Forum

763

innlogget

41987

medlemmer

Norges største og beste møteplass for homofile, bifile og transpersoner!

Bli medlem gratis!

© GAYSIR AS
Om oss  • Personvern  • Annonsering
Tips oss: redaksjonen@gaysir.no
  • Malefun4U

Prester

23. des 2017 15:44 | Vist 2433 ganger. Spørsmålet er om du ville ha oppsøkt en prest i en vanskelig livssituasjon? Slik jeg forstår det skal han/hun være utdannet sjelesørger og omsorgsarbeider. Peronlig ville jeg vurdert det uavhengig av trossyn.
  • Malefun4U

# 16. 23. des 2017 18:20
    UNIQLO skrev 23.12.17 kl. 17:55
    Litt overrasket over hvor mye synsing og redsel det er for å blir " forkynt" for i disse juletider. Av en gruppe ateister( som jeg også hører) som feirer jul.

For å være litt konkret har jeg erfaring med bruk av prest i jobbsammenheng. I og med at jeg med ujevne mellomrom hjelper mennesker i akutt alvorlig krise på finnes det også ressurser der, som blant annet er ansatte prester. Er det noe jeg har lært er det deres evne til å nå inn og treffe hvert enkelt menneske uavhengig av tro og etnisk bakgrunn. Så for min del, hvis behovet oppstår ville jeg ikke slitt med å samtale med en prest hvis det var denne personen som var tilgjengelig når livet mitt var i krise.

• Toffin

# 17. 23. des 2017 18:23
    UNIQLO skrev 23.12.17 kl. 17:55
    Litt overrasket over hvor mye synsing og redsel det er for å blir " forkynt" for i disse juletider. Av en gruppe ateister( som jeg også hører) som feirer jul.

Kristne feirer ikke jul, de feirer kristmesse.
    Jul eller Jól er den opprinnelige vinterfesten for å markere solsnu.
    At ateister feirer jul bør derfor ikke komme som en overraskelse på noen.
    Særlig ikke siden hele konseptet er stjålet av de kristne.

• Toffin

# 18. 23. des 2017 18:26
    flaneur skrev 23.12.17 kl. 18:00
    Min erfaring med prester er at de fint klarer å være til hjelp for mennesker i kriser uten å prakke noen form for religiøst syn på dem. Trenger man et medmenneske i en vanskelig situasjon og det ikke er andre der fungerer mange (de fleste?) prester helt fint i rollen selv for ateister. Livssynet deres vil jeg ha meg frabedt, men det er egentlig en annen diskusjon.

Dette er en ordning som kan komme til å forsvinne

Både fordi prester selv mener det blir feil i et livssynsmangfoldig samfunn og fordi det oppleves som særlig belastende.

Selv vil jeg foretrekke at helsepersonell eller politi kom med dødsbudskap til meg.

• Malefun4U

# 19. 23. des 2017 18:30 (red. kl. 18:33)
    Toffin skrev 23.12.17 kl. 18:26
    Dette er en ordning som kan komme til å forsvinne

Både fordi prester selv mener det blir feil i et livssynsmangfoldig samfunn og fordi det oppleves som særlig belastende.

Selv vil jeg foretrekke at helsepersonell eller politi kom med dødsbudskap til meg.

Jeg kan umulig tenke meg at en prest vil prakke på meg noe som helst religiøst budskap. Jeg ville tro han/huner et menneske som er tilstede i en vanskelig situasjon.

• Toffin

# 20. 23. des 2017 18:32
    Malefun4U skrev 23.12.17 kl. 18:30
    Jeg kan umulig tenke meg at en prest vil prakke på meg noe som helst religiøst budskap. Jeg ville tro han er et menneske som er tilstede i en vanskelig situasjon.

Hva er det med dere kristendomsforsvarere, som ikke takler at andre velger andre løsninger enn dere?

