Forum

568

innlogget

42547

medlemmer

Norges største og beste møteplass for homofile, bifile og transpersoner!

Bli medlem gratis!

© GAYSIR AS
Om oss  • Personvern  • Annonsering
Tips oss: redaksjonen@gaysir.no
  • Splittet

Kollektivtilbud i Norge

10. okt 2017 05:58 (red. kl. 06:02) | Vist 1149 ganger. Nå kommer jeg med en rekke spørsmål, men la gå. Svar om du ønsker det. 1. Hvor holder du til? I en storby, en mindre by eller på landet? 2. Hvor fornøyd er du med kollektivtilbudet der du bor på en skala fra 1-10? 3. Benytter du deg jevnlig av toget, trikken og/eller bussen? 4. Hvordan står det til med gang- og sykkelveier der du bor? 5. Hvilke tiltak og endringer ønsker du skal skje i løpet av de fire neste årene? Har du noen konkrete oppfordringer til lokalpolitikere, stortinget og/eller regjeringen? 6. Og er du for eller mot å innføre lyntog her i Norge?

Her har du mine tanker og meninger om emnet: Her hvor jeg bor koster det kun 20 kr for å ta bussen, og det er jeg meget fornøyd med, så min oppfordring til lokalpolitikerne er å ikke øke prisen og vektlegge ettertraktede kampanjer som gjør det lettere og billigere for folk flest å benytte seg av tilbudet. Vi hadde en kampanje på rundt 1 år - hvis ikke lengre, og da kostet det kun 10 kr for å ta bussen og det førte til at flere tok bussen. Jeg har snakket med flere som tar bussen her hvor jeg bor og de er godt fornøyde med at tilbudet er overkommelig og billig. De påpeker at de ikke hadde tatt bussen i så stor grad dersom billetten hadde kostet 30+ kroner. I 2018 så skal det bygges en 3 km lang gang- og sykkelsti her hvor jeg bor, og den skal gå fra byen til utkanten av byen. Det blir bra.

Alt i alt er jeg fornøyd med tilbudet som finnes her hvor jeg bor, og gir en score på 7 poeng. Vi har noe å strekke oss etter: f.eks billigere togbilletter og utbygging av dobbeltspor hos togbanen. Det er ikke mye problem med forsinkelser og lange ventepauser og stopper langs togbanen, så det er bra.

Ellers vil jeg påpeke at jeg er mot utbygging av lyntog her i Norge av flere grunner. Landskapet og infrastrukturen i Norge egner seg ikke til det, behovet er ikke stort nok (rundt 5 millioner innbyggere er ikke all verden!) og altfor høy fart er skadelig og kan føre til ulykker og det som hører med - hvilket ikke er ønskelig. Også har du det faktum at dersom vi først skal satse på lyntog her til lands, så må vi sikre beitedyrenes trygghet og det er ikke sikkert at det vil gå i praksis. Det er også slik at dersom lyntoget generelt sett går veldig fort, så vil det følgelig bruke lang tid på å bremse ned og senke farten. Det kan gi uheldige utslag og farlige situasjoner. Ang. Nordlandsbanen: Det er vanvittig mange fjell, tunneler og kronglete veier å ta i betraktning. Utbygging og lyntog lønner seg ikke. Prioriter vedlikehold av det eksisterende tilbudet. Lyntog egner seg i land med flat infrastruktur. Land som f.eks ikke har en masse fjelllandskap.Tyskland, Nederland og Danmark er gode europeiske eksempler.

• Isbjørn

# 1. 10. okt 2017 16:50 (red. kl. 16:52) 1. Hvor holder du til? I en storby, en mindre by eller på landet?

Utkanten av mindre by

2. Hvor fornøyd er du med kollektivtilbudet der du bor på en skala fra 1-10? 3. Benytter du deg jevnlig av toget, trikken og/eller bussen?

45 + minutter og gå til tog stasjon
    Det går en buss 4 ganger om dagen her. Men den går ikke tidlig nok til at jeg kan ta den for å rekke jobben.
    Men om jeg er heldig kan jeg rekke siste bussen på vei hjem fra jobb.

