Forum

1848

innlogget

41992

medlemmer

Norges største og beste møteplass for homofile, bifile og transpersoner!

Bli medlem gratis!

© GAYSIR AS
Om oss  • Personvern  • Annonsering
Tips oss: redaksjonen@gaysir.no
  • Malefun4U

Prester

23. des 2017 15:44 | Vist 2412 ganger. Spørsmålet er om du ville ha oppsøkt en prest i en vanskelig livssituasjon? Slik jeg forstår det skal han/hun være utdannet sjelesørger og omsorgsarbeider. Peronlig ville jeg vurdert det uavhengig av trossyn.
  • gre18cce

# 31. 23. des 2017 22:02 Ja , hvorfor ikke , de er mennesker som alle andre ...
    Treffer du rette prest så er det helt greit å snakke med om det som tynger.
    Har selv åpnet meg for en prest og vedkommende refererte ikke et ord fra bibelen men kun gode fornuftige ord.

Når det tynger så skulle jo egentlig alle kunne sette seg med med vedkommende og snakke , men alle har ikke evnen , ei heller klare å holde tett med det som blir sagt.

• Lillehammer49

# 32. 24. des 2017 12:39 Ja, kanskje, til tros for at jeg er ateist.

Da jeg akkurat hadde flyttet til Amsterdam, døde en venn av meg i München av AIDS. Stor bråkete by, ingen nære venner i landet. Da fant jeg trøst og stillhet gjennom å sitte noen timer i en katolsk kirke i Amsterdam. Men jeg snakket ikke med en prest.

TS savnet en homofil prest i debatten. Gjennom flere år hadde jeg et nært vennskap med en homofilt (i skapet) prest i den norske kirken. Han fortalte at det var mange i livskrise som snakket med han, og selvfølgelig prøvde han ikke i den situasjon til å prakke sin egen tro på de mennesker. Det hadde vært ulogisk. Oppdraget til å hjelpe mennesker er større enn å misjonere, i tillegg hadde det vært kontraproduktiv.

Vi begge betrodde også våre problemer til hverandre men vi hadde også snakket om vårt livssyn. Det var fine samtaler. Jeg tror at en reflektert ateist og en reflektert krist kan ha mye mer til felles med hverandre enn med folk som ikke stiller seg "de store spørsmål" i livet.

• Lord Lolindir

# 33. 24. des 2017 14:32
    UNIQLO skrev 23.12.17 kl. 17:55
    Litt overrasket over hvor mye synsing og redsel det er for å blir " forkynt" for i disse juletider. Av en gruppe ateister( som jeg også hører) som feirer jul.

Nå er jo ikke jul en kristen tradisjon, men en feiring for at sola snur. Eldgammel norsk tradisjon som kristendommen har tatt til seg og gjort til sin egen.

At jeg ikke ville gått til en prest for problemer, er ikke fordi jeg har problemer med prester, men å bli bedt om å søke trøst i Gud og Jesus ikke ville ha gitt noen mening i den grad jeg ikke tror på de.

Jeg markerte forøvrig solsnu med en flaske juleøl på Facebook bare minutter etter at sola snudde.

• Obelixen

# 34. 24. des 2017 15:02 Min beste venninne er prest, så svaret er nok ja. Selv er jeg ateist, men hun har vært en god støtte for meg i mange situasjoner, og da helt uavhengig av hennes jobb og livssyn. Vi kan ofte diskutere religion, men hun er ikke typen som drar dette fram hvis det skulle være en krise på gang. Hun prøver aldri å pådytte meg sitt eget livssyn.

Så, ja.

• -martin-

# 35. 24. des 2017 15:50 Jeg vet ikke. Når jeg arbeidet i kreftomsorgen jobbet jeg mye med sykehuspresten. Han drev mye med sjelesorg, men alltid på pasienten sine premisser. Mulig jeg hadde benyttet meg av han fordi han var et flott menneske og flink med det han holdt på med.
  • kattmedslips

# 36. 24. des 2017 16:55
    Toffin skrev 23.12.17 kl. 18:32
    Hva er det med dere kristendomsforsvarere, som ikke takler at andre velger andre løsninger enn dere?

Når ga han uttrykk for at han ikke takler at andre velger andre løsninger?

Hva er det med dere... erhm nei vent, jeg skal drite i å generalisere...;

Synes det er DU som virker å ha problemer med at andre eventuelt velger andre løsninger enn du selv ville ha gjort.

Jeg kjenner flere teologiutdannede, og ingen av dem begynner å automatisk tale i tunger i det noen sier de går gjennom noe vanskelig. Prester er bare vanlige folk, og de fleste har vel vett på å velge tidspunkt som passer eller ikke passer for å drive misjon.

• B82

# 37. 25. des 2017 08:02
    Malefun4U skrev 23.12.17 kl. 15:44
    Spørsmålet er om du ville ha oppsøkt en prest i en vanskelig livssituasjon? Slik jeg forstår det skal han/hun være utdannet sjelesørger og omsorgsarbeider. Peronlig ville jeg vurdert det uavhengig av trossyn.

Aldri.

