Forum

2028

innlogget

42037

medlemmer

Norges største og beste møteplass for homofile, bifile og transpersoner!

Bli medlem gratis!

© GAYSIR AS
Om oss  • Personvern  • Annonsering
Tips oss: redaksjonen@gaysir.no
  • kjeksboks

#Krenket når nye høyder: "Politisk ukorrekt" blir trukket fra hyllene til to bok

23. des 2017 02:12 | Vist 935 ganger. https://www.tv2.no/nyheter/9566237/
    Fordi en mor fant ut at det ikke var noe familiespill så fikk hun hetta og postet på Facebook. Det resulterte i at to bokhandlere trakk spillet fra hyllene.
    Hva med å først sjekke hva spillet går ut på før du drar det opp i løpet av en familiemiddag? Alle spill er ikke for alle. Spillet er også merket med 18års aldersgrense, men kanskje ikke godt nok merket siden denne moren gikk glipp av det.
    Hva synes du? Er det greit at det bare skal et Facebook innlegg til for at noen butikker fjerner dette produktet fra hylla?
    Jeg synes at moren burde sjekket ut hva spillet går ut på før hun drar det opp i en familiemiddag. Det er klart humoren ikke er for alle, og kan anses som "barnslig humor", men det er jo noe av meningen med spillet; det er ikke politisk korrekt og ikke et spill for sarte sjeler.
  • ArcticMonkey

# 1. 23. des 2017 02:33 Ååååå, hater sånne dumme fitter som blir triggered av alt mulig.
  • Mirromurr

# 2. 23. des 2017 02:42 (red. kl. 02:43) Flott. Barnesikkel som glidemiddel, hestesæd, pedofili og incest har ikke noe i et spill og gjøre.

Mye av det politisk ukorrekte i dette spillet som er veldig på kanten, men det helt greit, og det må vi tåle, men det ovennevnte er og gå over streken. Langt over streken.

Og og si at hvis man ikke liker det, så er det bare og la vær og spille er en merkelig argumentasjon.

• Verres

# 3. 23. des 2017 02:48 Jeg lurer på hva som er agendaen til de som har laget dette spillet. Skal vi le av de sjokkerende frasene på kortene og da være med på å ufarliggjøre dem? det syns jeg er over kanten. Fint at noen reagerte på det, fint at noen trakk det vekk fra sortimentet sitt.
  • LucTempest

# 4. 23. des 2017 03:26 Won't somebody please think of the children?!
    At et fremdeles hysterisk kristenmoralistisk land som Norge reagerer på svart humor er ikke noe nytt. Her er det bare Wesenstund og Beat for Beat som funker.
  • Sacha_

# 5. 23. des 2017 06:55 Ser ut som veldig grov humor. De som har laget spillet har sikkert hatt det gøy. Men jeg tror ikke jeg hadde giddet å kjøpt eller spilt det spillet!
  • flaneur

# 6. 23. des 2017 06:59 Da samme bokhandlerkjedene selger bøker som aktivt prøver å lure og svindle folk, om for eksempel homeopati og englene til Märtha Louise. Det er åpenbart at her er det penger og omdømme som teller, ikke moral, prinsipper og etterrettelighet.
  • Sacha_

# 7. 23. des 2017 07:23
    flaneur skrev 23.12.17 kl. 06:59
    Da samme bokhandlerkjedene selger bøker som aktivt prøver å lure og svindle folk, om for eksempel homeopati og englene til Märtha Louise. Det er åpenbart at her er det penger og omdømme som teller, ikke moral, prinsipper og etterrettelighet.

Folk velger vel hva de vil lese, jeg ser ikke at bøkene til Martha Louise er mer svindel enn f. eks. bibelen. Eller koranen. Det er fiksjon.

• Sykkelruffen

# 8. 23. des 2017 09:59 (red. kl. 10:04)
    Sacha_ skrev 23.12.17 kl. 07:23
    Folk velger vel hva de vil lese, jeg ser ikke at bøkene til Martha Louise er mer svindel enn f. eks. bibelen. Eller koranen. Det er fiksjon.

