Forum

914

innlogget

42604

medlemmer

Norges største og beste møteplass for homofile, bifile og transpersoner!

Bli medlem gratis!

© GAYSIR AS
Om oss  • Personvern  • Annonsering
Tips oss: redaksjonen@gaysir.no
  • Proxima

"Homofilt bryllup"

21. apr 2017 11:16 | Vist 550 ganger. Fra NRKs forside.

Er det vanlig å si "homofilt bryllup"? I følge Atekst var det brukt rundt 28 ganger i norske medier siden 1995. Altså - jeg forstår at vi 'skjønner meninga', men det er et språklig aspekt her (er bryllupet homofilt?) og et politisk aspekt (annerledesgjøringen av bryllupet).

Hvis du mener det er vanlig, gi meg gjerne en kilde på det.

Hva kunne eventuelt vært et bedre begrep?

vedlegg
  • Henrik3

# 1. 21. apr 2017 11:24 (red. kl. 11:25) Du har rett bryllupet er kanskje ikke homofilt. Men hvis du bare sier bryllup, så mister manjo hele poenget.
  • Henrik3

# 2. 21. apr 2017 11:27 Likekjønnet bryllup? Dette var vanskelig. Finn erik vinje hvor er du?
  • Lord Lolindir

# 3. 21. apr 2017 11:38 Homofilt bryllup høres jo rart ut, egentlig, når man tenker over ordene. Er bryllupet homofilt?

Hva med bryllup mellom likekjønnede?

• Henrik3

# 4. 21. apr 2017 11:41
    Lord Lolindir skrev 21.04.17 kl. 11:38
    Homofilt bryllup høres jo rart ut, egentlig, når man tenker over ordene. Er bryllupet homofilt?

Hva med bryllup mellom likekjønnede?

"Bryllup mellom likekjønnede" er det beste. Preposisjonen fikser problemet
  • HaraId

# 5. 21. apr 2017 11:42 Da jeg giftet meg så kalte jeg det homsebryllup :-)
  • Buss for tog

# 6. 21. apr 2017 12:04 It's called marrige
  • Toffin

# 7. 21. apr 2017 12:18
    Henrik3 skrev 21.04.17 kl. 11:41
    "Bryllup mellom likekjønnede" er det beste. Preposisjonen fikser problemet

Bryllup er det beste. Ekteskapsloven er kjønnsnøytral.

• dokumann

# 8. 21. apr 2017 12:20
    Henrik3 skrev 21.04.17 kl. 11:27
    Likekjønnet bryllup? Dette var vanskelig. Finn erik vinje hvor er du?

Likekjønnet er det ordet som brukes i EU land.
    Ser vi på biologien, så er to mennesker aldri 100% like i kjønn.
    Betegnelsen bryllup, uten henvisning til kjønn er det jeg syns er mest korrekt og minst diskriminerende.

Kirker...dvs. prester som nekter å gjennomføre bryllup for "likekjønnede" bryter forresten loven, bibelens ord. Det står skrevet at: For gud er vi alle like.

• Lord Lolindir

# 9. 21. apr 2017 12:20
    Ashen One skrev 21.04.17 kl. 12:04
    It's called marrige

Enig, men man blir som regel ikke fengslet eller drept for å delta i bryllup. Men i noen deler av verden risikerer man fengsel eller å bli drept for å delta i bryllup mellom likekjønnede. Så her er spørsmålet hva som skal stå i artikkelen på nettsiden.

• Toffin

# 10. 21. apr 2017 12:23
    Lord Lolindir skrev 21.04.17 kl. 12:20
    Enig, men man blir som regel ikke fengslet eller drept for å delta i bryllup. Men i noen deler av verden risikerer man fengsel eller å bli drept for å delta i bryllup mellom likekjønnede. Så her er spørsmålet hva som skal stå i artikkelen på nettsiden.

Da debatten gikk før endringen av ekteskapsloven ble ekteskap mellom likekjønnede par omtalt som "samkjønnet ekteskap"

• Vaelen

# 11. 21. apr 2017 12:31 Akkurat i dette tilfellet er jo det at bryllupet var mellom to av samme kjønn selve grunnen til arrestasjonen. Da blir det litt feil å bare kalle det bryllup, selv om det bør hete det uavhengig av hvem som gifter seg. Her er det relevant for saken å kalle det homofilt bryllup.
  • Proxima

# 12. 21. apr 2017 12:40
    Vaelen skrev 21.04.17 kl. 12:31
    Akkurat i dette tilfellet er jo det at bryllupet var mellom to av samme kjønn selve grunnen til arrestasjonen. Da blir det litt feil å bare kalle det bryllup, selv om det bør hete det uavhengig av hvem som gifter seg. Her er det relevant for saken å kalle det homofilt bryllup.

Det høres ut som en 'snill' måte å si homo-bryllup eller homsebryllup på. Eller rett og slett mangel på bedre uttrykk. Personlig ville jeg faktisk foretrukket "homo-bryllup" fremfor homofilt bryllup, fordi det ville tydeliggjort en slags plassmangel i tittelen. Men "homofilt bryllup" er ikke et mye brukt uttrykk. Det henleder mine tanker til f.eks. "homofil adopsjon", "homofil skilsmisse" og "homofil konfirmasjon", hvilket lyder absurde.

• Toffin

# 13. 21. apr 2017 12:43
    Vaelen skrev 21.04.17 kl. 12:31
    Akkurat i dette tilfellet er jo det at bryllupet var mellom to av samme kjønn selve grunnen til arrestasjonen. Da blir det litt feil å bare kalle det bryllup, selv om det bør hete det uavhengig av hvem som gifter seg. Her er det relevant for saken å kalle det homofilt bryllup.

Kan et bryllup være homofilt?
    Et bryllup har ikke en seksuell orientering, selv om de som gifter seg har det.
    Enig med forrige, -homo-bryllup er det mest anvendelige, selv om det heller ikke er optimalt.

• Vaelen

# 14. 21. apr 2017 12:45 (red. kl. 12:47)
    JonasLhmr skrev 21.04.17 kl. 12:40
    Det høres ut som en 'snill' måte å si homo-bryllup eller homsebryllup på. Eller rett og slett mangel på bedre uttrykk. Personlig ville jeg faktisk foretrukket "homo-bryllup" fremfor homofilt bryllup, fordi det ville tydeliggjort en slags plassmangel i tittelen. Men "homofilt bryllup" er ikke et mye brukt uttrykk. Det henleder mine tanker til f.eks. "homofil adopsjon", "homofil skilsmisse" og "homofil konfirmasjon", hvilket lyder absurde.

Toffin skrev 21.04.17 kl. 12:43
    Kan et bryllup være homofilt?
    Et bryllup har ikke en seksuell orientering, selv om de som gifter seg har det.
    Enig med forrige, -homo-bryllup er det mest anvendelige, selv om det heller ikke er optimalt.

Som sagt, det burde hete bryllup, samme hvem som gifter seg, men de valgte å påpeke at paret var homofilt fordi det var relevant.

Ingen vits i å henge seg opp i om et bryllup i seg selv kan være homofilt.

• Proxima

# 15. 21. apr 2017 12:52
    Vaelen skrev 21.04.17 kl. 12:45
    Som sagt, det burde hete bryllup, samme hvem som gifter seg, men de valgte å påpeke at paret var homofilt fordi det var relevant.

Ingen vits i å henge seg opp i om et bryllup i seg selv kan være homofilt.

Hva som er relevant å nevne er jo nettopp det som er gjenstand for diskusjonen. Det kan synes jeg ikke er alene om å synes at NRK gjør et rart språklig valg her.