Forum

565

innlogget

42473

medlemmer

Norges største og beste møteplass for homofile, bifile og transpersoner!

Bli medlem gratis!

© GAYSIR AS
Om oss  • Personvern  • Annonsering
Tips oss: redaksjonen@gaysir.no
  • pleasureman

VG: Hvem er top og btm?

16. jul 2017 13:35 | Vist 1203 ganger. Hva slags forskning er dette? Hvem har interesse? Og kan noen dele litt av innholdet. Har ikke pluss (og vil jo ikke finansiere VG, ironisk nok)
    vedlegg
  • hallo312

# 1. 16. jul 2017 13:36 Alt ut av VG blir mer til lort
  • Vaelen

# 2. 16. jul 2017 13:46 Det er i alle fall maaaange heterofile som kunne lest litt om hvordan dette fungerer.

Jeg mener selvfølgelig de som går og tror at alle bottoms er underdanige, slanke, glatte gutter med knekk i håndledded, og alle tops er dominerende, hårete, maskuline muskelmenn. Typ "hvem er dama i forholdet?"

• EnSak

# 3. 16. jul 2017 13:52 Sex kan være et avbrekk fra det normale livet også.

En som har full kontroll i det daglige liv kan ønske seg frihet fra kontroll i sex. En som ikke har kontroll kanskje ønsker følesen av å ha kontroll i det private på sengekanten.

Ser ikke sammenhenget i sex og dagligdagse væremåten. Seff kan være et sammenheng hos enkelte, men dette er mer forhold til forhold, person til person enn et faktum.

• Proxima

# 4. 16. jul 2017 13:53 (red. kl. 13:55) Ugh. Dessverre er fenomenet "enkeltstudieeffekten" alltid nok til å lage journalistisk stoff ut av. Og av de få studiene jeg har lest om lhbt-forhold som er utført i USA, så tør jeg neppe si at de er generaliserbare til norske forhold.

USA har en helt annen homokultur.

Edit: Jeg har bare gjetta på at studien er utført i USA. Om noen har link til selve studien blir jeg kjempefornøyd. :-)

• pleasureman

# 5. 16. jul 2017 14:16 Selve artikkelen til forskerne er utgitt i en journal som krever betaling. Men VG skriver:

Under analt samleie mellom homofile menn, blir mennene som tar styring sett på, og identifiserer seg selv som mer maskuline enn de som er passive, eller såkalt mottagere under den seksuelle akten. Studien finner en sammenheng mellom oppførsel under samleie og hvor maskuline de er ellers i forholdet.

Fysikk og dyphet i stemmen kan også påvirke hvem som blir sett på som feminin og maskulin.

Det viser en ny studie ved navn «Perceptions of gay men's masculinity are associated with their sexual self-label, voice quality and physique». Det er forskerne James Ravenhill og Richard de Visser, begge fra University of Sussex, som står bak undersøkelsen.

– Usant og irrelevant, sier Roy Lie Jonassen (63) og Dag Raael Braathen (57). De har vært sammen i nærmere 30 år, og kjenner seg ikke igjen i studien.

FINNER EGNE ROLLER
    Ene dagen kan de hugge ved og fikse bil. Den neste; sy korssting. Begge er ryddige og har en interesse for billedkunst. Når det kommer til bilkjøring derimot. Da er det Dag som styrer skuta. Men ikke fordi han er mest mann. Fordi han liker å kjøre bil. Og de gangene Roy kjører, er det likevel Dag som kjører, forteller de lattermildt.

– Det som er fint med homofile forhold er at det ikke er satt noen kjønnsroller. De må man finne ut av selv. Samfunnet har ikke etablert normer for kjønnsroller i homofile forhold, sier Roy.

– Blir dere spurt om hvem som er mannen og dama i forholdet?

– Ja, vi har blitt spurt om det. Noen påstår at jeg er dama. Sannheten er at vi flekser mellom de maskuline og feminine rollene. Ofte er det kvinner som spør. Kanskje de er mer nysgjerrige og kjenner oftere på kjønnsrollefordelinger i sine egne forhold? Sier Roy.

PÅ FERIE: Sommeren tilbringer Roy Lie Jonassen (t.v) og Dag Raael Braathen (t.h) på hytta. Foto: PRIVAT.
    Når Dag spurte hvorfor det ble antatt at Roy var «dama», hadde ikke vedkommende noe klart svar. Det var bare noe hun antok, skal hun ha fortalt.

– Vi er på en måte fristilt fra begrepene aktiv og passiv, eller feminin og maskulin. Vi føler at vi kan leve ut flere sider av oss selv i forholdet vårt, svarer Dag og legger til:

– Noen ganger kan det være Roy som tar seg av økonomi, bilting og rydding - andre ganger er det jeg. Dette er typiske ting som er bundet opp til kjønnsroller i heterofile forhold. Jeg synes det er fint at vi kan finne ut av dette selv.

