Forum

1841

innlogget

41992

medlemmer

Norges største og beste møteplass for homofile, bifile og transpersoner!

Bli medlem gratis!

© GAYSIR AS
Om oss  • Personvern  • Annonsering
Tips oss: redaksjonen@gaysir.no
  • Malefun4U

Prester

23. des 2017 15:44 | Vist 2413 ganger. Spørsmålet er om du ville ha oppsøkt en prest i en vanskelig livssituasjon? Slik jeg forstår det skal han/hun være utdannet sjelesørger og omsorgsarbeider. Peronlig ville jeg vurdert det uavhengig av trossyn.
  • Kjøttmeis

# 106. 1. jan 2018 22:48
    Zitronenfalter skrev 23.12.17 kl. 18:52
    En prest kan være bra, men en psykolog kan for enkelte kanskje være bedre.

Åpenbart.

• nick oslo

# 107. 1. jan 2018 23:13
    Toffin skrev 01.01.18 kl. 21:06
    Jeg er humanist, demokrat og faktisk kulturell kristen.
    Imidlertid er det ikke min oppgave som ateist å unngå å konfrontere religiøse mennesker.
    Jeg skjønner det oppleves sårt og vanskelig, -reaksjonen din i innlegget ditt tyder på det.
    Ikke at jeg tror det er noen trøst, gitt at dere mener dere har en gudegitt rett til å misjonere, men jeg oppfatter altså den utidige preikinga deres som like provoserende som du mener mine avvisende ytringer er.

For 50-60 år siden, ville radikale ateister blitt utsatt for samfunnets og det skinnreligiøse majoritetssamfunnets utstøtelse, -den tiden er over, selv om mange opplever det som vanskelig å ikke lenger kunne undertrykke sekulære stemmer.
    Jeg oppfatter også at mange troende oppfatter det som truende at ikke-troende er like moralske, like omsorgsfulle, like gode, like altruistiske som det troende påberoper seg å være, helt uten at ateistene har en tro som rettesnor og en guddom som moralsk forbilde. Tenk vi har like solide verdier, helt uten en fantasifigurs påbud.

I likhet med de fleste andre troende, virker det som om du tror trosfriheten fritar dere fra kritikk og avvisning, men friheten fra religion er like "hellig" som retten til å ha en tro.

Du har din frihet til å dyrke din tro, og til offentlig å gi uttrykk for den. Jeg har frihet til å totalt avvise den samme troen.

Amen.

• Berliner

# 108. 1. jan 2018 23:20
    Toffin skrev 01.01.18 kl. 18:49
    Jeg tror ikke du helt skjønner ståstedet mitt.
    Det norske teologistudiet er totalt uinteressant, siden jeg anser gud for å være en fantasifigur og bibelen for å være en eventyrbok.

Hva du mener om Gud og Bibelen er irrelevant i denne sammenhengen. Teologistudenter lærer om mer enn bare Bibelen og troslæren og prester bruker ikke sjelesorgsamtaler med ikke-troende sørgende til å forkynne kristendommens dogmer.

• Toffin

# 109. 2. jan 2018 08:04
    Berliner skrev 01.01.18 kl. 23:20
    Hva du mener om Gud og Bibelen er irrelevant i denne sammenhengen. Teologistudenter lærer om mer enn bare Bibelen og troslæren og prester bruker ikke sjelesorgsamtaler med ikke-troende sørgende til å forkynne kristendommens dogmer.

Nok en gang, du skjønner visst ikke konseptet her.
    Jeg oppsøker helsevesenet når jeg trenger behandling, ikke Snåsamannen eller tilsvarende.
    Å tenke at en prest, en representant for et trossamfunn er den rette å oppsøke, er ikke en gang i tankene mine, og har heller aldri vært det.
    Dine meninger om mine suverene valg er derfor totalt uinteressante.

