Forum

2062

innlogget

42037

medlemmer

Norges største og beste møteplass for homofile, bifile og transpersoner!

Bli medlem gratis!

© GAYSIR AS
Om oss  • Personvern  • Annonsering
Tips oss: redaksjonen@gaysir.no
  • Toffin

"Nordmenn blir dummere"

27. des 2017 17:03 | Vist 2362 ganger. Intelligensen synker i alle de skandinaviske landene, og trenden er tydelig i Norge, viser en ny studie gjort av IQ-målingens ledende forsker, James Flynn.

"Etter flere årtier med stadig økende intelligens i de nordiske landene, har trenden snudd, ifølge en artikkel i tidsskriftet Intelligence.
    I norske målinger er det færre som når toppnivået både i ordforståelse og matematikkforståelse, ifølge studien.
    - Dette signaliserer uten tvil en uttynning av de med høye kognitive ferdigheter, konstaterer James Flynn, forfatteren bak studien."

"- Vi har sett at skolearbeidet er mindre krevende i mange land, og at elevene bruker mindre tid på lesing og lekser."

Har James Flynn rett? Blir nordmenn dummere?

vedlegg

Blir nordmenn dummere?

1. Ja
    65,7%
    2. Nei
    19,9%
    3. Vet ikke
    14,3%
    Totalt 251 avgitte stemmer.

• Isbjørn

# 31. 27. des 2017 21:09
    Metallica skrev 27.12.17 kl. 19:52
    Praktisk anlagte mennesker er jo de smarteste, når man ser hva de får til. Trist at statistikken kun skal tale de lærde og skolertes vei. Enkelte studerer så lenge at de nesten er pensjonister når de kommer seg ut i jobb. Jeg har enda jevngamle venner som har studert hele veien fra vidergående, noen er ferdig utdannet og går på nav i påvente av å bli ansatt, andre studerer enda og ser ut til at de ikke skal slutte med det med det første.

Vi andre 'praktisk' anlagte gikk 2 år på vidergående, før vi tok 1-2 år med læretid, og så var vi utdannet og hadde fagbrev. Og siden har vi jobbet hele veien og tjent milloner av kroner og utrettet mye i arbeidslivet.

Verden anser jo ikke det som smarte.

IQ testene er formulert etter hva verden anser som smart.

Vi arbeiderklassen teller ikke i dette..

Hvilken millioner snakker du om forresten? Dem de lærde på kontorene tjener på hva fagarbeideren gjør?

• Isbjørn

# 32. 27. des 2017 21:10
    Chriz skrev 27.12.17 kl. 19:54
    Noen oslofolk syns nå jeg er ganske dumme. Jeg ønsker selvfølgelig ikke å dra alle over en kam. Men på samme måte som vi gjør narr av amerikanere som ikke forstår seg på verdene utenfor USA, forstår ikke oslofolk seg på landet utenfor ring 3 (en liten overdrivelse, men du skjønner poenget mitt). Hvorfor ha bønder og kornproduksjon når man kan kjøpe kjøttdeig, melk å brød på KIWI? Og det er vel nærmest en naturlov at man har alt vettet selv og alle andre er idioter. Ydmyk er kanskje et ord som har gått i glemmeboka.

Utenfor ring 3?? Er ikke det bare jorder da??

• Metallica

# 33. 27. des 2017 21:26
    Isbjørn skrev 27.12.17 kl. 21:09
    Hvilken millioner snakker du om forresten? Dem de lærde på kontorene tjener på hva fagarbeideren gjør?
    du skjønnte vel at jeg mente de millionene vi har tjent siden vi kom ut i arbeidslivet i slutten av tenårene. Samtidig som andre (på min alder og litt yngre) har studert hele tiden som vi har jobbet, og mangen av de har enda ikke fått seg jobb eller mulighet til å delta i arbeidslivet grunnet 'evigvarende' studier.
  • SplashBoy

# 34. 27. des 2017 22:15 ja dere nordmenn er kjempe uintl..ikke-smarte
  • enebo

# 35. 27. des 2017 22:17
    SplashBoy skrev 27.12.17 kl. 22:15
    ja dere nordmenn er kjempe uintl..ikke-smarte

Ja, dette er kanskje et sikkert bevis for at nordmenn blir dummere?
  • Kjøttmeis

# 36. 27. des 2017 22:24
    Metallica skrev 27.12.17 kl. 20:17
    Selvsagt. Men det har i mangen år nå vært en trend der nesten alle skal studere og ta 'høyere utdannelse'. Og noe slikt er ikke bærekraftig over lengre tid. Se f.eks på etterspørselen etter arbeidskraft innenfor byggebransjen. Rørleggere, tømrere, elektrikere, murere, sveisere, jernbindere osv osv.. Nesten ingen unge i dag velger å ta utdannelse i disse og mangen andre håndverksfag. Etterspørselen er enorm, og hadde det ikke vert for at halve østeuropa redder oss med arbeidskraft i disse fagene ville det aldri gått rundt.

Er ikke grunnen til at unge idag ikke utdanner seg til å bli håndverkere at EØS gjør det mulig og ansette en polakk til to tredjedeler av prisen til en norsk arbeider?

• Kjøttmeis

# 37. 27. des 2017 22:29
    0rest_ skrev 27.12.17 kl. 20:41
    Ja, gud bedre om vi skulle lese f.eks skjønnliteratur, f.eks! derfor begrenser vi oss gjerne til "hei" og "blunk" og "skjera" og "mhmm"... evt "kåt?". Gjerne ledsaget av en bortimot tom profil, nesten helt blottet for info..og så står det gjerne "Du sender nok første melding".. så sitter man der da..og venter på at noen skal redde en fra den altutslettende kjedsomheten, evighetssøkenen etter stadig nye sansestimuli-24/7 innlogget..tenk, hva man kunne gå glipp av! Mhmm!

