Forum

503

innlogget

42605

medlemmer

Norges største og beste møteplass for homofile, bifile og transpersoner!

Bli medlem gratis!

© GAYSIR AS
Om oss  • Personvern  • Annonsering
Tips oss: redaksjonen@gaysir.no
  • Homo-par

Stolt homo.

13. sep 2017 13:29 | Vist 1051 ganger. Ofte fått høre fra Venner att man skal tenke: jeg er homo og stolt av det.

Engang svarte jeg med samme spørsmål: Hår du runt og tenker: jeg er hetero og er stolt av det.

Da ble vennina mi litt satt ut og sa: nei har ikke tenker på det sånn.

Så er du stolt homo?

• flaneur

# 16. 13. sep 2017 16:13
    jajasikkert skrev 13.09.17 kl. 15:55
    Når ble seksuell legning en bragd?

Hvis bragder er det eneste man kan være stolt av vil det bli lite stolthet i verden. Hvis man har eller er noe, så må man få lov til å være stolt av det. Alle trenger ikke være stolte av det samme.

• rob1

# 17. 13. sep 2017 16:40 (red. kl. 16:41) Stolthet i denne sammenhengen handler vel om at man har bestemt seg for å møte verden med rak rygg, med hele seg, inkludert minoritetstilhørigheten som lhbt. Vis meg den streite mannen som i et jobbintervju har brukt ett sekund på å vurdere hvorvidt han skal avsløre at kjæresten har et jentenavn. Vis meg den homoen som ikke har brukt minst ett sekund på å vurdere om det er lurt å fortelle navnet på sin guttekjæreste i samme situasjon.
  • Homo-par

# 18. 13. sep 2017 16:52
    rob1 skrev 13.09.17 kl. 16:40
    Stolthet i denne sammenhengen handler vel om at man har bestemt seg for å møte verden med rak rygg, med hele seg, inkludert minoritetstilhørigheten som lhbt. Vis meg den streite mannen som i et jobbintervju har brukt ett sekund på å vurdere hvorvidt han skal avsløre at kjæresten har et jentenavn. Vis meg den homoen som ikke har brukt minst ett sekund på å vurdere om det er lurt å fortelle navnet på sin guttekjæreste i samme situasjon.

Alltid sagt sagt han heter...

Aldrig haft problem med det.

• bunnslam

# 19. 13. sep 2017 17:06
    Anca skrev 13.09.17 kl. 15:19
    Jeg har litt fartstid i både likekjønnede og ulikkjønnede forhold, og tro meg - folk henger seg opp i det utroligste. Alder, etnisitet og kroppsfasong på partneren, for å nevne noe.

Det fører riktignok sjeldnere til vold... men hvor stort problem er egentlig dette i dagens Norge?

Sant. Folk henger seg opp i hva som helst. Er ikke du bifil? (bare spøker, hehe.)

Liker ikke å dra statistikk ut fra rævva men legger ved denne linken uten å ha sett nøye nok gjennom den (lol), men se gjerne på hatkriminalitet. Tenker det er spesielt greit å se på det første og de to siste punktene i sammenheng. Man ser jo også her at det er frykt og mistanke om at man er utsatt for vold pga. legning, men jeg skal ikke dra noen konklusjon.

Så for å enkelt svare på spørsmålet ditt om hvor relevant dette er i Norge i dag: Jeg vet ikke, kanskje mer enn vi tror. ¯\_(ツ)_/¯

• # 20. 13. sep 2017 17:07
    Dette innlegget er fjernet. Moderatorgrunn: Annet. Dobbelpost
  • EnSak

# 21. 13. sep 2017 17:59 (red. kl. 18:03)
    bunnslam skrev 13.09.17 kl. 17:06
    Sant. Folk henger seg opp i hva som helst. Er ikke du bifil? (bare spøker, hehe.)

Liker ikke å dra statistikk ut fra rævva men legger ved denne linken uten å ha sett nøye nok gjennom den (lol), men se gjerne på hatkriminalitet. Tenker det er spesielt greit å se på det første og de to siste punktene i sammenheng. Man ser jo også her at det er frykt og mistanke om at man er utsatt for vold pga. legning, men jeg skal ikke dra noen konklusjon.

