Forum

2443

innlogget

41977

medlemmer

Norges største og beste møteplass for homofile, bifile og transpersoner!

Bli medlem gratis!

© GAYSIR AS
Om oss  • Personvern  • Annonsering
Tips oss: redaksjonen@gaysir.no
  • flaneur

Kunsten å fatte seg i korthet

9. des 2017 20:17 | Vist 1863 ganger. 4. desember 1656 skrev den franske matematikeren og filosofen Blaise Pascal følgende i et brev: Je n’ai fait celle-ci plus longue que parce que je n’ai pas eu le loisir de la faire plus courte.

For oss som ikke kan fransk: "Dette [brevet] ble lenger enn vanlig fordi jeg ikke hadde tid til å skrive kortere."

Hva er dine teknikker for å formidle budskapet kort og konsist? Pleier du å følge dem?

(Debatten er plassert i klagemuren fordi lange, intetsigende innlegg på forumet.)

• Taakefyrsten

# 1. 9. des 2017 20:22 Skjærer til beinet.
  • Trident

# 2. 9. des 2017 20:35 Verdenshistorien kan skrives på en A-4 side.

Prøver for min del å tenke ut et poeng og så komme med det i løpet noen korte centimetere. Som å kunne komme med meningsbærende innhold i en samtale i en heis mellom første og femte etasje.

De beste talerne er også gjerne kortfattet.

Det er mange misforståelser i retning av at volum kompenserer for innhold. En tidkrevende og slitsom feiloppfatning. Antagelig tenker nok noen også at de fremstår som smarte hvis de - her på forum som tilfeldig eksempel - skriver langt.

Eh...nei.

• Sykkelruffen

# 3. 9. des 2017 20:43
    vedlegg
  • greifyr88

# 4. 9. des 2017 20:47 Personlig gjør jeg motsatt.
    Mest mulig ord på å si minst mulig.
  • Isbjørn

# 5. 9. des 2017 20:50
    flaneur skrev 09.12.17 kl. 20:17

Hva er dine teknikker for å formidle budskapet kort og konsist? Pleier du å følge dem?

Har ingen teknikk.
    Nei, følger dem som regel ikke.

• Anca

# 6. 9. des 2017 21:35
    flaneur skrev 09.12.17 kl. 20:17

Tenker først over nøyaktig hva jeg vil formidle. Deretter koker jeg hvert punkt ned til et avsnitt eller to.

Passer på avsnittene ikke blir for lange. Erfaringsmessig funker det bra med to til fem setninger per avsnitt. Det gir leseren litt pusterom, uten å gå på bekostning av substans.

Til slutt finpusser jeg språket, hvis jeg har tid og ork (skjønt, har en stygg uvane med å trykke på "post svar" før dette trinnet, slik at innlegget må redigeres i ettertid).

• SuddenlySeymour

# 7. 9. des 2017 21:39 Like greit å komme til poenget med én gang. Leser aldri veldig lange innlegg.
  • Anca

# 8. 9. des 2017 21:41 (red. kl. 21:46)
    Trident skrev 09.12.17 kl. 20:35
    Det er mange misforståelser i retning av at volum kompenserer for innhold. En tidkrevende og slitsom feiloppfatning. Antagelig tenker nok noen også at de fremstår som smarte hvis de - her på forum som tilfeldig eksempel - skriver langt.

Eh...nei.

Jeg gir skolevesenet skylden for denne feilslutningen. Alle disse stilene man må skrive på ungdomskolen og videregående, og lærere som insisterer på at de skal ha en viss lengde. Bleh!

Hjelper heller ikke at mange av disse elevene går videre til humaniora pg samfunnsvitenskap, hvor en del av pensum er intetsigende, ugjennomtrengelig ræl. (Mistenker at det er her de plukker opp "ugjenomtrengelig betyr smart"-feilslutningen).

• Sacha_

# 9. 9. des 2017 22:53 Leve og la leve. Hvis man ikke orker å lese lange innlegg er man vel ikke forpliktet til det.
  • # 10. 9. des 2017 23:42
    Dette innlegget er fjernet. Moderatorgrunn: . Uthenging av bruker
  • # 11. 9. des 2017 23:48
    Dette innlegget er fjernet. Moderatorgrunn: Siterer slettet innlegg.
  • aleks8888no

# 12. 9. des 2017 23:48 Da har man tre valg da.

Ja

Tja

Nei

Stort kortere kan det vel ikke bli.

• 73WR

# 13. 10. des 2017 02:35 "Hva er dine teknikker for å formidle budskapet kort og konsist? Pleier du å følge dem?"

Teknikken for å formidle et budskap kort og konsist er å formulere teksten kort og konsist.

Dersom man ønsker å fremme budskapet kort og konsist pleier man å følge denne teknikken.

• flaneur

# 14. 11. des 2017 09:28 Jeg ser enkelte har begynt å angi i prosent hvor stor del av innlegget som formidler budskapet. Kanskje man heller skulle tatt seg tid til å skrelle vekk daukjøttet i stedet for å anslå dets størrelse? Forsøk på å kamuflere hvor lite man har å si bak en mur av ord fungerer ikke som annet enn vaksine mot å bli lest.
  • EnSak

# 15. 11. des 2017 10:53
    flaneur skrev 11.12.17 kl. 09:28
    Jeg ser enkelte har begynt å angi i prosent hvor stor del av innlegget som formidler budskapet. Kanskje man heller skulle tatt seg tid til å skrelle vekk daukjøttet i stedet for å anslå dets størrelse? Forsøk på å kamuflere hvor lite man har å si bak en mur av ord fungerer ikke som annet enn vaksine mot å bli lest.

Eller kanskje det er prosenten i forhold til tidligere normalposter, og vedkommende ønsker å vise at hen/hun/han faktisk tar hensyn til innspill fra andre som høstet mange tomler på kritikken?

Men hvis det å ta hensyn også høster kritikk så er det ikke sikkert de blir like motivert å fortsette.

(15%)