Forum

1771

innlogget

42050

medlemmer

Norges største og beste møteplass for homofile, bifile og transpersoner!

Bli medlem gratis!

© GAYSIR AS
Om oss  • Personvern  • Annonsering
Tips oss: redaksjonen@gaysir.no
  • Toffin

# 1. 16. des 2017 16:09 (red. kl. 16:09) En av Norges fremste oljeanalytikere Thina Saltvedt gir seg som oljeanalytiker i Nordea Markets og skal i stedet jobbe med grønn energi i samme bank.

Selv om enkelte "pump-opp-alt"-fanatikere både i næringsliv, politikk og her inne, får verbal diskusprolaps ved tanken på at oljen om få år vil falle dramatisk i pris, for så å bli verdiløs, -så kommer det grønne skiftet. Jeg vil at Norge skal være forberedt på de nye tidene..

• 0rest_

# 2. 16. des 2017 16:25 Hmm. dårlig respons på denne debatten da- "Vil du dille/dalle/dulle med forrige"-tråder fenger kanskje publikum her inne litt mer? de er jo så intellektuelt stimulerede,mener jeg..
  • ArcticMonkey

# 3. 16. des 2017 17:13 Jeg HÅPER hvertfall ingen vil kjøpe oljen vår i 2035. Håper egentlig vi slutter å hente olje lenge før det. Det må da være masse penger å hente på å bli et foregangsland på grønn energi også?
  • Sacha_

# 4. 16. des 2017 21:52 De fleste store oljeselskaper satser på prosjekter med grønn energi. Blir spennende å se hvor lang tid det vil ta før grønn energi vil utgjøre større andel enn fossil energi og atomenergi.
  • EnSak

# 5. 16. des 2017 23:01 Jeg håper Norge er flinke nok til å gjøre seg mindre og mindre avhengig av oljen, så vi slipper en smell i veggen den dagen ingen vil ha den lenger.
  • Isbjørn

# 6. 16. des 2017 23:50
    ArcticMonkey skrev 16.12.17 kl. 17:13
    Jeg HÅPER hvertfall ingen vil kjøpe oljen vår i 2035. Håper egentlig vi slutter å hente olje lenge før det. Det må da være masse penger å hente på å bli et foregangsland på grønn energi også?

Først må vi gjøre oss uavhengige av oljen.
    Vi er fortsatt for avhengige av den inntekten. (Slik jeg ser det) Arbeidet for dette burde ha startet for lenge siden.

• Metallica

# 7. 17. des 2017 00:48 (red. kl. 00:49)
    0rest_ skrev 16.12.17 kl. 16:02
    Hva tenker du? vil noen fortsatt kjøpe oljen vår i 2035? 2050??
    Ja, etterspørselen etter olje bare øker og øker for hver dag som går. Land som er storforbrukere av olje som Kina, India osv får aldri nok olje. Så lenge etterspørselen av olje bare øker for hver dag som går vil verden fortsette og brenne mer og mer olje fremmover inn i fremtiden.
  • Metallica

# 8. 17. des 2017 00:54
    Jeg HÅPER hvertfall ingen vil kjøpe oljen vår i 2035. Håper egentlig vi slutter å hente olje lenge før det. Det må da være masse penger å hente på å bli et foregangsland på grønn energi også?
    Olje vil hentes opp så lenge det finnes olje å hente opp og ett marked som etterspør produktet. Slik det ser ut nå så vil bare verdens etterspørsel etter olje bare øke og øke i årene fremmover. I 2035 vil vi eksportere olje, mye mer enn vi gjør nå, også i 2050, 2075 og kansje i 2100 vil olje eksporteres ut i verden.
    Den som lever får se!
  • aleks8888no

# 9. 17. des 2017 01:07
    Metallica skrev 17.12.17 kl. 00:54
    Olje vil hentes opp så lenge det finnes olje å hente opp og ett marked som etterspør produktet. Slik det ser ut nå så vil bare verdens etterspørsel etter olje bare øke og øke i årene fremmover. I 2035 vil vi eksportere olje, mye mer enn vi gjør nå, også i 2050, 2075 og kansje i 2100 vil olje eksporteres ut i verden.
    Den som lever får se!
    Det vil ikke planeten vår tåle. Og gjøre det er å signere vår dødsdom.
  • Make_My_Day

# 10. 17. des 2017 01:08

Oljen brukes til mye mer enn bare energi produksjon og drivstoff.
    Pr i dag er det ikke noe produkt som kan erstatte oljen. Uten olje er det slutt på veldig mye de produktene vi omgir oss med til dagen og som tar som en selvfølge.
    De som ensidig tenker at olje kan erstattes av grønn energi burde se seg om og tenke litt lengre. Det er helt urealistisk å skulle slutte å hente ut olje med det første. Olje inngår i alt for mange "råvarer" dagens samfunn er avhengig av.