• Toffin

# 38. 25. des 2017 10:40
    kattmedslips skrev 24.12.17 kl. 16:55
    Når ga han uttrykk for at han ikke takler at andre velger andre løsninger?

Hva er det med dere... erhm nei vent, jeg skal drite i å generalisere...;

Synes det er DU som virker å ha problemer med at andre eventuelt velger andre løsninger enn du selv ville ha gjort.

Jeg kjenner flere teologiutdannede, og ingen av dem begynner å automatisk tale i tunger i det noen sier de går gjennom noe vanskelig. Prester er bare vanlige folk, og de fleste har vel vett på å velge tidspunkt som passer eller ikke passer for å drive misjon.

Nå er det ikke akkurat kristne eller andre religiøse som har vært utsatt for det verste konformitetspresset opp gjennom historien. Å sitte å være snurt og påstå at det er en ateist som ikke tåler at andre velger andre løsninger er ikke bare historieløst, det er kunnskapsløst i tillegg. Sekulariseringen av samfunnet er ikke av gammel dato.

Hvilke mennesker du kjenner eller ikke kjenner er for øvrig fullstendig irrelevant.
    En prest er trent opp til å selge inn gud og Jesus som veien, sannheten og livet, og den eneste trøst uavhengig av menneskelige kriser. Enda så urimelig nettopp det er.

• B82

# 39. 25. des 2017 10:47 Katolske prester har mye å brenne for i skjærsilden
  • Trident

# 40. 25. des 2017 10:49
    Spørsmålet er om du ville ha oppsøkt en prest i en vanskelig livssituasjon? Slik jeg forstår det skal han/hun være utdannet sjelesørger og omsorgsarbeider. Peronlig ville jeg vurdert det uavhengig av trossyn.

Heller en god prest enn en fjern psykolog - for å si det sånn. Og motsatt.

Personkjemi og opplevd empati trumfer mangt i en krise - en svoren ateist kan ha god støtte i en prest, på linje med at en religiøs person kan ha nytte av en gudløs psykolog.

• Trident

# 41. 25. des 2017 11:12
    Toffin skrev 25.12.17 kl. 10:40

Hvilke mennesker du kjenner eller ikke kjenner er for øvrig fullstendig irrelevant.
    En prest er trent opp til å selge inn gud og Jesus som veien, sannheten og livet, og den eneste trøst uavhengig av menneskelige kriser. Enda så urimelig nettopp det er.

En opptrent krisepsykologiprest er seg meget bevisst ikke å være misjonerende eller på annen måte lirke inn personlig tro.

En prest som opererer i krisepsykologifeltet er også klar over at Gud/Jesus - «som sannheten, livet og den eneste trøst - uavhengig av menneskelige kriser» ikke holder - ei heller fra et religiøst synspunkt.

• Toffin

# 42. 25. des 2017 11:13 (red. kl. 11:15)
    Trident skrev 25.12.17 kl. 11:12
    En opptrent krisepsykologiprest er seg meget bevisst ikke å være misjonerende eller på annen måte lirke inn personlig tro.

En prest som opererer i krisepsykologifeltet er også klar over at Gud/Jesus - «som sannheten, livet og den eneste trøst - uavhengig av menneskelige kriser» ikke holder - ei heller fra et religiøst synspunkt.

Er han da primært prest, -er han ikke da primært krisepsykolog?

• Trident

# 43. 25. des 2017 11:26
    Toffin skrev 25.12.17 kl. 11:13
    Er han da primært prest, -er han ikke da primært krisepsykolog?

Ikke pr definisjon. For å kalle seg «Krisepsykolog» må man være psykolog (beskyttet tittel), men en prest - og for den saks skyld alle andre - kan si at de har kompetanse på krisepsykologi.

Det er tillatt for alle å snakke med...alle. Men det er ikke tillatt å ha mennesker i såkalt «kur» (behandling) hvis ikke man har godkjent utdanning av helselovgivningen.

Naturlig nok noe flytende overganger. Derfor har feks prestene - som jobber i feltet - skolering i hva de IKKE skal begi seg inn på, men henvise videre.

• Humoristen

# 44. 25. des 2017 11:29

Nei! De har så store vrangforestillinger lell

• Toffin

# 45. 25. des 2017 12:08 (red. kl. 12:10)
    Trident skrev 25.12.17 kl. 11:26
    Ikke pr definisjon. For å kalle seg «Krisepsykolog» må man være psykolog (beskyttet tittel), men en prest - og for den saks skyld alle andre - kan si at de har kompetanse på krisepsykologi.

Det er tillatt for alle å snakke med...alle. Men det er ikke tillatt å ha mennesker i såkalt «kur» (behandling) hvis ikke man har godkjent utdanning av helselovgivningen.

Naturlig nok noe flytende overganger. Derfor har feks prestene - som jobber i feltet - skolering i hva de IKKE skal begi seg inn på, men henvise videre.

Vel uansett, -for meg ville det være uaktuelt å oppsøke en prest i en vanskelig livssituasjon, siden jeg ikke er troende og ikke er ute etter sjelesorg. Oppsøker man en prest har man i grunnen signalisert at det er trøst i troen og rettledning man er ute etter og det er det man vil få.