Forum

819

innlogget

42559

medlemmer

Norges største og beste møteplass for homofile, bifile og transpersoner!

Bli medlem gratis!

© GAYSIR AS
Om oss  • Personvern  • Annonsering
Tips oss: redaksjonen@gaysir.no
  • Homo-par

Stolt homo.

13. sep 2017 13:29 | Vist 1248 ganger. Ofte fått høre fra Venner att man skal tenke: jeg er homo og stolt av det.

Engang svarte jeg med samme spørsmål: Hår du runt og tenker: jeg er hetero og er stolt av det.

Da ble vennina mi litt satt ut og sa: nei har ikke tenker på det sånn.

Så er du stolt homo?

• Søkt

# 1. 13. sep 2017 13:33 Jeg er hockeyspiller, og stolt av det!!
  • Proxima

# 2. 13. sep 2017 13:37 At man skal tenke det er vel ikke helt riktig.

At det er greit å få lov til å være stolt av dem man er, om man ser på det som en del av sin identitet, det er vel på sin plass. Det er nok av skam, så litt motvekt tenker jeg er sunt.

At noen er nøytrale til det eller til og med negative får være deres sak, men de trenger ikke moralisere over andres følelser. Noe som sikkert bør være gjensidig.

• Rakettmannen

# 3. 13. sep 2017 13:40 (red. kl. 13:41) Sorry innblandingen, men som hetero så synest jeg du normaliserer et "oppsvulmet" tema veldig bra. Jeg har flere homofile venner, og det er ikke en gang et tema i tankegangen min at de har en annen smak i kjærlighetslivet en meg. På en annen side så var det fader meg ikke lett og være homo for ikke så mange år siden, det var vel sitgmatisert nesten helt frem til ca midten av 2000 tallet noe av de mer eldre homofile enda kansje kjenner på kroppen. I mange andre kulturer er det fremdeles heller ikke enkelt og være homo, og den kampen må tas.
  • Homo-par

# 4. 13. sep 2017 13:49
    Rakettmannen skrev 13.09.17 kl. 13:40
    Sorry innblandingen, men som hetero så synest jeg du normaliserer et "oppsvulmet" tema veldig bra. Jeg har flere homofile venner, og det er ikke en gang et tema i tankegangen min at de har en annen smak i kjærlighetslivet en meg. På en annen side så var det fader meg ikke lett og være homo for ikke så mange år siden, det var vel sitgmatisert nesten helt frem til ca midten av 2000 tallet noe av de mer eldre homofile enda kansje kjenner på kroppen. I mange andre kulturer er det fremdeles heller ikke enkelt og være homo, og den kampen må tas.

Skjønner poenget ditt.

Men nå tenker jeg idag. Ikke fortid. Jeg er den jeg er, vi bor på en liten plats og alle vet vi er stammen.

Aldrig fått noe negativ respons.

• Godisgris

# 5. 13. sep 2017 13:58 Til tider er det til hjelp for meg å tenke det, for eksempel når jeg opplever hets, trakassering og utestengelse.....
  • MICHAELofNORWAY

# 6. 13. sep 2017 14:57

Om det å være homo er noe å være stolt over, driter jeg i.

Men jeg er stolt over å ha vært med å kjempet fram de rettigheter og den likestilling vi har fått.

• bunnslam

# 7. 13. sep 2017 15:06 (red. kl. 15:07)
    Homo-par skrev 13.09.17 kl. 13:29
    Engang svarte jeg med samme spørsmål: Går du runt og tenker: jeg er hetero og er stolt av det.

Heterofile har ikke grunn til å være bekymra for at folk henger seg opp i hva de putter i munn eller trer på tissen. Som homofil er det mye mer reelt å være bekymra for homofobe reaksjoner, dermed krever det litt mer nerver å være åpen innen gitte miljøer/situasjoner.

Det kan jo oppstå en del indre konflikter med seg selv når du blir redd for å være åpen for de rundt deg, så når folk har hatt dette i bakhodet noen år av livet, så forstår jeg at det kan være en varig stolthetsfølelse.
    EDIT: det ligger kanskje mer stolthet i det man har gått gjennom, enn i selve betegnelsen.

Homo-par skrev 13.09.17 kl. 13:49
    Men nå tenker jeg idag. Ikke fortid. Jeg er den jeg er, vi bor på en liten plats og alle vet vi er stammen.
    Aldrig fått noe negativ respons.
    Det er veldig bra, og det unner jeg deg! Dessverre går ikke alle gjennom livet med samme hell.

Homofobi hører ikke til i fortiden så lenge folk fortsatt bankes eller kastes inn i konsentrasjonsleir fordi de liker samme kjønn. Heldigvis ikke noe konsentrasjonsleir i Norge, men folk bankes jo selv om.

• EnSak

# 8. 13. sep 2017 15:07 (red. kl. 15:09) Jeg ser ikke poenget å gjøre for mye ut av det. Det bunner kun ut i hvem jeg blir betatt av/tent på, ikke så mye mer.

Jeg er stolt av den jeg er. Ja homse er en liten del av det, men ikke en stor nok del til å isolere for å fokusere ekstra på det. Og det er heller ikke noe jeg aktivt gjør for å være homse, eller skills jeg må ha trent for å bli det, så det er ikke en stor bragd eller noe å være stolt av generelt sett.

De som jeg mener fortjener å bruke ordet stolt av å være homse er de som måtte kjempe for at jeg ikke trenger å ha et fokus på å være homse og gikk igjennom helvete for å kunne være det. De bør være stolte av det, ikke jeg. Jeg er stolt av de, og takknemlig for deres innsats.

• ArcticMonkey

# 9. 13. sep 2017 15:08 Jeg tror ikke noen mener at man skal være stolt av sin medfødte legning, men de er stolte over å være åpne om det i et samfunn som generalt har vært og er fiendtlig instilt til andre legninger enn heterofil. Den problemstillingen er heldigvis ikke så veldig aktuell for den generelle norske befolkningen i dag, men det finnes jo definitivt miljøer i Norge i dag som fortsatt er veldig anti-gay.
  • Anca

# 10. 13. sep 2017 15:19
    bunnslam skrev 13.09.17 kl. 15:06
    Heterofile har ikke grunn til å være bekymra for at folk henger seg opp i hva de putter i munn eller trer på tissen. Som homofil er det mye mer reelt å være bekymra for homofobe reaksjoner, dermed krever det litt mer nerver å være åpen innen gitte miljøer/situasjoner.

Jeg har litt fartstid i både likekjønnede og ulikkjønnede forhold, og tro meg - folk henger seg opp i det utroligste. Alder, etnisitet og kroppsfasong på partneren, for å nevne noe.

Det fører riktignok sjeldnere til vold... men hvor stort problem er egentlig dette i dagens Norge?

• UglyGaga

# 11. 13. sep 2017 15:29 Har mye å være stolt over:)
  • jajasikkert

# 12. 13. sep 2017 15:55 Når ble seksuell legning en bragd?
  • Homo-par

# 13. 13. sep 2017 16:03 Ser det som sker i utlandet, våld här i Norge, men ni som tagit upp det..... Då räknar jag med ni även är feminister.

Kvinnor i utlandet blir oxå trackaserade.

• Chris1980

# 14. 13. sep 2017 16:06 ja er en stolt homo
  • Homo-par

# 15. 13. sep 2017 16:13
    Chris1980 skrev 13.09.17 kl. 16:06
    ja er en stolt homo

Varför är du "stolt" homo?

Vill bara veta vad folk lägger i det. :)