Forum

959

innlogget

41260

medlemmer

Norges største og beste møteplass for homofile, bifile og transpersoner!

Bli medlem gratis!

© GAYSIR AS
Om oss  • Personvern  • Annonsering
Tips oss: redaksjonen@gaysir.no
  • Toffin

"Nordmenn blir dummere"

27. des 2017 17:03 | Vist 3065 ganger. Intelligensen synker i alle de skandinaviske landene, og trenden er tydelig i Norge, viser en ny studie gjort av IQ-målingens ledende forsker, James Flynn.

"Etter flere årtier med stadig økende intelligens i de nordiske landene, har trenden snudd, ifølge en artikkel i tidsskriftet Intelligence.
    I norske målinger er det færre som når toppnivået både i ordforståelse og matematikkforståelse, ifølge studien.
    - Dette signaliserer uten tvil en uttynning av de med høye kognitive ferdigheter, konstaterer James Flynn, forfatteren bak studien."

"- Vi har sett at skolearbeidet er mindre krevende i mange land, og at elevene bruker mindre tid på lesing og lekser."

Har James Flynn rett? Blir nordmenn dummere?

vedlegg

Blir nordmenn dummere?

1. Ja
    65,5%
    2. Nei
    20,2%
    3. Vet ikke
    14,3%
    Totalt 252 avgitte stemmer.

• bilde

# 16. 27. des 2017 19:08
    Toffin skrev 27.12.17 kl. 19:04
    Alt var mye bedre under krigen, -det vet da alle

Forumkrigen? Før modereringen?
  • cristo123

# 17. 27. des 2017 19:10 ja, det var litt bedre før
  • Isbjørn

# 18. 27. des 2017 19:36 https://www.aftenposten.no/osloby/i/Xm4vm/Blaff-eller-ny-trend-Etter-ti-ar-med-nedgang-soker-flere-yrkesfag

– Vi bryter med det en sammenhengende, nedadgående trend som har vart i ti år. Andelen elever som søkte seg til yrkesfag, sank fra 31,4 prosent for ti år siden til 21,8 i fjor. I år har 24,2 prosent av elevene søkt på yrkesfag.

Kan dette ha en sammenheng?
    Att vi nå er i men periode med mer praktisk anlagte personer en teoretikere?

Godt mulig jeg tar feil, men gode teoretikere ser ut til å score høyere på IQ tester en folk med mer praktisk tilnærming.

• Lavastein

# 19. 27. des 2017 19:47 All survive oljen er gjort oss dummere og latere
  • Metallica

# 20. 27. des 2017 19:52
    Isbjørn skrev 27.12.17 kl. 19:36
    https://www.aftenposten.no/osloby/i/Xm4vm/Blaff-eller-ny-trend-Etter-ti-ar-med-nedgang-soker-flere-yrkesfag

Kan dette ha en sammenheng?
    Att vi nå er i men periode med mer praktisk anlagte personer en teoretikere?

Godt mulig jeg tar feil, men gode teoretikere ser ut til å score høyere på IQ tester en folk med mer praktisk tilnærming.

Praktisk anlagte mennesker er jo de smarteste, når man ser hva de får til. Trist at statistikken kun skal tale de lærde og skolertes vei. Enkelte studerer så lenge at de nesten er pensjonister når de kommer seg ut i jobb. Jeg har enda jevngamle venner som har studert hele veien fra vidergående, noen er ferdig utdannet og går på nav i påvente av å bli ansatt, andre studerer enda og ser ut til at de ikke skal slutte med det med det første.

Vi andre 'praktisk' anlagte gikk 2 år på vidergående, før vi tok 1-2 år med læretid, og så var vi utdannet og hadde fagbrev. Og siden har vi jobbet hele veien og tjent milloner av kroner og utrettet mye i arbeidslivet.

