Forum

564

innlogget

42473

medlemmer

Norges største og beste møteplass for homofile, bifile og transpersoner!

Bli medlem gratis!

© GAYSIR AS
Om oss  • Personvern  • Annonsering
Tips oss: redaksjonen@gaysir.no
  • Bastus

individualisering og selvstendiggjøring

16. jul 2017 22:25 (red. kl. 22:29) | Vist 483 ganger. er vi gått for langt (her i vesten) med individualiseringen i samfunnet - på bekostning av fellesskapet?

det er mange ensomme mennesker, som den svenske dokumentarfilmen på 75 minutter viser.

https://tv.nrk.no/program/KOID28000713/swedish-theory-of-love

har du sett den?

• dokumann

# 1. 17. jul 2017 11:20 Det er en av de beste dokumentarene som noensinne har blitt laget. Jeg har sett den 3-4 ganger fordi den gjenspeiler på vennlig kritisk måte vår måte å leve på. Folk flest har sett denne dokumentaren, men den er virkelig ubehagelig for folk flest.

Jeg ser at du TS startet tråden i går kveld og ikke har fått noen av de faste debattdeltakerne eller nye ansikter til å ytre seg. Grunnen til det er med stor sannsynlighet at spes. mange av de faste debattantene lever et liv som beskrevet i dokumentaren og det er i virkeligheten så ubehagelig å snakke om, fordi man må face seg selv. Det er ikke lett å innrømme at vi i perioder eller hele tiden er ensomme enstøinger som lever våre liv i perioder eller døgnet rundt på debattsider/ forumer for å overhode finne noen som "hører på det jeg har å si". Spesielt på forumer lever mennesker ut sitt store selvbedrag. Da er det enklere å skrive noe om "neste samler på frimerker eller ikke".

Nå kan det skje følgende: Mobben, det er en gruppe med faste debattdeltakere her inne, som vanligvis har noe å meddele til det meste kommer til å råtte seg sammen for å skrive hvor urimlig og nedlatende jeg har beskrevet de. Eller de "holder munne" rent demonstrativt og tråden dør ut før den kom igang.
    Fakta er at dokumentaren er for vond å ytre seg til. Fordi den viser at veien vi valgte... den svenske... ikke er vellykket men fører til et ensomt liv, ensom alderdom og ensom død. Ett liv på internett forum for å ikke være ensom? Har vi blitt for sære eller sjenerte?

• Anca

# 2. 17. jul 2017 12:04 (red. kl. 12:05) Eeeller så har ikke folk sett dokumentaren? Eventuelt gir man beng? Rask til å hoppe til konklusjoner, du.
  • # 3. 17. jul 2017 12:09
    Dette innlegget er fjernet. Moderatorgrunn: Personangrep.
  • Anca

# 4. 17. jul 2017 12:20
    dokumann skrev 17.07.17 kl. 12:09
    Se der ja, der kom den første fra mobbegruppen... mangler kun 8 til. Ikke si noe ang. tema kun opptatt av å bedømme personer som skriver. Ett godt eksempel på ensomme mennesker som beskrives i dokumentaren.

For å si noe om dokumentaren må man nødvendigvis ha sett den. Angående temaet, så stemmer det sikkert at mange er ensomme... og mer har jeg ikke å si om det. For hva er det å si?

Nei, det var ditt bråkjekke, generaliserende innlegg som fikk meg til å reagere. Du tror noe er sant fordi du ønsker det skal være sant.

Du kaster forøvrig stein i glasshus, og klarer å bomme. Har du sett på sivilstatusen min? Jeg bor langt fra alene.

• Proxima

# 5. 17. jul 2017 12:21 Har ikke sett dokumentaren, men kanskje jeg skal nå.

Og wow, hvilken hersketeknikk og trollete ting som spratt opp som første oppfølgende kommentar her. Don't feed the trolls, osv.

• Gnyliola

# 6. 20. jul 2017 22:29
    Enig at viktig tema. Men er det påfallende mange menn som tar det opp? I forbindelse med problemer i kjølvannet av feminismen. Hva om i så fall menn sa seg villige til å være det økonomisk avhengige kjønnet?
  • Bastus

# 7. 23. jul 2017 23:05 (red. kl. 23:17) dokumentaren var godt laget den, - look to sweden.

etter å ha sett filmen tenke på begrep som flokkmentalitet vs. individualisme. i tusener av år har vi gått i flokk, i små grupper, i klaner osv. (og gjør det i stor grad ennå), for å beskytte oss mot eller konkurrere mot andre grupper - "vi-og-dem" bevissthet - nødvendig for å overleve, som i dyreriket. menn(esker) gikk (går) på jakt i flokk for å beskytte hverandre, det styrker felleskapet, lettere å nedlegge bytte (til føde) eller gå i krig med andre grupper, altså i dette tilfelle en felles interesse i betydning kollektiv egoisme (som i nasjonalisme) - et kollektiv overlevelsesinstinkt. vi blir fortalt hva vi skal tenke og gjøre. den trygge flokken.

individualismen fører til at man vil gå sin egen vei, tre ut av flokken, bli et (selvstendig) individ, ikke gjøre som andre, behov for å være genuin, reise og treffe andre mennesker og kulturer, kanskje finne en partner fra nabobygda, fra et annet land eller en fra annen rase, . det er jo å tre ut av flokken og gå sin egen vei, tenke selvstendig og ikke følge flokkens mening, (flertallets diktatur?), heller finne sin egen autoritet gjennom sine egne erfaringer enn å stole på andre autoriteter (bare fordi de er autoriteter). dette ser vi særlig i de såkalte siviliserte kulturer. men så kan man bli utstøtt, av de som fremdeles tilhører flokkmentaliteten, det gamle fellesskapet er i oppløsning og man har bare seg selv å stole på. så kommer ensomhet, selvmord, sivilisasjonsykdommer og livsstilsykdommer - og ikke minst motstand fra flokken for dem som vil gå sin egen vei.

men jeg mener utviklingen går videre. stadig flere får venner basert på felles livserfaringer og interesser - hvor blodsfelleskap, som særlig hører fortiden til, får mindre betydning. det vil føre til mer selvstendig tenkende individer, og ikke minst en større toleranse for annerledes tenkende mennesker, og det oppstår en ny og høyere utviklet form for fellesskap, tror jeg