Så nei jeg bruker ytterst lite kollektivt her.
    Selv kona som ikke har lappen og jobber i byen dropper kollektivt. Selv om det blir langt og gå til gå fra jobb. Men siden det i praksis ikke går buss så har en jo ikke noe valg

4. Hvordan står det til med gang- og sykkelveier der du bor?

Det er nylig laget fin opplyst gang og sykkelvei helt inn til byen

5. Hvilke tiltak og endringer ønsker du skal skje i løpet av de fire neste årene? Har du noen konkrete oppfordringer til lokalpolitikere, stortinget og/eller regjeringen?

Utvide by bussens runde slik att den dekker hele området så flere kan benytte det busstilbudet.
    Priser virker ok, mener det er rund 600 kr for mnd kort, og det gjelder vel hele fylket.

6. Og er du for eller mot å innføre lyntog her i Norge?

Det må da virkelig bli lyntog, hjelper ikke om det stopper på hver eneste minste file plass.
    Men kan være godt alternativt til fly for mange, spesielt om strømmen til det er grønn kraft. (Men selv strøm fra moderne kullkraft er vel bedre en fly?)

Men på en annen side bør vi kanskje utvide togtilbud nordover først? Eller kanskje kombinere utbyggingen med tog nordover.

• Lord Lolindir

# 2. 10. okt 2017 17:16 Bor på bygda. Ingen annen kollektivtrafikk enn skolebussen. Skolefri = ingen buss. Smal vei, ingen fortau eller sykkelstier.
  • Lord Lolindir

# 3. 10. okt 2017 17:20 Er for lyntog mellom byene i Norge, men også viktig at det blir satt igang utbedring og elektrifisering av Nordlandsbanen og Meråkerbanen over til Sverige.
  • idefix

# 4. 10. okt 2017 17:55
    Lord Lolindir skrev 10.10.17 kl. 17:20
    Er for lyntog mellom byene i Norge, men også viktig at det blir satt igang utbedring og elektrifisering av Nordlandsbanen og Meråkerbanen over til Sverige.

Meråkerbanen er de vel igang med allerde evt om oppstart om ikke lenge. Samt strekningen fra Trondheim til Stjørdal
  • Luneva

# 5. 10. okt 2017 18:07 1. Hvor holder du til?
    -Sørlandet, i en mindre by/bygd

2. Hvor fornøyd er du med kollektivtilbudet der du bor på en skala fra 1-10?
    -Her eg bor går det jevnligt med buss til nærmerste "større" by. Men utenom det går det ikke busser til andre steder, Men har og tog som kjøre forbi.
    Ellers så veit eg det er mange steder på sørlandet som har dårligt med buss (noen steder går det bare 2 busser på en lørdag). Og prisene på voksen månedkort er veldi mye forskjell fra dei som er ung voksen 29 år på 520kr og dei som er 30 og opp må spytte ut 1700 kr bare pga av alder?.

3. Benytter du deg jevnlig av toget, trikken og/eller bussen?
    -yup, kan ikke kjøre bil, så er veldi avhengig av offisiel transport. Som er kjipt hvis eg måtte flytte i fremtiden, siden det er mange plasser der eg kan ikke bo pga dårlig transport.

-Er en sykkelvei her. har ikke brukt sykkel mye da siden eg går mer.

5. Hvilke tiltak og endringer ønsker du skal skje i løpet av de fire neste årene? Har du noen konkrete oppfordringer til lokalpolitikere, stortinget og/eller regjeringen?
    -Hadde vært greit å kunne bruke buss månedkort på toget og (som kjøre innenfor området busskortet er for). Og hadde ikke hatt imot med litt bedre nattbuss/natttog muligheter når man er ute på byen eller fester i helgene.

6. Og er du for eller mot å innføre lyntog her i Norge?
    -Ikke noe tema eg har lest meg så mye til, så tror eg er nøytral der akkurat nå.

• Flyfilosofen

# 6. 10. okt 2017 18:13 (red. kl. 18:15)
    Lord Lolindir skrev 10.10.17 kl. 17:20
    Er for lyntog mellom byene i Norge, men også viktig at det blir satt igang utbedring og elektrifisering av Nordlandsbanen og Meråkerbanen over til Sverige.

Helt uenig i at det bør bygges lyntog. Dette ble utredet under den rødgrønne regjeringen, da utredningen viste at kostnadene for lyntog fra Oslo til Bergen, Trondheim og Stavanger beløpet seg til svimlende 900 milliarder kroner. Dette er skremmende nær et helt statsbudsjett, uten å ta forbehold om at budsjettene for slike milliardprosjekter som regel sprekker, noen ganger svært stygt. Og hele regningen for dette må norske skattebetalere ta.

