Forum

591

innlogget

41989

medlemmer

Norges største og beste møteplass for homofile, bifile og transpersoner!

Bli medlem gratis!

© GAYSIR AS
Om oss  • Personvern  • Annonsering
Tips oss: redaksjonen@gaysir.no
  • Toffin

# 1. 29. des 2017 08:38 Jeg vil gjerne slippe fyrverkeri som drita fulle folk med manglende forstand og kontroll mener de har krav på å få sende opp.
  • Sykkelruffen

# 2. 29. des 2017 08:48 I tillegg skremmer det vettet av mange av våre firbeinte venner.
  • Dubious

# 3. 29. des 2017 09:00 Alle som kjøper fyrverkeri burde få forbud mot å kjøpe varer på polet i 1 år, evnt alle butikker, og det er lett å håndheve iogmed at "alle" betaler med chipkort og for andre betalingsmidler må de vise legitimasjon
  • Salesman

# 4. 29. des 2017 09:08 Uvettig bruk når de er påvirka av alkohol. Så alkohol burde forbys. Alkohol er og risikosport å helt unødvendig, såklart et forbud må til her. Alkohol forbruk går ut over de rundt deg å samfunnet...
  • Faraday

# 5. 29. des 2017 09:09 (red. kl. 09:10) Jeg er veldig glad i fyrverkeri, men gleden forsvinner med all den hodeløse bruken man ser år etter år. Det bevises gang på gang at en god del folk ikke evner å innse at det er snakk om eksplosiver og at disse bør behandles på en forsvarlig måte. Når den gemene hop ikke klarer å forholde seg til et ganske enkelt sett med regler for håndtering, kan jeg virkelig ikke se at det på noe som helst vis kan forsvares at man selger fyrverkeri til privatpersoner.
  • TromsøSprut

# 6. 29. des 2017 09:17 (red. kl. 09:21)

Bør all oppskyting av fyrverkeri på nyttårsaften være i offentlig og sikker regi?

Hva mener du?
    Bør privat oppskyting av fyrverkeri forbys?

Oppskyting av fyrverkeri har flere ulemper som høyt støynivå, utslipp og potensial for kroppsskader. Som for eks. skader på øyner eller brannskader.

Men som svar på spørsmålet om hvorvidt privat oppskytning av fyrverkeri bør forbys, så er mitt simple svar nei.

Fyrverkeriet ved årsskifte er for de fleste det største høydepunktet. Og for å ta et eksempel fra her i Tromsø, så arrangeres det årlige Fjellfyrverkeriet i regi av frivillige og ikke det offentlige. Dette skjer blant annet på en sikker og forsvarlig måte, men ikke alle som bor innanfor kommunens grenser får sett dette. Folk som bor i Krokelvdalen og nordover på fastlandet vil ikke kunne få med seg dette, og heller ikke de som bor i Ramjorden heller. Så hvis det offentlige skal ta seg av oppskytingen, skal de ha en stor markering eller flere små spredt ut over bydelene? Det kan den enkelte trekke egne tanker om.

Men med tanke på skadeomfanget i forhold til mengden av fyrverkeri som skytes opp, så er det ganske liten sjangs for å pådra seg noen skader. Også får den enkelte heller ta egne forholdsregler for å gjøre ting så forsiktig og forsvarlig mulig.

Da jeg ser på et forbud mot privat oppskyting av fyrverkeri rett og slett unødvendig heller en økonomisk byrde for det offentlige. Dette hvis man tenker seg at det blir en ren utgift for kommunene og ingen intekter gjennom moms fra salg til privatpersoner.

• FunkyTurtle

# 7. 29. des 2017 09:35 Det er kun snakk om en gang i året.
  • Sykkelruffen

# 8. 29. des 2017 09:38
    FunkyTurtle skrev 29.12.17 kl. 09:35
    Det er kun snakk om en gang i året.

Ja, og hva så? Er det et argument for å si at det er greit med skadeomfanget fordi det bare er 1 dag?
  • FunkyTurtle

# 9. 29. des 2017 09:53
    Sykkelruffen skrev 29.12.17 kl. 09:38
    Ja, og hva så? Er det et argument for å si at det er greit med skadeomfanget fordi det bare er 1 dag?

Vi kan skade oss 364 dager også. Uansett er det fint med fyrverkeri og unner de som vil gjøre det. Forby alt er usunt.

• Lord Lolindir

# 10. 29. des 2017 09:57 Private fyrverkeri er tamt. Heller samle inn pengene til et skikkelig kommunalt fyrverkeri.
  • Toffin

# 11. 29. des 2017 10:12
    FunkyTurtle skrev 29.12.17 kl. 09:53
    Vi kan skade oss 364 dager også. Uansett er det fint med fyrverkeri og unner de som vil gjøre det. Forby alt er usunt.

Å bli skadd fordi andre folk har farlig adferd med fyrverkeri i fylla er skader vi enkelt kan unngå ved at fyrverkeri sendes opp i kontrollerte former, i regi av noen som vet hva de driver med.
    Ingen har rett til å utsette andre for fare, som er nettopp det som skjer på nyttårsaften.
    Å forby private å sende opp fyrverkeri er derfor ikke usunt, -det er å ta nødvendige forholdsregler, også kjent som forebygging.

• Kjetil64

# 12. 29. des 2017 10:13 Fornuftig bruk av fyrverkeri er ikke farlig.

Skal man forby alt som kan bli brukt feil så bærer det galt av stad.

• !!!brandy

# 13. 29. des 2017 10:26
    FunkyTurtle skrev 29.12.17 kl. 09:35
    Det er kun snakk om en gang i året.
    Men hunder er livredde og helt fra seg i dagevis.
  • FunkyTurtle

# 14. 29. des 2017 10:37
    !!!brandy skrev 29.12.17 kl. 10:26
    Men hunder er livredde og helt fra seg i dagevis.

Jeg tror ikke jeg vil ta den diskusjonen. Fyrverkeri er en del av feiringa.

• Bambibolla1

# 15. 29. des 2017 10:40 Unødvendig mye penger som går opp i røyk...bokstavelig talt. I tillegg til alle skadene.

Man skulle kun fått lov til å kjøpe stjerneskudd. Med den skal det litt til for at man skal klare å skade seg.
    Ikke lager den nevneverdig støy heller.

vedlegg