Brave New World.

• Sacha_

# 38. 27. des 2017 22:34 Kanskje rett og slett iq-metoden for å måle intelligens blir avleggs etterhvert.
  • Metallica

# 39. 27. des 2017 22:41 (red. kl. 22:43)
    Kjøttmeis skrev 27.12.17 kl. 22:24
    Er ikke grunnen til at unge idag ikke utdanner seg til å bli håndverkere at EØS gjør det mulig og ansette en polakk til to tredjedeler av prisen til en norsk arbeider?
    Hovedsaklig ikke. Norsk arbeidskraft med fagbrev innen håndverksfag er etterspurt og ettertraktet. Men det er ikke nok unge som velger en slik utdannelse, så da trengs østeuropeesk arbeidskraft. Uten det ville det ikke vert mulig å opprettholde hverken nybygg eller rehablitering ect.
    De få unge som gidder å velge slike fag vil mest sansynlig ha en trygg jobb med høy intekt etter læretiden er over livet ut.
  • Kjøttmeis

# 40. 27. des 2017 22:42
    Metallica skrev 27.12.17 kl. 22:41
    Hovedsaklig ikke. Norsk arbeidskraft med fagbrev innen håndverksfag er etterspurt og ettertraktet. Men det er ikke nok unge som velger en slik utdannelse, så da trengs østeuropeesk arbeidskraft. Uten det ville det ikke vert mulig å opprettholde hverken nybygg eller rehablitering ect.

Var ikke det de sa på NRK P2, men da får jeg selv velge om jeg vil tro på deg eller dem.

• Metallica

# 41. 27. des 2017 22:45
    Kjøttmeis skrev 27.12.17 kl. 22:42
    Var ikke det de sa på NRK P2, men da får jeg selv velge om jeg vil tro på deg eller dem.
    Du kan jo lese litt, eller oppsøke noen firmaer og høre hva de foretrekker. Ingen seriøse veletablerte firmaer baserer all sin arbeidskraft på kun østeuropeesk arbeidskraft. Norsk arbeidskraft med fagbrev er og vil alltid være etterspurt, nå og fremmover.
  • Henrik3

# 42. 27. des 2017 22:50 Dette er bare tull. Jeg kan både lese og skrive, så det så!!
  • Hellbride

# 43. 27. des 2017 22:59 (red. kl. 23:07) Vi blir ikke nødvendigvis "dummere" i generell forstand, avhengig av hvordan man velger å se på det. Det hele kommer an på hvordan man velger å måle det; <<Du kan ikke dømme en fisk etter hvor flinke de er til å klatre i trær>>.

Om du måler det etter hvor mange som har "skikkelig" jobb, etter relevant utdanning, og klassifiserer akademiske fag over håndverker-fag og personlige evner, så er vi faktisk stokk dumme.

Om du derimot velger å sette de som faktisk har et talent innen håndverk, fag og praktiske kunnskaper over "tallkknuserne", så er vi ganske langt over gjennomsnittet.

Intelligens er ikke enkelt å måle. Det er retten-og-sletten for mange faktorer som spiller inn. Ett eksempel kan f.eks. bli: En som er fantastisk god innen aritmetikk og tall, men som er helt håpløs i sosiale sammenhenger og ikke kommuniserer særlig bra. Kan vi kalle denne personen "intelligent"? Joda, vi kan det.

Men hva med en person som absolutt ikke er flink med tall, men som er eksepsjonelt flink til å kommunisere mening, følelser og betydning til andre mennesker? Kan vi kalle denne personen intelligent? Ja, så absolutt.

Så hvem er best? Tallknuseren, eller empaten? Det går ikke an å måle, eller sammenligne.

Likefullt som man ikke kan sammenligne ett menneskes evne til å overleve, med ett annet menneskets evne til å beregne massen til et sort hull.

Hovedproblemet, slik jeg ser det, ligger i skolen. Alle forventes å lære alt, selv om det ikke på noen måte er innenfor deres felt. Alle forventes å kunne matematikk, språk, samfunn, naturvitenskap og håndverk på likt nivå. Sorry MC. Det er ikke slik mennesker fungerer! Og man kan så absolutt ikke måle I.Q. etter det.

Ting jeg ville overlevd i villmarken i uker, kanskje måneder eller lenger, ville en stereotypisk akademiker ikke overlevd i fem dager. På lik linje, et hypotetisk matematisk problem, kunne nevnte akademiker kanskje løst på noen dager. Men det ville tatt meg flere uker, hvis ikke måneder å løse det.

Du kan ikke bedømme en fisk etter hvor flinke de er til å klatre i trær.

• Sin22

# 44. 27. des 2017 23:57 Kommer vel litt ann på hvordan de analyserte IQ? Hvis det kun var grammatikk og matte så kjenner jeg mange som ikke er best i det liksom men er kjempe smart i andre områder. IQ - tester er ikke alltid optimale for en hver person.
  • idefix

# 45. 28. des 2017 00:53
    Metallica skrev 27.12.17 kl. 22:45
    Du kan jo lese litt, eller oppsøke noen firmaer og høre hva de foretrekker. Ingen seriøse veletablerte firmaer baserer all sin arbeidskraft på kun østeuropeesk arbeidskraft. Norsk arbeidskraft med fagbrev er og vil alltid være etterspurt, nå og fremmover.
    er så mange useriøse kunder, så de useriøse håndverker firmaene vinner anbudet spå jobbene. Kanskje du burde lese litt selv om hvordan livet for disse egentlig er. Bor under dårlige forhold og det viser seg gang på gang at lønn er lav, uansett hva art.giver skulle oppgi til kommuner og andre som bruker disse tjenestene