Så for å enkelt svare på spørsmålet ditt om hvor relevant dette er i Norge i dag: Jeg vet ikke, kanskje mer enn vi tror. ¯\_(ツ)_/¯

Men, det går ann å se litt større på det. Blind vold / hat vil ikke forsvinne sånn uten videre, og folk finner alltid grunner til å være drittsekker. Jeg vil påstå at vi ikke er mer utsatt enn en hvilke som helst annen fra de som går berserk ute i dag.

Vil noen skape trøbbel så starter de det, er det en homse som er forand han så bruker han det, er det en som ser feil på han så bruker han det for å rettferdiggjøre volden for seg. Jeg tror ikke vi har det så jævla ille med å være homse i vestlige Europa i dag, sammenlignet med hvilke som helst annen gruppering / individ.

Jeg tror det er mer historien vår og vår egen frykt som gjør noe til et større problem enn det faktisk er.

• EnSak

# 22. 13. sep 2017 18:09
    rob1 skrev 13.09.17 kl. 16:40
    Stolthet i denne sammenhengen handler vel om at man har bestemt seg for å møte verden med rak rygg, med hele seg, inkludert minoritetstilhørigheten som lhbt. Vis meg den streite mannen som i et jobbintervju har brukt ett sekund på å vurdere hvorvidt han skal avsløre at kjæresten har et jentenavn. Vis meg den homoen som ikke har brukt minst ett sekund på å vurdere om det er lurt å fortelle navnet på sin guttekjæreste i samme situasjon.

Høres ut som et veldig rart jobbintervju hvis samtalen går så detaljert inn på den private delen på den måten der at du i det hele tatt kommer i en situasjon at du må vurdere det.

Og i Norge så slipper du enda billigere unna enn du ville gjort i utlandet. I Norge har du et kjønnsnøytralt navn for kjæreste. Tror du i værste fall ville bli spurt om du ha kjæreste eller singel, I England kunne du risikert å blitt spurt om du har "girlfriend".

Så hvis det er en big issue for deg så tror jeg det skal mye til før du kommer i en situasjon du må ta en avgjørelse på det.

• rob1

# 23. 13. sep 2017 18:43 (red. kl. 18:47) En sak: interessant at du oppfatter å nevne en kjæreste som noe privat. Sånn tror jeg nemlig streitinger flest nettopp ikke vil tenke.
    Homo-par: Flott for dere, skulle ønske at det kunne være like greit for alle, i alle sammenhenger. Dessverre er det ikke sånn at åpenhet alltid er uproblematisk, heller ikke i Norge.
  • flaneur

# 24. 13. sep 2017 18:47
    rob1 skrev 13.09.17 kl. 18:43
    En sak: interessant at du oppfatter å nevne en kjæreste som noe privat. Sånn tror jeg nemlig streitinger flest nettopp ikke vil tenke.

Også heterofile kan ha hemmelige forhold. Men de gjør ikke noe nummer av det.

• rob1

# 25. 13. sep 2017 19:00 (red. kl. 19:00)
    flaneur skrev 13.09.17 kl. 18:47

Nettopp. Og for å dele et hår på langs, en kjæreste og et hemmelig forhold er vel som regel to adskilte fenomener.
  • Homo-par

# 26. 13. sep 2017 19:09
    rob1 skrev 13.09.17 kl. 18:43
    En sak: interessant at du oppfatter å nevne en kjæreste som noe privat. Sånn tror jeg nemlig streitinger flest nettopp ikke vil tenke.
    Homo-par: Flott for dere, skulle ønske at det kunne være like greit for alle, i alle sammenhenger. Dessverre er det ikke sånn at åpenhet alltid er uproblematisk, heller ikke i Norge.

Kan du komma med exempel?

• Vaelen

# 27. 13. sep 2017 19:15 Tenker ikke noe over det i det hele tatt. Det er bare en del av meg.

Jeg er likevel gjerne med og feirer pride for og med dem som vil vise sin stolthet :)

• rob1

# 28. 13. sep 2017 19:16
    Homo-par skrev 13.09.17 kl. 19:09
    Kan du komma med exempel?

Last ned og les:
    https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/trygghet-mangfold-apenhet/id2505393/?q=LHBT
  • Weltschmerz

# 29. 13. sep 2017 19:17 En merkelig ting å være stolt over. Men for all del, vær stolt om du vil :)
  • Toffin

# 30. 13. sep 2017 19:26
    flaneur skrev 13.09.17 kl. 18:47

Primært kjent som utroskap mot partneren.