Forum

2580

innlogget

41285

medlemmer

Norges største og beste møteplass for homofile, bifile og transpersoner!

Bli medlem gratis!

© GAYSIR AS
Om oss  • Personvern  • Annonsering
Tips oss: redaksjonen@gaysir.no
  • Toffin

"Nordmenn blir dummere"

27. des 2017 17:03 | Vist 3054 ganger. Intelligensen synker i alle de skandinaviske landene, og trenden er tydelig i Norge, viser en ny studie gjort av IQ-målingens ledende forsker, James Flynn.

"Etter flere årtier med stadig økende intelligens i de nordiske landene, har trenden snudd, ifølge en artikkel i tidsskriftet Intelligence.
    I norske målinger er det færre som når toppnivået både i ordforståelse og matematikkforståelse, ifølge studien.
    - Dette signaliserer uten tvil en uttynning av de med høye kognitive ferdigheter, konstaterer James Flynn, forfatteren bak studien."

"- Vi har sett at skolearbeidet er mindre krevende i mange land, og at elevene bruker mindre tid på lesing og lekser."

Har James Flynn rett? Blir nordmenn dummere?

vedlegg

Blir nordmenn dummere?

1. Ja
    65,5%
    2. Nei
    20,2%
    3. Vet ikke
    14,3%
    Totalt 252 avgitte stemmer.

• Isbjørn

# 61. 28. des 2017 15:26
    Metallica skrev 27.12.17 kl. 21:26
    du skjønnte vel at jeg mente de millionene vi har tjent siden vi kom ut i arbeidslivet i slutten av tenårene. Samtidig som andre (på min alder og litt yngre) har studert hele tiden som vi har jobbet, og mangen av de har enda ikke fått seg jobb eller mulighet til å delta i arbeidslivet grunnet 'evigvarende' studier.

Virker som jeg kanskje bør flytte vestover da ;)

Men faktisk, en fra skoletiden påstår att en annen fra skoletiden som han kjenner.
    Fortsatt studerer, og har studert så og si kontinuerlig .Noe jeg tviler på er mulig uten å jobbe.

Men 1 mill i dag er jo ca 1,5 - 1,8 år arbeid for de fleste før skatten. (I arbeiderklassen)

Men jeg tenkte faktisk i året, ikke perioden. vet ikke helt hvorfor

• Anca

# 62. 28. des 2017 23:44
    Isbjørn skrev 28.12.17 kl. 15:26
    Men faktisk, en fra skoletiden påstår att en annen fra skoletiden som han kjenner.
    Fortsatt studerer, og har studert så og si kontinuerlig .Noe jeg tviler på er mulig uten å jobbe.

Tre muligheter:

1. Jobber ved siden av.
    2. Har arvet en assload av penger.
    3. Doplanger

• flaneur

# 63. 29. des 2017 15:17
    ass4man skrev 28.12.17 kl. 04:07
    "Nordmenn blir ikke dummere, de blir færre "nordmenn""
    om ikke det er svaret... Så kan jeg love deg at somalier eller afhganer aldri kommer til å løfte IQ'en i vår del av verden. desv ikke så mange av de andre heller. Kommer vi lengre til asia så...

Ikke bare kommer innvandrerne og tar de dårligst betalte jobbene fra nordmenn, de tar de dårligste iq-resultatene fra dem også?

• 0rest_

# 64. 29. des 2017 15:36
    enebo skrev 28.12.17 kl. 13:01
    Det løses enkelt ved at hver nordmann baker sitt eget grovbrød 🍞

PS Husk å kna det godt

Jeg knar brødet mitt hver eneste dag..og synes nok at jeg har blitt en del glupere av det..

• Kjøttmeis

# 65. 29. des 2017 16:10
    Anca skrev 28.12.17 kl. 23:44
    Tre muligheter:

1. Jobber ved siden av.
    3. Doplanger

4. Statens Laanekasse?

• Anca

# 66. 29. des 2017 22:27 (red. kl. 22:27)
    Kjøttmeis skrev 29.12.17 kl. 16:10
    4. Statens Laanekasse?

De gir ikke lån i ubegrenset tid, da. Derav mine forslag.
  • Metallica

# 67. 29. des 2017 22:45 (red. kl. 22:46)
    Tre muligheter:

1. Jobber ved siden av.
    3. Doplanger

Statens Lånekasse
    Prostitusjon
    Notorisk svindler
    Stripper
    Selge hjemmelaget vin
    Rike foreldre som blar opp
    Ect.... Mulighetene til inntekt under studiene er mangen.

Men de fleste har nok en butikkjobb o.l ved sidenav studiene, ja.

• Sir Celebro

# 68. 29. des 2017 23:47 Det kommer vel helt ann på hvordan man måler denne såkalte økte dumskapen. Går testene ut på å reprodusere kunnskap så helt klart. Mye fordi skolen går mer og mer bort fra den måten å lære opp barn på.