Jeg kan ikke se hvilken nytteverdi lyntog har for Norge, som kan rettferdiggjøre de astronomiske kostnadene. Bare utslippene ved realisering av dette galskapsprosjektet vil være så høye at innen eventuelle "miljøgevinster" av lyntogene kompenserer for dem så vil det ikke overrasket meg om luftfarten har blitt karbonnøytral.

• idefix

# 7. 10. okt 2017 18:42 1. Hvor holder du til? I en storby, en mindre by eller på landet?
    småby ikke langt unna en storby, kalle Oslo
    2. Hvor fornøyd er du med kollektivtilbudet der du bor på en skala fra 1-10? Vi har et meget bra busstilbud, også utenom rushtid. 30 min avgi stort sett hele driftsdøgnet. Ned til 5 min intervall i værste rushtid. Ca 45 min inn til Oslo med lokalbuss
    3. Benytter du deg jevnlig av toget, trikken og/eller bussen?
    Ikke ofte nok, grunnet TusenFryd og stresset med overfylte eller forsinkede busser i sommer halvåret
    Lokalt er det ganske så greit, men skal ikke så langt unna før det er mangelvare
    5. Hvilke tiltak og endringer ønsker du skal skje i løpet av de fire neste årene?
    1. buss til Oslo og på tvers retning Ski hele døgnet. 2. flere gang/sykkelveier. 3. Gjerne buss til andre siden av Oslofjorden med minst 1t intervall alle dager.Har du noen konkrete oppfordringer til lokalpolitikere, stortinget og/eller regjeringen? Bygg ut tog, trikk, t-bane og buss
    6. Og er du for eller mot å innføre lyntog her i Norge?Er for lyntog mellom de store byer og ikke minst "lyngodstog"
  • Flyfilosofen

# 8. 10. okt 2017 18:42
    Isbjørn skrev 10.10.17 kl. 16:50

Men på en annen side bør vi kanskje utvide togtilbud nordover først? Eller kanskje kombinere utbyggingen med tog nordover.

Bygge tog nordover? Den 726 km lange strekningen mellom Trondheim og Bodø (Nordlandsbanen) er enda ikke blitt elektrifisert. Det er bare to passasjertog i hver retning som kjører hele strekningen per døgn. Og denne banen skal man liksom utvide fra Fauske til Tromsø, eventuelt helt til Kirkenes? Galskap! Tog egner seg godt til å transportere mange mennesker over forholdsvis korte strekninger, men er et transportmiddel som egner seg dårlig til å frakte svært få mennesker over store avstander.

• idefix

# 9. 10. okt 2017 18:48
    Flyfilosofen skrev 10.10.17 kl. 18:42
    Bygge tog nordover? Den 726 km lange strekningen mellom Trondheim og Bodø (Nordlandsbanen) er enda ikke blitt elektrifisert. Det er bare to passasjertog i hver retning som kjører hele strekningen per døgn. Og denne banen skal man liksom utvide fra Fauske til Tromsø, eventuelt helt til Kirkenes? Galskap! Tog egner seg godt til å transportere mange mennesker over forholdsvis korte strekninger, men er et transportmiddel som egner seg dårlig til å frakte svært få mennesker over store avstander.

mere gods over på tog og båt. vi må tenke lengre enn bare persontransport skinnelangs
  • Isbjørn

# 10. 10. okt 2017 21:33
    Flyfilosofen skrev 10.10.17 kl. 18:42

Utbygge nordover innebærer bedring av Trondheim Bodø strekka.

Og som idefix er inne på, det er veldig mye som transporteres nordover av varer som kan nyte godt av annet en båt og lastebil. Ikke alt som er passende og fly oppover.

Men om tog bare er egnet over korte strekker så er jo ikke lyntog ett tema for deg vel?

Tog Oslo - Bergen bør da stenges? siden tog er for korte avstander.
    Bodø - Tromsø er vel omtrent 10 mil lengre en Oslo - Bergen og som du sier "galskap". Så da er det vel best og legge med Bergens banen....