• Chriz

# 21. 27. des 2017 19:54 Noen oslofolk syns nå jeg er ganske dumme. Jeg ønsker selvfølgelig ikke å dra alle over en kam. Men på samme måte som vi gjør narr av amerikanere som ikke forstår seg på verdene utenfor USA, forstår ikke oslofolk seg på landet utenfor ring 3 (en liten overdrivelse, men du skjønner poenget mitt). Hvorfor ha bønder og kornproduksjon når man kan kjøpe kjøttdeig, melk å brød på KIWI? Og det er vel nærmest en naturlov at man har alt vettet selv og alle andre er idioter. Ydmyk er kanskje et ord som har gått i glemmeboka.
  • 73WR

# 22. 27. des 2017 20:07 Eventuelt kan det være at IQ - testen som nyttes i denne undersøkelsen,
    Piaget`s test, er utdatert og ikke lenger relevant for vår samtidige kontekst.
  • grosin

# 23. 27. des 2017 20:09
    Metallica skrev 27.12.17 kl. 19:52
    Praktisk anlagte mennesker er jo de smarteste, når man ser hva de får til. Trist at statistikken kun skal tale de lærde og skolertes vei. Enkelte studerer så lenge at de nesten er pensjonister når de kommer seg ut i jobb. Jeg har enda jevngamle venner som har studert hele veien fra vidergående, noen er ferdig utdannet og går på nav i påvente av å bli ansatt, andre studerer enda og ser ut til at de ikke skal slutte med det med det første.

Vi andre 'praktisk' anlagte gikk 2 år på vidergående, før vi tok 1-2 år med læretid, og så var vi utdannet og hadde fagbrev. Og siden har vi jobbet hele veien og tjent milloner av kroner og utrettet mye i arbeidslivet.

Det er fristende å tenke at vi som jobber med hendene er de smarteste, men jeg tror nok det er likelig fordelt.

• Metallica

# 24. 27. des 2017 20:17
    grosin skrev 27.12.17 kl. 20:09
    Det er fristende å tenke at vi som jobber med hendene er de smarteste, men jeg tror nok det er likelig fordelt.
    Selvsagt. Men det har i mangen år nå vært en trend der nesten alle skal studere og ta 'høyere utdannelse'. Og noe slikt er ikke bærekraftig over lengre tid. Se f.eks på etterspørselen etter arbeidskraft innenfor byggebransjen. Rørleggere, tømrere, elektrikere, murere, sveisere, jernbindere osv osv.. Nesten ingen unge i dag velger å ta utdannelse i disse og mangen andre håndverksfag. Etterspørselen er enorm, og hadde det ikke vert for at halve østeuropa redder oss med arbeidskraft i disse fagene ville det aldri gått rundt.
    Er du f.eks utdannet rørlegger med fagbrev vil du få jobb på dagen, og du kan bytte jobb så ofte du måtte ønske, du kan velge og vrake i ett hav av ledige jobber pga etterspørselen er så stor.

Jeg har aldri skjønt greia med å sitte 10-15 år på universitetet etter vidergående. Noen må selvsagt gjøre det også, men ikke tilnermet alle. Det er heller ikke bare bare og komme seg inn i arbeidslivet når man er ferdig med studiene i en alder av 30-35 år. Jeg kjenner flere som har endt i en evig runddans på nav etter de har studert i ørtenhundreogfemti år, rett og slett for det ikke er jobber til de. Markedet er mettet, etterspørselen etter nyansatte er lav.

• idefix

# 25. 27. des 2017 20:20
    Chriz skrev 27.12.17 kl. 19:54
    Noen oslofolk syns nå jeg er ganske dumme. Jeg ønsker selvfølgelig ikke å dra alle over en kam. Men på samme måte som vi gjør narr av amerikanere som ikke forstår seg på verdene utenfor USA, forstår ikke oslofolk seg på landet utenfor ring 3 (en liten overdrivelse, men du skjønner poenget mitt). Hvorfor ha bønder og kornproduksjon når man kan kjøpe kjøttdeig, melk å brød på KIWI? Og det er vel nærmest en naturlov at man har alt vettet selv og alle andre er idioter. Ydmyk er kanskje et ord som har gått i glemmeboka.
    og de du nevner er ofte innflyttere fra dalstroka innafor evt ute ved kysten eller svært sjeldent avkom etter noen som er født i Oslo. Tenker da IKKE på disse som kommer i fra andre nasjoner
  • Devils Advocate

# 26. 27. des 2017 20:33 (red. kl. 20:38)

Har James Flynn rett? Blir nordmenn dummere?

Fra hva jeg har lest så er den såkalte "Flynn effekten" at for hver generasjon så øker IQ'en ?

Jeg vil være enig i at IQ øker, men jeg tror også at vanlig fornuft minker for hver generasjon.

