Forum

1786

innlogget

41992

medlemmer

Norges største og beste møteplass for homofile, bifile og transpersoner!

Bli medlem gratis!

© GAYSIR AS
Om oss  • Personvern  • Annonsering
Tips oss: redaksjonen@gaysir.no
  • Malefun4U

Prester

23. des 2017 15:44 | Vist 2414 ganger. Spørsmålet er om du ville ha oppsøkt en prest i en vanskelig livssituasjon? Slik jeg forstår det skal han/hun være utdannet sjelesørger og omsorgsarbeider. Peronlig ville jeg vurdert det uavhengig av trossyn.
  • EnSak

# 121. 2. jan 2018 12:29
    Toffin skrev 02.01.18 kl. 12:21
    Det er helt grunnleggende at mangel på tro respekteres.
    Å stille spørsmål ved, og påstå at det er mangel på empati fordi man mangler tro er rimelig heftig.
    Det gjøres flere steder i denne tråden.
    Så burde det faktisk være helt unødvendig å spørre om hvorfor det er viktig å oppsøke helsevesenet når man trenger hjelp fra dem.

Jeg har en rar følese at påstandene om mangel på empati kommer av andre årsaker enn at man selv mangler tro. Tror det kan ha en sammenheng med at man viser forakt til andres tro istedet for å konsentrere seg om sin egen mangel på tro.

• Toffin

# 122. 2. jan 2018 12:32
    EnSak skrev 02.01.18 kl. 12:29
    Jeg har en rar følese at påstandene om mangel på empati kommer av andre årsaker enn at man selv mangler tro. Tror det kan ha en sammenheng med at man viser forakt til andres tro istedet for å konsentrere seg om sin egen mangel på tro.

Å jada, -det pleier som regel å møtes med påstander om forakt, hat eller andre idiotiske påstander når man påpeker sludderet i bibelen og andre religiøse tekster.
    Det er den gjengse reaksjonen fra de som påstår det er sannheten som står der, når de vet de sitter med bevisbyrden og ikke greier å dokumentere noe som helst.

• EnSak

# 123. 2. jan 2018 12:37
    Toffin skrev 02.01.18 kl. 12:32
    Å jada, -det pleier som regel å møtes med påstander om forakt, hat eller andre idiotiske påstander når man påpeker sludderet i bibelen og andre religiøse tekster.
    Det er den gjengse reaksjonen fra de som påstår det er sannheten som står der, når de vet de sitter med bevisbyrden og ikke greier å dokumentere noe som helst.

Og det er akkurat dette jeg tror trigger disse påstandene og ikke at du selv mangler tro.

Det man opplever fra ulike grupper hanger ofte sammen med hvordan man selv tiltaler og kommuniserer med/om dem ;)

• Toffin

# 124. 2. jan 2018 12:45
    EnSak skrev 02.01.18 kl. 12:37
    Og det er akkurat dette jeg tror trigger disse påstandene og ikke at du selv mangler tro.

Det man opplever fra ulike grupper hanger ofte sammen med hvordan man selv tiltaler og kommuniserer med/om dem ;)

Da bør folk løfte blikket opp fra navlen sin og erkjenne at troen deres, som de støtt og stadig prakker på andre, -avvises av stadig flere. De bør slutte å karakterisere ikketroende som uempatiske, umoralske eller det som verre er.

• krabat

# 125. 2. jan 2018 13:14
    Toffin skrev 02.01.18 kl. 12:32

I farten glømte du mangel på respekt!

• Toffin

# 126. 2. jan 2018 13:18
    krabat skrev 02.01.18 kl. 13:14
    I farten glømte du mangel på respekt!

Det har du rett i. Ateister kan bare glemme å få den respekten for sitt livssyn, som religiøse krever for sitt.

• Najaheya

# 127. 2. jan 2018 13:27 Det kunne jeg lett ha gjort selv om jeg ikke er kristen. Noen ganger er nok det viktigste å ha noen å prate med bare. :)
  • Kjøttmeis

# 128. 3. jan 2018 22:16 Jeg stemmer for at vi for en prest som moderator her inne.
  • poffy

# 129. 3. jan 2018 22:29 INGEN DUM IDE Å OPPSØKE PREST I EN VANSKELIG LIVSSITUASJON
  • grosin

# 130. 3. jan 2018 22:37 (red. kl. 22:39)
    Toffin skrev 02.01.18 kl. 13:18
    Det har du rett i. Ateister kan bare glemme å få den respekten for sitt livssyn, som religiøse krever for sitt.

For noe tøv. Du overfaller jo de troende ved en hver anledning (ikke troen, men den enkelte troende), og bør gå ganske så stille i dørene når du skriver om å vise respekt for andre.
    Troende har mer eller mindre blitt fritt vilt, oss ateister er det ikke synd på.

• Toffin

# 131. 3. jan 2018 23:37
    grosin skrev 03.01.18 kl. 22:37
    For noe tøv. Du overfaller jo de troende ved en hver anledning (ikke troen, men den enkelte troende), og bør gå ganske så stille i dørene når du skriver om å vise respekt for andre.
    Troende har mer eller mindre blitt fritt vilt, oss ateister er det ikke synd på.

Det er å hevde at jeg "overfaller" troende som er tøv grosin.
    Troende som deltar i diskusjoner har ikke noe særskilt vern.
    De deltar på like fot.
    Å forvente det samme fra dem som fra alle andre er ikke overfall.

• Trident

# 132. 3. jan 2018 23:46
    Toffin skrev 03.01.18 kl. 23:37
    Det er å hevde at jeg "overfaller" troende som er tøv grosin.
    Troende som deltar i diskusjoner har ikke noe særskilt vern.
    De deltar på like fot.
    Å forvente det samme fra dem som fra alle andre er ikke overfall.

Retorikken din kan nok for noen fremstå som påfallende aggressiv.

Er ei heller for noe særegent beskyttelsesvern for troende, men det er både på individ-og gruppenivå uhensiktsmessig å bli så... arrogant sinna på dem.

Man får jo nesten lyst til å oppsøke en prest i solidaritet:)

• Toffin

# 133. 3. jan 2018 23:55 (red. kl. 23:56)
    Trident skrev 03.01.18 kl. 23:46
    Retorikken din kan nok for noen fremstå som påfallende aggressiv.

Er ei heller for noe særegent beskyttelsesvern for troende, men det er både på individ-og gruppenivå uhensiktsmessig å bli så... arrogant sinna på dem.

Man får jo nesten lyst til å oppsøke en prest i solidaritet:)

Selvsagt vil alt som ikke tar det ringeste hensyn bli oppfattet som aggressivt, og like selvsagt vil de fleste troende mislike latterliggjøring og blanke avvisninger av troen deres og "kildene" troen er fundamentert på. Imidlertid er det alt for seint å starte en diskusjon om dette nå, -det får heller vente til en annen dag.