Forum

1781

innlogget

42607

medlemmer

Norges største og beste møteplass for homofile, bifile og transpersoner!

Bli medlem gratis!

© GAYSIR AS
Om oss  • Personvern  • Annonsering
Tips oss: redaksjonen@gaysir.no
  • Klet5

Omskjæring pga religion

8. mar 2017 00:05 | Vist 8567 ganger. Hei!
    Bør det ikke bli ulovlig å bli omskjært før mann er 18 år?
    Jeg selv ble omskjært når jeg var barn, men hadde sagt nei hvis jeg ble spurt om det nå.
  • Reinholdt

# 1. 8. mar 2017 00:09 Mennesker er ofte irrasjonelle, det er nok best at du godtar det tidligere enn senere.
  • Bruce Wayne

# 2. 8. mar 2017 00:18 (red. kl. 00:23) Å kutte i forsvarsløse og friske småbarns kjønnsorgan er kjønnslemlestelse enten det gjøres på gutter eller jenter. Voksnes religiøse overtro gir ingen moralsk rett til å skjære av deler av barns kjønnsorgan. Omskjæring av småbarn burde vært forbudt for lenge siden. Å kutte i et friskt kjønnsorgan er helt unødvendig.

Om man vil omskjære seg eller ikke er noe menn selv kan ta stilling til når de er voksne. Å gjøre dette mot små barn som ikke kan sette seg til motverge er et voldelig overgrep. Leser om flere og flere tilfeller hvor menn som er blitt omskåret som barn ønsker at det var ugjort og at de opplever ulike plager som følge av omskjæringen i voksen alder. Det er jo også flere tilfeller hvor små barn dør etter å ha blitt omskåret.

• MICHAELofNORWAY

# 3. 8. mar 2017 00:34 En omskjæringsdebatt nå igjen.

Vel, det er gått et par måneder og hukommelsen er dårlig hos noen. Men jeg foreslår at dere bare blar bakover i diskusjoner et par måneder så finnes alle svar på hva alle mener der.

• Klet5

# 4. 8. mar 2017 00:36
    MICHAELofNORWAY skrev 08.03.17 kl. 00:34
    En omskjæringsdebatt nå igjen.

Vel, det er gått et par måneder og hukommelsen er dårlig hos noen. Men jeg foreslår at dere bare blar bakover i diskusjoner et par måneder så finnes alle svar på hva alle mener der.

Ikke at hukommelsen er dårlig, men det er noen nye her på gaysir...

• MICHAELofNORWAY

# 5. 8. mar 2017 00:38
    Klet5 skrev 08.03.17 kl. 00:36
    Ikke at hukommelsen er dårlig, men det er noen nye her på gaysir...

Nettopp, så bla tilbake!

• Mirromurr

# 6. 8. mar 2017 01:28 Ja, det bør forbys. Religion om omskjæring har ingen connection.
  • Sondrings

# 7. 8. mar 2017 02:05 Det burde forbys ja... fram til 18 år :)

Hadde klikka om jeg måtte omskjæres på tvang... og jeg kan velge å ikke gjøre det heldigvis!

Er ikke så lett for spedbarn å ta stilling... brudd på menneskeretter osv osv..

• Dubious

# 8. 8. mar 2017 02:58 Forbys ja, men ikke til en bestemt alder
    Viktigste er at de får bestemme selv, men at det hovedsaklig skal gjøres på grunn av noe medisinsk (Trang forhud etc)
  • Lord Lolindir

# 9. 8. mar 2017 07:43 Pussig at Gud skapte mennesket perfekt, og så skal mennesket begynne å tukle med skaperverket.

Religion, my ass.

• wbc

# 10. 8. mar 2017 08:08
    Klet5 skrev 08.03.17 kl. 00:05
    Hei!
    Bør det ikke bli ulovlig å bli omskjært før mann er 18 år?
    Jeg selv ble omskjært når jeg var barn, men hadde sagt nei hvis jeg ble spurt om det nå.
    Hva er det du ikke liker med å være omskåret?

Det har hygieniske og helsemessige fordeler å være det. Dessuten så ser det pent ut.

• Hofman

# 11. 8. mar 2017 08:10 En eller annen gang fikk man et utbredt problem med infeksjoner grunnet i overkant mye kukost under forhuden.

I stedet for å oppfordre folket til forbedret penishygiene har en luring tenkt at dersom vi skjærer av denne fliken av hud så løser dette problemet seg av seg selv. Men hvordan skulle han få folk flest til å kappe av forhuden på kidsa sine når de ikke engang vasket seg nedentil?

Joda, han presenterte det som et pålegg fra selveste gud. Og jaggu, dermed var det snipp snapp snute og eventyret ute for forhuden til generasjoner med jøder, muslimer, amerikanere og andre lettlurte tomsinger.

Og slik kan man spore enhver bibelsk regel tilbake til en tid da et samfunnsproblem måtte løses. Urene griser, rompepuling, kvinner som taler i forsamlinger og alkoholrestriksjoner, for å nevne noen.

• Dubious

# 12. 8. mar 2017 08:50
    wbc skrev 08.03.17 kl. 08:08
    Hva er det du ikke liker med å være omskåret?

Det har hygieniske og helsemessige fordeler å være det. Dessuten så ser det pent ut.

Det finnes ikke hygienske eller helsemessige årsaker til omskjæring
    at det ser pent ut er som baken..

• TrainWreckTina

# 13. 8. mar 2017 09:03 (red. kl. 09:04)
    MICHAELofNORWAY skrev 08.03.17 kl. 00:38
    Nettopp, så bla tilbake!

Ja jøss, det tenker enhver nytt medlem som lurer på nye eller har lyst å ordne en debatt.

Tror du det faller inn for dem å sjekke om noen andre har laget debatt om det?

Tror du må roe ned litt på fiestan

• Jenner

# 14. 8. mar 2017 09:44 (red. kl. 09:45) Jeg synes alle har rett til å bestemme over egen kropp. Når de er 18 får de gjøre som de vil. Folk får tro på akkurat hvilken religion de vil, men religionen er nødt til å tilhøre privatlivet og må ikke prakkes ned på andre, spesielt små barn
  • Bambibolla1

# 15. 8. mar 2017 10:03
    Hofman skrev 08.03.17 kl. 08:10
    En eller annen gang fikk man et utbredt problem med infeksjoner grunnet i overkant mye kukost under forhuden.

I stedet for å oppfordre folket til forbedret penishygiene har en luring tenkt at dersom vi skjærer av denne fliken av hud så løser dette problemet seg av seg selv. Men hvordan skulle han få folk flest til å kappe av forhuden på kidsa sine når de ikke engang vasket seg nedentil?

Joda, han presenterte det som et pålegg fra selveste gud. Og jaggu, dermed var det snipp snapp snute og eventyret ute for forhuden til generasjoner med jøder, muslimer, amerikanere og andre lettlurte tomsinger.

Og slik kan man spore enhver bibelsk regel tilbake til en tid da et samfunnsproblem måtte løses. Urene griser, rompepuling, kvinner som taler i forsamlinger og alkoholrestriksjoner, for å nevne noen.

Åååå! Takk for opplysningen. Jeg satt akkurat og lurte på hva religion hadde med forhudkutting å gjøre.