(Tror ikke jeg trenger å gå i detalj på det, siden vi har nå galskap / hysteri på alle kanter)

• enebo

# 27. 27. des 2017 20:36
    Metallica skrev 27.12.17 kl. 20:17
    Selvsagt. Men det har i mangen år nå vært en trend der nesten alle skal studere og ta 'høyere utdannelse'. Og noe slikt er ikke bærekraftig over lengre tid. Se f.eks på etterspørselen etter arbeidskraft innenfor byggebransjen. Rørleggere, tømrere, elektrikere, murere, sveisere, jernbindere osv osv.. Nesten ingen unge i dag velger å ta utdannelse i disse og mangen andre håndverksfag. Etterspørselen er enorm, og hadde det ikke vert for at halve østeuropa redder oss med arbeidskraft i disse fagene ville det aldri gått rundt.
    Er du f.eks utdannet rørlegger med fagbrev vil du få jobb på dagen, og du kan bytte jobb så ofte du måtte ønske, du kan velge og vrake i ett hav av ledige jobber pga etterspørselen er så stor.

Jeg har aldri skjønt greia med å sitte 10-15 år på universitetet etter vidergående. Noen må selvsagt gjøre det også, men ikke tilnermet alle. Det er heller ikke bare bare og komme seg inn i arbeidslivet når man er ferdig med studiene i en alder av 30-35 år. Jeg kjenner flere som har endt i en evig runddans på nav etter de har studert i ørtenhundreogfemti år, rett og slett for det ikke er jobber til de. Markedet er mettet, etterspørselen etter nyansatte er lav.

Et tungt ansvar hviler på noen skolepolitikere som syntes at det aller beste var at ungdom fikk studiekompetanse enten de begynte på yrkesfag eller andre deler av videregående skoler. Det gav andre effekter enn de gode hensikter. Når en har sett hvor mange som får en svak tertiær utdannelse og er lite kvalifiserte for arbeidslivet, blir en glad for alle rørleggerlærlinger en møter på Kiwi. Kokker har også et bra yrke, men det er litt trist når folk med tertiær utdannelse tar en jobb som ikke-fagutdannet kokk mens de venter på å finne en jobb de er mer kvalifisert for. Med min bakgrunn uten fagbrev og fagutdannelse og med tilstrekkelige tertiærutdannelse og påfølgende faglige kompetansevurderinger er jeg helt enig med Metallica. Med forskjellige utgangspunkt er vi enige om konklusjonen. Vi blir ikke dummere, men vi har ikke gitt alle under utdannelse en rimelig sjanse til å gjøre det beste ut av sine forutsetninger.
  • 0rest_

# 28. 27. des 2017 20:41
    Montium skrev 27.12.17 kl. 18:40
    Når det meste av tankevirksomhet kan erstattes med IT-programmer, behøver ikke folk tenke selv, og får heller ikke utviklet sine kognitive egenskaper.

Ja, gud bedre om vi skulle lese f.eks skjønnliteratur, f.eks! derfor begrenser vi oss gjerne til "hei" og "blunk" og "skjera" og "mhmm"... evt "kåt?". Gjerne ledsaget av en bortimot tom profil, nesten helt blottet for info..og så står det gjerne "Du sender nok første melding".. så sitter man der da..og venter på at noen skal redde en fra den altutslettende kjedsomheten, evighetssøkenen etter stadig nye sansestimuli-24/7 innlogget..tenk, hva man kunne gå glipp av! Mhmm!

• Taakefyrsten

# 29. 27. des 2017 20:58 Dette gjelder vaffal ikke meg. Snarere tvert i mot!
  • Reinholdt

# 30. 27. des 2017 21:06 Selv har jeg fagbrev innen helsesektoren men endte opp med å ta høyere utdannelse i tillegg innenfor samme bransje. Dette gjorde jeg for å sikre mine ansettelser bedre, gi meg flere muligheter og større påvirkning i det jeg arbeider med (noe det absolutt har gjort). De mer praktiske yrkesretningene opplever jeg ikke som like sikre ettersom en del av arbeidet kan i fremtiden bli automatisert, og på den måten blir det færre stillinger å ta av. Det er en ting å gå retningen jeg tok - det er en helt annen å studere noe ala feminisme og så klage over at de ikke får arbeid (noe jeg mistenker er en trend i dag).

Men personlig så føler jeg det er svært sjeldent at en høy utdannelse nødvendigvis resulterer i høy intellekt. Jeg hadde heller sett på hvordan barn blir oppdratt og sosialisert for å forstå hvorfor IQ-skåren går nedover.