De omtaler passiv/aggressiv-begrepet i homofile forhold som latterlig og utgått på dato.

– Et homseforhold har så mange flere muligheter fordi vi står likestilt, sier Dag, som på samme tid tror at det finnes homofile par hvor partene kan ha lett for å gå inn i bestemte feminine eller maskuline roller.

– For meg, som er i et typisk heterofilt forhold, er det vanskelig å se at to menn klarer å gå ut med søpla, påse at klærne blir hengt opp, skrive handleliste og vanne blomstene. Kjenner dere ikke på dette fordi det muligens ligger en slags kjønnssrollefordeling til grunn i relasjonen deres?

– Vi har vært sammen så lenge, og tatt disse hverdagsproblemene etterhvert. Men, ja vi har måttet snakke om dette. Nå er den største diskusjonen hos oss vår interesse for billedkunst, og mangelen på vegger som det medfører. Heldigvis er vi veldig ryddige begge to, ler de.

VANLIG Å IDENTIFISERE SEG SOM «TOP» OG «BOTTOM»
    Ifølge studien kan fleksible menn ha begge posisjonene i et forhold - de blir da sett på som mer kjønnsbalanserte og kan derfor overskride kjønnsrolle-stereotypene.

– Vi ønsket å vite hvorvidt seksuelle selvbetegnelser bidro til homofile menns maskulinitet, sammenlignet med andre egenskaper som antas å påvirke oppfatninger av maskulinitet, som for eksempel talekvalitet og fysikk. Dette er viktig å vite på grunn av at menn som er opptatt av sin maskuline identitet, og bli oppfattet som mannlige, kan bete seg på bestemte måter for å skaffe seg maskulinitet hvis de anser den å være tapt på grunn av for eksempel deres seksuelle selvbetegnelse, sier James Ravenhill, som står bak studien.

Han forteller at det mest interessante ved studien er hvordan drøftingen av kjønn er så tilgjengelig for homofile menn når de diskuterer seksuell posisjonering i samleie. Han påpeker likevel at det åpenbart er omstridt.

På homofile dating-tjenester er det for eksempel vanlig å skrive at man identifiserer seg som top (tar partneren bakfra), bottom (blir tatt bakfra) eller versatile (at man gjør begge deler).

– Homofile menn er sterkt påvirket av den normative, heteroseksuelle ideologien omkring maskulinitet. Og det påvirker hvordan de opplever sex med andre menn, og deres «posisjoneringsadferd», sier Ravenhill.

Lege, psykiater og sexolog Haakon Aars, mener vi må komme bort fra stereotypi-tankegangen som handler om alle at homofile menn er feminine og vifter med håndleddet, mens alle lesbiske kvinner er «butch» og maskuline og går med lærvest og fotformsko.

–For homofile menn og lesbiske kvinner er like forskjellige som heterofile, og det er like mange svært maskuline menn og svært feminine og vakre kvinner. Det er bare det at stereotypiene er lettest å se. En annen ting denne forskningen fokuserer på er myten om at alle homofile menn alltid praktiserer analsex. Og forskning viser at dette bare praktiseres som vanlig seksuelt scenario blant 55 prosent av homser. Seksualitet mellom menn innebærer så utrolig mye mer enn det! Og ellers er jeg veldig enig med Dag og Roy. Jeg ser lite sammenheng mellom top og bottom og maskulin og feminin. At den som «tar» er den maskuline mens den «som blir tatt» er den feminine, henger igjen fra gammel steroptypitenking. Det gjelder ikke i vår del av verden, sier Aars.

ROLLER BASERT PÅ HETEROFILE FORHOLD
    Men hvorfor er det slik at vi antar at den som virker som den mest feminine i et homofilt forhold er den som blir betegnet som «bottom» eller passiv i den seksuelle akten?

– Alt handler om stereotyper, sier Dr. Andrew Reilly til nettstedet Vice. Han er psykologen som har stått bak flere studier om tops, bottoms og om hva andres oppfatninger av dem gjør med deres individuelle tankegang.

Nettstedet omtaler også en studie fra 2013 som er publisert i Archives of Sexual Behavior. Studien fant at folk flest stoler på oppfatninger av karakteristikker som er relevant i forhold til deres syn på stereotypiske maskuline og feminine kjønnsroller i heterofile relasjoner, når de velger ut seksuelle roller i homofile forhold.

I studien skulle personer velge ut hvem som var «top» og «bottom» ved å bare studere utseendet til vedkommende. De ble vist bilder av 200 homofile menn, hvorav halvparten identifiserte seg som tops og halvparten som bottoms. Responsgruppen gjettet rett bare i 50 prosent av tilfellene. Det går frem i studien at mennene som identifiserte seg som «tops» vart lettere å gjenkjenne.