• Malefun4U

# 21. 23. des 2017 18:33 (red. kl. 18:35)
    Toffin skrev 23.12.17 kl. 18:32
    Hva er det med dere kristendomsforsvarere, som ikke takler at andre velger andre løsninger enn dere?

Nå går du over dine egne gode bredder. Hvorfor blander du inn kristendom. En prest kan da komme fra andre trossamfunn. Buddhisme for eksempel.

• Toffin

# 22. 23. des 2017 18:35
    Malefun4U skrev 23.12.17 kl. 18:33
    Nå går du over dine egne gode bredder.

Nei tvert i mot.
    Kan du ikke bare godta at det er saker du ikke kan påvirke, -bl.a. hvem jeg ikke ønsker skal komme med dødsbudskap. Jeg aksepterer glatt at du synes det er ok med prester, -jeg forventer den samme aksepten tilbake.

• Zitronenfalter

# 23. 23. des 2017 18:52 En prest kan være bra, men en psykolog kan for enkelte kanskje være bedre.
  • SplashBoy

# 24. 23. des 2017 18:58 er vel det man har psykologer til. Er vel bare fanatisk religiøse mennesker som bretter ut livet sitt (og andre ting) til en prest?
  • SplashBoy

# 25. 23. des 2017 18:59
    Toffin skrev 23.12.17 kl. 15:49
    Nei. Jeg finner ingen trøst i religiøse tekster uavhengig av trosretning.
    Det finnes altså ingen mening i tragedier mennesker utsettes for, ingen guddommelig plan heller.
    Religiøs svada er religiøs svada også når vedkommende som fremfører den har 6-7 års universitetsutdannelse i svada.
    I tunge tider, bruker jeg familie og/eller noen få nære venner.
    Da jeg for mange år siden var i virkelig krise, oppsøkte jeg psykolog og det har jeg aldri angret på.

Regner med du leser Maos Lille Røde viss livet går deg imot?
  • SplashBoy

# 26. 23. des 2017 19:00
    Henrik3 skrev 23.12.17 kl. 15:52
    Det er ett års ventetid på psykologer. Det er ikke bare "å oppsøke psykolog". Men det du sier er greit nok. Jeg er jo ateist, men jeg finner mye trøst i enkelte salmer, i gospel musikk og negro spirituals.Har flørtet litt med buddismen og hinduismen, men de ble for fremmed til at jeg kunne forholde meg til det som ble sagt.

Da kan du strengt tatt ikke kalle deg ateist ;-) Da er du agnostiker
  • SplashBoy

# 27. 23. des 2017 19:01
    Malefun4U skrev 23.12.17 kl. 17:35
    Skulle gjerne sett en homoseksuell prest komme på banen her...

u dirrty lil' dog (kidding)
  • Henrik3

# 28. 23. des 2017 19:03 (red. kl. 19:04)
    SplashBoy skrev 23.12.17 kl. 19:00
    Da kan du strengt tatt ikke kalle deg ateist ;-) Da er du agnostiker

Nei, jeg tror ikke på noen gud, men jeg tror på sannheten som ligger i bunnen av fortellinger. Det kan være HC Andersens eventyr, sanger som "weary and lonsome traveler" eller lignelser i bibelen.
    Jeg ser sannheten i budskapet i fortellinger, men jeg vet at alt er skapt av mennesker for mennesker.
  • Zitronenfalter

# 29. 23. des 2017 20:27
    Henrik3 skrev 23.12.17 kl. 19:03
    Nei, jeg tror ikke på noen gud, men jeg tror på sannheten som ligger i bunnen av fortellinger. Det kan være HC Andersens eventyr, sanger som "weary and lonsome traveler" eller lignelser i bibelen.
    Jeg ser sannheten i budskapet i fortellinger, men jeg vet at alt er skapt av mennesker for mennesker.
    The Big Bang .💥
  • Sacha_

# 30. 23. des 2017 21:54 Jeg ville aldri betrodd meg til en prest. Jeg ville søkt råd hos psykolog eller venner.