• Metallica

# 11. 17. des 2017 01:13 (red. kl. 01:18)
    aleks8888no skrev 17.12.17 kl. 01:07
    Det vil ikke planeten vår tåle. Og gjøre det er å signere vår dødsdom.
    Den er allerede signert ved at land som kina og india bare fortsetter uten å vise noen som helst tegn til og kutte ned på utslippene. Det samme gjelder vel egentlig for store deler av midtøsten, syd amrerika, Russland og usa også. Og så kommer mangen av landene i afrika sakte men sikkert etter etterhvert.
    Verden skriker etter olje, og får aldri nok av det når utviklingen fortsetter slik som den gjør nå.

Det vil bli mangen flere kriger i verden i fremtiden pga olje. Land som hevder de 'eier' og 'har rett på' landområder som inneholder store oljefelt ect.. Olje er makt, olje er penger og de landene som trenger oljen er villig til å gjøre mye for å sikre seg den og få tak i den!

• Taakefyrsten

# 12. 17. des 2017 01:44
    Toffin skrev 16.12.17 kl. 16:09Selv om enkelte "pump-opp-alt"-fanatikere både i næringsliv, politikk og her inne, får verbal diskusprolaps ved tanken på at oljen om få år vil falle dramatisk i pris, for så å bli verdiløs, -så kommer det grønne skiftet. Jeg vil at Norge skal være forberedt på de nye tidene..

Oljen vil alltid finnes. Enten selges den fra Norge eller fra et annet land. Kan vi tjene penger på å pumpe opp olje bør vi gjøre det så lenge det er lønnsomt. Når bensinbilene har kjørt inn i solnedgangen, kan det tenkes at det fortsatt er behov for produkter til å smøre systemet. Dette er vi automatisk forberedt på at vi skal bidra til.

PS: Du er drivende flink med neologismer.

• Metallica

# 13. 17. des 2017 01:55
    Toffin skrev 16.12.17 kl. 16:09
    Jeg vil at Norge skal være forberedt på de nye tidene..
    Norge er forbedret på de nye tidene de og på god vei. Det samme gjelder ikke mangen andre land i verden hvor bare bruken av olje øker og øker. Så lenge det skjer vil det alltid være etterspørsel etter olje. Store land med mangen milliarder inbyggere kan ikke bare legge om til ett grønnt skifte iløpet av noen tiår. Det er fulstendig umulig slik som etterspørselen etter olje er nå, en etterspørsel som bare øker og øker!
  • Taakefyrsten

# 14. 17. des 2017 02:38
    Make_My_Day skrev 17.12.17 kl. 01:08 Oljen brukes til mye mer enn bare energi produksjon og drivstoff. Pr i dag er det ikke noe produkt som kan erstatte oljen. Uten olje er det slutt på veldig mye de produktene vi omgir oss med til dagen og som tar som en selvfølge. De som ensidig tenker at olje kan erstattes av grønn energi burde se seg om og tenke litt lengre. Det er helt urealistisk å skulle slutte å hente ut olje med det første. Olje inngår i alt for mange "råvarer" dagens samfunn er avhengig av.

Ja, jeg er enig med deg. Det er naivt å tro at Norge skal avvikle sin produksjon mens andre land fortsetter å ta ut profitten på råvarer de har tilgang på. Jeg tror man er for snevert fokusert på at olje= bensin/diesel.
    Et annet viktig perspektiv her er at oljealderen vil alltid være her i noen form. Vi kan ikke av-oppdage oljen, og det er minst like greit at Norge gjør seg nytte av den i en grønn kontekst som at noen andre gjør det.

• Metallica

# 15. 17. des 2017 02:41
    Sacha_ skrev 16.12.17 kl. 21:52
    Blir spennende å se hvor lang tid det vil ta før grønn energi vil utgjøre større andel enn fossil energi og atomenergi.
    ikke i vår levetid, og mest sansynlig ikke i neste genrasjons levetid heller.