Går det på å kjenne igjen logiske mønstre, blir det for enkelt å hevde at nordmenn har blitt dummere, for logisk tenkning er per definisjon kun en av flere typer kunnskap man kan sitte inne med. IQ er vel kun måling av logisk tenkning. Kanskje nordmenn er i ferd med å bli mindre logiske?

Men jeg kan kanskje kjenne meg litt igjen i at nordmenn blir dummere fordi vi hele tiden går med små datamaskiner i lomma, som har tilgang på utallige oppslagsverk. Man trenger jo ikke huske noen ting lengre, for alt er bare noen tastetrykk unna! Dette er forøvrig ikke en norsk trend, men en trend som øker på i alle i-land hvor internettdekningen når ut til alle kriker og kroker.

• Sacha_

# 69. 29. des 2017 23:56
    Sir Celebro skrev 29.12.17 kl. 23:47
    Det kommer vel helt ann på hvordan man måler denne såkalte økte dumskapen. Går testene ut på å reprodusere kunnskap så helt klart. Mye fordi skolen går mer og mer bort fra den måten å lære opp barn på.

Går det på å kjenne igjen logiske mønstre, blir det for enkelt å hevde at nordmenn har blitt dummere, for logisk tenkning er per definisjon kun en av flere typer kunnskap man kan sitte inne med. IQ er vel kun måling av logisk tenkning. Kanskje nordmenn er i ferd med å bli mindre logiske?

Men jeg kan kanskje kjenne meg litt igjen i at nordmenn blir dummere fordi vi hele tiden går med små datamaskiner i lomma, som har tilgang på utallige oppslagsverk. Man trenger jo ikke huske noen ting lengre, for alt er bare noen tastetrykk unna! Dette er forøvrig ikke en norsk trend, men en trend som øker på i alle i-land hvor internettdekningen når ut til alle kriker og kroker.

Ja.

Vær oppmerksom på at du risikerer å få bermen etter det hvis du ikke fatter deg i korthet.

• Sir Celebro

# 70. 30. des 2017 00:08
    Sacha_ skrev 29.12.17 kl. 23:56
    Ja.

Vær oppmerksom på at du risikerer å få bermen etter det hvis du ikke fatter deg i korthet.

La dem komme.

• Toffin

# 71. 30. des 2017 00:15 (red. kl. 00:19)
    Sir Celebro skrev 29.12.17 kl. 23:47
    Det kommer vel helt ann på hvordan man måler denne såkalte økte dumskapen. Går testene ut på å reprodusere kunnskap så helt klart. Mye fordi skolen går mer og mer bort fra den måten å lære opp barn på.

Se dagens DAX18 ca 35-36 minutter inn i sendingen. Der snakker forskeren Åse Røthing om fokuset på "resultatfagene" bl.a. norsk og matte og det minkende fokuset på samfunnsfagene.
    Selv om hun snakker i konteksten #metoo, mener jeg hun kommer innom problemer som har klare paralleller til det vi diskuterer her. Hvis EQ blir mindre verdsatt enn før, altså det som går på samhandling, bedre totalforståelse, sammenhengene som blir åpenbare når det fokuseres bredt på fagene, og alle fagene har betydning -så ligger det kanskje mange årsakssammenhenger der?

• # 72. 30. des 2017 08:16
    Dette innlegget er fjernet. Moderatorgrunn: Usaklig/irrelevant.
  • # 73. 30. des 2017 08:21
    Dette innlegget er fjernet. Moderatorgrunn: Personangrep.
  • Isbjørn

# 74. 30. des 2017 11:59
    Tre muligheter:

1. Jobber ved siden av.
    3. Doplanger

En mulighet til.

Att han jobber som professor på ett universitet, og min bekjent ikke forstår forskjellen på professor og student..

Uansett blir det jo bare påstand vi av andre. Jeg kjenner jo ikke til personen det var snakk om.

• Splittet

# 75. 3. jan 2018 18:32 Har følgende kommentar til undersøkelsen: Alle sammen skal ikke være skoleflinke, genier eller kjempeintelligente. Variasjon og respekt for ulikhet er viktig. De fleste av oss er vel sånn passe smart, hva? Altså en del av gjennomsnitten. Alle har sine svakheter og styrker. Det som gjelder er å reflektere, lære av egne feil, ta til seg ny kunnskap, debattere, lytte til andre mennesker, sosialisere og utfordre seg selv intellektuelt sett. IQ sier noe om en person, men det avdekker langt fra alt hos den det gjelder. Vi er sammensatte og komplekse vesener og alt kan ikke måles i tall, vitenskapelige undersøkelser m.m til. Vi har også flere typer intelligens: språklig, musikalsk, EQ, matematisk, praktisk intelligens, abstrakt tenkning. Det er mye å bryne seg på der ute, si.