Forum

2858

innlogget

41953

medlemmer

Norges største og beste møteplass for homofile, bifile og transpersoner!

Bli medlem gratis!

© GAYSIR AS
Om oss  • Personvern  • Annonsering
Tips oss: redaksjonen@gaysir.no
  • Henrik3

Legg ned nrk.no?

23. des 2017 19:59 | Vist 759 ganger. Et argument vi ofte hører fra VG sin redaktør og andre er at nrk.no som en av de største nettavisene på nettet tar for mye trafikk. Det gjør at de andre nettavisene ikke får besøkende nok, og dermed ikke reklameinntekter nok, til å overleve. Mange mener derfor at nrk burde bli en mer begrenset strømmeportal, og nå har vi en blåbrun regjering som kanskje kunne finne på å gjøre noe med kravene fra nettavisene. Mitt spørsmål er, hva mener du? Tar nrk.no for stor plass på nettet?
  • Isbjørn

# 1. 23. des 2017 20:15 Nei ser ingen grunn for det.
    Konkurrentene får gå i seg sjøl og gjøre en bedre jobb.

Da vil jeg heller se på att betalings mediet nrk spiller på samme måte som de andre.
    Det vil si att en må betale for tjenestene, som i dag.
    men dem som ikke vil betale skal faktisk få slippe. Selvsagt da også miste tilgangen.

På den måten må dem som vil betale for tjenestene betale kostnaden.
    Men dem som ikke ønsker tjenesten skal da få slippe. På samme måten som jeg slipper å betale canal digital...

nrk har så stor kundebase att jeg ikke kan se noen problemer med dette.
    Og teknologien i dag fult ut muliggjør en løsning hvor ikke betalende ikke får tilgang.

men att andre ikke får besøkende på grunn av nrk er jo fordi dem gjør en dårligere jobb.
    Stenge en aktør fordi de andre er dårligere blir helt feil.

• Henrik3

# 2. 23. des 2017 20:23
    Isbjørn skrev 23.12.17 kl. 20:15
    Nei ser ingen grunn for det.
    Konkurrentene får gå i seg sjøl og gjøre en bedre jobb.

Da vil jeg heller se på att betalings mediet nrk spiller på samme måte som de andre.
    Det vil si att en må betale for tjenestene, som i dag.
    men dem som ikke vil betale skal faktisk få slippe. Selvsagt da også miste tilgangen.

På den måten må dem som vil betale for tjenestene betale kostnaden.
    Men dem som ikke ønsker tjenesten skal da få slippe. På samme måten som jeg slipper å betale canal digital...

nrk har så stor kundebase att jeg ikke kan se noen problemer med dette.
    Og teknologien i dag fult ut muliggjør en løsning hvor ikke betalende ikke får tilgang.

men att andre ikke får besøkende på grunn av nrk er jo fordi dem gjør en dårligere jobb.
    Stenge en aktør fordi de andre er dårligere blir helt feil.

Jeg synes ikke nrk gjør en god jobb på nrk.no. De har blitt gode på tv serier, men ellers synker kvaliteten. Tvert imot er klassekampen og dagens næringsliv bedre på kultur enn nrk. Vitenskapsstoffet er heller ikke bra. Jeg synes nrk gaper over for mye. Nrk burde bli noe mer som enten en betaltjeneste med innlogging eller en slags åpen nettflix. Det vil gi de private større muligheter til å skape portaler, mens nrk kunne fokusere på det audio visuelle.
  • Toffin

# 3. 23. des 2017 20:27 Det er nok et generasjonsspørsmål kanskje, eller kanskje et spørsmål om å beholde fellesskapsverdier.
    Jeg vil beholde NRK som det er, riktignok ønsker jeg en annen finansiering, slik at de blir mindre sårbare, -men det er vesentlig å beholde NRK som det viktigste mediehuset i landet.
  • Henrik3

# 4. 23. des 2017 20:31
    Toffin skrev 23.12.17 kl. 20:27
    Det er nok et generasjonsspørsmål kanskje, eller kanskje et spørsmål om å beholde fellesskapsverdier.
    Jeg vil beholde NRK som det er, riktignok ønsker jeg en annen finansiering, slik at de blir mindre sårbare, -men det er vesentlig å beholde NRK som det viktigste mediehuset i landet.