En annen studie publisert i pubmed.gov fant at «bottoms» er mer interessert i ansikter som er ansett å være tradisjonelt maskuline, og at «tops» var mer interesserte i feminine ansikter.

– Menn som er feminine blir dyttet inn i feminine roller, og vi konstruerer roller på en heteroseksuell måte, har mannen bak studien, Trevor Adam Hart, uttalt til Vice.com.

• Isbjørn

# 6. 16. jul 2017 15:53 (red. kl. 15:54) Så mye "svada" og synsing om folk..

Er det så vanskelig og forstå att folk er forskjellige uavhengig av legning?

Men hang meg litt opp i denne:
    – For meg, som er i et typisk heterofilt forhold, er det vanskelig å se at to menn klarer å gå ut med søpla, påse at klærne blir hengt opp, skrive handleliste og vanne blomstene. Kjenner dere ikke på dette fordi det muligens ligger en slags kjønnssrollefordeling til grunn i relasjonen deres?

Lurer på hvordan det ser ut hos han.
    For i min krets, med unntak av to så klarer alle disse tingene uavhengig av legning og forhold.
    De to som ikke klarer dette har helt andre problemer en legning og forhold. Og ser dertil ut hos dem.
    (Og han ene er jeg langt fra sikker på att han er så hetero som han påstår.)

• løkkamann39

# 7. 16. jul 2017 23:38 Jeg bor alene og styrer min egen økonomi, vanner blomster og går ut med søpla. Etter å ha lest denne artikkelen forstår jeg ikke hvordan jeg får til alt sammen...
  • Akamaru

# 8. 16. jul 2017 23:48
    Vaelen skrev 16.07.17 kl. 13:46
    Det er i alle fall maaaange heterofile som kunne lest litt om hvordan dette fungerer.

Jeg mener selvfølgelig de som går og tror at alle bottoms er underdanige, slanke, glatte gutter med knekk i håndledded, og alle tops er dominerende, hårete, maskuline muskelmenn. Typ "hvem er dama i forholdet?"

Vi vet da alle at du er dama i forholdet. ^^

• Graubekatzen

# 9. 17. jul 2017 00:44
    pleasureman skrev 16.07.17 kl. 13:35
    Hva slags forskning er dette? Hvem har interesse? Og kan noen dele litt av innholdet. Har ikke pluss (og vil jo ikke finansiere VG, ironisk nok)

HAH! Jeg hadde rett!

De som er btm er akkurat som uke i en yaoi tegneserie. De som er top oppfører seg som seme.

Deilig å ha rett. Dere som var uenig med meg i den forrige debatten har jammen blitt satt på plass nå! Hahaha!

• Vaelen

# 10. 17. jul 2017 00:48
    Akamaru skrev 16.07.17 kl. 23:48
    Vi vet da alle at du er dama i forholdet. ^^

Hvilket forhold?

• aleks8888no

# 11. 17. jul 2017 00:50
    Graubekatzen skrev 17.07.17 kl. 00:44
    HAH! Jeg hadde rett!

De som er btm er akkurat som uke i en yaoi tegneserie. De som er top oppfører seg som seme.

Deilig å ha rett. Dere som var uenig med meg i den forrige debatten har jammen blitt satt på plass nå! Hahaha!

Livet er ikke en japansk tegneserie med fiktive kjønnsroller.
  • Vaelen

# 12. 17. jul 2017 00:50
    Graubekatzen skrev 17.07.17 kl. 00:44
    HAH! Jeg hadde rett!

Eh... det var jo akkurat det du ikke hadde. Denne "forskningen" beviste jo bare det stikk motsatte. Det står jo svart på hvitt at de som ble spurt tok feil i 50% av tilfellene.

• Anca

# 13. 17. jul 2017 01:03
    Vaelen skrev 16.07.17 kl. 13:46
    Det er i alle fall maaaange heterofile som kunne lest litt om hvordan dette fungerer.

Skulle til å si at alle tops er hårløse, marginalt mer maskuline bishonen med animehår, men ser at vår lokale weeaboo kom meg i forkjøpet.
  • 0123456789ABCDE

# 14. 17. jul 2017 07:07 (red. kl. 07:07) "...For homofile menn og lesbiske kvinner er like forskjellige som heterofile, og det er like mange svært maskuline menn og svært feminine og vakre kvinner..."

Tror denne setning er ubalansert... enten så må det bli:

"...For homofile menn og lesbiske kvinner er like forskjellige som heterofile, og det er like mange svært maskuline og stygge menn og svært feminine og vakre kvinner...", eller

"...For homofile menn og lesbiske kvinner er like forskjellige som heterofile, og det er like mange svært maskuline - menn og svært feminine - kvinner...".

• Akamaru

# 15. 17. jul 2017 07:18 Damer liker å gi

Menn tar

😉