Forum

657

innlogget

41990

medlemmer

Norges største og beste møteplass for homofile, bifile og transpersoner!

Bli medlem gratis!

© GAYSIR AS
Om oss  • Personvern  • Annonsering
Tips oss: redaksjonen@gaysir.no
  • EnSak

# 1. 12. des 2017 15:56 (red. kl. 16:05) Kjøper man sex eller har sex generelt så må man alltid godta en form for usikkerhet.

Så er det opp til hver enkelt hvor mye de ønsker å beskytte seg selv mot sykdommer eller hvor mye de vil utsette seg for risikoen ved sex, og i hvilke fora de tar denne risikoen (kjøpe, Grindr, forhold etc).

Det å bry seg om andre ligger mer i å la andre leve sitt liv og heller søtte de når de trenger det, ikke nekte dem å feile eller leve sitt liv.

• Frelseren

# 2. 12. des 2017 15:57 «Medisiner politiet fant, og andre opplysninger, gjør at de fester lit til denne forklaringen.»

Flott, da er han jo smittefri.

• Toffin

# 3. 12. des 2017 16:02
    L J skrev 12.12.17 kl. 15:51
    https://www.vg.no/nyheter/innenriks/krim/hiv-positiv-mann-solgte-sex-i-haugesund/a/24208961/

Er det spesielt lurt å kjøpe sex av hivpositiv mann i kvinneklær? Er dette en vekker eller bryr stort sett ikke folk seg om hva som skjer med andre?

Folk har selv et ansvar.
    Om en bryr seg eller ei er ikke problemstillingen.
    Vi andre har ingen ansvar for andres dumskap.

• Isbjørn

# 4. 12. des 2017 16:04 (red. kl. 16:06) Hvor mange av de kvinnelige horene rundt omkring er hiv positive?

Dem som kjøper sex bør værra rimelig klar over det problemet.
    Synes ikke det er mer oppsiktsvekkende att en mannlig prostituert har hiv en kvinnelige.

Hvis en betaler for en prostituert så er en vel såpass klar att en beskytter seg.
    Skulle en droppe dette, da synes jeg ikke en alene og hele skal skylde på den prostituerte..

Og her, en som har medisiner, og bruker dem.. Da er det ikke større sak en att det er snakk om en mannlig prostituert. Noe som ikke er lov i Norge, men ikke noe mer en prostituert.

Her syntes jeg det blåses voldsomt ut, politimann som blabrer om farer og greier. Det er jo ikke større fare en andre prostituerte. Bare moralisering angående forbudet mot prostitusjon, og gjøre stort ut av det fordi det er en mann. Att han kledde seg ut som kvinne var vist også av stor betydning.

• Lord Lolindir

# 5. 12. des 2017 16:20 (red. kl. 16:21)
    Isbjørn skrev 12.12.17 kl. 16:04
    Da er det ikke større sak en att det er snakk om en mannlig prostituert. Noe som ikke er lov i Norge, men ikke noe mer en prostituert.

Det er lov å selge sex i Norge. Det er kjøpe sex som er forbudt. Mannen har dermed ikke gjort noe ulovlig, annet enn at han har oppholdt seg i Norge uten oppholdstillatelse.

• Ingefæroter

# 6. 12. des 2017 16:21 Det horrible i denne saken er at politiet beslagla hiv-medisinene hans. Altså, politiet har aldri hatt noen høy stjerne i min bok så jeg forventer ikke stort fra dem, men å frata noen livsnødvendig medisin? Nei, veit du hva. Der går grensa!
    Dette bør få etterspill for Politidistrikt Sørvest.

Og nei, hiv-positive på medisiner kan ikke smitte noen, så de tendensiøse overskriftene (og som spesielt VG har gjort seg skyldig i) man har sett i landets aviser i dag er helt på viddene

• Toffin

# 7. 12. des 2017 16:23 (red. kl. 16:23)
    Lord Lolindir skrev 12.12.17 kl. 16:20
    Det er lov å selge sex i Norge. Det er kjøpe sex som er forbudt. Mannen har dermed ikke gjort noe ulovlig, om dette er alt han har gjort.

