Forum

624

innlogget

41994

medlemmer

Norges største og beste møteplass for homofile, bifile og transpersoner!

Bli medlem gratis!

© GAYSIR AS
Om oss  • Personvern  • Annonsering
Tips oss: redaksjonen@gaysir.no
  • Enfant terrible

Skjoler

11. nov 2017 12:12 | Vist 1717 ganger. Jeg er opptatt av språk. At jeg snakker et nærmest riksmål (om det finnes) skal det heller ikke være tvil om. Det er min dialekt uten å være en dialekt.

Problemet jeg har er ulyder som skjole, skjino osv. Neste skritt er jo "hvilket skjønn er du?" Grammatikk er også helt på tur om dagen. Opplagt for meg å si "Jeg ga ham en presang." Ikke "Jeg ga han en presang!

Nå har det vel seg så, at jeg heller ville ha gitt ham alt annet enn presang.

Kom opp med eksempler på dårlig norsk som selv nordmenn bommer på.

• Enfant terrible

# 1. 11. nov 2017 12:13
    Enfant terrible skrev 11.11.17 kl. 12:12
    Jeg er opptatt av språk. At jeg snakker et nærmest riksmål (om det finnes) skal det heller ikke være tvil om. Det er min dialekt uten å være en dialekt.

Problemet jeg har er ulyder som skjole, skjino osv. Neste skritt er jo "hvilket skjønn er du?" Grammatikk er også helt på tur om dagen. Opplagt for meg å si "Jeg ga ham en presang." Ikke "Jeg ga han en presang!

Nå har det vel seg så, at jeg heller ville ha gitt ham alt annet enn presang. Jeg har andre ting å by på.

• pluto

# 2. 11. nov 2017 12:13 Ja, skjoler og sykkelskjeden
  • flaneur

# 3. 11. nov 2017 12:17 Talespråket er ikke normert. Det er utelukkende positivt med et kreativt språk under stadig utvikling, selv om det medfører at enkelte sliter med å henge med.
  • vegar

# 4. 11. nov 2017 12:18 Forskjellen på et og ett er det nesten ingen som ser. Mange bruker ett når de mener et.

• Vaelen

# 5. 11. nov 2017 12:18 Alle som bruker uttrykket «i forhold til» feil. Det skal brukes for å sammenligne to ting.

Hva tenker du vi bør gjøre i forhold til mat i kveld?
    I forhold til de reglene som er satt...
    Jeg har noen spørsmål i forhold til temaet

The list goes on. Stop it.

Hva tenker du vi bør gjøre sammenlignet med mat i kveld?
    Sammenlignet med de reglene som er satt...
    Jeg har noen spørsmål sammenlignet med temaet.

Det gir ingen mening!

• Henrik3

# 6. 11. nov 2017 12:19 Før var det stor forskjell på ennå og enda, men i dag er visst forskjellene borte og begge kan brukes om hverandre.
  • Orest_

# 7. 11. nov 2017 12:19 Skjeder meg!

Skal vi ha skjøttkaker til middag i dag? Etterpå kan vi jo gå på skjino..

• AlfJ

# 8. 11. nov 2017 12:27 Å dra alle under en kam...
  • snickers

# 9. 11. nov 2017 12:30 Orddelingsfeil og forskjellen mellom å/og
  • duppedings

# 10. 11. nov 2017 12:32
    Jeg er opptatt av språk. At jeg snakker et nærmest riksmål (om det finnes) skal det heller ikke være tvil om. Det er min dialekt uten å være en dialekt.

Nå har det vel seg så, at jeg heller ville ha gitt ham alt annet enn presang.

Folk som siterer seg selv :P

• Sonney

# 11. 11. nov 2017 12:36 Er fint å ha skjede rundt halsen
  • Vaelen

# 12. 11. nov 2017 12:37 (red. kl. 12:38)
    snickers98 skrev 11.11.17 kl. 12:30
    Orddelingsfeil og forskjellen mellom å/og

Eller særskrivingsfeil, som det heter. Jeg regner med at du mente når folk skriver f. eks. bløt kake i stedet for bløtkake.

Orddelingsfeil kan faktisk være like irriterende, men det er noe annet :P

• UNIQLO

# 13. 11. nov 2017 12:44

Gratulerer med å ha blitt godt voksen. Verden rundt deg forandrer seg, og du har tid og minne til å tenke på alt som var bedre før.........
  • snickers

# 14. 11. nov 2017 12:46
    Vaelen skrev 11.11.17 kl. 12:37
    Eller særskrivingsfeil, som det heter. Jeg regner med at du mente når folk skriver f. eks. bløt kake i stedet for bløtkake.

Orddelingsfeil kan faktisk være like irriterende, men det er noe annet :P

Hehe ja:p Meinte egentlig særskrivingsfeil, but you got my point:) D verste e at avisene pleier som regel å ha slike feil.

• Bivilhaekstra

# 15. 11. nov 2017 12:52 Takk! Her tror jeg jeg har bommet mye. Ikke vært klar over riktig betydning. Nå blir det fokus!

Vaelen skrev 11.11.17 kl. 12:18
    Alle som bruker uttrykket «i forhold til» feil. Det skal brukes for å sammenligne to ting.

Hva tenker du vi bør gjøre i forhold til mat i kveld?
    I forhold til de reglene som er satt...
    Jeg har noen spørsmål i forhold til temaet

The list goes on. Stop it.

Hva tenker du vi bør gjøre sammenlignet med mat i kveld?
    Sammenlignet med de reglene som er satt...
    Jeg har noen spørsmål sammenlignet med temaet.

Det gir ingen mening!