Forum

1759

innlogget

42035

medlemmer

Norges største og beste møteplass for homofile, bifile og transpersoner!

Bli medlem gratis!

© GAYSIR AS
Om oss  • Personvern  • Annonsering
Tips oss: redaksjonen@gaysir.no
  • Malefun4U

Prester

23. des 2017 15:44 | Vist 2391 ganger. Spørsmålet er om du ville ha oppsøkt en prest i en vanskelig livssituasjon? Slik jeg forstår det skal han/hun være utdannet sjelesørger og omsorgsarbeider. Peronlig ville jeg vurdert det uavhengig av trossyn.
  • Henrik3

# 1. 23. des 2017 15:46
    Malefun4U skrev 23.12.17 kl. 15:44
    Spørsmålet er om du ville ha oppsøkt en prest i en vanskelig livssituasjon? Slik jeg forstår det skal han/hun være utdannet sjelesørger og omsorgsarbeider. Peronlig ville jeg vurdert det uavhengig av trossyn.

Om krisen er skikkelig ille, så duger vel en prest like godt som noen andre, så sant de ikke bruker anledningen til å forkynne. Det vil jeg føle som et overgrep.
  • Lord Lolindir

# 2. 23. des 2017 15:48 Ikke om de skal preke om Gud og Jesus. Det ville ikke hjelpe.
  • Toffin

# 3. 23. des 2017 15:49 Nei. Jeg finner ingen trøst i religiøse tekster uavhengig av trosretning.
    Det finnes altså ingen mening i tragedier mennesker utsettes for, ingen guddommelig plan heller.
    Religiøs svada er religiøs svada også når vedkommende som fremfører den har 6-7 års universitetsutdannelse i svada.
    I tunge tider, bruker jeg familie og/eller noen få nære venner.
    Da jeg for mange år siden var i virkelig krise, oppsøkte jeg psykolog og det har jeg aldri angret på.
  • Humoristen

# 4. 23. des 2017 15:50 Mest sannsynlig ikke
  • Henrik3

# 5. 23. des 2017 15:52 (red. kl. 15:53)
    Toffin skrev 23.12.17 kl. 15:49
    Nei. Jeg finner ingen trøst i religiøse tekster uavhengig av trosretning.
    Det finnes altså ingen mening i tragedier mennesker utsettes for, ingen guddommelig plan heller.
    Religiøs svada er religiøs svada også når vedkommende som fremfører den har 6-7 års universitetsutdannelse i svada.
    I tunge tider, bruker jeg familie og/eller noen få nære venner.
    Da jeg for mange år siden var i virkelig krise, oppsøkte jeg psykolog og det har jeg aldri angret på.

Det er ett års ventetid på psykologer. Det er ikke bare "å oppsøke psykolog". Men det du sier er greit nok. Jeg er jo ateist, men jeg finner mye trøst i enkelte salmer, i gospel musikk og negro spirituals.Har flørtet litt med buddismen og hinduismen, men de ble for fremmed til at jeg kunne forholde meg til det som ble sagt.
  • Vaelen

# 6. 23. des 2017 16:13 Tvilsomt. Vedkommende ville mest sannsynlig henvist til religiøse tekster og lignende uavhengig om jeg er troende eller ikke.
  • Henrik3

# 7. 23. des 2017 16:15
    Vaelen skrev 23.12.17 kl. 16:13
    Tvilsomt. Vedkommende ville mest sannsynlig henvist til religiøse tekster og lignende uavhengig om jeg er troende eller ikke.

En prest har mye erfaring med triste budskap, og en viss trening i krisehåndteringer. I tillegg er det mye filosofi i teologi studiet. De kan tilpasse forslagene sine til din personlighet, om de kjenner deg da.
  • Toffin

# 8. 23. des 2017 16:25 (red. kl. 16:25)
    Henrik3 skrev 23.12.17 kl. 16:15
    En prest har mye erfaring med triste budskap, og en viss trening i krisehåndteringer. I tillegg er det mye filosofi i teologi studiet. De kan tilpasse forslagene sine til din personlighet, om de kjenner deg da.

Jeg ville ikke hatt en prest på døra, uavhengig av hvor trist budskapet måtte være.
    Du burde faktisk ikke diskutere andres suverene valg på dette området i det hele tatt, men akseptere at dette er en problemstilling som avgjøres av den enkelte.
    At du finner trøst i salmer selv om du er ateist, er ikke et gangbart argument overfor en som sier klart nei takk til slikt.

Det primære for en ateist er friheten fra religion.

• Henrik3

# 9. 23. des 2017 16:28 (red. kl. 16:29)
    Toffin skrev 23.12.17 kl. 16:25
    Jeg ville ikke hatt en prest på døra, uavhengig av hvor trist budskapet måtte være.
    Du burde faktisk ikke diskutere andres suverene valg på dette området i det hele tatt, men akseptere at dette er en problemstilling som avgjøres av den enkelte.
    At du finner trøst i salmer selv om du er ateist, er ikke et gangbart argument overfor en som sier klart nei takk til slikt.

Det primære for en ateist er friheten fra religion.

Slapp av, jeg skal ikke tvinge prester på deg :) Du skal få slippe. Men slik jeg ser det vil en god prest vite at du var ateist, og heller prøve å trøste deg som menneske. Han eller hun ville trolig respektere dine syn. For presten er jo også et menneske? Og i krise tar man jo den hjelpen man får.
  • FunkyTurtle

# 10. 23. des 2017 17:07 Nærmeste bartender klarer seg:)
  • Reinholdt

# 11. 23. des 2017 17:25 Jeg hadde nok gått til en prest hvis det pågikk en apokalypse hvor kun jeg og prester hadde overleved - og selv da hadde jeg henvendt meg til dem kun for at de er mennesker.
  • Malefun4U

# 12. 23. des 2017 17:35 Skulle gjerne sett en homoseksuell prest komme på banen her...
  • 0rest_

# 13. 23. des 2017 17:38 De er på Hercules ikveld..
  • UNIQLO

# 14. 23. des 2017 17:55 Litt overrasket over hvor mye synsing og redsel det er for å blir " forkynt" for i disse juletider. Av en gruppe ateister( som jeg også hører) som feirer jul.

For å være litt konkret har jeg erfaring med bruk av prest i jobbsammenheng. I og med at jeg med ujevne mellomrom hjelper mennesker i akutt alvorlig krise på finnes det også ressurser der, som blant annet er ansatte prester. Er det noe jeg har lært er det deres evne til å nå inn og treffe hvert enkelt menneske uavhengig av tro og etnisk bakgrunn. Så for min del, hvis behovet oppstår ville jeg ikke slitt med å samtale med en prest hvis det var denne personen som var tilgjengelig når livet mitt var i krise.

• flaneur

# 15. 23. des 2017 18:00 Min erfaring med prester er at de fint klarer å være til hjelp for mennesker i kriser uten å prakke noen form for religiøst syn på dem. Trenger man et medmenneske i en vanskelig situasjon og det ikke er andre der fungerer mange (de fleste?) prester helt fint i rollen selv for ateister. Livssynet deres vil jeg ha meg frabedt, men det er egentlig en annen diskusjon.