Forum

591

innlogget

41989

medlemmer

Norges største og beste møteplass for homofile, bifile og transpersoner!

Bli medlem gratis!

© GAYSIR AS
Om oss  • Personvern  • Annonsering
Tips oss: redaksjonen@gaysir.no
  • Polymnia

Bildeverifikasjon mot fake profiler?

13. nov 2017 16:42 (red. kl. 16:48) | Vist 1050 ganger. Er det mulig å få implementert et system på gaysir der man kan f.eks sende inn et bilde av trynet sitt (som matcher profilbildet), der man holder på en lapp med brukernavnet sitt, dagens dato elns, for å kunne bekrefte på profilen sin at man faktisk er den en fremstår som?

Det kryr nemlig av falske profiler her inne: folk som stjeler andres bilde på facebook eller lignende, bruker dem som sitt eget profilbilde og utgir seg for å være noen dem ikke er. Sannsynligvis enten for å "sexte" med folk, eller prøve å få lurt til seg nakenbilder elns.

Skjønner at ikke alle ville benytta seg av et sånt opplegg, spesielt her inne, men jeg vet ikke, kanskje det kunne gjort en liten forskjell? Det finnes vel ikke andre måter å "bekjempe" sånne greier på

• flaneur

# 1. 13. nov 2017 18:44 (red. kl. 18:44) Falsk trygghet. Det finnes vel ikke noe system på denne siden av Bank-ID som bekrefter identitet, og det å knytte bilde mot det reelle, fysiske utseendet kan vanskelig kvalitetssikres uten fysisk fremmøte.

Man står vel igjen med at de som oppdager ulovlig bildebruk må rapportere det.

• Danie1

# 2. 13. nov 2017 18:48 Tror Surge bruker noe lignende for at man skal få en ✅ ved siden av navnet sitt. 🤔
  • B82

# 3. 13. nov 2017 19:19 (red. kl. 19:19) Har også bemerket endel nye profiler, gjerne ifra Island som sender en lang kjedemelding om hvor utrolig flott jeg er for så å ha en link i bunnen hvor personen kan kontaktes. :D Klikker aldri på sånt men er nok fort gjort.
  • Polymnia

# 4. 13. nov 2017 20:39 (red. kl. 20:49)
    flaneur skrev 13.11.17 kl. 18:44
    Falsk trygghet. Det finnes vel ikke noe system på denne siden av Bank-ID som bekrefter identitet, og det å knytte bilde mot det reelle, fysiske utseendet kan vanskelig kvalitetssikres uten fysisk fremmøte.

Man står vel igjen med at de som oppdager ulovlig bildebruk må rapportere det.

Helt sikkert er det jo ikke, men det vil jo gjøre det mye vanskeligere. I dag kan jo i praksis hvem som helst søke opp en random profil på facebook, laste ned profilbildene dems, og laste dem opp her på gaysir for bruk it sitt nye "persona" - da på tvers av kjønn, og uavhengig av alder. Hvis de plutselig må finne noen de ligner så mye på at de kan forveksles med hverandre forsvinner jo mye av poenget med å opprette en falsk profil i utgangspunktet

Ang. rapportering så funker det jo dårlig så lenge de bare nekter for at de ikke er den de fremstår som

• Zolex

# 5. 13. nov 2017 22:21 (red. kl. 22:22)
    Polymnia skrev 13.11.17 kl. 20:39
    I dag kan jo i praksis hvem som helst søke opp en random profil på facebook, laste ned profilbildene dems, og laste dem opp her på gaysir for bruk it sitt nye "persona" - da på tvers av kjønn, og uavhengig av alder. Hvis de plutselig må finne noen de ligner så mye på at de kan forveksles med hverandre forsvinner jo mye av poenget med å opprette en falsk profil i utgangspunktet
    Slik ville det også vært med et tilbud du etterspør i startinnlegget. Hva med de som ikke ønsker å benytte seg av verifiseringstilbudet? Om noe slik dukker opp vil det være personer som velger å ikke få kontoen bildeverifisert, og da vil de som bruker bilder av andre kunne fortsette med det frem til de blir fersket og kontoene sperret. Skulle det være slik at kun verifiserte brukere kan skrive meldinger til hverandre vil det gjøre det mye vanskeligere for de som fortsatt er i skapet, fordi de da ikke vil ha mulighet til å kommunisere med de som har valgt å få kontoen verifisert. ...

Tanken er god, men jeg tror det blir svært mye jobb for teamet bak Gaysir i forhold til hva man får ut av det.

• idefix

# 6. 13. nov 2017 23:15 de kunne jo også gjøre som andre sider å ta betalt for medlemskap. men da ville nok enda flere blitt borte enn de man ikke ønsker å ha som medlem
  • Zolex

# 7. 13. nov 2017 23:24
    idefix skrev 13.11.17 kl. 23:15
    de kunne jo også gjøre som andre sider å ta betalt for medlemskap. men da ville nok enda flere blitt borte enn de man ikke ønsker å ha som medlem
    Man har jo mulighet til å ha plussmedlemskap i dag, og det ser jo ut til å være en grei løsning!
  • idefix

# 8. 13. nov 2017 23:27
    Zolex skrev 13.11.17 kl. 23:24
    Man har jo mulighet til å ha plussmedlemskap i dag, og det ser jo ut til å være en grei løsning!

men det utelukker ikke Blåmann og andre fakeprofiler. noen steder må man betale for å sende med til andre
  • Polymnia

# 9. 13. nov 2017 23:28
    Zolex skrev 13.11.17 kl. 22:21
    Slik ville det også vært med et tilbud du etterspør i startinnlegget. Hva med de som ikke ønsker å benytte seg av verifiseringstilbudet? Om noe slik dukker opp vil det være personer som velger å ikke få kontoen bildeverifisert, og da vil de som bruker bilder av andre kunne fortsette med det frem til de blir fersket og kontoene sperret. Skulle det være slik at kun verifiserte brukere kan skrive meldinger til hverandre vil det gjøre det mye vanskeligere for de som fortsatt er i skapet, fordi de da ikke vil ha mulighet til å kommunisere med de som har valgt å få kontoen verifisert. ...