Det var slik at vi en gang hadde en kanal. Så fikk vi flere. Så fikk vi internett. I dag har alle sine nisjer, og om de ikke finner det de skal ha i Norge, så finner de det på engelsk. Nrks rolle som formidler av fellesskapsverdier er over. Det er ikke fordi jeg ønsker det slik, men fordi teknologien har utviklet seg i den retningen.
  • Toffin

# 5. 23. des 2017 20:40
    Henrik3 skrev 23.12.17 kl. 20:31
    Det var slik at vi en gang hadde en kanal. Så fikk vi flere. Så fikk vi internett. I dag har alle sine nisjer, og om de ikke finner det de skal ha i Norge, så finner de det på engelsk. Nrks rolle som formidler av fellesskapsverdier er over. Det er ikke fordi jeg ønsker det slik, men fordi teknologien har utviklet seg i den retningen.

Og allikevel er det en verdi i å beholde den store allmennkringkasteren som når ut til alle, og som mer eller mindre alle søker til når vi skal markere nasjonalt fellesskap.

• Henrik3

# 6. 23. des 2017 20:46 (red. kl. 20:48)
    Toffin skrev 23.12.17 kl. 20:40
    Og allikevel er det en verdi i å beholde den store allmennkringkasteren som når ut til alle, og som mer eller mindre alle søker til når vi skal markere nasjonalt fellesskap.

Hvilket nasjonalt fellesskap? Folk ser på mange kanaler. Jeg ser aldri på nrk. På nett har jeg 88 kanaler uten å betale noe. Mange av dem er mye bedre enn nrk på nyheter og analyse. I fremtiden kommer kanaler fra hele kloden til å konkurere med nrk via internett som kobles til tv. Om jeg er kristen vil jeg kanskje se cbn i stedet for nrk. Om jeg er høyreekstrem, så dukker det sikkert opp noe i den sjangeren også.
  • Toffin

# 7. 23. des 2017 20:51
    Henrik3 skrev 23.12.17 kl. 20:46
    Hvilket nasjonalt fellesskap? Folk ser på mange kanaler. Jeg ser aldri på nrk. På nett har jeg 88 kanaler uten å betale noe. Mange av dem er mye bedre enn nrk på nyheter og analyse. I fremtiden kommer kanaler fra hele kloden til å konkurere med nrk via internett som kobles til tv. Om jeg er kristen vil jeg kanskje se cbn i stedet for nrk. Om jeg er høyreekstrem, så dukker det sikkert opp noe i den sjangeren også.

Faktisk søker folk til NRK når nasjonen skal samles.
    Julehøytiden, påsken osv. 17.mai, Terroren i regjeringskvartalet og på Utøya og alle de store markeringene etterpå.

NRK er faktisk et vesentlig verktøy for å skape fellesskap.
    Det er intet som tyder på at det vil bli annerledes i framtida, særlig siden NRK er en vesentlig aktør for å bruke og videreutvikle nye plattformer.

• Henrik3

# 8. 23. des 2017 20:57
    Toffin skrev 23.12.17 kl. 20:51
    Faktisk søker folk til NRK når nasjonen skal samles.
    Julehøytiden, påsken osv. 17.mai, Terroren i regjeringskvartalet og på Utøya og alle de store markeringene etterpå.

NRK er faktisk et vesentlig verktøy for å skape fellesskap.
    Det er intet som tyder på at det vil bli annerledes i framtida, særlig siden NRK er en vesentlig aktør for å bruke og videreutvikle nye plattformer.

Det er to fordeler med nrk versus bbc eller lignende, språket og lokalt stoff. Men nrk svikter på nyhetssiden, og språket er faktisk også truet av engelsk. Jeg tror vi vil måtte leve med en stadig fragmentering av de såkalte fellesskapsverdiene. Det synes jeg på mange måter er bra fordi de var en tvangstrøye på sitt verste.
  • Toffin

# 9. 23. des 2017 20:59
    Henrik3 skrev 23.12.17 kl. 20:57
    Det er to fordeler med nrk versus bbc eller lignende, språket og lokalt stoff. Men nrk svikter på nyhetssiden, og språket er faktisk også truet av engelsk. Jeg tror vi vil måtte leve med en stadig fragmentering av de såkalte fellesskapsverdiene. Det synes jeg på mange måter er bra fordi de var en tvangstrøye på sitt verste.

