Forum

891

innlogget

42604

medlemmer

Norges største og beste møteplass for homofile, bifile og transpersoner!

Bli medlem gratis!

© GAYSIR AS
Om oss  • Personvern  • Annonsering
Tips oss: redaksjonen@gaysir.no
  • stygg og tykk

Brennpunkt-dokumentaren "Lykkelandet" på NRK1: Bør tigging forbys?

18. apr 2017 15:13 (red. kl. 15:17) | Vist 6632 ganger. Ikveld viser NRK1 Brennpunkt dokumentaren "Lykkelandet" kl. 21.30.

Brennpunkt har fulgt tiggermiljøet i Bergen i nesten to år, med skjult kamera og spaning. Resultatet er nedslående. Dokumentaren viser hvordan bakmenn håver inn millioner på prostitusjon, narkotika og organiserte tyvebander i Bergen. NRK har funnet et stort rumensk nettverk som henger tett sammen. Folk i nettverket tjener penger på prostitusjon, tyveri og narkotikasalg, i tillegg til tigging på dagtid.

Mye av pengene de håver inn her i Norge føres ut av landet via pengetransaksjonsbyråer, altså på siden av banksystemet. Bare fra Bergen er det ført ut 100 millioner kroner de siste fem årene. Ifølge tall fra Valutaregisteret er det på landsbasis sendt 700 millioner kroner til Romania i samme periode. Valutaregisteret bekrefter at dette er transaksjoner som i all hovedsak går mellom privatpersoner.

Tiggerne Brennpunkt har vært i kontakt med, sier at de ikke er en del av organisert virksomhet, og at de er her på egen hånd. På landsbasis er nær 1000 rumenere utvist for kriminalitet de siste to årene. Det viser tall fra UDI. De topper statistikken over nasjonalitet utvist for straffbare forhold i Norge.

Brennpunkt-dokumentar "Lykkelandet"

Sex, dop og tiggerkopp

Er du overrasket? Gir du til tiggere? Bør tigging forbys i Norge?

Bør tigging forbys i Norge?

1. Ja
    75,9%
    2. Nei
    24,1%
    Totalt 440 avgitte stemmer.

• Hjern og Mental

# 1. 18. apr 2017 15:17 Forby forby forby, ja la oss forby alt vi ikke liker. Straks

Forbud er jo som kjent løsningen på alt

• moviemaker

# 2. 18. apr 2017 15:20 Jeg har stor medlidenhet med de romfolkene jeg passerer hver eneste dag. Det er mange mennskeskjebner som sitter der med koppen sin.

Jeg tør likevel å stå på min "kontoverselle holdning - for et tiggerforbud

• MICHAELofNORWAY

# 3. 18. apr 2017 15:41 Nå vil jo byrådet i Oslo gå helt den andre veien og bygge en "landsby" for dem med varme og sanitære installasjoner.

Samtidig som Norske tiggere som står i kø hos NAV år etter år uten å få hjelp, hvorav noen av dem ikke ser annen løsning enn selvmord.

• MICHAELofNORWAY

# 4. 18. apr 2017 15:43
    Viva Sativa skrev 18.04.17 kl. 15:17
    Forby forby forby, ja la oss forby alt vi ikke liker. Straks

Forbud er jo som kjent løsningen på alt

Om det er karakterisert som kriminellt, så er jo kriminalitet allerede forbudt?

Om man da ikke vil gjøre unntak for kriminelle utlendinger.

• Proxima

# 5. 18. apr 2017 15:54 Tja, hvis penga dras inn på "prostitusjon, tyveri og narkotikasalg" som kommer "i tillegg til tigging på dagtid" har jeg en snikende mistanke om at å forby tigging ikke akkurat er få bukt med problemet.

1) Er du overrasket? Nei.
    2) Gir du til tiggere? Det hender, men så ble jeg også oppdratt til å være barmhjertig og medmenneskelig, selv med en fare for å bli lurt.
    3) Bør tigging forbys i Norge? Hvis man tror dette stoppet svindlerne fra prostitusjon, tyveri og narkotikasalg, så sier vel svaret seg selv.

• Søkt

# 6. 18. apr 2017 15:58 Jeg vil gjerne kunne stå med tom kaffekopp i hånda på løkka, uten å bli mistenkt for kriminalitet, selv om jeg heller vil ha kaffe enn penger i den.
  • dokumann

# 7. 18. apr 2017 16:46 Det er en vanskelig situasjon for de som kommer fordi de MÅ tigge for å overleve. Men det finnes hjelpeprosjekter i Romania som viser at de kan hjelpe seg der de er og få bygget opp infrastruktur med bebobare boliger, arbeidsplasser, få barn til å gå på skole. Når folk flest reiser til utlandet for å bedrive redelig tigging eller bedrive annen uredelige ting som kriminalitet, så hjelper det med sikkerhet regionen de kommer i fra, men det er nok lite effektivt.
    Det virker trist hele greia. Men jeg gir av prinsipp ikke noe til tiggere, det er for godt organisert.
    Allerede på 80`tallet observerte jeg på vei til jobb at "tiggere" gikk ut av en Mercedes S-klasse, med nyvaskede gammeldagse klær og baby på armen. De gikk på jobb, som folk flest, hadde sine faste plasser. Så det er kanskje vanskelig å bryte med gamle tradisjoner.
  • Weltschmerz

# 8. 18. apr 2017 17:00 Gir man penger til tiggere, så kan man like gjerne gi penger til A-gjengen eller andre kriminelle.
  • Salesman

# 9. 18. apr 2017 17:14 Ikke overrasket. Gir aldri. Ja te forbud.
  • Kj bra fyr

# 10. 18. apr 2017 17:19 Ikke i tvil......et klart forbud.
    Er så lei og få koppen plassert under nesen.....Money Money....please please
  • J STRYKER HSUND

# 11. 18. apr 2017 17:33 Jeg gir av prinnsipp aldri penger. Det er mange skjebner der ute som trenger penger men med tanke på set som kommer frem så er det kanskje lurt å ikke gi.
  • aleks8888no

# 12. 18. apr 2017 17:40 Enn så lenge er jeg i mot et tiggerforbud fordi jeg tror ikke at det løser problemene som tigging medfører. nevneverdig.
  • Vestlandet1964

# 13. 18. apr 2017 17:54 Forbud eller ikke, det var da en veldig god jobb disse journalistene hadde gjort. De har rett og slett rullet opp en hel kriminell liga, ved å følge dem på facebook blant annet. Er det ikke sånt vi har politi til? Men de har vel ikke tid.
  • Kjøttmeis

# 14. 18. apr 2017 17:54 En ting skal de tiggerne ha, de kommer seg ihvertfall opp om morgenen.
  • Dr1ve

# 15. 18. apr 2017 17:55 Tigging burde forbys og det samme med gatemusikanter som bare kan en sang