Forum

1445

innlogget

42015

medlemmer

Norges største og beste møteplass for homofile, bifile og transpersoner!

Bli medlem gratis!

© GAYSIR AS
Om oss  • Personvern  • Annonsering
Tips oss: redaksjonen@gaysir.no
  • Bastus

Jul - Familiekjærlighet - Nestekjærlighet

21. des 2017 17:33 (red. kl. 17:39) | Vist 815 ganger. Jeg har ofte tenkt på julens budskap om nestekjærlighet. Men i praksis handler det mer om familie og nasjonalisme og fråtsing av kjøtt. Men budskapet fra Kristus appellerer jo til nestekjærlighet, internasjonalisme og vegetarisme.
    Ja, forstå det den som kan. Kanskje det tar tid å bli menneske........?
    Nokre tankar om dette?
  • 0rest_

# 1. 21. des 2017 17:36 Er det nestekjærlighet å kjøpe et lass med pakker til noen? kunne man evt klart seg med en enkelt-symbolsk-presang og vært like nestekjærlig?
    Er det evt bedre å bruke TID sammen med et menneske som kanskje trenger det?
  • Vaelen

# 2. 21. des 2017 17:42 Jeg tenker heller at det er mange som ikke kunne brydd seg mindre om et budskap fra Jesus fordi julen ikke har noe med kristendommen å gjøre for dem.
  • Bastus

# 3. 21. des 2017 18:03 javisst, å feire jól er jo en førkristen skikk, jólablot som ble feiret rundt midtvintersolverv, så det var vel en feiring av solen som vender tilbake.

så god jól og/eller gledelig jul.

• Sykkelruffen

# 4. 21. des 2017 18:09
    vedlegg
  • Anca

# 5. 21. des 2017 18:29
    Bastus skrev 21.12.17 kl. 17:33
    Jeg har ofte tenkt på julens budskap om nestekjærlighet. Men i praksis handler det mer om familie og nasjonalisme og fråtsing av kjøtt. Men budskapet fra Kristus appellerer jo til nestekjærlighet, internasjonalisme og vegetarisme.
    Nokre tankar om dette?

Fest og fråtsing kom før den umenneskelige og virkelighetsfjerne martyrdyrkingen. Man måtte rett og slett rappe hedenske høytider for å selge de ekle budskap, ellers hadde ikke folk blitt kristne.
  • 0rest_

# 6. 21. des 2017 18:40 ...og så skal vi ikke glemme at vi har hatt Vintersolhverv i dag, også kalt solsnu. I dag kl 17:28 (for folk bosatt i Osloområdet) snudde sola så no gjenge da uppatt!
    Så la oss for en liten stakket stund glemme de ny-religiøse strømninger, Basusjernet og de Hellige Tre Konger, og tenke på våre gamle norrøne skikker i stedet i denne stund.
    Selv vet jeg så utmerket godt hva jeg skal gjøre, jeg skal ut og ofre naboens lille gneldrebikkje til Tor og Odin!!
  • Lego

# 7. 21. des 2017 18:56
    ....Men budskapet fra Kristus appellerer jo til nestekjærlighet, internasjonalisme og vegetarisme.

????
    Som om hyrdene på marken kun hadde sauer for ullas skyld...
  • Toffin

# 8. 21. des 2017 18:57
    0rest_ skrev 21.12.17 kl. 18:40
    ...og så skal vi ikke glemme at vi har hatt Vintersolhverv i dag, også kalt solsnu. I dag kl 17:28 (for folk bosatt i Osloområdet) snudde sola så no gjenge da uppatt!
    Så la oss for en liten stakket stund glemme de ny-religiøse strømninger, Basusjernet og de Hellige Tre Konger, og tenke på våre gamle norrøne skikker i stedet i denne stund.
    Selv vet jeg så utmerket godt hva jeg skal gjøre, jeg skal ut og ofre naboens lille gneldrebikkje til Tor og Odin!!

Det er bedre du ofrer naboen, det er hans/hennes/hens feil at bikkja har blitt gneldrete

• 0rest_

# 9. 21. des 2017 18:58
    Lego skrev 21.12.17 kl. 18:56
    ????

Man kan jo fortsatt utmerket godt være veganer, selv om man bruker plagg av ull. PELS, derimot!

• Anca

# 10. 21. des 2017 19:00
    Lego skrev 21.12.17 kl. 18:56
    ????

Noen av de mer aparte undersektene av kristendommen preker vegetarisme.
  • vostro

# 11. 21. des 2017 19:01
    Jeg har ofte tenkt på julens budskap om nestekjærlighet. Men i praksis handler det mer om familie og nasjonalisme og fråtsing av kjøtt. Men budskapet fra Kristus appellerer jo til nestekjærlighet, internasjonalisme og vegetarisme.
    Nokre tankar om dette?

Kjøpefesten er enda en høytid manipulert og omdannet til et pengesluk fra den Amerikanske industrien, slik som bland annet halloween og valentine for å nevne noen.

For meg er julen mer å samle familien, møte gamle venner, helpe en annen ( donerer alltid til kirkens bymisjon for å gjøre julen bedre for noen som trenger det)
    Ergo nestekjærlighet osv. Handler bare om å kunne se gjennom kjøpepresset.

• 0rest_

# 12. 21. des 2017 19:04
    Anca skrev 21.12.17 kl. 19:00
    Noen av de mer aparte undersektene av kristendommen preker vegetarisme.

Enlighten me, please! er det Pinsevennene? el evt Påskevennene? Jesu Kristi Kirke av De Siste Dagers Heldige?

• Ola1

# 13. 21. des 2017 19:05 (red. kl. 19:12) Du snakker jo til et folk, der de politisk korrekt definerer nestekjærlighet til noe man gjør med hodet under armen i en kollektiv ytelse, som i neste konsekvens skaper et samfunn med store forskjeller og utfordringer, og til sist gjør at flertallet ikke lenger ser verdien i å hjelpe folk som trenger det.

Når dèt er sagt så er vel Ask og Embla de første menneskene i Norrøn mytologi, så hva vi feirer kommer kun an på hvor stort propagandaapparatet til fansen er.

• Anca

# 14. 21. des 2017 19:10
    0rest_ skrev 21.12.17 kl. 19:04
    Enlighten me, please! er det Pinsevennene? el evt Påskevennene? Jesu Kristi Kirke av De Siste Dagers Heldige?

Syvendedagsadventister, primært.
  • Sykkelruffen

# 15. 21. des 2017 19:28
    0rest_ skrev 21.12.17 kl. 18:40
    ...og så skal vi ikke glemme at vi har hatt Vintersolhverv i dag, også kalt solsnu. I dag kl 17:28 (for folk bosatt i Osloområdet) snudde sola så no gjenge da uppatt!

Jepp! Jeg tar med julebrygg og akevitt!