Tanken er god, men jeg tror det blir svært mye jobb for teamet bak Gaysir i forhold til hva man får ut av det.

Poenget er jo å tilby muligheten til å kunne vise at du er den du fremstår som på en enkel måte, ikke å lage et bombesikkert system som filtrerer ut hver fake profil. Selvsagt vil det jo fortsatt finnes fake profiler, men når en tilbyr folk muligheten til å kunne bevise - innen for rimelighetens grenser - at en er den en sier en er, så vil jeg tro at terskelen for å bli lurt av en person som utgir seg for å være noen andre blir høyere.

Jeg tenker kanskje det ville blitt utbredt nok og fungert fint nokså "automatisk". I den forstand at folk blir skeptiske på de som ikke er verifiserte, og da vil de som ikke har gått igjennom den prosessen ta seg bryet for å bli tatt på alvor, og til slutt gjenstår de som ikke kan fordi de kan ikke produsere et lignende bilde. Det er sikkert ønsketenking da, men ikke umulig. Blåmannverden og folk med kropp som profilbilde vil jo fortsatt eksistere - og det er jo både okei og en helt annen greie.

• Lord Lolindir

# 10. 13. nov 2017 23:29
    idefix skrev 13.11.17 kl. 23:27
    men det utelukker ikke Blåmann og andre fakeprofiler. noen steder må man betale for å sende med til andre

Skeiv.no tok betalt for å åpne mottatte meldinger. Sånn vil vi ikke ha det på Gaysir. Da vil jeg heller deale med falske profiler.
  • idefix

# 11. 13. nov 2017 23:36
    Lord Lolindir skrev 13.11.17 kl. 23:29
    Skeiv.no tok betalt for å åpne mottatte meldinger. Sånn vil vi ikke ha det på Gaysir. Da vil jeg heller deale med falske profiler.

enig
  • Iv4r

# 12. 13. nov 2017 23:40 Støtter dette i utgangspunktet. Det er en del profiler her inne som oser falsk.

Så er det jo også greit at noen ønsker å være anonyme, enten fordi de ikke er ute av skapet eller fordi de søker – helt lovlige og harmløse, formoder jeg – ting som de likevel ikke vil bli identifisert med av Olga eller Rolf i nabohuset, som kanskje også er her. Men da er de jo profilen anonym, og gir ikke inntrykk av å være en bestemt person.

Er dog redd for at det vil være ganske ressurskrevende for Gaysir om alle nye må gjennom en sånn prosess. En god idé kan være å få en egen type bekreftet profil. Jeg tror imidlertid det er et tilbud som kun vil ha apell til oss som mer enn gjerne står for hvem vi er, og som ikke er her for å snuske ut bilder av andre.

• Zolex

# 13. 13. nov 2017 23:40
    Polymnia skrev 13.11.17 kl. 23:28
    Poenget er jo å tilby muligheten til å kunne vise at du er den du fremstår som på en enkel måte, ikke å lage et bombesikkert system som filtrerer ut hver fake profil. Selvsagt vil det jo fortsatt finnes fake profiler, men når en tilbyr folk muligheten til å kunne bevise - innen for rimelighetens grenser - at en er den en sier en er, så vil jeg tro at terskelen for å bli lurt av en person som utgir seg for å være noen andre blir høyere.

Jeg tenker kanskje det ville blitt utbredt nok og fungert fint nokså "automatisk". I den forstand at folk blir skeptiske på de som ikke er verifiserte, og da vil de som ikke har gått igjennom den prosessen ta seg bryet for å bli tatt på alvor, og til slutt gjenstår de som ikke kan fordi de kan ikke produsere et lignende bilde. Det er sikkert ønsketenking da, men ikke umulig. Blåmannverden og folk med kropp som profilbilde vil jo fortsatt eksistere - og det er jo både okei og en helt annen greie.

Igjen, tanken er god, men jeg tror dette er mye strev for lite belønning. Det vil jo føre til at enkelte som tar seg bryet med å få profilen verifisert ikke ønsker å ta sjansen på å snakke med de som ikke har gjort det, og hvis man da er i skapet eller av andre årsaker ikke ønsker å få profilen verifisert blir distansen mellom en selv og potensielle venner og partnere desto lenger. Jeg har ingen problemer med å se hvor du kommer fra og hva du ønsker med et slikt tilbud, men etter å ha sett hvordan dette fungerer i praksis på andre tjenester er ikke dette noe jeg ønsker skal komme her, da vil jeg heller håndtere falske profiler.
  • aleks8888no

# 14. 13. nov 2017 23:44 Dette har vært tatt opp før, og sist gang sa GS nei
  • idefix

# 15. 13. nov 2017 23:57
    aleks8888no skrev 13.11.17 kl. 23:44
    Dette har vært tatt opp før, og sist gang sa GS nei

og det kommer til å dukke opp som problem igjen. på lik linje med dei andre faste postane