Forum

2583

innlogget

41285

medlemmer

Norges største og beste møteplass for homofile, bifile og transpersoner!

Bli medlem gratis!

© GAYSIR AS
Om oss  • Personvern  • Annonsering
Tips oss: redaksjonen@gaysir.no
  • kjetil1979

# 1. 18. sep 2017 14:33 Ja, Venstre har utviklet seg til et tydelig høyreparti og bør satse på det. Det minner litt om retningen i både Danmark (Liberalt nyere parti der - med fellestrekk, ikke gamle Venstre som har blitt mer som Høyre) og Sverige (Liberalerne - tidligere Sveriges Folkeparti) der en utvikler en mer liberalistisk politikk også på økonomi og som motvekt til venstresidens svar på utfordringer.

Venstre i Norge skiller seg derimot noe ut på å være som SV på miljøsaker og innvandring noe som vanskeliggjør da Fremskrittspartiet i Norge er motstrøms på de samme merkesaker.

Spørsmålet er om innvandring og klima egentlig er hva som nå er viktigst for fremtidens Venstre? Kanskje ikke - da det kan overlates til MDG og så lenge en får til stopp i konsekvensutredning så er andre fremtidige saker for Venstre viktigere? Jeg tror det.

Utfordringen til Venstre ligger også i at de har liberale holdninger som ellers kjennetegnes både i SV, Ap, MDG eller i Høyre og til dels Fr.p. Ved å være avhengig av KrF - ved å ikke provosere de for mye da en regjering med Fr.p, Høyre og Venstre uansett trenger også KrF for å ha flertall i mange saker blir en spesiell balansegang.

Uansett vil nok partiet ha noen utfordringer fremover, men ved bytte av leder til en som er tydeligere Liberalist, individualistorientert samt internasjonalt orientert (ja til alt av EU og annet) kan partiet kanskje få en levetid med en andel av de ungdommer og andre som ellers ville funnet frem i Høyre. Holdninger om fri narkotika og andre prinsipielle saker virker jo også å være høyere på dagsorden i Venstre, og de har jo heller ikke den bakgrunnen av "gamle penger" som er Høyres kjernevelgere/grunnfjell.

• SuddenlySeymour

# 2. 18. sep 2017 14:34 Trine og gjengen hennes har ingen prinsipper, annet en mer makt til seg selv. Hilsen nyutmeldt fra Venstre.
  • Toffin

# 3. 18. sep 2017 14:44 (red. kl. 14:45) Jeg er veldig usikker på, ref. innlegg # 1, hvor mange Høyre/Høyre-light-kloninger det er plass til på borgerlig side, -og tror Trine Skei Grande gjør en gigantisk feil dersom hun tar Venstre med seg inn i regjering.
    Det kan tenkes å gi en kortvarig positiv effekt, omtrent som den varmen man får ved å pisse i buksa, men jeg ser ikke for meg at partiet vil tjene på det på sikt.
    De høyrefolka som holdt seg for nesa og stemte V ved dette valget, vil ikke være en langsiktig velgerressurs for partiet og mye av grunnfjellet har forlatt partiet de siste to, men særlig det siste året.

Men for all del, det kan jo tenkes tiden er inne for at landets eldste parti skal avgå ved døden.

• Arryn

# 4. 18. sep 2017 14:59 Hadde Senterpartiet blitt APs nyttige idioter eller hadde det vært fint hvis de var i regjering?
  • Toffin

# 5. 18. sep 2017 15:05
    Arryn skrev 18.09.17 kl. 14:59
    Hadde Senterpartiet blitt APs nyttige idioter eller hadde det vært fint hvis de var i regjering?

SP gikk til valg på å samarbeide med AP i regjering. V sa senest dagen før valget at de ikke ville delta i en regjering med FrP.

Viss forskjell kanskje?

• SuddenlySeymour

# 6. 18. sep 2017 15:07
    Toffin skrev 18.09.17 kl. 15:05
    SP gikk til valg på å samarbeide med AP i regjering. V sa senest dagen før valget at de ikke ville delta i en regjering med FrP.

Viss forskjell kanskje?

Jepp. Mange holdt seg for nesen, og valgte å tro på Venstre. Alle de kommer sannsynligvis til å stemme på et annet parti neste gang.
  • Orest_

# 7. 18. sep 2017 15:09 Selv om jeg ikke stemte Venstre nå-eller sist gang, så har jeg stemt på partiet tidligere. Jeg håper de går i regjering, rett og slett fordi de forhåpentligvis bidrar til en grønnere regjering enn det vi ellers vil se.
  • Master Telemark

# 8. 18. sep 2017 15:09 For det første kommer aldri FRP til å godta at Listhaug blir kasta ut av regjeringen. For det andre blir det uansett vanskelig for Venstre å få gjennomført sine hjertesaker. Nå kan nemlig Høyre og FrP danne flertall med AP og det kommer til å gå som smurt. Sammen er de stort sett enige om alt fra oljeboring til innvandring og utenrikspolitikk. Litt uenige om skatt men et lite møte så er nok også det ordna. Med andre ord. Venstre kan bli fullstendig overkjørte og uansett tror jeg det blir kaos i norsk politikk framover. Og alt KRF bryr seg om er å beholde k i KRLE og det er vel litt tynt.
  • SuddenlySeymour

# 9. 18. sep 2017 15:12
    Master Telemark skrev 18.09.17 kl. 15:09
    For det første kommer aldri FRP til å godta at Listhaug blir kasta ut av regjeringen. For det andre blir det uansett vanskelig for Venstre å få gjennomført sine hjertesaker. Nå kan nemlig Høyre og FrP danne flertall med AP og det kommer til å gå som smurt. Sammen er de stort sett enige om alt fra oljeboring til innvandring og utenrikspolitikk. Litt uenige om skatt men et lite møte så er nok også det ordna. Med andre ord. Venstre kan bli fullstendig overkjørte og uansett tror jeg det blir kaos i norsk politikk framover. Og alt KRF bryr seg om er å beholde k i KRLE og det er vel litt tynt.