• Leather and CBT

# 11. 10. okt 2017 22:19
    Splittet skrev 10.10.17 kl. 05:58
    Nå kommer jeg med en rekke spørsmål, men la gå. Svar om du ønsker det. 1. Hvor holder du til? I en storby, en mindre by eller på landet? 2. Hvor fornøyd er du med kollektivtilbudet der du bor på en skala fra 1-10? 3. Benytter du deg jevnlig av toget, trikken og/eller bussen? 4. Hvordan står det til med gang- og sykkelveier der du bor? 5. Hvilke tiltak og endringer ønsker du skal skje i løpet av de fire neste årene? Har du noen konkrete oppfordringer til lokalpolitikere, stortinget og/eller regjeringen? 6. Og er du for eller mot å innføre lyntog her i Norge?

Her har du mine tanker og meninger om emnet: Her hvor jeg bor koster det kun 20 kr for å ta bussen, og det er jeg meget fornøyd med, så min oppfordring til lokalpolitikerne er å ikke øke prisen og vektlegge ettertraktede kampanjer som gjør det lettere og billigere for folk flest å benytte seg av tilbudet. Vi hadde en kampanje på rundt 1 år - hvis ikke lengre, og da kostet det kun 10 kr for å ta bussen og det førte til at flere tok bussen. Jeg har snakket med flere som tar bussen her hvor jeg bor og de er godt fornøyde med at tilbudet er overkommelig og billig. De påpeker at de ikke hadde tatt bussen i så stor grad dersom billetten hadde kostet 30+ kroner. I 2018 så skal det bygges en 3 km lang gang- og sykkelsti her hvor jeg bor, og den skal gå fra byen til utkanten av byen. Det blir bra.

Alt i alt er jeg fornøyd med tilbudet som finnes her hvor jeg bor, og gir en score på 7 poeng. Vi har noe å strekke oss etter: f.eks billigere togbilletter og utbygging av dobbeltspor hos togbanen. Det er ikke mye problem med forsinkelser og lange ventepauser og stopper langs togbanen, så det er bra.

Ellers vil jeg påpeke at jeg er mot utbygging av lyntog her i Norge av flere grunner. Landskapet og infrastrukturen i Norge egner seg ikke til det, behovet er ikke stort nok (rundt 5 millioner innbyggere er ikke all verden!) og altfor høy fart er skadelig og kan føre til ulykker og det som hører med - hvilket ikke er ønskelig. Også har du det faktum at dersom vi først skal satse på lyntog her til lands, så må vi sikre beitedyrenes trygghet og det er ikke sikkert at det vil gå i praksis. Det er også slik at dersom lyntoget generelt sett går veldig fort, så vil det følgelig bruke lang tid på å bremse ned og senke farten. Det kan gi uheldige utslag og farlige situasjoner. Ang. Nordlandsbanen: Det er vanvittig mange fjell, tunneler og kronglete veier å ta i betraktning. Utbygging og lyntog lønner seg ikke. Prioriter vedlikehold av det eksisterende tilbudet. Lyntog egner seg i land med flat infrastruktur. Land som f.eks ikke har en masse fjelllandskap.Tyskland, Nederland og Danmark er gode europeiske eksempler.

Hvis du tror det er gratis med høyhastighetstog i Europa, da tar du feil. Men tog som ikke går fortere enn 80-120 km er flaut. Men Norge er så sidrompa at det er komisk......
  • jajasikkert

# 12. 10. okt 2017 22:21
    Leather and CBT skrev 10.10.17 kl. 22:19
    Hvis du tror det er gratis med høyhastighetstog i Europa, da tar du feil. Men tog som ikke går fortere enn 80-120 km er flaut. Men Norge er så sidrompa at det er komisk......

Hvis du har det så jævlig travelt får du starte dagen før.

• baaad

# 13. 10. okt 2017 22:25
    jajasikkert skrev 10.10.17 kl. 22:21
    Hvis du har det så jævlig travelt får du starte dagen før.
    Japan bygde Shinkansen på 60- tallet????
  • jajasikkert

# 14. 10. okt 2017 22:26
    baaad skrev 10.10.17 kl. 22:25
    Japan bygde Shinkansen på 60- tallet????

Ja, og hva så ?

• baaad

# 15. 10. okt 2017 22:29
    jajasikkert skrev 10.10.17 kl. 22:26
    Ja, og hva så ?
    kunne vi gjort det samme i norge nesten 60 år senere???