Hele artikkelen, tilnærmingen, tyngdepunktet til VG er usedvanlig ekkelt, og kunnskapsløst.
    "Mann i kvinneklær" liksom. Hvorfor antar de det?
    Mest sannsynlig en transseksuell. Politiet har beslaglagt medisiner, -med andre ord er det mest trolig en hiv-smittet med kontroll og som er smittefri.

Det er så mye med hele denne saken som får meg til å riste på hodet og bli trist

• Toffin

# 8. 12. des 2017 16:26 (red. kl. 16:29)
    Ingefæroter skrev 12.12.17 kl. 16:21
    Det horrible i denne saken er at politiet beslagla hiv-medisinene hans. Altså, politiet har aldri hatt noen høy stjerne i min bok så jeg forventer ikke stort fra dem, men å frata noen livsnødvendig medisin? Nei, veit du hva. Der går grensa!

Og nei, hiv-positive på medisiner kan ikke smitte noen, så de tendensiøse overskriftene (og som spesielt VG har gjort seg skyldig i) man har sett i landets aviser i dag er helt på viddene

Jeg føler meg rimelig trygg på at "Spesialenheten for frikjenning av politisaker" vil behandle denne saken relativt raskt og legge ansvaret for alt på den utviste transseksuelle.

Edit: Om noen er i tvil, -sarkasme.

• Weltschmerz

# 9. 12. des 2017 16:38
    Det horrible i denne saken er at politiet beslagla hiv-medisinene hans.

Hvor står det? Det er hårreisende hvis purken beslaglegger livsnødvendig medisin til denne snart depoterte transe-horen, men jeg kan ikke se at det står i VG.

• Quidditch

# 10. 12. des 2017 16:43
    Det horrible i denne saken er at politiet beslagla hiv-medisinene hans. Altså, politiet har aldri hatt noen høy stjerne i min bok så jeg forventer ikke stort fra dem, men å frata noen livsnødvendig medisin? Nei, veit du hva. Der går grensa!

Artikkelen er endra nå, og det står nå berre at politiet har FUNNE medisiner, ikkje at dei har teke dei frå den prostituerte. Me får håpa dette betyr at Politiet har hatt ein runde med vaksenopplæring med journalisten, og at medisinene er der dei skal vera (i lomma på den som treng dei).

• Quidditch

# 11. 12. des 2017 16:44
    Weltschmerz skrev 12.12.17 kl. 16:38
    Hvor står det? Det er hårreisende hvis purken beslaglegger livsnødvendig medisin til denne snart depoterte transe-horen, men jeg kan ikke se at det står i VG.

Det stod i den først publiserte versjonen, men blei endra ca. kvart på fem.
  • Kanaris

# 12. 12. des 2017 16:54 Dette er en håreisende sak basert på mye utdatert kunnskap og feilinformasjon fra politiet. Siden jeg jobber med dette og nå kjenner litt til saken;

Politiet i Haugesund har i dag valgt å bruke et samlet medie-Norge til å advare om at en sexarbeider som lever med hiv, kan ha smittet flere av sine kjøpere. Politimannens kunnskap er helt i strid med nåtidens medisinske tilstand. Ingen medier virker interessert i å sjekke realitetene i hva som er rett, på tross av flere henvendelser fra blant andre oss i HivNorge og andre. Det er alvorlig og minner om skremselspropagandaen vi så på 80-tallet, før vi hadde kunnskap om hiv og smitteveier, og før medisinene kom som blant annet gjør at andre ikke kan bli smittet med hiv.
    Politiet i Haugesund sier at de fredag kveld pågrep en mann som hadde solgt sex i byen. I avhør fortalte mannen at han var hivpositiv. Medisiner politiet fant, og andre opplysninger, gjør at de fester lit til denne forklaringen. Politiet har varslet smittevernoverlegen i Haugesund og bruker nå altså mediene til å advare de som har hatt sex med vedkommende.

Slik ser vi på saken:
    Det er lov å selge sex i Norge og vedkommende er høyst sannsynlig på behandling siden politiet har gjort beslag i hans medisiner. Ved vellykket hivmedisinering er man smittefri. Alle er ansvarlig for å ivareta egen seksuell helse, og kundene kan ha benyttet kondom eller PrEP. Derfor er det ekstra trist at politimannen fortsetter i mediene utover dagen å komme med påstander som indikerer at verken bruk av kondom, PrEP eller vellykket medisinering kan være sikre verktøy for å unngå å få hiv. Både straffelovens bestemmelse om smitteoverføring, §237, infeksjonsmedisinere, Folkehelseinstituttet og WHO sier at dette nettopp er smitteforebyggende tiltak.