Takk for fin oppsummering!
  • poffy

# 10. 18. sep 2017 15:27 Fint de vil inn i regjering og Erna får det som hun vil, kjekkt med nyttige idioter
  • Hofman

# 11. 18. sep 2017 15:29
    Toffin skrev 18.09.17 kl. 14:44

Men for all del, det kan jo tenkes tiden er inne for at landets eldste parti skal avgå ved døden.

Jeg synes det er besynderlig, og historieløst, hvordan mange skal proklamere den ene eller den andres politiske død hver gang noen får en dip. Erna var for feit til å lede Høyre, ble det faenmeg påstått da Høyre gjorde det dårlig, så ble hun statsminister det påfølgende valget, og nå er hun i gang med periode to. I år er det Venstre, AP og Krf som har fått seg en knekk. Da må jo de politiske kommentatorene og "ekspertene" i skravleklassen gjøre seg fortjent lønna, og mene masse om hvem som bør gå, og at partier skal dø. Sendetid skal fylles, må vite.

Angående Venstre så håper jeg det er plass til et høyrelenende liberalistisk parti med medmenneskelige idealer i den norske partifloraen. Et parti som skjønner at verden ikke er sort/hvit, selv om gråtoner og nyanser er et vanskeligere produkt å selge.

Men, så skulle jeg gjerne sett at partiet i større grad ble frontet av Ola Elvestuen og Sveinung Rotevatn fremfor Skei Grande og Abid Raja.

Om det er rett eller galt å gå inn i regjering er ikke godt å si, men med etpar ministerposter kan de kanskje påvirke enkelte hjertesaker mer enn de klarer fra utsiden. Det blir spennende å se. Uansett tror jeg ikke vi skal avskrive Venstre helt ennå.

• kjetil1979

# 12. 18. sep 2017 15:30
    Toffin skrev 18.09.17 kl. 14:44
    Jeg er veldig usikker på, ref. innlegg # 1, hvor mange Høyre/Høyre-light-kloninger det er plass til på borgerlig side, -og tror Trine Skei Grande gjør en gigantisk feil dersom hun tar Venstre med seg inn i regjering.

Det kan du si - men i de land der en har et mer strømlinjeformet liberalistisk parti så klarer de som regel å ligge på 7-8-9 prosent. Dermed må de ta liberale velgere særlig på høyresiden (kannibalisering) men også hente noen som ellers ville stemt på venstresiden.

Når det gjelder mer ansvarlige sentrumspartier med liberale holdninger så finnes jo to alt. Høyre og Arbeiderpartiet. Venstre har ikke noe handlingsrom til å se til Arbeiderpartiet. På hva skulle de få til der? Næringslivssaker med mer vekting til arbeidsgivere - Ap/SV mot. Kunne drikke øl i parken? Ap/SV mot. Gjøre narkotikabruk lovlig? Ap/SV mot. Aktiv dødshjelp? Ap/SV mot. Private løsninger på skole, eldreomsorg etc. (at folk tar ansvar for eget liv)! Ap/SV mot.

Selv støtter jeg Arbeiderpartiet. På høyresiden i partiet, men stemmer partiet da uenig for mye med Høyre. Sånn sett ville det beste for meg være at Venstre og Ap samarbeidet. Men det ville virkelig vært spikeren i kisten for Venstre. Dørum prøvde i sin tid (85-valget) og resultatet var godt under sperregrensen. Velgerne til Venstre er da også viser det seg til høyre i politikken på økonomi. Så er de også liberale på innvandring - men de finner du også i Ap, Høyre eller i andre partier også.

• ArcticMonkey

# 13. 18. sep 2017 15:43 Jeg er veldig, veldig usikker. Jeg vet om mange Venstrefolk som melder seg ut av partiet den dagen Venstre eventuelt går inn i regjering med FRP. Det er så utrolig store politiske forskjeller på viktige punkt. Men hvis FRP blir med på en liberal, borgerlig politikk med offensiv miljøpolitikk så burde det være mulig å få til, men jeg er veeeeeldig skeptisk. Jeg er bare redd for at det å være et miljøparti i sentrum som sier nei til FRP gjør oss til en slags tvilling til MDG, og da er jeg redd Venstre blir totalt anonymt og forsvinner.
  • Flyfilosofen

# 14. 18. sep 2017 15:53
    kjetil1979 skrev 18.09.17 kl. 14:33
    Ja, Venstre har utviklet seg til et tydelig høyreparti og bør satse på det.

Venstre kan etterhvert få store problemer med å forklare hvorfor de fremdeles er et eget politisk parti og ikke bare en grønn filial av Høyre.

• Bruce Wayne

# 15. 18. sep 2017 16:36 (red. kl. 16:40) Ja, Venstre (og KrF) bør gå inn i regjeringen. Begge partier har pekt på Solberg som sin statsminister og velgerne deres er innstilte på borgerlig samarbeid. De har sittet som støttepartier til Høyre/FrP i 4 år, så hvorfor ikke være med på å ta ansvar og få mer innflytelse ved å sitte i regjering? FrP sitter der jo med innflytelse uansett. En regjering med alle 4 partier øker sjansen for borgerlig gjenvalg i 2021, og både Venstre og KrF må da ønske seg fortsatt innflytelse? I regjeringsposisjon kan begge småpartiene få profilert sine saker og politikere tydeligere.