkel å få ut i praksis. Likevel så er det en løsning. Jeg sier ikke enkelt eller vanskelig, fordi det kommer ann på person til person hvor lett eller vanskelig det er; vanskelighetsgraden er det du som fokuserer på og ikke jeg.

• The_Rebel

# 30. 2. jan 2018 17:41
    Kjøttmeis skrev 01.01.18 kl. 22:11

Er ikke bare og melde seg inn i sånne diverse greier som voksen(30+++ år) Da de fleste sånne tilbud er for unger/tenåringer sånn ca opp til rundt 20-25 liksom... Når man har passert de 30 så skal man egentlig allerede være etablert med det meste, enten det gjelder kone/barn, arbeid og venner(hele pakka)
    Så det er egentlig få ting man kan melde seg inn i som voksne sånn sett i forhold til hva de yngre kan melde seg inn i.