Vi har sendt en henvendelse til Politiet i Haugesund og påpekt deres manglende kunnskap om hiv og hva dagens oppslag bidrar med av feilinformasjon og ubegrunnet smittefrykt.
    Mannen ble for øvrig bortvist etter utlendingslovens §17 på bakgrunn av at han ikke kunne sannsynliggjøre det oppgitte formålet med det å være i Norge. Sannsynligvis var formålet å selge sex, noe som er lovlig i Norge, men som få tør oppgi med det vi ser i dag – god grunn.
    HivNorge vil følge opp overfor mediene og politiet i denne saken.
    Og, VG fortsetter å la politimannen snakke fritt, uten å stille spørsmål om han dette er noe han faktisk kan noe om. Alle forsøk på å komme til med korrekt informasjon virker fånyttes på VG. Men, dette gir de jo liker-klikk........

• Quidditch

# 13. 12. des 2017 17:05
    Kanaris skrev 12.12.17 kl. 16:54
    Vi har sendt en henvendelse til Politiet i Haugesund og påpekt deres manglende kunnskap om hiv og hva dagens oppslag bidrar med av feilinformasjon og ubegrunnet smittefrykt.
    Mannen ble for øvrig bortvist etter utlendingslovens §17 på bakgrunn av at han ikke kunne sannsynliggjøre det oppgitte formålet med det å være i Norge. Sannsynligvis var formålet å selge sex, noe som er lovlig i Norge, men som få tør oppgi med det vi ser i dag – god grunn.
    HivNorge vil følge opp overfor mediene og politiet i denne saken.
    Og, VG fortsetter å la politimannen snakke fritt, uten å stille spørsmål om han dette er noe han faktisk kan noe om. Alle forsøk på å komme til med korrekt informasjon virker fånyttes på VG. Men, dette gir de jo liker-klikk........

Tusen takk for den gode jobben de gjer, og for at de tok raskt tak i denne saka. Eg håper mitt vesle bidrag på Facebook i dag også var med på å bidra med meir korrekt informasjon enn det VG og politiet får til.

• Felix The Cat

# 14. 12. des 2017 17:24
    Quidditch skrev 12.12.17 kl. 16:43
    Me får håpa dette betyr at Politiet har hatt ein runde med vaksenopplæring med journalisten, og at medisinene er der dei skal vera (i lomma på den som treng dei).

Det håper jeg også. Politiet beslaglegger ikke medisiner på den måten. Man tar de til side for å forsikre seg om at det er lovlige preparater med resept, siden politiet står ansvarlig ved all medisininntak av noen som er pågrepet. Uten en slik kontroll kan man nok forestille seg verre overskrifter fra varetektscellene.

Forøvrig er jeg enig i de som mener at hele VG-saken er nokså ekkel. Det minner mest om et gufs fra fortiden, med innbakt shaming av prostituerte og HIV-hysteri. Man hopper altså bukk over det faktum at han gikk på medisiner og kan ha et virusnivå på 0, men velger heller å krisemaksimere i riksdekkende medier.

Mange prostituerte er HIV-positive - det burde knapt være noen nyhetssak. Større verdi kan være i å informere om at det trolig ikke finnes mer "profesjonelle" og aktsomme HIV-positive enn de som jobber i akkurat den bransjen.

• Isbjørn

# 15. 12. des 2017 18:25
    Lord Lolindir skrev 12.12.17 kl. 16:20
    Det er lov å selge sex i Norge. Det er kjøpe sex som er forbudt. Mannen har dermed ikke gjort noe ulovlig, annet enn at han har oppholdt seg i Norge uten oppholdstillatelse.

Ordlyden i artikkelen viste til hvor ille dette var.
    Men virkeligheten ikke stort annerledes en andre prostituerte.

Det virker som att det er værre og mer problematisk når det er en mann i kvinneklær.

Nesten som om alle kvinnelige horer er smitte frie og engler.
    Måten politiet var sitert så viser/forsøker det å vise att det er samme holdning hos politiet. Noe jeg godt mulig kan tro det faktisk er.