Det var vel heller ikke det som var temaet her. Men krenkelseshysteriet og dobbeltmoralen til et par bokhandlerkjeder.
  • serenitynoire

# 9. 23. des 2017 10:16
    Mirromurr skrev 23.12.17 kl. 02:42
    Flott. Barnesikkel som glidemiddel, hestesæd, pedofili og incest har ikke noe i et spill og gjøre.

Mye av det politisk ukorrekte i dette spillet som er veldig på kanten, men det helt greit, og det må vi tåle, men det ovennevnte er og gå over streken. Langt over streken.

Og og si at hvis man ikke liker det, så er det bare og la vær og spille er en merkelig argumentasjon.

Hvilken strek er det snakk om? Hvem har sagt hvor den går?

• Falcone

# 10. 23. des 2017 10:18
    serenitynoire skrev 23.12.17 kl. 10:16
    Hvilken strek er det snakk om? Hvem har sagt hvor den går?

Og hvor ens personlige strek går på hvilken humor som er Ok og ikke, er individuelt...

• flaneur

# 11. 23. des 2017 10:34 (red. kl. 10:36)
    Sacha_ skrev 23.12.17 kl. 07:23

Folk velger hvilke brettspill de vil spille også. Sensur basert på å holde seg populær og maksimaliserer profitten er en avskyelig ting. Selv om det er en butikks valg hva den vil selge er bokhandlere i en særstilling. De formidler tanker, ideer, kunnskap, kultur og verdier i sitt vareutvalg, og de har markedsmessige beskyttelsesordninger for å kunne fortsette med det. Nå har de rett og slett vist seg å ikke være oppgaven verdig. Man kan ikke stole på at de står mot påvirkning som vil styre hvilke tanker, ideer, verdier og kunnskap man finner i bokhandelen.

• Toffin

# 12. 23. des 2017 10:45 (red. kl. 10:49)
    flaneur skrev 23.12.17 kl. 10:34
    Folk velger hvilke brettspill de vil spille også. Sensur basert på å holde seg populær og maksimaliserer profitten er en avskyelig ting. Selv om det er en butikks valg hva den vil selge er bokhandlere i en særstilling. De formidler tanker, ideer, kunnskap, kultur og verdier i sitt vareutvalg, og de har markedsmessige beskyttelsesordninger for å kunne fortsette med det. Nå har de rett og slett vist seg å ikke være oppgaven verdig. Man kan ikke stole på at de står mot påvirkning som vil styre hvilke tanker, ideer, verdier og kunnskap man finner i bokhandelen.

Det var debatt om denne saken på Østlandssendingen i går, og Agnes Moxnes, NRKs kulturkommentator kunne fortelle at ARK hadde gitt spillet terningkast 5 da de vurderte det.
    Som det ble påpekt, -en negativ kommentar fra en snerpe med formyndermentalitet var alt som skulle til før ARK fjernet brettspillet. Det var forresten behørig merket med 18-års aldersgrense og advarsel om at noen av påstandene kunne oppfattes som krenkende for sarte sjeler.

Jeg lurer vel egentlig mest på hva som får en sart sjel, pakket inn i en snerpe med formyndermentalitet, til å sjekke innholdet i et brettspill hun har lest advarslene mot.

• flaneur

# 13. 23. des 2017 10:47
    Toffin skrev 23.12.17 kl. 10:45
    Jeg lurer vel egentlig mest på hva som får en sart sjel, pakket inn i en snerpe med formyndermentalitet, til å sjekke innholdet i et brettspill hun har lest advarslene mot.

Et ønske om å hindre andre i å få tilgang til ting man selv ikke liker. Hverken mer eller mindre.

• Sin22

# 14. 23. des 2017 10:55 Det er grov humor. Det er hele poenget med spillet.
    Samme med Cards Against Humanity. Poenget er at man skal greie å sjokkere, og eller fornærme, men på en humoristisk måte.
    Spilt dette med venner flere ganger og er like morsomt hver gang som regel :)

At en dame klager så trekker 2 bokhandlere det blir for dumt..

• heio

# 15. 23. des 2017 12:17
    Flere krenkes og blir "triggered" av at det settes en stopper for å selge spill som blant annet spøker med seksuelle overgrep mot barn. Tankekors.

Både selve spillet og at det i første omgang ble godtatt salg av det, er alarmerende, og en viktig debatt!