Forum

1860

innlogget

42804

medlemmer

Norges største og beste møteplass for homofile, bifile og transpersoner!

Bli medlem gratis!

© GAYSIR AS
Om oss  • Personvern  • Annonsering
Tips oss: redaksjonen@gaysir.no
  • gre18cce

Frisør nektet mann adgang

13. jan 2017 18:34 (red. kl. 18:35) | Vist 3789 ganger. Må le , nå er vi nesten ferdig med saken om frisør Merete Hodne.

Så dukker denne saken opp.
    http://www.dagbladet.no/nyheter/mann-nektet-adgang-til-frisor-i-baerum/66635634

Kvinnen som driver salongen i Sandvika, bekrefter overfor Budstikka at kun barn og kvinner har adgang, siden mange av kundene bruker hijab, som de tar av i salongen.

- Jeg har bare utenlandske kunder fra land som Somalia, Pakistan og Afghanistan. Det er få norske som kommer, og jeg må tenke på forretningen min, understreker frisøren overfor Budstikka.

Nei jøss ,tenke det at hun må tenke på forretningen sin , nå skal det bli festlig i rettsalene , eller er det noen som bare må slå i bordet å be folk skjerpe seg.

Hun kan da ikke slippe unna med dette når Merete Hodne ble dømt ?

• Zolex

# 1. 13. jan 2017 19:17 Har på følelsen av at jeg kan bli alene her, men jeg mener dette er helt innafor. Dette er helt tydelig en frisørsalong som har spesialisert seg på klipp for damer og barn, og som ikke utfører herreklipp. De burde kanskje ha en egen resepsjon eller et venterom hvor man ikke kan se inn i salongen for menn som tar med barna sine, men det at menn ikke får komme inn i en salong hvor mange av kundene bruker hijab ser jeg ikke noe problem med.

Det er stor forskjell på en frisørsalong som ikke utfører herreklipp med mange muslimske kvinner som kunder, og som deretter ikke slipper menn inn i salongen av hensyn til kvinner med hijab, og en frisørsalong som nekter en kvinne med hijab en klipp på grunn av hennes religion. Den ene salongen tar vare på en gruppers interesser og sikkerhet, den andre diskriminerer på bakgrunn av religion.

• idefix

# 2. 13. jan 2017 19:20
    Zolex skrev 13.01.17 kl. 19:17
    Har på følelsen av at jeg kan bli alene her, men jeg mener dette er helt innafor. Dette er helt tydelig en frisørsalong som har spesialisert seg på klipp for damer og barn, og som ikke utfører herreklipp. De burde kanskje ha en egen resepsjon eller et venterom hvor man ikke kan se inn i salongen for menn som tar med barna sine, men det at menn ikke får komme inn i en salong hvor mange av kundene bruker hijab ser jeg ikke noe problem med.

Det er stor forskjell på en frisørsalong som ikke utfører herreklipp med mange muslimske kvinner som kunder, og som deretter ikke slipper menn inn i salongen av hensyn til kvinner med hijab, og en frisørsalong som nekter en kvinne med hijab en klipp på grunn av hennes religion. Den ene salongen tar vare på en gruppers interesser og sikkerhet, den andre diskriminerer på bakgrunn av religion.

Er faktisk diskrimering dette også. Slipper ikke inn menn fordi hun har en kundegruppe som har sære behov er rasisme i ordets retteforstand
  • Zolex

# 3. 13. jan 2017 19:26
    idefix skrev 13.01.17 kl. 19:20
    Er faktisk diskrimering dette også. Slipper ikke inn menn fordi hun har en kundegruppe som har sære behov er rasisme i ordets retteforstand
    Nei, rasisme i ordets rette forstand er som følgende:
    Store Norske Leksikon
    Rasisme, tradisjonelt forstått som en oppfatning eller sett av holdninger som tar utgangspunkt i at mennesker kan deles inn i distinkte «raser», og at disse kan rangeres etter deres verdi. Denne formen for rasisme kalles gjerne for klassisk, vitenskapelig eller biologisk rasisme.
    ...
    Det moderne rasismebegrepet, nyrasisme ("neo-racism") oppstod på 1970-tallet som en "rasisme uten raser", hvor det ikke er biologisk opphav, men kulturell tilhørighet som er grunnlag for diskriminering. Da kan rasisme forstås som at noen mennesker med en annen kultur er av mindre verdi enn andre.
  • Weltschmerz