Jeg har alltid plukket ut de fellesskapsverdiene jeg velger å videreføre, akkurat slik jeg velger hvilke tradisjoner det er verdt å videreføre.
    Det føles absolutt ikke som en tvangstrøye.
    Tvangstrøya kommer rekende med de som blir snurt over at andre velger annerledes enn dem selv, -ref. noen aktuelle tråder fra i kveld.

• Henrik3

# 10. 23. des 2017 21:04
    Toffin skrev 23.12.17 kl. 20:59
    Jeg har alltid plukket ut de fellesskapsverdiene jeg velger å videreføre, akkurat slik jeg velger hvilke tradisjoner det er verdt å videreføre.
    Det føles absolutt ikke som en tvangstrøye.
    Tvangstrøya kommer rekende med de som blir snurt over at andre velger annerledes enn dem selv, -ref. noen aktuelle tråder fra i kveld.

Tenker du på debatten vi hadde om prester? Jeg prøvde jo ikke å tvinge mitt syn på ditt, men dette er jo et diskusjonsforum, er det ikke? Vel, tilbake til det du sa om 22 juli som en del av det som samlet Norge. Men på mange måter var 22 Juli et utslag av nettopp den fragmenteringen av fellesskapsverdiene som jeg snakket om. Abb var et ekstremt utslag av radikalisering via nett.
  • Henrik3

# 11. 23. des 2017 21:34 Jeg tror vi har fastslått at nrk er en propaganda kanal for såkalt nasjonale fellesskapsverdier. Så er vi uenige om disse verdiene eksisterer eller om de er ønskelige. Jeg mener kort og godt at nrk formidler disse verdiene på en banal og primitiv måte, og at den teknologiske utviklinga like godt gjør at vi bør satse på flere hester, og gi rom til mange stemmer innad i Norge . Det betyr i praksis et svakere nrk og sterkere alternativer.
  • Sykkelruffen

# 12. 23. des 2017 21:36 (red. kl. 21:36)
    Henrik3 skrev 23.12.17 kl. 21:34
    Jeg tror vi har fastslått at nrk er en propaganda kanal for såkalt nasjonale fellesskapsverdier. Så er vi uenige om disse verdiene eksisterer eller om de er ønskelige. Jeg mener kort og godt at nrk formidler disse verdiene på en banal og primitiv måte, og at den teknologiske utviklinga like godt gjør at vi bør satse på flere hester, og gi rom til mange stemmer innad i Norge . Det betyr i praksis et svakere nrk og sterkere alternativer.

Hva med å ta juleferie nå, Henrik3? Roe ned, puste med nesa, litt godt i glasset, slappe av, ta av seg skoene, vifte med tærne, glemme alt som er tungt og leit.
  • Henrik3

# 13. 23. des 2017 21:38
    Sykkelruffen skrev 23.12.17 kl. 21:36
    Hva med å ta juleferie nå, Henrik3? Roe ned, puste med nesa, litt godt i glasset, slappe av, ta av seg skoene, vifte med tærne, glemme alt som er tungt og leit.

Ok, jeg ble litt varm i trøya. Juleferie skal bli. Hos meg blir det litt kaffe og en sjokolade . Jeg har litt intellektuelle tilbøyeligheter, dessverre.
  • Sacha_

# 14. 23. des 2017 21:40 Jeg synes nrk’s nettside er bra, nesten like bra som Aftenposten. Det ville være rart om høyre skulle komme med noe forslag som hemmerkonkurranse, synes jeg. VG og andre kan jo heller prøve å bli bedre hvis de er misfornøyde.
  • Henrik3

# 15. 23. des 2017 21:42
    Sacha_ skrev 23.12.17 kl. 21:40
    Jeg synes nrk’s nettside er bra, nesten like bra som Aftenposten. Det ville være rart om høyre skulle komme med noe forslag som hemmerkonkurranse, synes jeg. VG og andre kan jo heller prøve å bli bedre hvis de er misfornøyde.

Det er faktisk frp som fremmer de synspunktene jeg har skissert. Men de er støttet av nettavisene. Alt svadaet om fellesskapsverdiene er mine egne