• Taakefyrsten

# 110. 2. jan 2018 09:49 (red. kl. 09:51)
    Toffin skrev 02.01.18 kl. 08:04 Nok en gang, du skjønner visst ikke konseptet her.Jeg oppsøker helsevesenet når jeg trenger behandling, ikke Snåsamannen eller tilsvarende.Å tenke at en prest, en representant for et trossamfunn er den rette å oppsøke, er ikke en gang i tankene mine, og har heller aldri vært det.Dine meninger om mine suverene valg er derfor totalt uinteressante.

For svært mange andre her er det like klart at du har uttrykt deg på en måte som skaper tvil rundt dette, eller gir inntrykk av at du ikke en gang kan råde en troende til å snakke med en prest fordi du selv avviser prester. Jeg tror dette er en slags essens i de siste motargumentene dine.
    Hvis du skal endre dette bildet tror jeg du heller må si at "ok, hvis det betyr noe for deg bør du velge en prest" og så holde for deg selv i den kritiske situasjonen at dette er latterlig for deg. Og når det ikke er en kritisk situasjon, som her i denne tråden, tror jeg det er dette skulle ha klarlagt tidligere; at det er ok for andre å følge sin overbevisning på samme måte som det er det for deg å følge din, og at det må skje med gjensidig toleranse og respekt. Det er i dette siste at jeg opplever at du står helt blankskurt tilbake uten kjennetegn på empati.

• østermann

# 111. 2. jan 2018 10:01 (red. kl. 10:05) Det beror helt og holdent på mennesket og, ikke profesjon. Jeg mener det ville være svært fordomsfullt og utelukke noen kun p g a hudfarge, kjønn, livssyn/tro eller yrke.
    Jeg kjenner både en prest og andre jeg kunne søke forståelse, støtte og trøst hos hvis livet en dag skulle butte.
    Såkalt "kjemi" er svært viktig i en slik sammenheng.
  • Toffin

# 112. 2. jan 2018 10:04 (red. kl. 10:08)
    Taakefyrsten skrev 02.01.18 kl. 09:49
    For svært mange andre her er det like klart at du har uttrykt deg på en måte som skaper tvil rundt dette, eller gir inntrykk av at du ikke en gang kan råde en troende til å snakke med en prest fordi du selv avviser prester. Jeg tror dette er en slags essens i de siste motargumentene dine.
    Hvis du skal endre dette bildet tror jeg du heller må si at "ok, hvis det betyr noe for deg bør du velge en prest" og så holde for deg selv i den kritiske situasjonen at dette er latterlig for deg. Og når det ikke er en kritisk situasjon, som her i denne tråden, tror jeg det er dette skulle ha klarlagt tidligere; at det er ok for andre å følge sin overbevisning på samme måte som det er det for deg å følge din, og at det må skje med gjensidig toleranse og respekt. Det er i dette siste at jeg opplever at du står helt blankskurt tilbake uten kjennetegn på empati.

Jeg er ikke det minste opptatt av hva du måtte mene om dette eller om mine kjennetegn på empati.
    Du gjør deg dummere enn du er når du stiller spørsmål ved om folk evner å være empatiske når de mangler tro.

Det fremgår for øvrig tydelig av tråden at jeg kun snakker om mine vurderinger og valg.

Imidlertid svarer jeg ærlig på de svarene jeg blir stilt. Det er helt klart for alle hva jeg mener om guddommer og bibelen. Hvis ikke folk på GS tåler svarene på spørsmål de selv har spurt om, får de kanskje vurdere å slutte å stille spørsmål.
    Det er fortsatt litt pussig at du og andre lettstøtte troende, kan være overrasket over at en ateist som pr.def altså ikke tror at mennesker har sjel, -avviser sjelesorg.

Det er en så stor og fundamental mangel på basal logikk og rasjonale ifbm dette hos dere, at jeg er forundret over at dere ikke ser det selv. Jeg er like overrasket over at dere har forventninger om at ateister skal oppsøke eller anbefale andre å oppsøke en prest når de er i behov for en psykolog.