# 4. 13. jan 2017 19:27 Jeg synes det er helt greit at hvem som helst kan nekte hvem som helst adgang til sitt domene. Enten det er menn, kvinner, muslimer eller homoseksuelle.
  • Lord Lolindir

# 5. 13. jan 2017 19:28
    idefix skrev 13.01.17 kl. 19:20

Er det? Man kan vel være spesialist på dame- eller herrefrisyrer. Vet ikke om det finnes lenger, men før i tiden hadde vi herrefrisører og damefrisører.
  • Danie1

# 6. 13. jan 2017 19:29 Hvorfor trenger folk med hijab og klippe seg a? Er ikke som om noen merker at de har farget det eller noe. 🙃
  • Zolex

# 7. 13. jan 2017 19:29
    Lord Lolindir skrev 13.01.17 kl. 19:28
    Er det? Man kan vel være spesialist på dame- eller herrefrisyrer. Vet ikke om det finnes lenger, men før i tiden hadde vi herrefrisører og damefrisører.
    Det er ikke mange år siden jeg så en frisørsalong som spesialiserte seg på herreklipp og barbering, og som ikke utførte barne- eller dameklipp.
  • flaneur

# 8. 13. jan 2017 19:31
    Danie1 skrev 13.01.17 kl. 19:29
    Hvorfor trenger folk med hijab og klippe seg a? Er ikke som om noen merker at de har farget det eller noe. 🙃

Regner med du friserer kukhåret selv om du ikke viser det frem til alle du passerer på gaten?

Kvinner pynter seg stort sett for hverandre. Hijab-brukerne tar sikkert av seg hijaben i hverandres selskap.

• Zolex

# 9. 13. jan 2017 19:32
    Hvorfor trenger folk med hijab og klippe seg a? Er ikke som om noen merker at de har farget det eller noe. 🙃
    Barn, familie og kvinnelige venner. I noen tilfeller hender det også at gifte menn lenger ut i familien eller blant venner ser kvinner uten hijab. Jeg har ei ateistisk venninne som bruker hijab hver gang ho drar ut (dvs. at om ho går hjemme uten hijab og skal i butikken eller på bensinstasjonen tar ho på hijab), men familie og venner ser jo når ho gjør noe med håret, og jeg synes det er kult at ho alltid har en unaturlig farge i håret
  • J STRYKER HSUND

# 10. 13. jan 2017 19:34

Håret vokser må vite. Hijab eller ei.
  • Lumo

# 11. 13. jan 2017 19:35 Hun vil kunne løse det ved å tilby hjemmeklipp til de som ikke vil bli sett av menn med hijaben av.

Man kan nok ikke uten videre nekte menn eller kvinner adgang til en forretning uten saklig grunn, og jeg er usikker på denne begrunnelsen holder juridisk - kunne være interessant å finne ut.

• MICHAELofNORWAY

# 12. 13. jan 2017 20:14
    Har på følelsen av at jeg kan bli alene her, men jeg mener dette er helt innafor. Dette er helt tydelig en frisørsalong som har spesialisert seg på klipp for damer og barn, og som ikke utfører herreklipp. De burde kanskje ha en egen resepsjon eller et venterom hvor man ikke kan se inn i salongen for menn som tar med barna sine, men det at menn ikke får komme inn i en salong hvor mange av kundene bruker hijab ser jeg ikke noe problem med.

Men i begge tilfeller er det basert på religion. Og kun på en religion.

• Vestlandet1964

# 13. 13. jan 2017 20:19
    Har på følelsen av at jeg kan bli alene her, men jeg mener dette er helt innafor. Dette er helt tydelig en frisørsalong som har spesialisert seg på klipp for damer og barn, og som ikke utfører herreklipp. ..

Jeg forsto det slik at det var barnet som skulle klippes og at faren bare skulle være med.
  • Zolex

# 14. 13. jan 2017 20:37
    Vestlandet1964 skrev 13.01.17 kl. 20:19
    Jeg forsto det slik at det var barnet som skulle klippes og at faren bare skulle være med.
    Det var derfor jeg nevnte en resepsjon eller et venterom... for menn som ikke skulle få innsyn inn i salongen. Slik jeg forstod det var det også han som ikke fikk komme, ikke barnet, så om han har mulighet til å ikke være med eller sende en dame (kone/samboer/kjæreste, nabo, søster...) kunne de fortsatt ha klippet ungen hans.
  • herognå1

# 15. 13. jan 2017 20:43 Alle som driver selvstendig , kan nekte folk å komme inn, d gjelder flere.. kom igjen. Dette klarer du