Forum

1772

innlogget

42035

medlemmer

Norges største og beste møteplass for homofile, bifile og transpersoner!

Bli medlem gratis!

© GAYSIR AS
Om oss  • Personvern  • Annonsering
Tips oss: redaksjonen@gaysir.no
  • Enfant terrible

Mann/kvinne/trans

28. sep 2017 22:41 | Vist 383 ganger. For meg er det opplagt at jeg er mann. Stortrives med det. Derimot hører jeg daglig på radio, får undersøkelser tilsendt og må krysse av som mann eller kvinne. Ser ikke kategorien trans.

Mitt spørsmål er: Ønsker transer en egen kategori, eller har transer allerede definert seg som mann eller kvinne?

• Hellbride

# 1. 28. sep 2017 22:55 (red. kl. 22:58) Ingen (med vettet i behold) ønsker å være transkjønnet, men heller mann / kvinne. Avhengig av opplevd kjønn.

Så den siste delen av innlegget ditt er det som blir riktig svar. (allerede definert, altså).

Et annet spørsmål blir jo angående de som ikke ønsker å definere seg som hverken det ene eller andre. De kunne evt fått kategorien "X"? Som allerede gis i pass flere steder i verden.

• Enfant terrible

# 2. 28. sep 2017 22:59
    Hellbride skrev 28.09.17 kl. 22:55
    Ingen (med vettet i behold) ønsker å være transkjønnet, men heller mann / kvinne. Avhengig av opplevd kjønn.

Så den siste delen av innlegget ditt er det som blir riktig svar. (allerede definert, altså).

Slik oppfatter jeg det også, men nå er jeg ikke trans. Bare ordet trans betyr for meg at man har beveget seg fra en identitet til en annen kjønnsmessig.
  • Polymnia

# 3. 28. sep 2017 23:06 De fleste personer som er transkjønna er enten menn eller kvinner, bare at de var født som det motsatte, så de passer jo inn i de to kategoriene som vanligvis brukes. Men for all del ser jeg ingen grunn til å ikke inkludere en "annet"-kategori eller noe i den dur for de som har en annen kjønnsidentitet enn mann eller kvinne
  • EnSak

# 4. 28. sep 2017 23:18 Personlig syntes jeg kjønn er en dårlig faktor å bruke til å identifisere seg med.

I mitt hodet burde ikke dette hatt noe å si for hvem du er og hvordan du oppfører deg. Vi har seffølgelig de som er født med to kjønn og vanskligere for dem å plassere seg i en kjønnsbås.

Men desverre så har samfunnet for mange normer knyttet opp til en kjønnsrolle at for noen blir det feil å være mann eller kvinne og trenger å løsrive seg fra dette. Jeg mener det er samfunnskapt pr i dag som er problemet og ikke hvilke kjønn man fysisk er og håper vi klarer å eliminere personlighet og identitet knyttet opp mot kjønn og heller til hvem man er som person.

Mitt innspill, som jeg sikkert blir hatet for :P Skål

• Enfant terrible

# 5. 28. sep 2017 23:42 (red. kl. 23:48)
    EnSak skrev 28.09.17 kl. 23:18
    Personlig syntes jeg kjønn er en dårlig faktor å bruke til å identifisere seg med.

I mitt hodet burde ikke dette hatt noe å si for hvem du er og hvordan du oppfører deg. Vi har seffølgelig de som er født med to kjønn og vanskligere for dem å plassere seg i en kjønnsbås.

Men desverre så har samfunnet for mange normer knyttet opp til en kjønnsrolle at for noen blir det feil å være mann eller kvinne og trenger å løsrive seg fra dette. Jeg mener det er samfunnskapt pr i dag som er problemet og ikke hvilke kjønn man fysisk er og håper vi klarer å eliminere personlighet og identitet knyttet opp mot kjønn og heller til hvem man er som person.

Mitt innspill, som jeg sikkert blir hatet for :P Skål

Oppfattet dette som svært kloke ord.
    Jeg studerer japansk om dagen. Der skiller man ikke på blått og grønt. Det er bare nyanser av samme fargen og slik ser jeg vår kjønnsidentitet.