Forum

2225

innlogget

41280

medlemmer

Norges største og beste møteplass for homofile, bifile og transpersoner!

Bli medlem gratis!

© GAYSIR AS
Om oss  • Personvern  • Annonsering
Tips oss: redaksjonen@gaysir.no
  • SplashBoy

Julie Josephine Blystad

27. des 2017 22:53 | Vist 1276 ganger. hva synes du om hennes utsagn i dag 'Jeg kunne produsert det i India, men da vet du ikke like sikkert hvem som jobber der og hva de får betalt. I Europa føler jeg det er mer på stell, de som jobber der får ordentlig betalt og plaggene er i god kvalitet, mener hun. Bomullet er fra Italia, t-skjortene sys i Tyrkia og skjortene i Litauen'
    Er hun helt uvitende eller sier hun hva som helst for å selge produktene sine?

https://www.minmote.no/#!/artikkel/24194526/julie-josephine-blystad-sluttet-i-jobben-for-aa-lage-den-perfekte-hvite-t-skjorten

• Henrik3

# 1. 27. des 2017 22:56 Hvem er dette mennesket?
  • Sacha_

# 2. 27. des 2017 22:58
    SplashBoy skrev 27.12.17 kl. 22:53
    hva synes du om hennes utsagn i dag 'Jeg kunne produsert det i India, men da vet du ikke like sikkert hvem som jobber der og hva de får betalt. I Europa føler jeg det er mer på stell, de som jobber der får ordentlig betalt og plaggene er i god kvalitet, mener hun. Bomullet er fra Italia, t-skjortene sys i Tyrkia og skjortene i Litauen'
    Er hun helt uvitende eller sier hun hva som helst for å selge produktene sine?

https://www.minmote.no/#!/artikkel/24194526/julie-josephine-blystad-sluttet-i-jobben-for-aa-lage-den-perfekte-hvite-t-skjorten

Kanskje hun har rett. Hun kunne eventuelt produsert i India etter å ha fått garantier derfra om at alt gikk bra for seg. Det ville kanskje vært det beste.

• Henrik3

# 3. 27. des 2017 23:02 Alt flytter rundt på kloden nå. SplashBoy har rett. Webdesignerne og Call sentrene sitter i india, klesfabrikantene i Bangladesh osv osv. Når et sted blir utviklet og får rettigheter, så flytter de multinasjonale selskapene til et fattigere land med dårligere forhold.
  • enebo

# 4. 27. des 2017 23:03 Burde hun ikke heller kjøpt egyptisk bomull hvis hun vil ha høy kvalitet?
  • Henrik3

# 5. 27. des 2017 23:07 Det er en løsning. Når robottene tar over, vil industrien flytte hjem og de fattige landene sulte som før. Det blir fint.
  • SplashBoy

# 6. 27. des 2017 23:46
    Henrik3 skrev 27.12.17 kl. 22:56
    Hvem er dette mennesket?

trykk på linken. Hun er en okonom som har sett sitt snitt til å tjene penger på over-prisete klær laget av mennesker som får slave-lønn.. Hun prøver å fremstå som et godt menneske, men det er hun ikke
  • SplashBoy

# 7. 27. des 2017 23:48
    enebo skrev 27.12.17 kl. 23:03
    Burde hun ikke heller kjøpt egyptisk bomull hvis hun vil ha høy kvalitet?

det er en myte
  • enebo

# 8. 27. des 2017 23:48
    SplashBoy skrev 27.12.17 kl. 23:46
    trykk på linken. Hun er en okonom som har sett sitt snitt til å tjene penger på over-prisete klær laget av mennesker som får slave-lønn.. Hun prøver å fremstå som et godt menneske, men det er hun ikke

Er det noen i tekstilbransjen som gjør noe annet enn det du beskylder denne damen for?
  • Henrik3

# 9. 27. des 2017 23:54
    SplashBoy skrev 27.12.17 kl. 23:46

Hallo, alle de store kleskjedene holder jo på slik? Hun følger jo bare strømmen. Slik er det innen nesten all industri i uland. De store konsernene er der for de lave lønningene. Jeg kan fortelle deg at til og med legemiddelindustrien flytter medisinske forsøk til lavkostland.
  • Henrik3

# 10. 27. des 2017 23:54
    enebo skrev 27.12.17 kl. 23:48
    Er det noen i tekstilbransjen som gjør noe annet enn det du beskylder denne damen for?

Nettopp. Du kom litt før meg. Det enebo sier.
  • løkkamann39

# 11. 28. des 2017 00:10 Hva er galt med det hun sier? Hun vil være sikker på at klærne produseres under forhold som er gode for arbeiderne, hva er galt med det?
  • enebo

# 12. 28. des 2017 00:15
    løkkamann39 skrev 28.12.17 kl. 00:10
    Hva er galt med det hun sier? Hun vil være sikker på at klærne produseres under forhold som er gode for arbeiderne, hva er galt med det?

Det er ikke noe galt med det. Vi får bare håpe på at arbeiderne som produserer for henne faktisk har det litt bedre enn i produsentland som Bangladesh.
  • xzy

# 13. 28. des 2017 02:41
    Hva er galt med det hun sier?

Det meste... Italia dyrker ikke bomull lenger, og klesfabrikkene i Tyrkia er jo beryktet for slavelignende forhold og elendige lønninger, der arbeidsstokken består av flykntinger fra Ira og Syria.

• Toffin

# 14. 28. des 2017 08:02 (red. kl. 08:05) Er det mange av den norske forbrukeren som tenker etisk når de handler klær eller andre produkter?

Det er vel kanskje noen som sukker et *akkameg så tragisk* når en tekstilfabrikk i Bangladesh raser sammen eller brenner ned, men at det endrer nordmenns kjøpevaner lengre enn et halvt minutt, tviler jeg på. L'Oreal-mennesker med holdningen "Fordi jeg fortjener det." driter da stort sett en lang en i andre så lenge de får produktene de ønsker seg billig.

• SplashBoy

# 15. 28. des 2017 10:29
    Hva er galt med det hun sier? Hun vil være sikker på at klærne produseres under forhold som er gode for arbeiderne, hva er galt med det?

poenget er at de ikke har det bedre og at hun fremstiller sg som en engel - noe hun ikke er. De som lager klærne hennes hennes får nesten ingenting, mens hun selv tar en rå-pris for klærne. Hun opphøyer seg selv på falskt grunnlag. Mulig hun ikke vet hvordan forholdene er, men da burde hun sjekket fabrikkene før hun uttaler seg