• Taakefyrsten

# 113. 2. jan 2018 10:15
    Toffin skrev 02.01.18 kl. 10:04Det er en så stor og fundamental mangel på basal logikk og rasjonale ifbm dette hos dere, at jeg er forundret over at dere ikke ser det selv. Jeg er like overrasket over at dere har forventninger om at ateister skal oppsøke eller anbefale andre å oppsøke en prest når de er i behov for en psykolog.

Klarere kan det ikke sies, så da passer det for min del å sette punktum her.

• Salesman

# 114. 2. jan 2018 10:20 Nei, jeg er pragmatisk.
  • Quidditch

# 115. 2. jan 2018 11:16
    Henrik3 skrev 23.12.17 kl. 15:52
    Det er ett års ventetid på psykologer. Det er ikke bare "å oppsøke psykolog".

Det varierer vel sterkt frå plass til plass kor lang ventetid det er, og det avhenger også av om du har tilvising frå lege eller ikkje. Og er du alvorleg sjuk (suicidal) så får du uansett raskt hjelp frå DPS. Men dei har vanlegvis liten kapasitet, så det er kun dei som har det verst som får slippa til.
  • Isbjørn

# 116. 2. jan 2018 11:54
    østermann skrev 02.01.18 kl. 10:01
    Det beror helt og holdent på mennesket og, ikke profesjon. Jeg mener det ville være svært fordomsfullt og utelukke noen kun p g a hudfarge, kjønn, livssyn/tro eller yrke.
    Jeg kjenner både en prest og andre jeg kunne søke forståelse, støtte og trøst hos hvis livet en dag skulle butte.
    Såkalt "kjemi" er svært viktig i en slik sammenheng.

Folk er jo forskjellige, og bra er det.
    For meg personlig, så tenker jeg det er bedre å snakke om slikt med folk jeg ikke kjenner.
    Men ja, det er fortsatt viktig hvordan den personen er.

• Toffin

# 117. 2. jan 2018 12:10
    Isbjørn skrev 02.01.18 kl. 11:54
    Folk er jo forskjellige, og bra er det.
    For meg personlig, så tenker jeg det er bedre å snakke om slikt med folk jeg ikke kjenner.
    Men ja, det er fortsatt viktig hvordan den personen er.

Det er åpenbart at det ikke er bra at folk er forskjellige.
    Flere persilleblad, eller lettkrenkede "snøflak" som er den tidsriktige betegnelsen i en og samme tråd, er det lenge siden jeg har sett.

• Quidditch

# 118. 2. jan 2018 12:16
    Toffin skrev 02.01.18 kl. 12:10
    Det er åpenbart at det ikke er bra at folk er forskjellige.
    Flere persilleblad, eller lettkrenkede "snøflak" som er den tidsriktige betegnelsen i en og samme tråd, er det lenge siden jeg har sett.

Nå må du faktisk krypa ned av hylla og ta deg ei bolle. Pust heilt ned i magen og spør deg sjølv om kvifor dette er så viktig.
  • Toffin

# 119. 2. jan 2018 12:21 (red. kl. 12:23)
    Quidditch skrev 02.01.18 kl. 12:16
    Nå må du faktisk krypa ned av hylla og ta deg ei bolle. Pust heilt ned i magen og spør deg sjølv om kvifor dette er så viktig.

Det er helt grunnleggende at mangel på tro respekteres.
    Å stille spørsmål ved, og påstå at det er mangel på empati fordi man mangler tro er rimelig heftig.
    Det gjøres flere steder i denne tråden.
    Så burde det faktisk være helt unødvendig å spørre om hvorfor det er viktig å oppsøke helsevesenet når man trenger hjelp fra dem.

• EnSak

# 120. 2. jan 2018 12:23 Siden jeg ikke er relgiøs eller del av kirkesamfunnet så føler ikke jeg at det ville vært riktig av meg å bruke deres ressusert på mine problemer.

Jeg ville latt de fikse sine egne problemer og ikke mine.

Ser ikke for meg at det er den vinklingen jeg hadde ønsket hjelp på uansett (Ville kommet ann på prest til prest antar jeg, om de vinklet det relgiøst eller mer mot å hjelpe uten relgion).