Forum

2691

innlogget

41344

medlemmer

Norges største og beste møteplass for homofile, bifile og transpersoner!

Bli medlem gratis!

© GAYSIR AS
Om oss  • Personvern  • Annonsering
Tips oss: redaksjonen@gaysir.no
  • Toffin

Julemat som legger år til din alder.

2. des 2017 20:29 | Vist 2223 ganger. Julens matvaner og guilty pleasures på brødskiva er temmelig avslørende.

Selv elsker jeg tradisjonell julekake med rosiner og sukat og med sildesalat som pålegg.
    Altså en favoritt som offisielt plasserer en stakkars jævel blant de avfeldige og redningsløst fortapte.

Hvilke julematfavoritter har du?
    Vil noen av dem legge flere 10-år til alderen din?
    Gjør påleggsfavoritten din deg til en 80-årig 25-åring,
    eller elsker du julekrydret tapasbuffet og fremstår med matvaner som en 25-årig noen og 60-åring?

vedlegg
  • Badeengelen

# 1. 2. des 2017 21:02 julekake med meierismør og brunost er en av mine favoritter som kaffemat. Det er vel en "kaloritanks", men det er jo bare snakk om noe jeg spiser noen dager i forbindelse med jul. Så jeg må innrømme at jeg lar det stå til de få dagene. Tradisjonelt julepålegg som sylte, rull av lam,okse og svin spiser jeg og. I tillegg er det for meg en stor nytelse å spise en venns hjemmelagde sildesalat med både kremfløte og majones.

Om jeg vil leve kortere av den grunn vet jeg lite om.

• Lord Lolindir

# 2. 2. des 2017 21:30 Ingenting slår juleribba til mor.
  • Dænny

# 3. 2. des 2017 21:34 Noe av det jeg absolutt må ha i løpet av julen er tomatsild, sennepsild eller peppersild med egg på dansk rugbrød. Lille julaften er det alltid lefse med medisterkake og medisterpølse med grov sennep til middag.
  • Snabelsatan

# 4. 2. des 2017 21:38
    Toffin skrev 02.12.17 kl. 20:29
    Julens matvaner og guilty pleasures på brødskiva er temmelig avslørende.

Selv elsker jeg tradisjonell julekake med rosiner og sukat og med sildesalat som pålegg.
    Altså en favoritt som offisielt plasserer en stakkars jævel blant de avfeldige og redningsløst fortapte.

Hvilke julematfavoritter har du?
    Vil noen av dem legge flere 10-år til alderen din?
    Gjør påleggsfavoritten din deg til en 80-årig 25-åring,
    eller elsker du julekrydret tapasbuffet og fremstår med matvaner som en 25-årig noen og 60-åring?

Fersk julekake er jeg med på, men ikke med rosiner. Og ihvertfall ikke sukat... grøss! Alt med sild er «no go». Om det har med alderen min å gjøre vet jeg ikke... Er igrunn ikke spesielt kresen.

Nystekt bagette med skinkestek og hjemmelaget surkål er det jeg overlever på i jula. Blir aldri lei!😋🤗

• YouNeverKnow

# 5. 2. des 2017 21:38
    Lord Lolindir skrev 02.12.17 kl. 21:30
    Ingenting slår juleribba til mor.

Helt sant det ja..synd min mor er død..men æ fixe det læll
  • Vaelen

# 6. 2. des 2017 21:42 Alt ved det hørtes mildt sagt motbydelig ut, men smaken er som kjent som baken.

Det er ingen spesielle frokost- eller lunsjretter jeg må ha i jula, men til middag det være skinkestek og medisterkaker med poteter og brun saus. Ikke surkål. Ikke tyttebær.

• Toffin

# 7. 2. des 2017 22:04 I de seneste årene har jeg endret selve julemiddagen til mer sunne alternativer enn pinnekjøtt eller ribbe.
    Pinnekjøtt spiser jeg uansett ikke, ikke noe fårekjøtt lengre. Selv ikke svineribbe er favorittmaten.
    I fjor spiste jeg ytrefilet av hjort med alskens vilttilbehør. Året før var det fersk juletorsk.
    I år får jeg servert røkt pinnekjøtt av hjort på julaften. Det har jeg spist før også og det er virkelig snadder.

Jeg skal ha venner på julemiddag i romjula, og da blir det edelgrisribbe (lavt fettinnhold, men vakkert marmorert kjøtt), grove kjøttkaker av elg, grove, røkte pølser og hjemmelaget surkål.

• oddmtk

# 8. 2. des 2017 22:17 (red. kl. 22:21) Skal ærlig talt innrømme at jeg liker julefrokosten 1. juledag bedre enn selve julemiddagen (ribbe og surkål).
    Kokt tunge, sennepsmarinert skinke og formost er blant favorittene som står på menyen og som er tradisjon hjemme hos oss. Også blir det heller ikke jul for meg uten kromkaker, hjemmelagede smultringer og delfiakake. Det er vel generelt ganske tradisjonelt.

Det er vel neppe noe av det som "senker" alderen min i særlig grad tror jeg :-)

• cristo123

# 9. 2. des 2017 22:44 Pinnakjøt. Kålrotstappe. Sauehove
    Med masse fett på.
    Stappe innpå med kaker etter midagen.
    Slappe av på sofaen og bevege seg minst mulig
    Trimminga kan naboen drive med. Behagligee og kjøre bil :-)
    Viktig og kose seg i jula
  • grosin

# 10. 2. des 2017 23:08 Etter hvert som nesten alt av mat som tidligere var forbundet med julen er tilgjengelig hele året (de endrer kun emballasjen til å være juledekorert), er det svært få retter som er noe jeg ha i julen.
    Unntaket er møljebrød som kommer på markedet når det nærmer seg jul, og som forsvinner i løpet av Januar.
    Mølje (ikke nordnorsk basert på torsk), er en rett jeg prøver å få med meg en gang i løpet av julen.
    Tidligere var retten fast brunch på julaften formiddag.
  • A Coral Room

# 11. 2. des 2017 23:14 Jeg har kuttet ut typisk julemat. Og jeg får regelrett brekninger av pinnekjøtt.
  • Zitronenfalter

# 12. 2. des 2017 23:29 Da må det bli saftig vørterbrød/julebrød med brunost, mandariner og eplevalnøttsyltetøy på + et stort glass med iskald melk til. Sikkert ikke så sunt, men sikkert ikke det mest usunne å spise heller, også blir det jo bare en gang i året. Kjøttpålegg spiser jeg ikke, bortsett ifra rømmesild, karrisild som jeg også spiser ellers i året. Gleder meg til vørterbrød/julebrødet da.😋
  • Semper_Fidelis

# 13. 2. des 2017 23:49 Jeg lager hvert år sylte og lammerull det er jo kanskje litt gammeldags ....
  • Aladdin

# 14. 3. des 2017 01:33 (red. kl. 01:34) Hjemmelaget juleskinke med sennep som pålegg! :D .. Ribbe (ikke norsk), rødbeter, sylteagurk, surkål, og tyttebærsyltetøy til middag.
  • gre18cce

# 15. 3. des 2017 02:32 når det laker til midnatt i jula så må jeg bare ta frem god hjemmelaget lefse og putte noen biter av ribba som er igjen inni den :-)