Forum

2723

innlogget

42017

medlemmer

Norges største og beste møteplass for homofile, bifile og transpersoner!

Bli medlem gratis!

© GAYSIR AS
Om oss  • Personvern  • Annonsering
Tips oss: redaksjonen@gaysir.no
  • Toffin

"Nordmenn blir dummere"

27. des 2017 17:03 | Vist 2367 ganger. Intelligensen synker i alle de skandinaviske landene, og trenden er tydelig i Norge, viser en ny studie gjort av IQ-målingens ledende forsker, James Flynn.

"Etter flere årtier med stadig økende intelligens i de nordiske landene, har trenden snudd, ifølge en artikkel i tidsskriftet Intelligence.
    I norske målinger er det færre som når toppnivået både i ordforståelse og matematikkforståelse, ifølge studien.
    - Dette signaliserer uten tvil en uttynning av de med høye kognitive ferdigheter, konstaterer James Flynn, forfatteren bak studien."

"- Vi har sett at skolearbeidet er mindre krevende i mange land, og at elevene bruker mindre tid på lesing og lekser."

Har James Flynn rett? Blir nordmenn dummere?

vedlegg

Blir nordmenn dummere?

1. Ja
    65,7%
    2. Nei
    19,9%
    3. Vet ikke
    14,3%
    Totalt 251 avgitte stemmer.

• Metallica

# 46. 28. des 2017 01:11
    idefix skrev 28.12.17 kl. 00:53
    er så mange useriøse kunder, så de useriøse håndverker firmaene vinner anbudet spå jobbene. Kanskje du burde lese litt selv om hvordan livet for disse egentlig er. Bor under dårlige forhold og det viser seg gang på gang at lønn er lav, uansett hva art.giver skulle oppgi til kommuner og andre som bruker disse tjenestene
    Hæ? Det går vel klart frem i inleggene mine i debatten at jeg ikke forsvarer hverken sosial dumping, svart arbeid eller annen økonomisk kriminalitet innen byggebransjen.

Men når det er så mye mangel på Norske ungdommer som vil ta utdannelse innen disse yrkene, så er vi helt avhengige av arbeidskraft fra østeuropa, om ikke stopper alt opp.
    Og jeg kan gjerne skrive det en gang til: Ingen seriøse veletablerte firmaer baserer all sin arbeidskraft på kun østeuropeesk arbeidskraft. Norsk arbeidskraft med fagbrev er og vil alltid være etterspurt, nå og fremmover.

• Ingefæroter

# 47. 28. des 2017 01:24 Blir vi dummere? Who cares! Det viktige spørsmålet er jo om vi blir deiligere 💅
  • rob1

# 48. 28. des 2017 02:29
    Ingefæroter skrev 28.12.17 kl. 01:24
    Blir vi dummere? Who cares! Det viktige spørsmålet er jo om vi blir deiligere 💅

Hæ? Men de tinga henger da innmari tett sammen?
  • Salesman

# 49. 28. des 2017 03:21 En dum person vet det ikke sjøl. De ser verden i svart/hvitt å ser ikke gråsonene. Feks generellt hvis en person ikke vil prate med oss kan det vær det har med den personen sine dårlige erfaringer å gjør. Eller at de bare er inadvent etc. Ingen grunn til å ta det helt personligt å begynne med intenst hat.
  • ass4man

# 50. 28. des 2017 04:02 Les det jeg skriver føre du svarer (og om mulig researche litt)

Dummere fordi vi importerer mindre smarte demografier?

Lov å tenke, lov å tru?

• ass4man

# 51. 28. des 2017 04:07
    Toffin skrev 27.12.17 kl. 17:03
    Intelligensen synker i alle de skandinaviske landene, og trenden er tydelig i Norge, viser en ny studie gjort av IQ-målingens ledende forsker, James Flynn.

"Etter flere årtier med stadig økende intelligens i de nordiske landene, har trenden snudd, ifølge en artikkel i tidsskriftet Intelligence.
    I norske målinger er det færre som når toppnivået både i ordforståelse og matematikkforståelse, ifølge studien.
    - Dette signaliserer uten tvil en uttynning av de med høye kognitive ferdigheter, konstaterer James Flynn, forfatteren bak studien."

"- Vi har sett at skolearbeidet er mindre krevende i mange land, og at elevene bruker mindre tid på lesing og lekser."

Har James Flynn rett? Blir nordmenn dummere?

"Nordmenn blir ikke dummere, de blir færre "nordmenn""
    om ikke det er svaret... Så kan jeg love deg at somalier eller afhganer aldri kommer til å løfte IQ'en i vår del av verden. desv ikke så mange av de andre heller. Kommer vi lengre til asia så...

• ass4man

# 52. 28. des 2017 04:08
    Lavastein skrev 27.12.17 kl. 17:21
    Tull og Tøys! Forskerne er blitt dummere

hva ville vært argumentet bak dette?? "forskere er blitt dummere". Se på det argumentet igjen

• 0123456789ABCDE

# 53. 28. des 2017 06:15 (red. kl. 06:16)
    ArcticMonkey skrev 27.12.17 kl. 17:31
    Sorry hvis dette høres sykt rasistisk ut, men kan det ha noe med innvandring å gjøre? Jeg så en undersøkelse som viste at veldig mange land lå mange poeng bak Norge.

Ikke utelukkende, Finland med lav innvandring har den sterkeste nedgangen!

Jeg spekulerer derfor i bruk av mobiltelefon (særlig eldre modeller feks Nokia), stråling som steker bort noen hjerneceller.

• Taakefyrsten

# 54. 28. des 2017 08:58 Når alle er blitt like teite legger ingen merke til det lenger.
  • Zitronenfalter

# 55. 28. des 2017 09:16 Nordmenn må ikke spise så mye brød. Da blir en kanskje like dum som ett?
  • enebo

# 56. 28. des 2017 13:01 (red. kl. 13:10)
    Zitronenfalter skrev 28.12.17 kl. 09:16
    Nordmenn må ikke spise så mye brød. Da blir en kanskje like dum som ett?

Det løses enkelt ved at hver nordmann baker sitt eget grovbrød 🍞

PS Husk å kna det godt

• Montium

# 57. 28. des 2017 13:13
    Montium skrev 27.12.17 kl. 18:40
    Når det meste av tankevirksomhet kan erstattes med IT-programmer, behøver ikke folk tenke selv, og får heller ikke utviklet sine kognitive egenskaper.

Ønsker mer tilbakemelding på dette? Eller er det ingen som forstår hva jeg mener?
  • enebo

# 58. 28. des 2017 13:19
    Montium skrev 28.12.17 kl. 13:13
    Ønsker mer tilbakemelding på dette? Eller er det ingen som forstår hva jeg mener?

Kognitive evner utvikles hos noen når en strever med å komme seg rundt bugs i programmene. Det krever ofte mer kognitiv kraft enn enkle regnestykker i hodet eller kryssordløsing. Bugsfrie programmer er langt unna virkelighetens verden.
  • Montium

# 59. 28. des 2017 13:26 Men det finnes mer å filosofere over enn enkle regnestykker
  • Taakefyrsten

# 60. 28. des 2017 15:14
    Montium skrev 28.12.17 kl. 13:13 Ønsker mer tilbakemelding på dette? Eller er det ingen som forstår hva jeg mener?

Jeg er ikke sikker på betydningen i sammenhengen, men noen ønsker å gå bort fra opplæring i håndskrift i skolen fordi det ikke lenger vurderes som nødvendig. Maskinene har overtatt. Jeg vil tro at en slik basal ferdighet vil være verdifull for utviklingen av intellektet fordi det er viktig ikke bare å lese, men å kunne uttrykke seg skriftlig på egen hånd.